Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door TeuntjeT
#3418160
weet iemand of de samenstelling onlangs (het afgelopen half jaar) is gewijzigd?
mijn vorige flesje was op, en ik gebruik het wekelijks om de hangoren van Teun even schoon te maken, maar het laat nu een vrij vettig laagje achter en het ruikt sterker, beetje menthol achtig, dat was eerst niet zo.
Gebruikersavatar
Door pike
#3418162
Puur auris voorheen Puur oor had ik vroeger ook en ik vond het altijd al vet. Mijn da vertelde me later dat ze het troep vond omdat de vettigheid die achter blijft in het oor juist een broedplaats voor van alles en nog wat is.
Door Lizzy
#3418243
TeuntjeT schreef: di 19 jan 2021, 19:03 weet iemand of de samenstelling onlangs (het afgelopen half jaar) is gewijzigd?
mijn vorige flesje was op, en ik gebruik het wekelijks om de hangoren van Teun even schoon te maken, maar het laat nu een vrij vettig laagje achter en het ruikt sterker, beetje menthol achtig, dat was eerst niet zo.
Naar mijn beleving liet het altijd al een vettig laagje achter en rook het vrij sterk naar menthol en dan praat ik echt al over 15 a 20 jaar geleden (gebruik dat spul ook al echt zo lang niet meer. Ik had het voor mijn Basset en zij is in 2005 overleden).
Gebruikersavatar
Door TeuntjeT
#3418683
he wat gek dat het vorige flesje dat niet had. heb net een nieuw flesje geopend en de eerste keer gebruik viel de geur en vettigheid me meteen op. zonde!
wat gebruiken jullie om de oren af en toe schoon te maken? het is bij Teun wel echt nodig met z'n hangflappers, maar maak het slechts 1 keer per week/2 weken schoon, net wanneer ik er aan denk eigenlijk.
#3418695
Mijn ervaring is ook dat Puur Auris altijd wat kleverig en vettig is, maar het lijkt wel goed te werken. Tegenwoordig gebruik ik wel Oticurant als de honden vieze oren hebben. Gebeurt niet zo vaak, alleen Lupi heeft wat vaker last van jeukoren, maar laatst had Laika ineens vreselijk vieze oren, en ook de husky-oren waren niet helemaal zoals ze moesten zijn. Oticurant is een poeder, zit in kleine zakjes, en dat vinden de honden prettiger dan een vloeistof, heb ik het idee.

Afbeelding

Inhoudsstoffen zijn 6-Deoxy-L-galactose*, Oligosackarider*, LAKTOS, Kaolin, MJÖLKsyra [melkzuur]
#3418722
pearlsofpassion schreef: wo 27 jan 2021, 09:35 Wat is de bedoeling? Schoonmaken?
Is iets als Otoclean dan niets?
Schoonmaken en de gehoorgang droog houden zodat beestjes zich er niet thuis voelen. Werkt goed, Laika had ineens een heel vies oor en dat was na twee keer zo'n zakje alweer helemaal schoon. Het poeder bindt het vet in de gehoorgang, wat het ontwikkelen van schimmels tegengaat.

Otoclean is een vloeistof is, dan blijf ik het 'probleem' houden dat de honden het niet prettig vinden.
#3418728
TeuntjeT schreef: wo 27 jan 2021, 14:14 Oticurant voor het schoonmaken klinkt wel interesssant. Hoe vaak gebruik je het?
Weet je een nederlandse webshop waar het te bestellen is? Via google vind ik het niet.
Ik gebruik het alleen als ik merk dat een van de honden met de oren schudt. Als ik dan vuiligheid in een oor zie, kiep ik er een zakje in leeg.

Nee, ik weet geen NLse webshop, ik koop het in Zweden. Het is wel op Duitse sites te bestellen, zie ik, maar daar is het flink duurder dan hier. Ik betaal voor een doosje met 24 zakjes ongeveer 19,50 € omgerekend.

Als je wilt kan ik hier wel bestellen en het aan je opsturen, al weet ik niet of het met de verzendkosten erbij veel goedkoper wordt dan wanneer je het rechtstreeks in Duitsland bestelt.
Gebruikersavatar
Door pike
#3418740
TeuntjeT schreef: di 26 jan 2021, 19:21 he wat gek dat het vorige flesje dat niet had. heb net een nieuw flesje geopend en de eerste keer gebruik viel de geur en vettigheid me meteen op. zonde!
wat gebruiken jullie om de oren af en toe schoon te maken? het is bij Teun wel echt nodig met z'n hangflappers, maar maak het slechts 1 keer per week/2 weken schoon, net wanneer ik er aan denk eigenlijk.
Ik krijg hieruit niet de indruk dat het dringend nodig is. Kieper in elk geval nooit preventief iets in het oor. Als ze schoon zijn kan je er het beste afblijven. En een beetje oorsmeer kan geen kwaad, integendeel, dat hoort er te zijn. Het zorgt voor bescherming van het trommelvlies en is ook een vorm van natuurlijke reiniging. Het oorsmeer behoort lichtgeel te zijn. Er moet natuurlijk niet overmatig veel van zijn dat is ook niet de bedoeling. Als het oor stinkt en het oorsmeer donkerbruin of zwart is dan is er wat aan de hand. Andere aanwijzing dat er iets niet oke is is alsmaar met de oren flapperen en/of kop scheef houden.
Krabben of met de kop gaan wrijven kan ook.
Hangende oren hoeven trouwens niet per definitie vieze oren te worden. Duc heeft zijn hele leven al schone oren (13 jaar) en Jakkie heeft er ook 13 jaar lang nooit problemen mee gehad. Alleen Pike had van pup af aan een abonnement op oorsmeer. Dat werd minder toen hij ging barfen maar helemaal verdwenen is het nooit. Ik gebruikte bij hem uiteindelijk otoclean, een flesje voor beide oren. Hij vond dat niet meer of minder vervelend dan het gebruik van puur oor, zelf vond ik het cleaner in gebruik.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door