Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Bull Rover
#3420248
Onze Bull terriër Luna een vrouwtje is 9 jaar oud en heeft poliepen en daardoor stenen in de blaas.
ze heeft nu voor de derde keer antibiotica en krijgt de 26e een operatie om de poliepen en stenen uit haar blaas te verwijderen. Nu voer ik normaal KVV...
Natuurlijk heeft ze brok advies gekregen en ben ik daar met enige tegenzin ook maar mee gestart :( Ik weet nu niet welk soort stenen het zijn, ik verwacht struviet maar er is eigenlijk niet echt over gepraat, nu wil ik voor de operatie dus wel vragen dat ze dat opsturen voor onderzoek.
Ik heb Ph waarde gemeten en deze is nu 6.5
Na de operatie zou ik toch heel graag terug willen op vlees, maar ik denk dat ik toch moet afwachten op de uitslag van de stenen.... of is er iets waar ik me al in kan verdiepen.
Ik zag hier ook het onderwerp "bloed in de urine" er staan wel handige dingen in maar, daar is het bekend wat voor een stenen het zijn.

Ik wil Luna graag af en toe wat anders geven dan die droge RC brok, maar wil ook niks fout doen voor de operatie. Mag ze gewoon groente en fruit of is dat ook niet goed?
zoveel vragen....
Gebruikersavatar
Door doranto
#3420249
Ik ben ook nog maar leek op dit gebied, want ben pas sinds kort geconfronteerd met blaasstenen bij Honyx. Ik denk dat je eerst moet weten wat voor stenen het zijn voordat je iets kunt gaan doen, omdat bij de ene soort steen de urine alkalisch moet zijn, terwijl bij een andere soort juist zuur. Brok zou ik in alle gevallen nooit gaan voeren, al was het alleen al omdat het veel te droog is. Wat je wel al kunt doen is extra laten drinken. Dat is volgens mij bij blaasstenen altijd wel goed. Ofschoon extra drinken de urine ook alkalischer maakt.
Gebruikersavatar
Door dinky89
#3420250
Wanneer je niet weet wat voor stenen het zijn weet je ook niet wat het juiste voer is.
Bij de ene soort steen moet je juist verzuren en bij de andere soort steen juist minder verzuren. Het is onmogelijk dat een brok daarom goed zou werken bij beide.....
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3420254
Tja, ze doen (of claimen dat toch) het toch met brokken. Dat het tegen beide werkt. Maar ik wil niet weten welke rommel daaraan te pas komt.

Ik ben het met voorgangers eens, brok is veel te droog. Genoeg vocht is voor nu het belangrijkste. Boven al de rest..
Zoveel mogelijk drinken.

En dan idd weten welke steen het was. Maar zolang je dat niet weet, gaf ik terug vlees. Met veel vocht erbij..
Ze vormen ook niet op een week nieuwe stenen hoor, daar gaat wel wat tijd overheen.. En hoe meer de blaas doorspoelt en de urine verdunt is, hoe minder kans dat stenen zich vormen.
Door Bull Rover
#3420255
Ja ik heb eerst vlees door gegeven maar de dierenarts adviseerde na de 3e keer nu echt met brok te beginnen dus ik dacht nou dan doe ik dat maar tot de operatie, blij ben ik er zeker niet mee en twijfel nu dus wel heel erg om toch vlees te geven. :-\
Gebruikersavatar
Door doranto
#3420258
Bull Rover schreef: vr 19 feb 2021, 10:48 Ja ik heb eerst vlees door gegeven maar de dierenarts adviseerde na de 3e keer nu echt met brok te beginnen dus ik dacht nou dan doe ik dat maar tot de operatie, blij ben ik er zeker niet mee en twijfel nu dus wel heel erg om toch vlees te geven. :-\
De meeste dietenartsen weten niets over voeding en vertellen wat ze van de brokkenfabrikanten 'leren'. Ook tijdens hun opleiding leren ze er vrijwel niets over. (Heeft een da. mij ooit zelf verteld)
Het voedingsadvies van de gemiddelde da. zou ik dus naast mij neerleggen en liever kennis vergaren op een forum als dit.
Door Lizzy
#3420261
Bull Rover schreef: vr 19 feb 2021, 09:17 Onze Bull terriër Luna een vrouwtje is 9 jaar oud en heeft poliepen en daardoor stenen in de blaas.
ze heeft nu voor de derde keer antibiotica en krijgt de 26e een operatie om de poliepen en stenen uit haar blaas te verwijderen. Nu voer ik normaal KVV...
Natuurlijk heeft ze brok advies gekregen en ben ik daar met enige tegenzin ook maar mee gestart :( Ik weet nu niet welk soort stenen het zijn, ik verwacht struviet maar er is eigenlijk niet echt over gepraat, nu wil ik voor de operatie dus wel vragen dat ze dat opsturen voor onderzoek.
Ik heb Ph waarde gemeten en deze is nu 6.5
Na de operatie zou ik toch heel graag terug willen op vlees, maar ik denk dat ik toch moet afwachten op de uitslag van de stenen.... of is er iets waar ik me al in kan verdiepen.
Ik zag hier ook het onderwerp "bloed in de urine" er staan wel handige dingen in maar, daar is het bekend wat voor een stenen het zijn.

Ik wil Luna graag af en toe wat anders geven dan die droge RC brok, maar wil ook niks fout doen voor de operatie. Mag ze gewoon groente en fruit of is dat ook niet goed?
zoveel vragen....
Ik denk dat het beter is om hier een apart topic van de maken. Anders gaan dingen door elkaar lopen. Zodra je dit gelezen hebt, splits ik jouw bericht af en maak ik er een nieuw topic er van aan.

Voordat we ook maar iets zinnigs over Luna's situatie kunnen zeggen moet je inderdaad eerst weten om welke stenen het gaat. Maar ik moet de eerste keer nog tegen komen dat een hond niet op vers kan blijven. Ze doen het eigenlijk allemaal stuk voor stuk op een aangepast rauw dieet beter. Brokken zijn trouwens voor ieder blaasgruis de pest. Droge voeding is de pest.

Wat ik je alvast wel aan wil bevelen is om je hond Golden Paste te gaan geven tegen de blaaspoliepen.
Door Bull Rover
#3420295
Lizzy schreef: Ik denk dat het beter is om hier een apart topic van de maken. Anders gaan dingen door elkaar lopen. Zodra je dit gelezen hebt, splits ik jouw bericht af en maak ik er een nieuw topic er van aan.

Voordat we ook maar iets zinnigs over Luna's situatie kunnen zeggen moet je inderdaad eerst weten om welke stenen het gaat. Maar ik moet de eerste keer nog tegen komen dat een hond niet op vers kan blijven. Ze doen het eigenlijk allemaal stuk voor stuk op een aangepast rauw dieet beter. Brokken zijn trouwens voor ieder blaasgruis de pest. Droge voeding is de pest.

Wat ik je alvast wel aan wil bevelen is om je hond Golden Paste te gaan geven tegen de blaaspoliepen.
Wacht.... :???: heb ik geen apart topic gemaakt dan?
Is prima hoor, of ik heb het niet geheel begrepen kan ook, :biggrin2:

Ik ga dan toch naar vlees terug, voel ik me zelf ook veel beter bij. En dan even afwachten wat de uitslag is van welke stenen het precies zijn. Dan kom ik er op terug... alvast bedankt allemaal. :)

Golden Paste ga ik haar geven heb ik zelf ook, wist niet dat dat kan helpen bij de poliepen.
Door Lizzy
#3420343
Bull Rover schreef: vr 19 feb 2021, 15:52 Wacht.... :???: heb ik geen apart topic gemaakt dan?
Is prima hoor, of ik heb het niet geheel begrepen kan ook, :biggrin2:

Ik ga dan toch naar vlees terug, voel ik me zelf ook veel beter bij. En dan even afwachten wat de uitslag is van welke stenen het precies zijn. Dan kom ik er op terug... alvast bedankt allemaal. :)

Golden Paste ga ik haar geven heb ik zelf ook, wist niet dat dat kan helpen bij de poliepen.
Ah joh, ik zit zelf gewoon niet goed te kijken, agggggggrrrrrrrrrrrrrr :-[ :-[ :-[ ! Sorry! Je hebt het keurig gedaan.

Ja, laat ons even weten welke stenen het betreft, dan kunnen we gericht advies geven!
Door Bull Rover
#3420449
Ah oke, geeft niks...
Ik ben terug gestapt naar vlees en geef haar golden paste erbij, vrijdag word ze geopereerd en dan hoop ik snel te weten welke stenen het zijn... zodat ik verder kan.
Door Bull Rover
#3420663
UPDATE:
operatie geslaagd🥳😊, alles is goed gegaan, er zaten geen stenen in de blaas maar een soort vlies, met bloedprop. Ze verwachte dat het van de blaaswand afkomt. Maar het word verder onderzocht.
Ook hebben ze steriele urine uit de blaas gehaald wat onderzocht word op bacteriën, om te onderzoeken of ze de juiste antibiotica heeft.

Zodra ze geplast heeft mag ze naar huis, maar op dit moment slaapt ze nog dus kan zijn dat het morgen word. :)
Gebruikersavatar
Door Fenixjuh
#3420666
Oh, wat fijn!
Ik denk dat ze nu al lekker thuis is, fijn weekend samen :-*
Voorlopig kan je niets anders dan de uitslag afwachten, wel zorgen dat ze veel blijft drinken he ;)
Door Lizzy
#3420679
Zo, dat is even een totaal andere wending dat dit topic gekregen heeft. Fijn dat de operatie geslaagd is!
Door Bull Rover
#3420682
Ja lizzy dat kun je wel zeggen, we moeten haar straks denk ik ophalen, zitten te wachten op telefoon. Ze zei dat je op een echo niet kunt zien welk soort weefsel er zit, nu blijkt het dus heel iets anders als ze had verwacht, wat ik wel gek vind is dat ze eerst wel steentjes gevonden zijn en nu niet.
Maar ze heeft nu afgelopen week wel natuurlijk antibiotica gehad, en vers met water. :biggrin2:
Misschien zijn ze al weggespoeld :???:
Het vlies met bloedprop zat dwars door de blaas dus kan ook zijn dat ze gewoon niet goed kon uitplassen of zo... nou ja beetje gek allemaal :???: :???:
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door