Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Martine M
#3417106
Beste mensen ik wou even wat advies.
Nadat ik 3 maanden geleden mijn Ares (kaukaas) moest laten inslapen op 15 jarige leeftijd :'( ,
ben ik op een Kaukazen pup gebotst die dringend weg moest waar hij nu zat, geboren op 04/04/2020 op 10 weken dus half juni bij hen en moest nu al dringend weg wegens geen tijd en gelukkig maar dat ze hem wegdeden, ze wilden er eerst nog geld voor maar heb hem uiteindelijk gratis kunnen afhalen met afstandsbewijs. Het dier is graat mager en volgens mij ook heel weinig spieren, veel is er in elk geval niet mee gedaan, hij moest ook weg wegens geen tijd. Dierenarts bezocht omdat hij mankt en soms ook een beetje bol loopt en hij zou groeipijnen hebben, ik hoop dat de bolle rug niet op HD wijst (ik zag ook al filmpjes van hem van de pup die op gladde vloer niet recht kon) maar ja dat is afwachten blijkbaar. Hij zal ook vroeg gecastreerd moeten worden daar hij 2 niet ingedaalde teelballetjes heeft (zelfs dat wisten ze niet), kan pas vanaf een jaar is me gezegd, balletjes moeten ook eerst nog groeien. Normaal laat ik dat liever pas doen als ze volwassen zijn maar wat moet dat moet, het zouden tumoren kunnen worden is me gezegd. Ook het boekje van hen vonden ze niet, hij zei wel dat hij de puppy entingen gekregen heeft maar de dierenarts vertrouwde het niet en heeft opnieuw geënt. Enfin alle advies is welkom maar vooral voor de voeding. Hij zit nu op brok en ik ben hem voorzichtig aan het overschakelen op KVV op een tijdspanne van 14 dagen zou ik dat willen doen.
Mag ik gewoon alles van KVV geven aan zo een jonge hond (ivm niet te snel groeien en eventueel herstel etc....)?
Hij weegt nu een 35 kilo en ik zou gaan naar een kilo per dag is dat voldoende?
(Ik geef al heel lang KVV maar heb altijd iets oudere adoptiehonden gehad en die waren ook in betere conditie.)
Kan ik gezien zijn achterstand door te weinig voedingstoffen best iets extra geven om erger te voorkomen en/of nog wat te herstellen?
Hij krijgt nu alvast 10 dagen medicatie (Rycarfa) voor de groeipijnen en moet veel rusten wat niet zo makkelijk is met nog 2 andere honden in huis. Gelukkig zijn die al wat ouder en willen die vooral rust maar dat moet nog wel duidelijk gemaakt worden. ;D

Verder is hij gelukkig super lief en al zindelijk waar ik eerst voor vreesde. veel geleerd heeft hij nog niet maar goed daar wordt binnen kort aan gewerkt nu eerst even goede vriendjes worden allemaal.
Bijlagen
133266798_198715038560417_4689422781791412663_n.jpg
133266798_198715038560417_4689422781791412663_n.jpg (239.22 KiB) 2976 keer bekeken
Door Lizzy
#3417128
Als de jonge hond geen bijzonder gevoelige spijsvertering heeft zou ik hem lekker in 1 keer overzetten op KVV. Ik zou merken afwisselen en ook wel kijken naar merken met een laag calcium gehalte en NOG belangrijker: geen KVV waar een calcium supplement in zit, alleen KVV waar alleen gemalen bot in zit.

Dus ik zou gaan voor merken als Alaska, Alroda, Bandit (da's wel heel duur), Barf Menu, Carnibest, Carnivoer, Degomeat, Kivo, Tamro. Dat zijn allemaal merken waar geen calciumsupplement in zit (echt van wegblijven!) en waarvan de analyse bekend is en goed is. Maar ook voor deze merken geldt: wissel ze af. Want de een is vrij rijk aan bot en het andere merk is weer vrij arm aan bot.

Je doet er goed aan om ook een KVV te geven, bijvoorbeeld 1 a 2 keer per week, waar vette vis in zit. Dat hoeft niet maar dan moet je er zelf 2 vette visjes aan toe voegen. Rauwe sardientjes en panharing (dat is anders als gezouten haring) en horsmakreel zijn heel geschikt. Wat ook heel geschikt is : eens per week een stukje wilde zalm filet (uit de vriezer). Dus bijv. 1 keer per week wilde zalm, 1 keer per week een sardien of panharing. Wilde zalm is ook heel goed als extra leverancier voor vitamine D (geen supplement geven, teveel aan vitamine D is weer giftig). Ik zou eigenlijk zelf geen KVV geven waar gekweekte zalm in zit (en de merken waar zalm in zit: ga er maar vanuit dat dit kweekvis is).

En verder mag je twee rauwe eitjes met schil per week geven.

En raad ik je aan groenten aan de KVV toe te voegen. Groentenmix maken is misschien lastig (rauwe groenten pureren) maar gekookte groenten dat je bijv. van je eigen maaltijd over hebt is ook prima. Geef geen prei en geen ui en wees matig met koolsoorten.

Je bent van plan om 1 kg per dag te voeren. Dit is 3% van zijn lichaamsgewicht. Dat zou te weinig kunnen zijn. Je moet echt even aankijken hoe hij het daar op doet.
Gebruikersavatar
Door Martine M
#3417129
Ok Lizzy dank je wel ikgeef al dogmeat en altijd met natuurlijk bot. Ikga je advies opvolgen qua afwisselen, vette vis en groente en eitjes. Ik neem dikwijls de kip/makreel versie
hoeveel % is beter dan?

Maar kan pens puur ook een keer? Daar zit geen bot in dan.
Door Lizzy
#3417130
Martine M schreef: ma 04 jan 2021, 17:00 Ok Lizzy dank je wel ikgeef al dogmeat en altijd met natuurlijk bot. Ikga je advies opvolgen qua afwisselen, vette vis en groente en eitjes. Ik neem dikwijls de kip/makreel versie
hoeveel % is beter dan?

Maar kan pens puur ook een keer? Daar zit geen bot in dan.
Ik denk dat je er heel goed aan doet om merken af te wisselen en diersoorten af te wisselen. Dus niet alleen Domeat en al helemaal niet alleen of vooral kip/makreel.

En nee, ik zou niet gaan klungelen met alleen pens. Je weet gewoon niet of je daar voldoende mee compenseert. De Ca/F verhouding van pens ligt namelijk behoorlijk gunstig, dat wel zeggen "bijna evenveel fosfor als calcium" en dat schiet dus eigenlijk niet op.
Gebruikersavatar
Door Martine M
#3417131
Ik neem sowieso 5 diersoorten per bestelling hoor en wissel af. Merken ga ik ook afwisselen dan.
De pens ga ik dan alleen aan de ouder honden geven, af en toe wel te verstaan.
Gebruikersavatar
Door doranto
#3417135
Dat is allemaal van één merk toch? Ik denk dat het beter is om meerdere merken af te wisselen. Die merken die Lizzy noemt zou ik dan nemen.
Oh, ik zie net in je vorige bericht dat je dat al van plan was :)
Gebruikersavatar
Door Martine M
#3417137
Doranto schreef: ma 04 jan 2021, 19:01 Dat is allemaal van één merk toch? Ik denk dat het beter is om meerdere merken af te wisselen. Die merken die Lizzy noemt zou ik dan nemen.
Oh, ik zie net in je vorige bericht dat je dat al van plan was :)
Ja volgende keer een ander merk hé, eerst dit ff opgebruiken. 😀
Gebruikersavatar
Door doranto
#3417138
Martine M schreef: ma 04 jan 2021, 19:16 Ja volgende keer een ander merk hé, eerst dit ff opgebruiken. 😀
Ik zou niet eerst het een opmaken en dan overschakelen op een andere merk, maar juist meerdere merken door elkaar gaan voeren. Maar dat is wat ik zou doen hè. ;)
Door Chouka
#3417141
Oh, Turkse herders. Die hebben mijn hart gestolen. Ooit had ik er 1 in opvang.
Is dit een echte? Of toch een kruising?
Ik hoop dat het alleen maar groeipijnen zijn en dat daarna alles goed is.
Wat fijn dat jij hem over genomen hebt en dat je er goed voor wil zorgen.
Veel succes met hem.

De vragen die je stelde zijn al beantwoord.
Gebruikersavatar
Door Martine M
#3417142
Chouka schreef: ma 04 jan 2021, 19:25 Oh, Turkse herders. Die hebben mijn hart gestolen. Ooit had ik er 1 in opvang.
Is dit een echte? Of toch een kruising?
Ik hoop dat het alleen maar groeipijnen zijn en dat daarna alles goed is.
Wat fijn dat jij hem over genomen hebt en dat je er goed voor wil zorgen.
Veel succes met hem.

De vragen die je stelde zijn al beantwoord.
Inderdaad een Turkse herder (kangal) naastde kaukazen pup.

Ik hoop ook dat het alleen groeipijnen zijn maar ja dat moet ik nog ff afwachten.
Door Chouka
#3417143
Ja, die herkende ik.
En dan ben ik even gaan googelen. Een kaukaas is geen Turkse herder. Daarom dat ik dacht dat het een kruising was. Hij zag er anders uit.
Door hannabelgje
#3417164
Castreren vanwege niet ingedaalde balletjes is tegenwoordig niet meer aan de orde. Dat geeft niet meer risico op het vormen van tumoren.
Zijn er foto's gemaakt om de groeipijn aan te tonen?

Verstuurd vanaf mijn SM-G980F met Tapatalk

Gebruikersavatar
Door Martine M
#3417169
hannabelgje schreef: ma 04 jan 2021, 21:24 Castreren vanwege niet ingedaalde balletjes is tegenwoordig niet meer aan de orde. Dat geeft niet meer risico op het vormen van tumoren.
Zijn er foto's gemaakt om de groeipijn aan te tonen?

Verstuurd vanaf mijn SM-G980F met Tapatalk
Oh de dierenarts zei nogthans van wel. Dat ga ik eens verder uitzoeken.

Nee geen foto's genomen, dierenarts sprak er niet over en is nogal drastisch ineens in mijn ogen want dan moet hij toch inslaap denk ik dan. Eerst even kijken wat de medicatie doet. Hij mankt op de voorpoot.
En voor eventuele HD vast te stellen zei de dierenarts dat het nog te vroeg was om het te kunnen zien.
Door Lizzy
#3417182
Martine M schreef: ma 04 jan 2021, 23:21 Oh de dierenarts zei nogthans van wel. Dat ga ik eens verder uitzoeken.

Nee geen foto's genomen, dierenarts sprak er niet over en is nogal drastisch ineens in mijn ogen want dan moet hij toch inslaap denk ik dan. Eerst even kijken wat de medicatie doet. Hij mankt op de voorpoot.
En voor eventuele HD vast te stellen zei de dierenarts dat het nog te vroeg was om het te kunnen zien.
Wel of niet opereren is echt een kwestie van wie je het vraagt. Vraag je dokter snijgeil (van bijv. Anicura): moeten ze eruit. En vraag je een meer gematigde dierenarts, krijg je dit soort uitleg:

https://www.eduvet.nl/cryptorchidie-en- ... ij-de-reu/

of

https://www.kliniek-klaver4dieren.nl/ar ... ptorchidie

Ik neem aan dat je narcose bedoelt? Nee, dat is niet nodig om foto's te maken. Tenzij je hond totaaaal niet meewerkt natuurlijk, maar dan volstaat een roesje. Maar zonder goede foto's is het gewoon onmogelijk om groeipijn definitief te kunnen vaststellen. HD foto's kunnen makkelijk nu gemaakt worden alleen niet officieel worden ingestuurd ter behoordeling. Maar als een jonge hond op 9 maand verrotte heupen heeft: zie je dat wel hoor.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door