Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door tt-tjes
#3423532
Bono heeft aan 2 nagels een nagelbed ontsteking. Teen is rood rondom de nagel, er zit troep aan.
Wat kan ik zelf doen voordat ik naar de DA ren? Of is dit echt iets wat met medicijnen behandeld moet worden?
Iemand tips....shoot
Gebruikersavatar
Door pluk
#3423535
Ik heb in t verleden ooit een tussenteenontsteking succesvol behandeld door er 2-3x per dag een klein beetje pure tea tree olie op te doen.

Achteraf wel ergens gelezen dat je t niet puur moet gebruiken maar ik heb geen reactie opgemerkt. Wel had ik een kap omgedaan zodat hij er niet aan kon likken. Ik zou t nu denk ik mengen met een neutrale olie of creme.

Voor de zekerheid: als je katten in huis hebt geen tea tree gebruiken.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3423537
Bij mensen is dat heel hardnekkig. Of kan het dat toch zijn..
Ik heb het bij mezelf wel steeds weggekregen met AB-zalf. De dokter had wel orale AB voorgeschreven voor als dat niet voldoende was (en m'n dokter schrijft alleen AB als het echt nodig is), omdat dat volgens haar vaak het geval is.
Met honingzalf en ontsmetten ging het bij mij niet weg.
Je moet er wel mee opletten want bij erge ontsteking vreet die de nagel weg.
Gebruikersavatar
Door pluk
#3423538
tt-tjes schreef: wo 07 apr 2021, 14:49 Het is geen tussenteenontsteking. Echt de huid rondom zijn nagel.
Dat heb ik gelezen.
Als mijn hond een nagelbedontsteking had zou ik dus dezelfde methode toepassen als voorheen bij een tussenteenontsteking succesvol was.
Door Lizzy
#3423545
Whoofer heeft dit ooit eens gehad. Het is wel een beetje een vervelende. En als je er mee naar de dierenarts gaat: laat zeker een kweek nemen! Het kan door veel dingen veroorzaakt worden, zoals bacteriën, schimmels, gisten en andere narigheid. En het is natuurlijk nogal een verschil in behandeling of er een bacterie of schimmel aan ten grondslag ligt. Ik zou zelf wel naar de dierenarts gaan voor een diagnose en kweekje maar je kunt het natuurlijk ook zelf eerst proberen.

Je kunt de poot baden in een badje appelazijn (ongefilterd) + water. Minuutje of 5, twee keer per dag. Dan kun je het verder insprayen, druppelen, schoonmaken met Echinacea Extra Forte van Bloem, waar ook Plantago en Cat's Claw in zit. Dit kun je ook inwendig geven trouwens. Je kunt daarna Chi First Aid Trea Tree balsem erop smeren. Deze drie werken tegen gisten, schimmels en bacteriën.
Door tt-tjes
#3423556
Voor nu heb ik het schoon gemaakt met hibiscrub. En ik had nog otiderm oorzalf (had ik hier ook gelezen) Dat heb ik er maar een beetje op gedaan. Hij likt er nu gelukkig niet aan. Maar anders ga ik toch maar ff naar de DA. Zou niet willen dat zijn nagels er af vallen.
Door tt-tjes
#3425857
Hij heeft het aan 2 nagels. Op advies van maarten begonnen met aurizon oordruppels.
Verder heeft hij ook lipplooi eczeem, zwarte korstjes aan zijn lippen. Dat ik daar ook mee insmeer. 2x daags schoonmaken met appelazijn/water, droogmaken en dan zalf er op. Het gaat wel iets beter maar het is nog steeds niet weg.
Ik blijf dus maar dapper doorsmeren.
Ik ga wel kijken of ik die first aid teatree kan vinden ergens.
Door Lizzy
#3425866
Niet fijn.... Vreemd hoor. En hij heeft het nu al een maandje? Ik hoop dat het snel beter wordt. Heeft Maarten nog iets van een afkrabseltje gemaakt om te laten onderzoeken?
Door tt-tjes
#3425887
Lizzy schreef:Niet fijn.... Vreemd hoor. En hij heeft het nu al een maandje? Ik hoop dat het snel beter wordt. Heeft Maarten nog iets van een afkrabseltje gemaakt om te laten onderzoeken?
Nee want ik heb dit telefonisch met hem besproken. Maar het kon lang duren zei hij.
Plus ik moet eerlijk bekennen dat ik niet consequent 2x daags gespoeld heb en er zalf op gedaan.
Las hier wel van iemand die 3 maanden surolan heeft moeten smeren voordat het helemaal weg was. Weet alleen zo vlug niet meer wie dat was.
Door tt-tjes
#3426924
Inmiddels zijn we bijna klaar met een AB kuur. De nagels zijn aan het genezen en de lippen zijn weer schoon. Lippen maak ik nu wel iedere dag nog schoon met verdunde appelazijn. Kan ik helaas niet op zijn nagels doen want hij vind dat zo lekker dat ie daar anders weer aan gaat soppen.
Hopelijk hoeft hij geen 2e AB kuur
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door