Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

#3427423
lberghoef schreef: zo 06 jun 2021, 10:46 Eindelijk een update over Duffy. Ik durfde gewoon niet eerder te schrijven dat het goed gaat uit angst dat het daarna weer bergafwaarts zou gaan. Het heeft me echt letterlijk bloed, zweet en tranen gekost maar het gaat nu goed.
Ik ben toen inderdaad met panacur begonnen en heb het schema van Tannetje Koning en Wicher Holland aangehouden wat ik hier ook op het forum ergens vond. Vanaf dag 1 panacur hoefde ik al niet meer mijn bed uit 's nachts en sliep duffy rustig door. Ze ging opknappen heen, ze werd weer vrolijk, kon weer mee wandelen, ik wist niet wat me overkwam.Nacht 4 had ze een terugval maar dit was eenmalig. Haar ontlasting was de eerste dagen echt afschuwelijk, stinken ! Niet normaal. Nog nooit zoiets afschuwelijks geroken.
Huis schoongemaakt en kleedjes op 90 graden gewassen.
10 dagen heb ik panacur gegeven om daarna 5 dagen te stoppen. Haar ontlasting was nog steeds niet heel vast dus ik wist dat het nog een keer zou moeten.
Dag 3 in de stopweek kregen 2 van mijn katten opeens vreselijke diarree. Ook zo stinkend. Dag 5 van de stopweek maakte Duffy me weer wakker om gras te eten.
Ik ben toen meteen weer met de panacur begonnen en heb het nog radicaler aangepakt. Ieder dier heeft een kuur gekregen, ik heb het huis en auto's 2x gereinigd met een stoom reiniger en alles maar dan ook echt alles van stof op 90 graden gewassen of gestoomd. (behalve onze kleding..)
De vloerbedekking eruit gehaald waar de zwerfkittens ooit hadden gezeten. Ik heb bij de kringloop een droger voor 10 euro op de kop getikt want het was noodweer hier...zie alles maar eens droog te krijgen. DE aankoop van het jaar!
Duffy kreeg tijdens deze kuur weer vaste ontlasting. Dit had ze echt in maanden niet gehad.

We zijn nu een aantal weken verder en het gaat nog steeds goed. Het is een wereld van verschil, waar ik dacht dat ze last had van artrose had dat arme beest gewoon buikpijn. Ze rent weer door de bossen heen, gaat weer achter hazen aan. Geen borrelbuik meer, ze eet geen gras meer...
Wel merkte ik dat ze tijdens de panacur meer ging drinken en plassen. Meteen schoot ik in de stress over Cushing. Aan de andere kant , op de mri van vorig jaar was een vergrote lever te zien dus ergens ook wel logisch dat de lever een klap heeft gekregen van dit hele gedoe.

2 weken na de laatste panacur toch weer bloed laten testen. Wederom bij een andere dierenarts, niet de da's die alleen maar cushing zien of andere enge ziektes bij Duffy. Ik heb het afgelopen jaar heel vaak bloed laten testen bij Duffy en al haar waardes gingen steeds alle kanten op. Het zijn nu alleen nog maar de leverwaardes die verhoogd zijn, al het andere is weer normaal. Deze da heeft me meteen geholpen Cushing echt uit te sluiten, godzijdank. Ik wist het ergens wel, op de mri was geen tumor te zien maar de twijfels bleven. Deze da staat open voor mijn niet Franse ideeen en vind het prettig dat ik zelf ook nadenk. Dat vinden de meeste fransen nl niet zo fijn ;D

De dierenarts heeft met veel interesse mijn verhaal aangehoord en alle papieren gelezen. Heeft daarna met Idexx lab gebeld om te vragen hoe het in godsnaam mogelijk is dat een dierenarts met een cortisol snapshot test cushing denkt aan te kunnen tonen en heeft gevraagd hoe het kan dat de parasieten testen steeds negatief waren. Hun antwoord : er is geen enkele 100% betrouwbare parasieten test, de snapshot test is het meest betrouwbaar maar zou twee weken lang iedere dag gedaan moeten worden om het zeker te weten. Dan zijn er hier in Frankrijk nog veel meer parasieten waar geen test voor bestaat.

Ik ben nu begonnen met het leverdieet van het forum maar helaas vind ze dit niet te eten dus ik moet iets anders verzinnen. Ik denk aan mengen met hepatic blikvoer. Ik geef mariadistel en heb zentonil en iets vd huisdierendokter besteld. Ik merk dat het drinken en plassen al minder wordt gelukkig.

Ik en ook mijn dierenarts zijn er van overtuigd dat er een parasiet is geweest, anders had ze nooit zo goed gereageerd op de panacur. Ik ben ook echt eeuwig dankbaar voor de panacur tip, ik zou hier zelf niet opgekomen zijn. Ondanks dat ik wel vaker had gedacht aan een parasiet maar toch de da weer geloofde als die zei dat het het niet was.
Over 2 a 3 maanden gaan we weer bloed prikken en moeten de leverwaardes gedaald zijn.

Nu snap ik ook waar haar trillende achterpootjes vandaan komen. Dat kan niet anders dan tremoren zijn die veroorzaakt worden door een slechte leverfunctie. Hopelijk word dat ook minder als de leverwaardes zakken.

Als iemand nog een idee heeft hoe ik het leverdieet wat smakelijker kan maken voor haar...?
Wow, wat ontzettend fijn om te lezen dat het zoveel beter met haar gaat!! Nou, dan was het toch de Gouden tip!

Zijn de leverwaardes erg verhoogd? Want als dat niet het geval is: zou ik het alleen bij Mariadistel houden en niet het lever dieet geven. Ja, je kunt bepaalde aspecten volgen zoals het weg laten van rood vlees. Wat vindt je hond precies oneetbaar, havermout? Dat zou je ook kunnen vervangen voor pompoen.
#3427433
De havermout vind ze wel lekker...de witvis en kipfilet moet ze niet. Ik denk dat ik er maar leverdieet blikjes van 1 of ander merk bij koop en er iets doorheen doe.

Ik denk dat de waardes niet torenhoog zijn maar hoger dan zou moeten. Ze is niet ziek en ook niet geel.
Ureum : 1.083 g/L
Alat : 596 U/L
AF (pal hier in frankrijk) 745 U/L
#3427513
Dat heb ik mij zeker afgevraagd. Maar de laatste keer dat ze bravecto heeft gehad is inmiddels 7 maanden geleden en tussentijds waren haar leverwaardes lager dan dat ze nu zijn. Ondanks dat ik geen fan ben van Bravecto denk ik niet dat een vergrote lever daar door komt. Misschien ook wel alleen zullen we dat nooit zeker weten.
Mijn andere hond krijgt ook Bravecto en heeft prima waardes.

Voor de zekerheid ben ik een tijdje geleden over gegaan op Seresto. En helaas met de minstens honderd teken per wandeling kan ik het niet af met een natuurlijk middeltje.
#3427602
Oh fijn zeg dat het met je hond nu goed gaat en de Panacur geholpen heeft!
Bij toeval ben ik erachter gekomen dat mijn hond geen last meer van teken heeft als ik haar Groenlipmossel geef.
Mijn (holistische) DA heeft dit bij verschillende honden-patiënten getest en er zijn meer honden waarbij dit werkt, helaas niet bij alle honden, maar wellicht het proberen waard.
Een kanttekening is wel dat in een heel enkel geval Groenlipmossel problemen met de lever geeft, althans bij mensen. Maar Bravecto is ook een flinke belasting voor de lever.
#3427627
Rakker schreef: di 08 jun 2021, 18:38 Oh fijn zeg dat het met je hond nu goed gaat en de Panacur geholpen heeft!
Bij toeval ben ik erachter gekomen dat mijn hond geen last meer van teken heeft als ik haar Groenlipmossel geef.
Mijn (holistische) DA heeft dit bij verschillende honden-patiënten getest en er zijn meer honden waarbij dit werkt, helaas niet bij alle honden, maar wellicht het proberen waard.
Een kanttekening is wel dat in een heel enkel geval Groenlipmossel problemen met de lever geeft, althans bij mensen. Maar Bravecto is ook een flinke belasting voor de lever.
Hier ben ik dan wel benieuwd naar... Heb je een bron?
#3427631
Mijn andere hond krijgt groenlipmossel en heeft seresto. Toch soms nog een vast gebeten teek.
In dit gebied kan ik gewoon niet anders en al helemaal niet gaan lopen experimenteren met iets. Mijn andere hond heeft al eens piroplasmose gehad.
Seresto geeft me wel een ok gevoel. Heb zelf ook stukken op m'n wandelschoenen geplakt omdat ik ook vaak een teek heb.
Als ik in een stad zou wonen zou ik het ook af kunnen met een tekenwerend middel.
#3427650
Ik heb toch nog een vraagje over 't eten. Hoe hebben jullie in godsnaam alle pillen en poedertjes die de hond moet hebben?
Ik doe het door haar eten met als resultaat dat ze nu dus niet meer eet of heel zorgvuldig alle pillen ertussen uit haalt. Als ik het fijn maal eet ze 't gewoon echt niet meer.
Ik heb alle mogelijke soorten worsten kazen etc geprobeerd....
Ik begrijp 'tergens ook wel want het eten wordt er vast niet smakelijker op.
#3427651
Ik geef de poeders met een beetje eten in een klein bakje eerst en de normale bak nog op het aanrecht. En de pillen met een stukje eten + pil en in mijn andere hand nog een stukje eten die hij daarna meteen krijgt. Hierdoor wordt hij eager om snel het ene te eten omdat hij weet dat dan de bak met het lekkere normale eten komt.
Maar goed, ik heb een labrador en ondanks ernstige maagissues denk ik dat hij gemiddeld beter eet dan andere honden met deze maagissues.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door