Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Rakker
#3421695
Enige tijd geleden zag ik dat bij mijn hond een bovenkies was afgebroken. In eerste instantie was ik niet verontrust, ze at nog gewoon en kauwde ook op haar bot. Kortom ik merkte eigenlijk niet veel aan haar. Toch zat het me niet lekker en ben ik op internet gaan zoeken. Vervolgens schrok ik van wat is las: Heel veel honden geven namelijk niet aan dat ze last van de tanden hebben en vaak gaan honden bij kiespijn juist wel op een bot kauwen.
Dus toch maar een afspraak gemaakt bij een dierentandarts voor een behandeling.

Via dit topic wil ik bij jullie peilen in hoeverre jullie honden aangaven dat ze last van de tanden hadden. Wat maakte dat je dacht dat je hond er weleens last van kon hebben. En wat voor actie heb je ondernomen? Heb je wellicht een link naar een website met nuttige info?

En ook de rol van je eigen tandarts. Wordt er bij een (jaarlijkse?) controle actief aandacht geschonken aan het gebit, wordt het tandenpoetsen besproken en gebitsreiniging door de tandarts zelf.

Waarom vraag ik dit? Omdat ik, stommerd die ik ben, best wel nonchalant was met betrekking tot het gebit van mijn hond. Bij mijn paard kwam wel elk jaar de tandarts maar bij mijn hond keek de dierenarts 1x per jaar even snel en dat was alles.
Vorig jaar gaf de dierenarts wel aan dat er echt tandsteen weggehaald moest worden. Ik had een afspraak gemaakt maar een week voor de afspraak had mijn hond een virus opgepikt en last van haar maag / darmen. De dierenarts die haar toen behandelde heb ik gevraagd of de gebitsreiniging een week later nog wel door kon gaan. Zij gaf aan dat een gebitsreiniging niet persé nodig was (?). Schiet mij maar lek... Ook is er bijvoorbeeld nooit aan mij gevraagd of ik de tanden van mijn hond poets of het belang daarvan aangegeven.
Noem me rustig naïef of stom dat ik het gebit van mijn hond niet de aandacht heb gegeven die het nodig had.

Hopelijk draagt dit topic bij tot bewustwording van het belang van een gezond gebit bij je hond, wordt het een soort vraagbaak en kan dan verplaatst worden naar de bieb medisch?

Barfplaats wordt gesponsord door