Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door faya
#3419979
onze golden is bijna 14 jaar, nog actief en alert buiten. Helaas eet de dame al langere tijd heel slecht tot nauwelijks. Ik voer KVV en wat BARF dingen. Soms wil ze nog wat gemalen vlees, een kipkarbonade of runderknars, maar vaker niet. Brokken gaat nog het makkelijkst omdat je deze kunt geven buiten als ze wandelt, bezig is en dan is het een beloning, helaas lukt dit niet iedere dag en ze vermagert toch wel zo langzamerhand. Homeopatisch middel om eetlust op te wekken????? Geef dus naast de brokken ook blikvoer ene dag wil ze het en dan niet meer en zo is het eigenlijk met alles
Door Lizzy
#3419988
Bah, vervelend... Vind ze gekookt vlees ook niet lekker? Of volle kwark? Blikje zalm met een beetje groenten?

Eetlustopwekkers:

Jacob Hooy heeft eetlustopwekkende kruiden. Kant en klaar, maar dit zit er in: Alsemkruid, Bosbessenblad, Cichoreiwortel, Engelwortel, Salie.

Bonebroth is ook eetlustopwekkend. Lust ze dat niet?

Wat je ook kunt proberen (maar dat moet echt in lage doseringen want THC is eigenlijk licht giftig voor de hond) CBD + THC olie. Verhoogd de eetlust ook.

Fenegriek is ook eetlustopwekkend.

Maar zo 1 homeopathisch middel is er niet. Dat past ook eigenlijk niet in de homeopathie. Daar zien ze gebrek aan eetlust als een ding binnen het geheel. Als ze eigenlijk misselijk is en daarom niet wil eten dan zou bijv. Nux Vomica kunnen helpen.

Je zou haast wel denken dat er een reden is voor haar gebrek aan eetlust. Dat kan de ouderdom zijn maar natuurlijk ook een onderliggend probleem (ziekte). Heb je al eens bloed laten prikken?
Door Hanny
#3420003
Ik zou dat heel simpel bekijken.
Heeft ze pijn ergens in haar mond of nek. Kan dat worden verholpen?
Als dat er niet is, of niet aantoonbaar is, dan zou ik het laten voor wat het is.
Eet ze liever brokjes, dan zou ik die geven, maar daar houdt het op.
Eten mag, maar is geen verplichting. Klinkt wat raar, maar zo zie ik het wel.

Hanny
Door Anne in Zweden
#3420005
Bij mijn oudjes Scotch en Max (allebei in 2019 overleden op dik 15-jarige leeftijd), was treuzelen met eten eenduidig een teken van ouderdom en - hoe rot het ook klinkt - het naderende einde. Vooral bij Max, die voorheen alles deed voor een maaltijd of een snoepje, was dat overduidelijk. Scotch was altijd al minder op eten gefocust maar op een gegeven moment moest ik het er echt in kíjken. En van alles afwisselen inderdaad: blikvoer, brokjes, gebakken kipfilet, gedroogd vlees. Alles ging met lange tanden naar binnen, of helemaal niet. Bij Scotch heeft dat denk ik wel een jaar geduurd, bij Max was de periode van miepen met eten tot aan zijn dood korter, nog geen maand. Scotch bleek ook (dmv een echo) diverse tumoren in zijn organen te hebben, dat zal een rol hebben gespeeld.

Ik denk dat niet willen eten bij jouw hond een combinatie van ouderdom en eventuele onderliggende medische problemen kan zijn, te beginnen bij haar gebit. Ik zou er zeker even een bezoekje aan de dierenarts aan wagen, als dat kan.

Sterkte met je oudje. Ze houden ons toch een beetje wakker met hun pijntjes en dingetjes, nietwaar? :(
Door Anne in Zweden
#3420008
Wat je ook zou kunnen proberen: een paar dagen achtereen een pijnstiller geven. Ik heb het hier met Laika (boxer, bijna 12) een paar keer gehad dat ze ineens niet meer wilde eten, teruggetrokken was en een beetje depri leek. Geen idee wat het was, maar ik heb haar een pijnstiller gegeven, en een paar uur later begon ze met smaak te eten. Volgende dag zelfde verhaal. Twee dagen later at en deed ze weer helemaal normaal; achteraf kon ik me herinneren dat ze een paar dagen daarvoor vrij hard was uitgegleden doordat een van de andere honden op haar sprong. Blijkbaar had ze zich daarbij toch flink pijngedaan.
Door smulpaap
#3420066
Ik zou ook bloed laten prikken
En het gebit misschien even bekijken

Oud zijn kost ook energie, mijn bejaarden hadden juist meer voeding nodig
Maar dat verschilt natuurlijk van hond tot hond

T.a.v de vermagering is het denk ik wel belangrijk dat je hond enige reserve behoud
Als er iets gebeurd is dat wel belangrijk
En moeten ze absoluut geen ondergewicht hebben
Door Siberienne
#3420077
Is ze altijd al een moeilijke eter geweest? Of is dit echt nieuw? ::) Als het iets is van de laatste weken/maanden dan zou ik er ook ene tripje dierenarts aan wagen. Ik heb 1 moeilijke eter gehad die we altijd al nauwelijks op gewicht konden houden, daar heb ik zoals Anne een pijnstiller test gedaan en dat bleek rugpijn te zijn. Bij de ‘goede eters’ waar het eigenlijk vrij plots veranderde, bleek er meer aan de hand. Een van de dingen die een slechtere eetlust kunnen geven is bv nierproblemen.

Poep is wel goed? Braakt ze? Vacht nog mooi?
Door faya
#3420541
dank voor reacties tot noch toe. Ze is niet echt sloom, zeker buiten niet dan is ze nog actief en fit, apporteert nog graag balletje of dummy. Haar tanden zijn het zeker niet omdat ze wel af en toe graag kluift dan zou dit pijn moeten doen en zou ze zeker niet kluiven. Als pup en jonge hond lastige eter en soms met dracht maar nooit zoals nu. Op zich niet veel willen eten niet zo'n probleem, maar het vermageren wel vind ik. Misschien idd weer bloedonderzoek ( heb ik jaar geleden ook al eens gedaan, maar kwam toen niets uit )
Door Rakker
#3420667
Ik heb ergens eens gelezen dat honden juist op een bot gaan kluiven als ze last hun kiezen hebben. Helaas kan ik het artikel niet terugvinden. Dus ik zou tandpijn zeker niet uitsluiten.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3420672
Rakker schreef: vr 26 feb 2021, 19:43 Ik heb ergens eens gelezen dat honden juist op een bot gaan kluiven als ze last hun kiezen hebben. Helaas kan ik het artikel niet terugvinden. Dus ik zou tandpijn zeker niet uitsluiten.
Klinkt logisch.. Kinderen en pups die tanden krijgen, kauwen ook graag..
Door Rakker
#3420966
pearlsofpassion schreef:[quote=Rakker post_id=3420667 time=<a href="tel:1614365037" data-original-title="" title="">1614365037</a> user_id=19312]
Ik heb ergens eens gelezen dat honden juist op een bot gaan kluiven als ze last hun kiezen hebben. Helaas kan ik het artikel niet terugvinden. Dus ik zou tandpijn zeker niet uitsluiten.
Klinkt logisch.. Kinderen en pups die tanden krijgen, kauwen ook graag..[/quote]

Da’s een goeie, die link had ik nog niet gelegd.

Mijn hond kauwde de laatste tijd ook veel op haar Nyla bone. Ik zag dat er een stuk van een kies was afgebroken en dacht in eerste instantie ook dat ze daar eigenlijk geen last van kon hebben vanwege het kauwen. Toch vertrouwde ik het niet (mede door het artikel wat ik had gelezen over kauwen en kiespijn) en heb een afspraak gemaakt bij een dieren-tandarts.
Gisteren zijn er bij haar 2 grote kiezen verwijderd omdat die afgebroken waren en de wortelkanalen bloot lagen. Arme meid: Al die tijd waarschijnlijk kiespijn gehad zonder dat ik het doorhad... :'(
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door