Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

#3422180
Ben ik weer.
Het laat me niet los.

Er is veel veranderd de laatste tijd.
Krijgen ze misschien minder uitdaging? Ik weet dat je het drukker hebt, ik bedoel het niet verkeerd.
Als een border niet krijgt wat hij nodig heeft, gaat hij zelf iets verzinnen. Ik kan me zo voorstellen dat als een border samen woont met een andere hond, hij eerder die hond zou willen drijven (staren) dan bv vogels wegblaffen.
Je schrijft dat het buiten en in de auto (! Dicht op elkaar) wel goed gaat.
Misschien 'verveelt' iemand zich en wil de ander gaan drijven, of tenminste beginnen met staren.
Als er daarnaast stress speelt, laat de ander zich uitdagen en kan ruzie ontstaan.

Snap je wat ik bedoel? Ik vind het lastig om goed op te schrijven.

Wat goed van je, dat je de ex-trainer aangeschreven hebt! Zeker als ze allebei de honden kent. Ik hoop dat ze je verder kan helpen.

Nogmaals: heel veel sterkte en kracht! :-*
Gebruikersavatar
Door Kaio
#3422192
Enige advies hierin is om er een goede gedragstherapeut bij te halen. Zeker met je opgroeiende kindje. Deze gaat straks ook meer bewegen/kruipen/rennen etc. Je honden altijd scheiden wordt dan denk ik ook nog steeds moeilijker.
Ikzelf zou denk ik niet kiezen voor een situatie waarin je continue ruziende honden moet blijven scheiden. Ik vind dit veel stress voor iedereen, niet alleen voor de mensen maar ook voor de honden. En dat komt dan best hard aan, maar soms is eentje herplaatsen dan een betere oplossing. (Dat zeg ik nu verstandelijk, maar ga maar eens voor die beslissing staan, poeh echt verdrietig)
Maar goed eerst een goede GT erbij halen, wellicht is er nog veel mogelijk ;)
Sterkte en succes in ieder geval :-*
Gebruikersavatar
Door KarenH
#3422194
Jeetje, wat akelig allemaal.
Ik zou wel een therapeut zoeken die verstand heeft van Border Collies. Elk ras heeft zo'n zijn eigenaardigheden en het is toch fijn als iemand met kennis daarvan er naar kan kijken.
Door smulpaap
#3422199
KarenH schreef: zo 21 mar 2021, 18:25 Jeetje, wat akelig allemaal.
Ik zou wel een therapeut zoeken die verstand heeft van Border Collies. Elk ras heeft zo'n zijn eigenaardigheden en het is toch fijn als iemand met kennis daarvan er naar kan kijken.
Dat lijkt mij ook belangrijk . Iemand met kennis van het ras

Maar wat een rottige situatie zeg
En heel eerlijk, het lijkt mij een pittige klus
Een kleine baby waar je het al druk mee hebt
Straks weer aan het werk , en dan de situatie met de honden :-\
Gebruikersavatar
Door Fenixjuh
#3422206
Ik ga op zoek naar een gedragstherapeut, maar wil echt even de mening horen van Sam. Ik heb het idee dat iedereen zichzelf voorts gedragstherapeut mag noemen, en ik wil wel dat iemand meekijkt naar waar het precies fout gaat, want wij kunnen gewoon niet de vinger op het probleem leggen.
Het is zo bizar dat zo gauw we de woonkamer uit zijn, dat het goed gaat. Vorige maand toen het 20 graden was buitendeuren (die heb ik ook in de woonkamer :D ) open gehad, geen probleem, week daarna met de sneeuw weer heibel...

Vandaag heerlijk met z'n allen gelopen, enige puntje tijdens wandeling van 50 minuten: Jacy die een waterkipje het water injaagt ::)


@Border Bandit: Als je dit in december gevraagd had, dan had ik het toegegeven. Maar momenteel (juist omdat we ze scheiden) zorgen we echt voor voldoende 1-op-1 tijd voor allebei.

@Kaio: Ik moet er echt niet aan denken er één te herplaatsen... Jacy wordt deze week 9 jaar en dan is hij op de helft van zijn leven... Snow kan ik ook echt niet missen....

@ Smulpaap: De situatie is ontstaan vlak voor mijn zwangerschapsverlof (en vriendje werkt ivm de corona juist thuis)... Toen we ze nog alleen thuis lieten (tegenwoordig gaan ze ook in de bench als we weg zijn) ging het goed zolang we weg waren, of er 1 iemand thuis was... Pas als we allebei thuis waren, gingen ze vechten :(
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3422210
Fenixjuh schreef: zo 21 mar 2021, 20:40 Ik ga op zoek naar een gedragstherapeut, maar wil echt even de mening horen van Sam. Ik heb het idee dat iedereen zichzelf voorts gedragstherapeut mag noemen, en ik wil wel dat iemand meekijkt naar waar het precies fout gaat, want wij kunnen gewoon niet de vinger op het probleem leggen.
Dat klopt ook. Het is geen beschermd vak. Ik zou je daarom adviseren om te zoeken via de goede opleiders. Mijn enorm grote voorkeur is iemand die door Annorlunda is opgeleid. Maar er zijn meer goede (zoals Tinley en de Martin Gaus acadamy). Dan weet je in ieder geval dat diegene een degelijke opleiding heeft gehad.

Ik snap dat je neigt naar iemand die jij kent en die jou honden kent. Toch zou ik voorzichtig zijn met raad vragen bij iemand die niet verder geschoold is dan trainer. Natuurlijk zijn er trainers met zoveel kennis dat ze meer zijn dan dat. Maar goed gedragstherapeut zijn gaat echt veel verder dan trainer zijn. En een thuissituatie is niet vergelijkbaar met hoe een hond is op een trainingsveld. Uiteraard kan je zelf inschatten hoe jou trainer is, maar ik wou deze kanttekening wel meegeven.
Toen wij problemen hadden met Oscar hielpen meerdere trainers van de hondenschool ons geen fluit verder. Monique was nog geen 5 minuten binnen of ze had de vinger op de zere plek gelegd. Dat is wat een goed gedragstherapeut doet.

Heel veel sterkte met de situatie :-*
Door eelke
#3422215
Je zou eens kunnen nadenken over een wifi-camera die ook op kan nemen. Dan kun je hem de hele dag aan hebben staan, en als er dan wat gebeurd is dat stuk, en de aanloop erheen, bewaren om te laten zien.
Door Cathy
#3422218
Toen ik het onderwerp las had ik meteen dat zijn vast en zeker BC,s ! Ze gingen goed samen tot dat jij zwanger werd ( dat ruiken ze ) dan de baby die geboren wordt en jij ze toch anders bent gaan benaderen ( als ze alleen zijngaat het goed ) zou er iemand bij roepen die daar verstand vanheeft .
Door Cathy
#3422219
eelke schreef: ma 22 mar 2021, 11:19 Je zou eens kunnen nadenken over een wifi-camera die ook op kan nemen. Dan kun je hem de hele dag aan hebben staan, en als er dan wat gebeurd is dat stuk, en de aanloop erheen, bewaren om te laten zien.
Dan moet de camera ook op haar staan , want zij veroorzaakt het .
Door Siberienne
#3422224
Fenixjuh schreef: zo 21 mar 2021, 20:40
@Kaio: Ik moet er echt niet aan denken er één te herplaatsen... Jacy wordt deze week 9 jaar en dan is hij op de helft van zijn leven... Snow kan ik ook echt niet missen....
Nu ga ik iets zeggen wat misschien niet leuk overkomt maar ik ga het toch doen. Het gaat hier niet alleen om wie jij wel en niet kan missen. Het gaat er om wat de kwaliteit van leven is voor je honden. Als een van de twee zich alleen veilig voelt in de bench, die opzoekt en jij het deurtje dan maar dicht doet een groot deel van de tijd om erger te voorkomen, dan sluit je je hond op in een klein hokje. Waar die niet weg kan.

Op de lange termijn is dat niet gezond. Een hond die in een bench kruipt is daar niet altijd gelukkig in. Een hond die langdurig in een bench verblijft kan ook medische klachten ontwikkelen zoals problemen met het bewegingsapparaat en mentale schade.

Ik denk dan ook dat je heel eerlijk naar jezelf en je honden moet kijken, met behulp van een professional die de situatie nuchter kan bekijken. Wat is het best voor je honden. Jij en je partner dragen daar de verantwoordelijkheid voor, want je honden hebben geen keus waar ze wonen. En dan is er nog de complicatie van verantwoorlijkheid voor een klein kind. Dat ouder wordt, rond gaat kruipen en gaat lopen. Het is geen makkelijke situatie maar het kan zo zijn dat je je eigen belang even aan de kant moet zetten.

Ik wens jullie heel veel wijsheid toe en goede hulp.
Door Siberienne
#3422225
Cathy schreef: ma 22 mar 2021, 11:26 Dan moet de camera ook op haar staan , want zij veroorzaakt het .
Zij en haar partner zijn onderdeel van het samenlevingsverband en dus onderdeel van het probleem. Zoals jij het neerzet klinkt het een beetje als "schuldig" en dat weet ik niet. Of je dat zo moet zien. Op zich is het wel mooi als daar een pijnpunt zit want eigen gedrag veranderen is misschien nog wel makkelijker dan dat van een ander - weet ik uit mijn werk ;)
Door Cathy
#3422226
Siberienne schreef: ma 22 mar 2021, 12:00 Zij en haar partner zijn onderdeel van het samenlevingsverband en dus onderdeel van het probleem. Zoals jij het neerzet klinkt het een beetje als "schuldig" en dat weet ik niet. Of je dat zo moet zien. Op zich is het wel mooi als daar een pijnpunt zit want eigen gedrag veranderen is misschien nog wel makkelijker dan dat van een ander - weet ik uit mijn werk ;)
Daar heb je gelijk in klinkt niet echt leuk
Door Chouka
#3422227
Siberienne schreef: ma 22 mar 2021, 11:57 Het is geen makkelijke situatie maar het kan zo zijn dat je je eigen belang even aan de kant moet zetten.
Dat is een mogelijkheid.
Er met hulp helemaal voor gaan is ook een mogelijkheid. En alleen de eigenaars kunnen beslissen of dat ze al die inspanningen,... willen nemen.
Beide honden hebben een relatie met hun huidige bazen. Als die kiezen om helemaal te gaan voor de werkpunten dan kunnen 2 honden dat behouden.

Mijn haren gingen ook recht omhoog toen ik hier las dat de fout bij het zwangere/pasbevallen vrouwtje lag. Ik wilde ook reageren. Fijn dat jij dat schuldgevoel hebt weggenomen.
Gebruikersavatar
Door Fenixjuh
#3422247
Cathy schreef: ma 22 mar 2021, 12:05 Daar heb je gelijk in klinkt niet echt leuk
Ik vraag om hulp, dus ik kan wel wat hebben hoor ;)
En dat wij de oorzaak (of deel van het probleem zijn) dat weten we, maar we weten niet meer hoe dit op te lossen...

We zijn echt bereid om veel te doen hoor ::)
En hond wegdoen kan altijd nog, maar tot nu kunnen wij er nog mee omgaan, enige bloed dat gevloeid heeft zijn wat schrammen bij ons op de handen/polsen, en bij de honden in de bek omdat ze zelf zo stompzinnig zijn om op hun tong te bijten ::)
Het is inderdaad met het oog op de toekomst dat er nu opgetreden moet worden, ook omdat er een reden lijkt dat het erger wordt en we niet meer weten wat we wel kunnen doen om het te verminderen.

Ik heb antwoord van Sam gehad (stiekem nog gehoopt dat ze zelf iets kon adviseren, maar denk dat ze zich echt op trainen van trainers richt, vandaar dat we toen stopten :'( ) en contact opgenomen met een gedragstherapeut die zij had aanbevolen, dus ik wacht even af.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door