Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Fioon
#3419228
Al eens eerder hier aangekaart. Onze Frenkie heeft snel moeilijke stoelgang. Ik voeg nu extra spiervlees toe, (rund, paard of kalkoen) daarmee is het wel iets verbeterd. Toch zijn er dagen waarbij de ontlasting moeilijk gaat en erg hard is. Nu lees is over psylliumvezels. Bij harde ontlasting kun die vezels geven maar moet je ze ook meer (laten) drinken. Lastig!
Wat is wijsheid om te doen? Hebben jullie nog tips?
Bijlagen
5F2CB0E7-9F8D-4092-BC6F-A77D3370A6B7.jpeg
5F2CB0E7-9F8D-4092-BC6F-A77D3370A6B7.jpeg (3.81 MiB) 2681 keer bekeken
Gebruikersavatar
Door Fenixjuh
#3419237
Hoe gaat het met het extra spiervlees? Als dat voldoende helpt, lijkt me dat beter... Als je denkt dat het nog erg hard is, zou ik wel vezels toevoegen. Je zou nog aan bonebroth kunnen denken voor extra vocht, of iets water bij de maaltijd toevoegen.

Verstuurd vanaf mijn PRA-LX1 met Tapatalk

Gebruikersavatar
Door Kaela
#3419322
Wij hebben Oscar heel lang psylliumvezels gegeven, maar niet extra drinken (mocht hij gewoon zelf beslissen). Ontlasting werd er weer heel “ik kan het kwijt” van en nooit iets gemerkt dat ie niet genoeg zo drinken er voor.
Gebruikersavatar
Door Fioon
#3419337
Fenixjuh schreef: vr 05 feb 2021, 03:21 Hoe gaat het met het extra spiervlees? Als dat voldoende helpt, lijkt me dat beter... Als je denkt dat het nog erg hard is, zou ik wel vezels toevoegen. Je zou nog aan bonebroth kunnen denken voor extra vocht, of iets water bij de maaltijd toevoegen.

Verstuurd vanaf mijn PRA-LX1 met Tapatalk
Het is wel wat beter door het spiervlees maar nog steeds heeft hij dagen dat het erg moeizaam gaat.
Vandaar dat ik de vezels wilde proberen.
Gebruikersavatar
Door Fioon
#3419338
Lizzy schreef: vr 05 feb 2021, 07:34 Heb je ook al geprobeerd om hem extra gepureerde bladgroenten te geven? Dat werkt vaak heel goed en daar hoef je geen extra vocht bij te doen.
Ja dat heb ik maar hij is een “mietje” en eet slechter als er groente doorzit. Na een week pielen duurt het mij te lang, de ontlasting moet gewoon beter. Het wordt immers steeds harder.
Gebruikersavatar
Door Fioon
#3419339
Kaela schreef: vr 05 feb 2021, 20:58 Wij hebben Oscar heel lang psylliumvezels gegeven, maar niet extra drinken (mocht hij gewoon zelf beslissen). Ontlasting werd er weer heel “ik kan het kwijt” van en nooit iets gemerkt dat ie niet genoeg zo drinken er voor.
Oke dat is fijn om te horen! Heb je ook een tip qua merk? Speciaal voor honden of kan ik ook die van het kruidvat halen. Dat zou mooi zijn daar kan ik snel aankomen.
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3419343
Fioon schreef: za 06 feb 2021, 07:40 Oke dat is fijn om te horen! Heb je ook een tip qua merk? Speciaal voor honden of kan ik ook die van het kruidvat halen. Dat zou mooi zijn daar kan ik snel aankomen.
Wij haalden het altijd bij een drogist. Kost geen drol ( ;) ) en werkt precies zoals de duurdere versies voor huisdieren.
Door El_Kato
#3419424
Rana kreeg altijd extra groente erbij. In de mix ging altijd iets van bladgroente en om de zoveel keer ook pompoen. Af en toe ook extra pens of spiervlees. Het is landgoed gegaan maar 2 weken terug is ze toch heel erg verstopt geraakt. De poep die er uiteindelijk uitkwam was echt kei en kei hard :(
We zijn er nog niet helemaal uit wat we haar gaan voeren maar ben er heel erg voorzichtig mee geworden. Begrijp uit je tekst dat de ontlasting steeds harder word dus pas op voordat je bij de dierenarts zit :-\

Groente gemengt met pens eet hij ook niet? Anders het percentage spiervlees nog wat verhogen?
Een rauw eitje schijnt ook laxerend te werken maar daar heb ik nooit wat van gemerkt. De schil werkt weer verstoppend (is calcium) dus die niet geven.
Psylium vezels werken wel goed die hebben wij ooit ook wel eens een tijdje gegeven. Ik dacht alleen dat je ze niet voor langere tijd kon geven maar heb recent hier geleerd dat dat weinig kwaad kan.
Door Rakker
#3419483
Mijn hond had een paar maanden geleden maag- en darmklachten. Ik heb toen iso-gel meegekregen van de DA. https://www.agradi.nl/iso-gel-100gr.htm
Ik heb deze link alleen maar even gebruikt als voorbeeld, volgens mij moet je het ergens anders goedkoper kunnen halen. Je kunt het gebruiken bij zowel diarree als bij obstipatie. De ontlasting werd trouwens mega net als bij honden die goedkope brokken eten. :o
Gebruikersavatar
Door Fioon
#3419505
El_Kato schreef: za 06 feb 2021, 21:48 Rana kreeg altijd extra groente erbij. In de mix ging altijd iets van bladgroente en om de zoveel keer ook pompoen. Af en toe ook extra pens of spiervlees. Het is landgoed gegaan maar 2 weken terug is ze toch heel erg verstopt geraakt. De poep die er uiteindelijk uitkwam was echt kei en kei hard :(
We zijn er nog niet helemaal uit wat we haar gaan voeren maar ben er heel erg voorzichtig mee geworden. Begrijp uit je tekst dat de ontlasting steeds harder word dus pas op voordat je bij de dierenarts zit :-\

Groente gemengt met pens eet hij ook niet? Anders het percentage spiervlees nog wat verhogen?
Een rauw eitje schijnt ook laxerend te werken maar daar heb ik nooit wat van gemerkt. De schil werkt weer verstoppend (is calcium) dus die niet geven.
Psylium vezels werken wel goed die hebben wij ooit ook wel eens een tijdje gegeven. Ik dacht alleen dat je ze niet voor langere tijd kon geven maar heb recent hier geleerd dat dat weinig kwaad kan.
Ik had jouw verhaal inderdaad al gelezen, rampzalig...dat wil niemand beleven. Zo erg is het hier niet hoor, hij poept elke dag maar het kost op sommige erg veel moeite. Dat vind ik sneu voor hem. Vandaar dat ik nu overga op de vezels.
Zet jij Rana nu op brok? Misschien is De Darf brok iets voor jou, daar kan Frenkie wel goed van poepen en zijn nette Drollen. Niet van die brokkenpoep :cool:
Gebruikersavatar
Door Fioon
#3419506
Rakker schreef: zo 07 feb 2021, 15:10 Mijn hond had een paar maanden geleden maag- en darmklachten. Ik heb toen iso-gel meegekregen van de DA. https://www.agradi.nl/iso-gel-100gr.htm
Ik heb deze link alleen maar even gebruikt als voorbeeld, volgens mij moet je het ergens anders goedkoper kunnen halen. Je kunt het gebruiken bij zowel diarree als bij obstipatie. De ontlasting werd trouwens mega net als bij honden die goedkope brokken eten. :o
Dat ga ik onthouden mocht het verergeren. Is het bij jouw hond nu weer goed?
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door