Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Anne in Zweden
#3417938
Ik zag gisteren ineens dat de voetkussentjes van onze Lupi lichtgeel zijn, ipv roze. Kent iemand dat fenomeen, en waar kan het door komen? Ze loopt, rent en speelt normaal. Het is wel heel koud hier (-18 tot -20), kan het door de vorst komen? Het is niet zo dat ze geel zijn na een wandeling en na een tijdje binnen in de warmte weer roze worden.
20210116_160334.jpg
20210116_160334.jpg (457.17 KiB) 3069 keer bekeken
Alle kussentjes zijn zo, niet slechts een paar.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3417973
Ik denk ook aan frostbite. Maar dat is natuurlijk omdat je meteen aan die berg sneeuw bij je denkt. Tunnelvisie.
Misschien is het toch wat anders. Maar verder dan schimmel oid kom ik niet.
Door Anne in Zweden
#3418008
Er is dus niemand die meteen zegt: ooo, da's die-en-die ziekte, ze moet onmiddellijk op dieet/onder het mes/zes weken lang dagelijks worden ingesmeerd met zus-en-zo? Dat is dan alvast geruststellend.

De kussentjes zijn niet bijzonder ruw (ik vond ze aangenaam zacht, eigenlijk, had ruwer verwacht). Ze likt niet aan haar pootjes, ze loopt goed - enfin, we gaan er voorlopig maar van uit dat het met de kou te maken heeft. Ik heb wel schoentjes, maar het is geen doen die iedere keer dat ze naar buiten gaat aan te trekken; zodra iemand hier opstaat van z'n stoel komt ze al aangedribbeld met een frisbee, en ze loopt vaak gewoon zo even mee naar buiten als wij de kippen gaan voeren of zo. Maar ik zal eens kijken of ze de schoentjes tijdens langere wandelingen wil dragen.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3418012
Je zou ook even een likje vaseline of uierzalf kunnen geven voor en na het buiten gaan. Als je dat wel ziet zitten.
Ik weet niet of dat veel doet maar het schijnt te beschermen tegen kou en kwaad kan het niet.
Door Siberienne
#3418014
Ik weet het ook niet, wat het is. Heb Shadow zijn voeten even gechecked maar die zijn gewoon zwart. Google helpt ook nog niet.

Het ziet er inderdaad eelt-achtig uit. Maar wel ook een beetje droog en wat gebarsten? Ik zou inderdaad wat zuurvrije vaseline proberen. Dat helpt ook tegen kleine kloofjes die tussen de tenen kunnen ontstaan door de scherpe kristallen van de sneeuw bij deze temperaturen.
Gebruikersavatar
Door Ina
#3418098
Is Lupi de hond uit Griekenland?
Zo ja, misschien eens een check op oa Leishmania als je dat nog niet gedaan hebt de afgelopen tijd
Door Anne in Zweden
#3418148
Lizzy schreef: ma 18 jan 2021, 12:20 Lijkt het net of het eelt langer is? Alsof er haartjes op staan? Zo ja, volgens mij moet je deze ff doorspitten:

https://vet360.vetlink.co.za/conditions ... -foot-pad/
Dank je voor de link! Ik heb de verschillende aandoeningen globaal doorgelezen, maar zoals die ene foto met gele kussentjes ziet het er niet uit; het geel is niet haartjesachtig, het is aangenaam glad, ik ben geneigd te zeggen: gladder zelfs dan normaal. Maar ik weet eerlijk gezegd niet meer precies hoe glad haar kussentjes normaal zijn. :-[ In ieder geval zijn ze niet ruw. Er zit her en der wel een kloofje, maar dat wijt ik aan de harde brokkelige ondergrond in de tuin in december, toen we steeds afwisselend net boven nul en net onder nul zaten. Sneeuw smolt, bevroor weer, smolt, bevroor - met als gevolg die scherpe ondergrond. Lupi en Mello speelden daar gewoon op verder, en ik denk dat de paar kloofjes die ik nu zie daarvan komen. Inmiddels ligt er zoveel sneeuw dat we in de tuin paden hebben moeten maken en buiten de tuin alleen nog op de weg kunnen lopen, en die ondergrond is niet scherp.

Ik heb speciale zalf besteld (Dermoscent Bio Balm, ook omdat Laika hyperkeratose op de neus heeft (al een jaar of anderhalf - dank je voor dat woord, Doranto!) en zal Lupi's pootjes volgende week eens aan de da laten zien. Daar moeten we toch heen voor hydrotherapie.

Dank weer voor alle input! :-*
Door Anne in Zweden
#3418821
Ik zag gisteren dat Laika ook gele kussentjes heeft. Zal dan toch wel met de koude ondergrond te maken hebben, vermoed ik. Ze hebben verder geen van beiden ergens last van.
Door rosmin
#3419543
Ik zie vandaag bij Roxy ook beginnende gele-minibultjes-laagje op/ tussen haar voetkussentjes ontstaan,
ze had afgelopen dagen meer last van ijs-sneeuw-klompjes tussen de tenen,
en ze is kruising boxer, misschien dat dat ook mee speelt, dat boxer deel :-)

Ga zo de Dermoscent bestellen, heb ik niet in huis
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door