Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door doranto
#3420191
Je moet bij mesitran zalf wel proberen zo min mogelijk huid rondom de wond te raken, maar zoveel mogelijk echt alleen in het gat. Anders kan er op een gegeven moment inderdaad irritatie van het omliggend gebied ontstaan.
Door Anneloog
#3420195
Mesitran vind ik echt het beste, heb het voor mezelf ook gebruikt, had een ontsteking in mijn lies wat een abces werd, toen deze open brak gespoeld met lauw water en direct mesitran in gedrukt. Dit 3 dagen gedaan en het was dicht zonder ontsteking. Echt bizar gezien het een best gat was wat er zat. Voordeel vond ik dat het direct heel zacht aanvoelde en verlichting gaf. Bij de katten gebruik ik het ook maar ze vinden het erg lekker dus moet het wel goed afdekken dan.

Verstuurd vanaf mijn SM-G973F met Tapatalk

Door tt-tjes
#3420198
Nadeel is dat het gaatje echt maar 3 of 4 mm is. Daar krijg ik met een vinger geen zalf ingedrukt. En dan sowieso niet onder de huid. De "zak" van het abces is zeker 5x3 cm. Daar komt de zalf dan geeneens.
Of ik zou het in een spuit moeten krijgen zodat ik het op die manier er in kan krijgen.
Heb hem net wel besteld bij de apotheek, heb ik hem morgen sowieso in huis.
Door Lizzy
#3420207
Doranto schreef: do 18 feb 2021, 16:21 Misschien dat het met een spuitje inderdaad wel lukt. Als je het spuitje met de zalf even tussen je handen opwarmt wordt het als het goed is wat dunner / vloeibaarder.
In dat geval kun je volgens mij toch beter de soft nemen want die is al heel dun en loopt zo de wond in.
Door Lizzy
#3420209
Doranto schreef: do 18 feb 2021, 13:07 Je moet bij mesitran zalf wel proberen zo min mogelijk huid rondom de wond te raken, maar zoveel mogelijk echt alleen in het gat. Anders kan er op een gegeven moment inderdaad irritatie van het omliggend gebied ontstaan.
Ik geloof dat ik een tube of 6 in de wonden van Biscuit heb laten zakken en echt nog nooit 1 spatje irritatie. Ik denk dan dat dit per hond verschilt.

Je zou eigenlijk een spuitmondje moeten kunnen kopen he? Misschien dat de apotheek een goed idee heeft of iets kan leveren?
Gebruikersavatar
Door doranto
#3420212
Lizzy schreef: do 18 feb 2021, 16:46 Ik geloof dat ik een tube of 6 in de wonden van Biscuit heb laten zakken en echt nog nooit 1 spatje irritatie. Ik denk dan dat dit per hond verschilt.
Ja, in / op de wonden is prima. Ik bedoel dus de huid daar omheen. Als je het te royaal smeert (dus buiten de wond), en je dekt het ook nog af, blijft het gebied rondom de wond te vochtig en kan er irritatie ontstaan is mijn ervaring. Dat was bij Honyx zijn poot het geval. Ik smeerde daar de zalf te royaal op en niet secuur genoeg alleen op de wond. Daardoor ontstond op de huid buiten de wond irritatie wat op een soort 'rainrot' leek, wat je weleens bij paarden ziet. Volgens Alex Brander moest ik het dun smeren en ik deed het te dik. Maar toen ik het gebied eromheen droog hield, was het gelukkig ook zo weer weg.
#3420224
Bij Benjamin zijn pootamputatie reageerde hij wss op de hechtingen waardoor die eruit kwamen en op den duur was er ook een abces. Toen heeft de DA me ook Mesitran meegegeven en me getoond hoe het met een spuitje in het gaatje te brengen. Ik spoelde het wel ook eerst altijd. Met dat roze spul dat DA'n hebben, geen idee wat het is.. Eerst alle etter eruit spoelen, dan zalf erin.
Je kan spuitjes helemaal open trekken hé,duwer eruit langs achteren. Dan eenvoudig zalf erin en duwen tot de lucht vooraan eruit is. Je moet het niet proberen optrekken he.
Ze zei wel, let op dat je de tube van de zalf schoon houdt, dus niet zomaar met je vingers of de wonde aan zitten. Dan kan je de tube heel lang bewaren. En daarvoor is aanbrengen met een spuitje via de achterzijde van dat spuitje (dat dus schoon blijft) dus ook ideaal...
En niet het hele spuitje vullen, een beetje met een keer, beste is zelfs elke keer opnieuw vullen.
Door tt-tjes
#3420242
Dat rose spul is idd hibiscrub. Daar spoel ik nu ook mee. En voor nu spuit ik er nog surolan in.
De mesitran soft komt vandaag binnen. Heb extra spuiten gekocht om het in de wond te kunnen doen. Dus wordt vervolgd.
Door tt-tjes
#3420278
De mesitran heb ik binnen. Maar ik vind het niet zo vloeibaar als ik gedacht had. Moet echt wel op de tube drukken om het er uit te krijgen.
Vanavond maar eens proberen of het lukt om in te spuiten.
#3420282
tt-tjes schreef: vr 19 feb 2021, 13:46 De mesitran heb ik binnen. Maar ik vind het niet zo vloeibaar als ik gedacht had. Moet echt wel op de tube drukken om het er uit te krijgen.
Vanavond maar eens proberen of het lukt om in te spuiten.
Zal wel lukken met een spuitje hoor. En anders idd beetje warmer maken door even in je hand te houden. Maar normaal moet het zo ook prima lukken. Hoeft niet te vloeien he.
Door Lizzy
#3420291
tt-tjes schreef: vr 19 feb 2021, 13:46 De mesitran heb ik binnen. Maar ik vind het niet zo vloeibaar als ik gedacht had. Moet echt wel op de tube drukken om het er uit te krijgen.
Vanavond maar eens proberen of het lukt om in te spuiten.
Wat vreemd! Bij mij liep ie zo uit de tube! Zet de tube anders even in warm water (niet heet!). Kijken of het wat vloeibaarder wordt.
Door tt-tjes
#3420324
Het is gelukt. Maar toen het er eenmaal in zat werd het warm en liep het er ook weer uit. Zijn hele vacht zit onder :-[ ik hoop dat er toch wat van blijft zitten zodat het kan genezen.
Hoe lang zou ik dit moeten doen?
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door