Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door lberghoef
#3418832
Bij Trix, mijn hond van 9 jaar oud, zag ik een aantal weken geleden dat ze gele afscheiding had. Ze likte zichzelf ook echt iedere 3 stappen. Ik heb het in eerste instantie geprobeerd op te lossen met de tips die ik hier gelezen heb. Vitamine C, echinacea met cats claw. Ik heb het ook schoon gespoeld.
Het werd niet beter en uiteindelijk toch naar de DA. Hij heeft gekeken, vaginaal onderzoek en echo. Op de echo zag het er allemaal goed uit. Van binnen was het vuurrood dus volgens hem blaasontsteking en vaginitis. Antibiotica mee en onstekingsremmer. Na de kuur was ze er inderdaad vanaf. Maar 2 weken later was het weer terug. In ieder geval weer de gele afscheiding en het vele likken.
Da weer gebeld en ik heb bij hoge uitzondering zonder langs te komen een kuur opgestuurd gekregen. (ik lig met gebroken been en pols op de bank en kan helemaal niks) De kuur is nu nog voor een week, het ziet er goed uit, ik zie geen afscheiding meer maar ze blijft vreselijk veel likken.

Wat kan ik nog meer geven om te zorgen dat het niet weer terugkomt na de AB kuur?
Ze is trouwens gesteriliseerd, plast niet meer dan normaal, geen bloed in urine en geen koorts.

Bedankt alvast!
Door Lizzy
#3418841
Poeh, dit is lastig zeg, aangezien ze geen oorzaak hebben kunnen vinden (en steeds terugkerende vaginitis vaak door iets anders wordt veroorzaakt).

Ik vraag me wel af, is er een swap genomen en gekeken welke bacterie er in zit? Want mogelijk behandelen jullie met net even de verkeerde AB en dan blijf je dus terugkerende problemen houden en gaat het mogelijk, zoals nu, ook niet helemaal weg. Ik zou een swap uit de vagina laten nemen en de urine op kweek laten zetten. Zitten er geen gruisjes in de urine? Daar zou ik ook op laten controleren. Gruis irriteert enorm. Het kan trouwens zelfs een bacteriële infectie zijn met de Canine Brucellosis bacterie heb ik gelezen.

In Engeland gebruiken ze overigens ook een vaginale douche bij de hond bij vaginitis. Ze gebruiken: 0.05% chlorhexidine or 0.5% povidone-iodine oplossing. Misschien even met je dierenarts bespreken.

En het klinkt heel gemeen maar door dat likken wat ze er continue aan doet kun je ook een beetje in een soort vicieuze cirkel terecht zijn gekomen. Dus ik deed haar een kap om zodat de boel daar een beetje tot rust kan komen. Ook even kijken hoe ze daarop reageert natuurlijk...

Het kan trouwens zelfs komen door een voedselintolerantie. Ik weet niet wat je voert? Misschien kun je eens een ander voer gaan geven?

Wat soms helpt is een hoge dosering goede visolie. Royal Green verkoopt uitstekende capsules. Probiotica kan helpen, omdat dit de darmflora verbetert (ook zeker na de AB kuur) en een goedwerkend immuunsysteem begint bij een goede darmflora.

Alle manden en kleedjes waar ze op ligt: die zou ik ook wassen of grondig schoonmaken. Stoomreinigen als je een stoomreiniger hebt.
#3418942
Nee er is geen swap genomen. Maar ik denk dat ik morgen de DA ga bellen en terugga. Of nou ja iemand erheen laat gaan met Trix gezien ik zelf niet kan. De AB kuur slaat niet aan zie ik net. Er komt weer gele afscheiding uit.

Ik barf al jaren met ze dus ik kan me niet voorstellen dat dat het is. Ze is een hele moeilijke eter en ze is heel gevoelig voor veranderingen. Dan kan ze weken van slag zijn.

Ik zal wat meer visolie gaan geven en probiotica heb ik besteld.

Krijgen ze van gruis ook afscheiding? Voor de AB kuur was haar vulva vuurrood, het ziet er nu rustig uit maar dus nog steeds die afscheiding. Oh ik baal zo dat ik alleen maar in bed kan liggen , dat helpt totaal niet mee.
Door Lizzy
#3418945
lberghoef schreef: zo 31 jan 2021, 10:22 Nee er is geen swap genomen. Maar ik denk dat ik morgen de DA ga bellen en terugga. Of nou ja iemand erheen laat gaan met Trix gezien ik zelf niet kan. De AB kuur slaat niet aan zie ik net. Er komt weer gele afscheiding uit.

Ik barf al jaren met ze dus ik kan me niet voorstellen dat dat het is. Ze is een hele moeilijke eter en ze is heel gevoelig voor veranderingen. Dan kan ze weken van slag zijn.

Ik zal wat meer visolie gaan geven en probiotica heb ik besteld.

Krijgen ze van gruis ook afscheiding? Voor de AB kuur was haar vulva vuurrood, het ziet er nu rustig uit maar dus nog steeds die afscheiding. Oh ik baal zo dat ik alleen maar in bed kan liggen , dat helpt totaal niet mee.
Ik vind het zoooo raar... Je zou denken dat er een onderliggende oorzaak moet zijn :-\ . Of toch een verkeerde AB.

Nou, gruis kan een blaasontsteking veroorzaken door irritatie. Maar zoveel pus in de vagina daardoor? Nee, heb ik nog nooit wat gehoord en ken ik toch heel veel honden (door mijn ras) met gruis.

Sterkte. Moet echt ontzettend moeilijk voor je zijn, dit :-\ (terwijl je zelf dus niks kan).
#3418970
Ik vind het ook zo vreemd. Niks maar dan ook helemaal niks gevonden. Uitgebreide bloedtest gedaan. Alles was prima. Weer een echo. Alles ziet er goed uit. Blaas was goed leeg. Weer ìn haar vulva gekeken. Dat zag er rustig uit.
Urine is getest, alles was ook goed.
Ze hebben een swap gedaan en onder de microscoop bekeken. Niks te zien. Het is wel nu op kweek gezet.

Ik snap hier niks van. Waar ik nu bang voor ben...en ik hoop het niet is stress. Trix is van nature een hele onrustige gestreste hond. Ze schrikt overal van, ziet en hoort dingen die wij niet zien, is panisch voor de wind, durft over bepaalde vloeren niet te lopen en noem maar op. Ze kan slecht tegen veranderingen en laten er daar nou een aantal van zijn geweest de afgelopen maanden.

Ze heeft nu andere atibiotica en iets om te zorgen dat ze geen urine verliest. Daar ben ik het eigenlijk niet zo mee eens want voor zover ik weet verliest ze geen urine. Ik heb nog nooit een natte plek ergens gevonden.

Ik heb geen holistische da in de buurt helaas....
Door Lizzy
#3418972
Vreemd allemaal he.... Maar deze dierenarts heeft een vaginascoop gedaan? Dat ie daartoe uitgerust is joh! Fijn dat ze een swap hebben genomen. Misschien komt daar nog wat uit.

Ik heb overigens ooit een teef gekend: die was al wat ouder, denk een jaar of 9. Kreeg een vaginitis en dat is nooit meer over gegaan :-\ . Het bleef daar rommelen en ze hebben nooit kunnen achterhalen wat het was (waar het door werd veroorzaakt). Ik hoop dat dat niet het geval gaat zijn bij jouw hond hoor maar ik wilde het wel laten weten. Het komt dus kennelijk wel eens voor.

Ik hoop dat er wat uit de swap komt. Dat er iets zit dat door de vorige AB's niet voldoende is aangepakt.

Als ze urine verliest, dan merk je dat wel hoor! Zie ik dus ook niet het nut van in. Nou ja, je kunt het even een weekje of wat proberen. Misschien sorteert het effect. Maar ik zou ook mijn adem niet inhouden.

Stress... Ja alles kan natuurlijk. Je zou een natuurlijk middel kunnen proberen om haar wat rust te brengen. Ik heb zelf een keer destress van de huisdierendokter geprobeerd en dat hielp hier goed: https://www.huisdierendokter.nl/karakter.html.
#3418975
Toeval dat ik dit topic nu tegen kom nadat ik voor het eerst in jaren weer eens inlog op barfplaats :) Mijn 1jaar 8mnd oude ODH heeft ook met steeds recidiverende vaginits gekampt, met bijbehorende blaasontsteking en soms zelfs lichte incontinentie.

Ze is inmiddels een week of 2 geleden geopereerd, ze had een wat apart gebouwde vulva, van buiten zag je ook duidelijk dat het een "innie" was (naar binnen gevouwen/grote huidplooi). En na de eerste loopsheid is de hele boel weer net zo hard naar binnen gekropen, en zelfs niet eens volledig opgezwollen. Dus de plooi is grotendeels weg gesneden en weer vastgehecht. Nogal een lompe operatie maar door de aparte bouw bleef er telkens rotzooi en urine hangen, een natte vochtige bokaal met bacterien en rotzooi dus. Of ze nu wel (veelvuldig) schoon mocht likken of twee weken met een kap op liep, het maakte niet uit want noch zij of ik kon fatsoenlijk bij die troephaard. En dat sloeg natuurlijk steeds naar binnen wat leidde tot pijn, blaasontsteking, vaginitis en ongemak (en een rotte geur). We hebben zelfs een spoedje naar de DA gemaakt met kerst omdat het pus er uit droop, wij bang voor baarmoederontsteking, was toch echt d'r vulva.

Ik weet niet of dit mogelijk ook bij jouw hond aan de hand is en of dat uberaupt tijdens het vaginale onderzoek bekeken is. Als je in het nederlands googlet kom je weinig tegen, als je in het engels aan de slag gaat kom je veel gevallen tegen van een teef met een vulvaplooi en bijbehorende chronische vaginitis/blaasontseking.

Mocht de plooi etc. er helemaal niks mee te maken hebben zit je nog steeds met die hardnekkige vaginitis. De heilige tip van mijn dierenarts, om niet steeds antibiotica te hoeven gebruiken, is molkosan (dat spul wat je normaal drinkt, te koop bij de drogist). Een loopsheidbroekje aan met daarin een (parfumvrije, katoenen etc) inlegkruisje dat nat was van de molkosan. En dan in de ochtend en de avond met wat watten, die je nat maakt met de molkosan de vulva en het gebied er omheen reinigen. Dat is de enige periode geweest waarin ze eindelijk even geen pijn, blaasontstekingen en antibiotica nodig had. Dat hebben we ook ingezet voor de operatie om het gebied zo kalm mogelijk te krijgen en dat deed echt wonderen.

Succes ermee in ieder geval, het is een hoop narigheid bij elkaar.
#3418978
@lizzy :Dat zou balen zijn als het niet meer over gaat. Maar dan weet ik in ieder geval dat dat tot de mogelijkheden hoort.

Ik heb zelf nog wat probiotica liggen waar ik vandaag al mee ga beginnen want ze had net hele erge diarree met bloed erbij.
Ze heeft gelukkig wel net weer wat gegeten maar alleen als het in een kattenvoerbakje gaat...dan lijkt het net alsof het voor de kat is ;D

Ik zie net dat het propalin is dat hij voorgeschreven heeft. Daar ga ik dus niet zomaar even aan beginnen. Ik heb hier in huis nog nooit natte plekken gevonden. Nergens.

Dank je voor de stress pillen tip. Ik heb hier al vaak naar gekeken maar ik vond de meningen erover erg verdeeld. Toch maar proberen dan.

@ Lolleke: Ben blij dat je dit schrijft. Volgens de DA heeft ze een normale vulva. Ik vind dat het er daar beneden niet helemaal "af" uitziet. Vind het er erg klein uitzien en er zit inderdaad een kleine plooi. Je ziet de vulva goed maar die plooi zit er wel. Maar had ze hier dan niet veeeeeel eerder last van moeten krijgen? Ze is gesteriliseerd voor ze 1 jaar was en nog nooit last gehad.
Molkosan....daar zou ik zelf nooit opgekomen zijn. Hier in Frankrijk niet te krijgen maar ga meteen kijken of ik het online kan bestellen.
#3418980
Molkosan is gewoon melkwei, dat is in principe overal wel te verkrijgen gelukkig maar soms is zoeken op melkwei wel makkelijker :)

Voor wat betreft de vulva, dit is het plaatje wat het beste aan mijn omgeving uitlegt wat er aan de hand was/gebeurde. De vulva van Faye had niet alleen een plooi aan de ene kant, maar ze had aan beide kanten een plooi en het groeide in het midden zo'n 4cm naar binnen, met haar en al. Als je tussen dr benenen keek en vergeleek: de vulva van de tekkel van een vriendin was groter dan die van mijn Faye, en de tekkel is 8kg, Faye is 35 kilo aan oud duitse herder. Reken maar na. Die van Faye was/is in de realiteit vele malen groter, maar zat gewoon verstopt.

https://vcahospitals.com/-/media/vca/im ... 9B1539CCB4

Van wat ik las toen ik zelf vooronderzoek deed is wat er vaker gebeurt met oudere honden dat ze wat stijver worden en niet zo goed meer kracht kunnen zetten om die vulva echt schoon te houden als er een plooitje zit. Er word dan wel veelvuldig gelikt maar het cruciale gebied word niet meer schoon.

Als ze er hiervoor nog nooit last van had, maar nu wel zo extreem en haar vulva ziet er niet helemaal 'af' uit, zou ik toch eens proberen wat de molkosan/melkwei doet als ze niet aan de antbiotica staat. Wellicht is in jouw geval eens per dag even schoonmaken en een eventuele plooi mee nemen al voldoende om de boel netjes te houden en neemt het likken dan misschien ook weer af.

Heel veel succes ermee in ieder geval!
#3419034
Bedankt, Molkosan is besteld!

Wat denken jullie....ze heeft sinds gisteren nu hele erge diarree met best veel helder rood bloed erbij. Ik denk dat ik moet stoppen met de AB...dit is haar darmen aan het verwoesten.
We koken nu rijst met kip maar ze wil echt bijna niet eten. Alleen dingen als kaas en knakworstjes wil ze dan nog wel :-\
Dat kan ook komen omdat alles nu anders gaat dan normaal en ze steeds meer van slag raakt hierdoor.
De probiotica krijg ik ook amper naar binnen zo. Karnemelk had ik al aan gedacht maar dat is hier niet te krijgen.
Ik weet het even niet meer...
#3419039
De rijst met kip is iets wat ik persoonlijk niet zou doen. Dat is een ouderwetse gedachte die vroeger veel gebruikt werd, maar je gooit dan juist ander voer in je hond en maakt daar de darmen mogelijk nog meer mee over de zeik omdat er anders te verteren voer in komt. Terwijl je dat normaliter rustig over zou wisselen en je weet dan niet of de problemen beter worden of erger door de medicatie of voeding. Net als bij mensen geld bij mij voor honden met diarree die niet gerelateerd zijn aan allergieën: áls ze het maar eten en bij voorkeur het normale voer, alles wat ze binnen krijgen aan vloeistof en eten zijn voedingsstoffen. (Met mate natuurlijk, een lepel sambal zal niet wat zijn :biggrin2: ).

Maar wat je beschrijft zou voor mij teken zijn om acuut de dierenarts even te bellen voor overleg. Andere antibiotica, of misschien toch een flinke maag en darm beschermer.

Succes
#3419040
Dank je!
Net de Da gebeld maar volgens hem heeft het niks te maken met de abkuur :???:
Ik heb net wel wat diarree remmer erin kunnen krijgen.
Ik wacht het wel even af nu. Ze ligt al de hele dag naast me, ik heb meerdere keren haar daar beneden kunnen bekijken en het ziet er prima uit.
Ik ga snachts een broekje aan doen bij haar zodat ze niet dwangmatig kan likken.
Ik zal laten weten hoe het verder gaat.
Door Lizzy
#3419045
lberghoef schreef: di 02 feb 2021, 15:58 Dank je!
Net de Da gebeld maar volgens hem heeft het niks te maken met de abkuur :???:
Ik heb net wel wat diarree remmer erin kunnen krijgen.
Ik wacht het wel even af nu. Ze ligt al de hele dag naast me, ik heb meerdere keren haar daar beneden kunnen bekijken en het ziet er prima uit.
Ik ga snachts een broekje aan doen bij haar zodat ze niet dwangmatig kan likken.
Ik zal laten weten hoe het verder gaat.
Niet van de AB kuur...........? Ik zeg maar even niks.

Maar goed idee, broekje aan te doen! Ben benieuwd hoe het verder zal gaan! Succes in ieder geval!
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door