Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door *Remy*
#3421125
Toen mijn hond aan ED geopereerd is zat hij elk niet bewaakt ogenblik in de bench, dus ook 's nachts. Het is een heel rustige hond en hij zal echt niet door het huis gaan rennen, maar hij had wel op de bank kunnen springen. Het is zo belangrijk dat je hond geen verkeerde belastende bewegingen maakt. Buiten kort aan de lijn en thuis in de bench of onder toezicht rustig. Kijk uit dat hij niet verder gaat likken aan het wondje, anders gaat dat ook nog ontsteken. Je zou hem een mouwtje aan kunnen trekken of een kap om doen.
Gebruikersavatar
Door Martine M
#3421127
*Remy* schreef: zo 07 mar 2021, 19:57 Toen mijn hond aan ED geopereerd is zat hij elk niet bewaakt ogenblik in de bench, dus ook 's nachts. Het is een heel rustige hond en hij zal echt niet door het huis gaan rennen, maar hij had wel op de bank kunnen springen. Het is zo belangrijk dat je hond geen verkeerde belastende bewegingen maakt. Buiten kort aan de lijn en thuis in de bench of onder toezicht rustig. Kijk uit dat hij niet verder gaat likken aan het wondje, anders gaat dat ook nog ontsteken. Je zou hem een mouwtje aan kunnen trekken of een kap om doen.
Ze springen hier niet op de bank want die heb ik niet. Ik heb alleen een relax sofa. En als ik niet thuis ben zit hij wel in de bench.
Alles voorzien kan ook niet zelfs als je erbij bent, je kan ze moeilijk aan de vloer lijmen.
S nachts slaap ik met de binnendeuren open dus ik hoor ook meteen als er iets is. Voor de trap is een hekje dus die kan hij ook niet op.
Gebruikersavatar
Door *Remy*
#3421132
Martine M schreef: zo 07 mar 2021, 20:12 Ze springen hier niet op de bank want die heb ik niet. Ik heb alleen een relax sofa. En als ik niet thuis ben zit hij wel in de bench.
Alles voorzien kan ook niet zelfs als je erbij bent, je kan ze moeilijk aan de vloer lijmen.
S nachts slaap ik met de binnendeuren open dus ik hoor ook meteen als er iets is. Voor de trap is een hekje dus die kan hij ook niet op.
Klinkt goed hoor. Wat ik niet herken is die terugval van niet manken naar opnieuw manken tijdens het herstel, maar hopelijk is dat maar van korte duur. Heel veel beterschap gewenst, het zijn heftige operaties.
Gebruikersavatar
Door Martine M
#3421136
*Remy* schreef: zo 07 mar 2021, 21:12 Klinkt goed hoor. Wat ik niet herken is die terugval van niet manken naar opnieuw manken tijdens het herstel, maar hopelijk is dat maar van korte duur. Heel veel beterschap gewenst, het zijn heftige operaties.
Er zit een ernstige ontsteking op al van een tijd ervoor en hij mankte toen ook heel erg. De chirurg zei dat dit binnen een maand nog niet zal weg zijn en hij blij zal zijn als hij hem mankvrij krijgt. Direct na de operatie mankte hij 2 dagen nauwelijks wat me al verdonderde dus ik veronderstel dat dit door de medicatie in de kliniek toegediend en cortisone spuit kwam.
De ontsteking kan niet ineens verdwijnen.

Ik hou hem in de tuin aan korte leiband ook maar het is wel een pup van schofthoogte 75 cm (gelukkig hen ik ook groot 😁 ) en vermits ik hem nog niet lang heb en nog niet veel kon trainen buiten heeft hij nog niet verl geleerd behalve wat we binnen konden doen. Het is dan ook nog een kaukaas (die hebben een eigen willetje en weinig will to please :biggrin2: ) maar ik doe mijn best hem zo. Rustig mogelijk te houden.

Ik heb een verband rond de elleboog gedaan nu.
Door Eef+Stippels
#3421147
*Remy* schreef: zo 07 mar 2021, 19:57 Toen mijn hond aan ED geopereerd is zat hij elk niet bewaakt ogenblik in de bench, dus ook 's nachts. Het is een heel rustige hond en hij zal echt niet door het huis gaan rennen, maar hij had wel op de bank kunnen springen. Het is zo belangrijk dat je hond geen verkeerde belastende bewegingen maakt. Buiten kort aan de lijn en thuis in de bench of onder toezicht rustig. Kijk uit dat hij niet verder gaat likken aan het wondje, anders gaat dat ook nog ontsteken. Je zou hem een mouwtje aan kunnen trekken of een kap om doen.
Maar teveel in de bench kan weer psychische en gedragsproblemen veroorzaken. En het is voor een buitenlandse hond vaak allemaal al moeilijk genoeg. Laat staan met zoveel aandoeningen en pijn. Het is denk ik goed om per hond te bekijken wat het beste is.
Bella was met meer vrijheid - dus niet in een bench - veel relaxter en dus voorzichtiger. En voor de bank kun je zoals gezegd hekjes of iets dergelijks zetten.

*Remy* schreef: zo 07 mar 2021, 21:12 Klinkt goed hoor. Wat ik niet herken is die terugval van niet manken naar opnieuw manken tijdens het herstel, maar hopelijk is dat maar van korte duur. Heel veel beterschap gewenst, het zijn heftige operaties.
Ik ook niet.
Daarom dacht ik aan een verkeerde beweging tijdens het slapen/omdraaien in de slaap op een onstabiel kussen.

Maar ik denk nu ineens aan die cortisonspuit. Die kan korte verbetering geven en daarna verslechtering.
Ik heb er bij Bella vanaf gezien omdat ik niet overtuigd was van de positieve effecten ten opzichte van de mogelijke verslechtering. Onze orthopeed bracht het ook meer als laatste optie.
Ik heb er voor mezelf ook vanaf gezien toen mijn schouder geluxeerd en bevroren is geweest. Een aantal van mijn mede-revaliderenden hadden de spuit wel genomen (zelfs meerdere keren) en er zeer kort tot helemaal niets aan gehad. En het spuiten doet naar ik vernam ook nog eens ontzettend pijn.

Lastige beslissingen allemaal :-\

Hoe gaat het vandaag met Django?
Gebruikersavatar
Door Martine M
#3421155
Eef+Stippels schreef: ma 08 mar 2021, 07:34 Maar teveel in de bench kan weer psychische en gedragsproblemen veroorzaken. En het is voor een buitenlandse hond vaak allemaal al moeilijk genoeg. Laat staan met zoveel aandoeningen en pijn. Het is denk ik goed om per hond te bekijken wat het beste is.
Bella was met meer vrijheid - dus niet in een bench - veel relaxter en dus voorzichtiger. En voor de bank kun je zoals gezegd hekjes of iets dergelijks zetten.
Het is geen buitenlandse hond maar dat doet er niet echt toe natuurlijk.
Maar inderdaad de momenten dat hij goed is en je hem de hele tijd in de bench zet breekt hij de bench af.
Gisteren 2 x 2 uur in de bench gezet terwijl ik weg was en dat gaat wel maar toen was hij ook rustig natuurlijk. Als ze haar goed voelt is ze inderdaad relaxter uit de bench.

Ik bespreek ook alles met de dierenarts, de chirurg heeft trouwens ook gezegd dat hij niet de hele tijd in de bench hoeft. Het willen spelen met Ayla zijn moeilijke momenten natuurlijk maar je mag hem dan ook weer niet als straf in de bench zetten, ik hou het goed in de gaten.
Eef+Stippels schreef: ma 08 mar 2021, 07:34 Ik ook niet.
Daarom dacht ik aan een verkeerde beweging tijdens het slapen/omdraaien in de slaap op een onstabiel kussen.

Maar ik denk nu ineens aan die cortisonspuit. Die kan korte verbetering geven en daarna verslechtering.
Ik heb er bij Bella vanaf gezien omdat ik niet overtuigd was van de positieve effecten ten opzichte van de mogelijke verslechtering. Onze orthopeed bracht het ook meer als laatste optie.
Ik heb er voor mezelf ook vanaf gezien toen mijn schouder geluxeerd en bevroren is geweest. Een aantal van mijn mede-revaliderenden hadden de spuit wel genomen (zelfs meerdere keren) en er zeer kort tot helemaal niets aan gehad. En het spuiten doet naar ik vernam ook nog eens ontzettend pijn.

Lastige beslissingen allemaal :-\

Hoe gaat het vandaag met Django?
De cortisonen spuit is me niet gevraagd maar gewoon toegediend tijdens de operatie dus dat gaat hij da gelukkig niet gevoeld hebben.

Vandaag is hij weer veel beter.
verband er gisteren avond nog af gedaan, ik hoorde het scheuren tot boven dus dat deed meer kwaad dan goed. ik heb nog niet kunnen kijken nu naar de wondjes.
Proberen vandaag toch nog rustiger te houden. Denkspelletjes spelen, gisteren niets gedaan omdat hij zo rustig was ik dacht laat hem maar met rust vandaag.
Gebruikersavatar
Door Martine M
#3421181
Bij de apotheek ander soort windel gehaald, die steviger is en zelfklevend (haakt in elkaar) is.
Ik ben benieuwd tot hier toe blijft hij er af.
Bijlagen
2021-03-08 14.51.05.jpg
2021-03-08 14.51.05.jpg (2.24 MiB) 1800 keer bekeken
Door Siberienne
#3421184
Martine M schreef: ma 08 mar 2021, 15:03 Bij de apotheek ander soort windel gehaald, die steviger is en zelfklevend (haakt in elkaar) is.
Ik ben benieuwd tot hier toe blijft hij er af.
Dat heb ik bij Spot ook ooit gebruikt, werkte heel goed! Fijn dat je het gevonden hebt.

Het is wat he, met zo’n jonge zorgenkind...
Gebruikersavatar
Door Martine M
#3421186
Siberienne schreef: ma 08 mar 2021, 15:23 Dat heb ik bij Spot ook ooit gebruikt, werkte heel goed! Fijn dat je het gevonden hebt.

Het is wat he, met zo’n jonge zorgenkind...
Ja dat kan je wel zeggen, gisteren was ik weer ff blij dat ik naar mijn bedje kon met al dat gedoe met die wondjes, windel en hij wou dan ook niet plassen buiten pfff het was ff goed geweest. :biggrin2:

Tor hier toe is de windel er nog aan en ik heb hem er zelfs mee in de bench gezet toen ik ff rustig een badje ging nemen, heb wel camera's met audio speciaal voor hem en 1 keer gezegd "Nee Django" toen hij er aan prutste.
Gebruikersavatar
Door Martine M
#3421451
De windel was van korte duur dan maar dierenarts gebeld en zo een nekband besteld, die ga ik morgen pas hebben. :-[
De wondjes zagen er even wat slechter uit, wat doorschijnend wondvocht, klein beetje ontstoken maar nu gelukkig toch beter.
Ik ontsmet het 3 keer per dag.

Wat ik me wel al een tijd afvraag is waarom hij niet meer op de achterste poten omhoog kan staan sinds de operatie. Nu ik alles terug bekijk.
4 april pijn bij het plassen toen hij lang is plas houding bleef staan. de 5de die val, ik dacht dat dit door de leiband kwam maar vandaag gebeurde het zelfde hij ging even op de achterste poten staan en zakte erdoor en viel. Het viel me van de week ook al op dat hij sneller gaat zitten en ook vlugger schuift met de achterste poten. Ik dacht eerst de spieren maar die zullen nu toch niet helemaal verdwenen zijn zoals bij een hele oude hond of zo gebeurd denk ik dan.
Voor de operatie stond hij meermaals zonder problemen op zijn achterste poten nu weet ik niet meer hoe lang daarvoor dat hij dat deed want de laatste week wandelde we ook haast niets meer door die ontsteking.

Ik zal blij zijn dat alles achter de rug is en ik weer met hem kan wandelen en dat hij weer wat kan rennen in de tuin.

Pfff ik hoop dat dit iets van voorbijgaande aard is hoor.

Verder stelt hij het wel goed, hij kan nog altijd goed tegen de nieuwe medicatie en zijn poot daar mankt hij ook al veel minder op alleen tegen de avond een beetje meer.
Ik zet hem meermaals in de bench zeker als hij wil gaan spelen met Ayla. Ik voel me dan wel echt een boeman.
Gebruikersavatar
Door Fenixjuh
#3421545
Martine M schreef:De windel was van korte duur dan maar dierenarts gebeld en zo een nekband besteld, die ga ik morgen pas hebben. :-[
De wondjes zagen er even wat slechter uit, wat doorschijnend wondvocht, klein beetje ontstoken maar nu gelukkig toch beter.
Ik ontsmet het 3 keer per dag.

Wat ik me wel al een tijd afvraag is waarom hij niet meer op de achterste poten omhoog kan staan sinds de operatie. Nu ik alles terug bekijk.
4 april pijn bij het plassen toen hij lang is plas houding bleef staan. de 5de die val, ik dacht dat dit door de leiband kwam maar vandaag gebeurde het zelfde hij ging even op de achterste poten staan en zakte erdoor en viel. Het viel me van de week ook al op dat hij sneller gaat zitten en ook vlugger schuift met de achterste poten. Ik dacht eerst de spieren maar die zullen nu toch niet helemaal verdwenen zijn zoals bij een hele oude hond of zo gebeurd denk ik dan.
Voor de operatie stond hij meermaals zonder problemen op zijn achterste poten nu weet ik niet meer hoe lang daarvoor dat hij dat deed want de laatste week wandelde we ook haast niets meer door die ontsteking.

Ik zal blij zijn dat alles achter de rug is en ik weer met hem kan wandelen en dat hij weer wat kan rennen in de tuin.

Pfff ik hoop dat dit iets van voorbijgaande aard is hoor.

Verder stelt hij het wel goed, hij kan nog altijd goed tegen de nieuwe medicatie en zijn poot daar mankt hij ook al veel minder op alleen tegen de avond een beetje meer.
Ik zet hem meermaals in de bench zeker als hij wil gaan spelen met Ayla. Ik voel me dan wel echt een boeman.
Dat is wel vervelend, maar de bench is ook leuk he ;)
Het is zijn veilige plekje, waar hij lekker zichzelf kan zijn, kan relaxen en misschien wel een lekker bot kan kauwen waar Ayla niet bij kan...
Je zou nog voor 'crate games' of benchspelletjes kunnen kijken op Google ;)
Gebruikersavatar
Door Martine M
#3421546
Fenixjuh schreef: vr 12 mar 2021, 15:53 Dat is wel vervelend, maar de bench is ook leuk he ;)
Het is zijn veilige plekje, waar hij lekker zichzelf kan zijn, kan relaxen en misschien wel een lekker bot kan kauwen waar Ayla niet bij kan...
Je zou nog voor 'crate games' of benchspelletjes kunnen kijken op Google ;)
Ja als hij in de bench moet ktijgt hij aktijd iets om te kauwen de andere 2 dan ook natuurlijk. ;D
Ik ga is opzoek naar de bench spelketjes. Bedankt voor de tip.
Gebruikersavatar
Door Martine M
#3421550
pearlsofpassion schreef: vr 12 mar 2021, 16:16 Gebruik je al honingzalf op de wonden? Kan je aanbrengen na het ontsmetten en helpt de wonden genezen zonder ontstekingen..
Tja ik heb de indruk hoe meer ik er op smeer, hoe meer hij er aan likt, momenteel zit er een korst op dus ik laat het dan ook zoveel mogelijk met rust nu.
De band is er zondag pas dus dan zien we wel, de dierenarts brengt hem en dan gaat ze ineens is kijken anar de wonde, ik heb haar alle dagen een foto toegestuurd van de wond.

Bij de 2de operatie ineens de band aan en inderdaad honingzalf indien nodig.
Door Eef+Stippels
#3421556
Bij honingzalf hebben onze honden altijd wel een comfycone of iets nodig (gehad), want anders is het wel heel verleidelijk :P

Ik denk dat ik op een korst ook niets meer zou smeren.
Hopelijk is de dierenarts tevreden zondag :)
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door