Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door doranto
#3419166
Lief dat je vraagt :-*
We waren rond half 6 weer thuis.
Vanacht ging het wat minder. Hij had veel pijn en ik heb hem toen zijn dosis metacam gegeven die hij eigenlijk vanochtend pas mocht hebben. Nadat we nog een rondje door de tuin gemaakt hadden, waarbij hij ook een paar keer een plasje deed, is hij de rest van de nacht rustig geweest. Wel heeft hij onder een deken geslapen omdat ik vond dat hij koud aanvoelde.
Ik heb zojuist gebeld met de da en ik mocht vanochtend evengoed zijn dosis voor vandaag geven. Dat heb ik nu gedaan. Gisterenavond heb ik hem alleen wat lauw drinken gegeven en een heel klein beetje vlees. Vanochtend heeft hij zijn normale portie weer gehad, want hij had honger. Op dit moment gaat het eigenlijk best goed. Hij is alert en weer redelijk vrolijk. :)
Hij had 1 grote steen en een paar kleinere die nu worden onderzocht. Uiterlijk bij de controle (over 10 dgn) krijg ik daarvan de uitslag. Hopelijk kan ik zijn voeding dan zodanig aanpassen dat het niet meer terug komt.
Door Lizzy
#3419247
Fijn dat het naar omstandigheden best goed met hem gaat :-* ! Ben benieuwd naar de uitslag van de steen.
Gebruikersavatar
Door doranto
#3419317
De da belde zojuist met de uitslag. Het zijn cystine stenen. Het vooruitzicht van het ontstaan van nieuwe stenen is slecht als ik het goed heb begrepen :-[ . Het schijnt een stofwisselingsziekte te zijn.
Door het geven van Royal Canin Urinary, zou je de nieuwe vorming van stenen wat kunnen vertragen.....
Door Lizzy
#3419345
Ja, daar was ik al bang voor, dat het cystine zou zijn.....

Naast Royal Canin zijn er wel meer opties hoor. Basil d'r Basset is cystine-vrij door pure voeding. Wat dat precies inhoud weet ik niet maar je zou het haar kunnen vragen. Of misschien wil ze het wel hier delen in dit topic want dat zou andere honden ook kunnen helpen!

Maar verder is het helaas toch zo dat wat je je hond ook geeft: cystine gruis/stenen blijft ie aanmaken. Ook als je 'm op die vieze gore RC zet. Ik denk trouwens dat RC geen cystine brokkie heeft maar dat je RC U/C "moet geven".

Dit zit er in:

Rijst, maïsmeel, tarwemeel, eipoeder, dierlijke vetten, tarwegluten, mineralen, maïsgluten, plantaardige vezels, visolie, sojaolie, Fructo-Oligo-Sacchariden, bernagieolie, Tagetes (Afrikaan) extract (bron van luteïne). Drie keer dikke ieuw. Ik ken natuurlijk aardig wat dalmaten die op deze bagger staan. Ik zeg maar zo, ik zeg maar niks (maar ze zien er geen van alle gezond uit).

Verder weet ik niet of je dit topic al gevonden hebt?

viewtopic.php?f=1&t=138262&p=3394535&hi ... e#p3394535

Daar staat veel in van wat je moet weten.

Oh, en dit is ook een interessant artikel: https://vobra.com/nl/assets/images/colu ... 20hond.pdf. En dat komt eigenlijk neer op dat je eiwit moet beperken, natriumarm moet voeren en in dat voer kiepen ze ook iets om de urine alkalischer te maken.

Wat belangrijk is om te weten is dat droogvoer eigenlijk gewoon simpelweg uit den boze is voor honden met cystine (net als bij uraat bij de Dalmaat). Een hond met cystine heeft vochtrijke voeding nodig. En eigenlijk zou je voeding moeten gaan voeren dat zo laag mogelijk is aan cystine. En ik kan je nu alvast verklappen dat voeding zoals vlees, eieren, een hoog cystine gehalte hebben. Dus dat moet je gaan afwisselen met voeding die weinig cystine bevat. Het punt is ook: je hond kan niet zonder cystine. Dus de balans vinden is niet gemakkelijk. Het is ook niet zo dat alles dat plantaardig is dan maar laag is aan cystine. Dus dat is wel even een gepuzzel. Deze website kan je daar volgens mij goed bij helpen:

https://www.myfooddata.com/articles/hig ... -foods.php. Deze is ook wel grappig alleen hebben ze voor veel vlees volgens mij nooit bekeken hoe hoog het cystine percentage is want voor orgaan is dat nooit nul: https://fitaudit.com/categories/met/cystine

Ik geloof dat ik zelf een rauwe voeding ging voeren met aangepaste percentages, pH waarde van de urine ging monitoren maar daar ook een alkalisch makend middel bij ging geven (baking soda). En dan geloof ik dat ik uit zou komen op :

20% vleesbot van kleine dieren (maar geen nekken!)
5% orgaanvlees
10% pens
20% spiervlees (zo laag mogelijk in cystine, zie website https://tools.myfooddata.com/nutrient-r ... /Common/No)
2% vette vis (ook zo laag mogelijk in cystine)
5% zuivel (zo laag mogelijk in cystine)
13% zoete aardappel, gekookte rijst, etc.
20% groenten
5% vet zoals ghee, roomboter, olijfolie, kokosolie
====
100%

Het aandeel vlees is hier nog best hoog. Misschien te hoog. Misschien dat Basil hier nog wat zinnigs over kan zeggen. Ik vind aan de andere kant ook wel: behalve dat je het menu aan wilt passen om cystine te voorkomen moet je hond ook wel gezond blijven eten..... En dat vind ik erg lastig als je het percentage vlees helemaal verder omlaag wil brengen. Lever bevat veel cystine. Maar ja, het bevat ook veel vitamine A en D en dat heeft je hond ook nodig.... Ik denk dat 5% kan. Wij bij de Dalmaat blijven dat zelfs geven aan de meeste uraagruisvormers. Je moet het wel verdelen over zoveel mogelijk dagen in de week, die 5%. Liever dus verdeeld over 5 of 7 dagen dan over 2.

Je kunt in spiervlees en pens natuurlijk nog verder naar beneden. En kijken of dat je dat met zuivel laag in cystine, granen en groenten en vetten kunt compenseren. Want sowieso kun je natuurlijk proberen met de percentages te spelen, afhankelijk ook wat de pH waarde doet. De pH waarde heb je het liefst op zo'n 7.0. Je moet ook niet te veel door willen slaan richting de 8.0 omdat je dan weer gevaar loopt op struviet. Maar, zoals je ook overal kunt lezen geeft een alkalische urine je ook geen garantie op het niet vormen van cystine.

pH sticks kun je hier kopen: https://www.gezondeshop.nl/ph-teststrookjes.html. Je moet wel elke dag (als je meet) op het zelfde moment meten. Ochtend urine is vrijwel altijd het zuurst en ik zou dus ochtend urine nemen.
Door Lizzy
#3419349
Vergeet ik haast nog het belangrijkste te vermelden. Je moet hem doorspoelen. Ik zou hem iedere dag 1 liter extra vocht over de dag verdeeld geven. Bonebroth, verdunde geitenmelk of verdunde karnemelk. En iedere vier uur laten plassen.
Gebruikersavatar
Door doranto
#3419359
Dankjewel voor je uitgebreide antwoord :-* Daar kan ik wat mee!
Ik ga alles op mijn gemak doorspitten.
Zo meteen ga ik eerst naar Otterlo om Phemke te laten titeren en dan kan ik gelijk ook Tannetje nog om advies vragen.
Door Lizzy
#3419360
Doranto schreef: za 06 feb 2021, 11:15 Dankjewel voor je uitgebreide antwoord :-* Daar kan ik wat mee!
Ik ga alles op mijn gemak doorspitten.
Zo meteen ga ik eerst naar Otterlo om Phemke te laten titeren en dan kan ik gelijk ook Tannetje nog om advies vragen.
Oh dat is super dat je Tannetje kunt vragen. Ik heb ooit gelezen hier op Barfplaats dat Tannetje geen groenten adviseert. Ik vond dat vreemd, aangezien juist groenten laag is aan cystine. Dat was niet Tannetje rechtstreeks zelf, maar door iemand gequote zeg maar. Dus ik ben benieuwd naar haar reactie en advies!
Door Anne in Zweden
#3419377
Oef, helemaal gemist deze! Fijn dat de operatie goed is verlopen, maar wat een gepuzzel nu even, om zijn dieet op orde te krijgen. Hopelijk is dat een kwestie van één keer uitvogelen en daarna jarenlang probleemloze routine. Sterkte in ieder geval, en een knuf voor je stoere hondenman! :-*
Gebruikersavatar
Door doranto
#3419417
Lizzy schreef: za 06 feb 2021, 11:17 Oh dat is super dat je Tannetje kunt vragen. Ik heb ooit gelezen hier op Barfplaats dat Tannetje geen groenten adviseert. Ik vond dat vreemd, aangezien juist groenten laag is aan cystine. Dat was niet Tannetje rechtstreeks zelf, maar door iemand gequote zeg maar. Dus ik ben benieuwd naar haar reactie en advies!
Tannetje zegt dat zij nooit heeft geadviseerd om geen groente te geven, integendeel.
Ze adviseert om met ca. 30% gekookte groente te beginnen. De 12% rauwe groente (uit de vitamix) kon ik hem daarnaast gewoon blijven geven. Zij zou zelf liever geen graan geven. Verder geen backing soda toevoegen, omdat je juist natriumarm moet voeren. Van vette vis, zou sardines beter zijn dan haring. Maar zij wist dat ook niet zeker en dacht dat ik misschien op internet wel wat over de cystine gehalten van diverse voedingsmiddelen kon vinden.
In het topic van Breezer uit 2019 schrijf je dat je eieren uit het menu moet schrappen. En bij de botten geen nekken voeren. Ik neem aan omdat het cystine gehalte daarin hoog is?
Een lijstje waar de cystine gehaltes van de voedingsmiddelen in staan zou erg handig zijn. De link die je achter spiervlees in het lijstje hebt gezet, kan ik helaas geen jus van maken.
Ik moet wel zeggen dat ik nog niet echt tijd heb gehad me er goed in te verdiepen. Dat hoop ik op korte termijn te kunnen doen. Hopelijk wordt dan e.e.a. duidelijker.
Door Lizzy
#3419440
Doranto schreef: za 06 feb 2021, 20:45 Tannetje zegt dat zij nooit heeft geadviseerd om geen groente te geven, integendeel.
Ja zie je, dat dacht ik dus wel! Dan heeft die persoon dat niet goed begrepen van Tannetje, vermoed ik.
Ze adviseert om met ca. 30% gekookte groente te beginnen. De 12% rauwe groente (uit de vitamix) kon ik hem daarnaast gewoon blijven geven. Zij zou zelf liever geen graan geven. Verder geen backing soda toevoegen, omdat je juist natriumarm moet voeren. Van vette vis, zou sardines beter zijn dan haring. Maar zij wist dat ook niet zeker en dacht dat ik misschien op internet wel wat over de cystine gehalten van diverse voedingsmiddelen kon vinden.
In het topic van Breezer uit 2019 schrijf je dat je eieren uit het menu moet schrappen. En bij de botten geen nekken voeren. Ik neem aan omdat het cystine gehalte daarin hoog is?
Een lijstje waar de cystine gehaltes van de voedingsmiddelen in staan zou erg handig zijn. De link die je achter spiervlees in het lijstje hebt gezet, kan ik helaas geen jus van maken.
Ik moet wel zeggen dat ik nog niet echt tijd heb gehad me er goed in te verdiepen. Dat hoop ik op korte termijn te kunnen doen. Hopelijk wordt dan e.e.a. duidelijker.
Ei is dus rijker aan cystine dan ik dacht. Maar ja goed, in vergelijk met vlees is het weer armer aan cystine, vandaar dat ik nu zeg dat je beperkt eieren en zuivel kunt geven.

In deze link : https://tools.myfooddata.com/nutrient-r ... /Common/No kun je dus de "food group" veranderen. In vlees, vis, granen, groenten, zuivel, eieren, etc. Dan moet je naar beneden scrollen en daar zie je dan een lijst van voedingsmiddelen verschijnen. Bij zuivel en eieren zie je dan bijv. staan:

Hard Boiled Eggs : 146mg (51% RDI) in 1 large

Het programma staat dus op zoeken op cystine (zie boven in het scherm).

Plain Yogurt : 78mg (27% RDI) in 1 cup (8 fl oz)

Boneless Skinless Chicken Leg (Raw): 599mg (209% RDI) in 1 leg, bone and skin removed (sum of drumstick+thigh+back meat only) - de hoeveelheid cystine wordt er in principe niet beter op als je het bot en vel ook voert.

Fat Free Ground Turkey: 568mg (198% RDI) in 6 oz

Lamb Shank: 286mg (100% RDI) in 3 oz

Raw Chicken Wings : 196mg (68% RDI) in 1 piece

En zo verder. Je kunt dus zien dat vlees gewoon hoog zit in cystine. Je hond kan niet zonder, maar de hoeveelheid vlees moet dus omlaag en zoals je ook kunt zien zit er dan minder in ei als in vlees maar het is niet nul (of echt laag). Vis is niet veel beter:

Wild Atlantic Salmon (Cooked): 464mg (162% RDI) in 6oz fillet

Atlantic Mackerel (Cooked): 435mg (152% RDI) in 6oz fillet

Canned Sardines: 393mg (137% RDI) in 1 cup, drained

Atlantic Herring: 353mg (123% RDI) in 1 fillet

Helaas kun je ze niet 1 op 1 vergelijken omdat ze ook met verschillende gewichten werken.

Dus ik denk eigenlijk dat het niet eens zo heel veel zin heeft om nou te kijken welk vlees het armst is aan cystine. Alle is rijk aan cystine. En daarom moet de hoeveelheid vlees, orgaan en vis omlaag en moet je andere dingen gaan voeren. De gemiddelde hond gaat niet blij worden van 30% groenvoer, denk ik. En vandaar dat ik wel granen aan raad (geen havermout). Want dat vinden ze a) lekker en b) bevat het koolhydraten en dus energie.

Quinoa Cooked: 117mg (41% RDI) in 1 cup
Cooked White Rice: 87mg (30% RDI) in 1 cup
Brown Rice: 63mg (22% RDI) in 1 cup

Ik ben ook niet weg van granen maar bij de Dalmaat-met-uraat ontkom je er eigenlijk gewoon niet aan omdat ze mager worden als een lat van weinig vlees en veel groenten. En oneindig veel vet gaan geven is ook weer niet grappig, daarvan zeggen de meeste honden op een gegeven moment ook " :-X :-X ". Ze worden of misselijk of krijgen diarree of problemen met de alvleesklier als ze wat ouder worden.

Baking soda heb ik overigens niet zelf verzonnen om de urine alkalischer te maken. Ik vond daar ook dit over op de NCBI website:

Medical Management

Acceptable levels of urinary cystine are 250 mg/L or less at a urinary pH of 6.5 to 7. This level can often be reached through increased fluid intake and urinary alkalinization. The use of thiol-based medications to reduce urinary cystine levels is discouraged unless hydration therapy and alkalinization treatment are insufficient to achieve the desired "optimal" cystine concentration levels (less than 250 mg/L) at an acceptable pH (6.5 to 7). A sustained urinary pH of 7.5 can be useful to dissolve existing cystine stones. Some experts have recommended even lower cystine concentrations of 150 mg/L and possibly even lower at 90 mg/L as "optimal."[9]

Hydration is usually the first step in medical management. Increasing fluid intake sufficiently to reliably generate 2500 to 3000 ml or more of urine per day is often necessary. The goal is to dilute the urine sufficiently to get the urinary cystine content as close to the less than 250 mg/L recommended concentration level as possible; this frequently requires having the patient wake up in the middle of the night to void and drink extra water. Drinking 240 ml of water every hour during the day and 480 ml before bed and at least once overnight is a standard strategy for maximizing oral hydration. Hydration can be monitored by following the specific gravity, which should always be 1.010 or less. Since some cystinuric patients can generate up to 1400 mg of cystine per day, hydration alone may not be sufficient, but it is always the first step in management. Up to one-third of cystine stone patients can manage their stone recurrences with fluid management. Optimal hydration will depend on the patient's cystine excretion.[9]

Alkalinization can not only prevent cystine precipitation and stone formation but may also dissolve existing cystine stones. For prophylaxis, the urinary pH should be targeted at 7.0 to 7.5, but for stone dissolution, a urinary pH higher than 7.5 needs to be maintained. At this high pH level (above 7.5), calcium phosphate stones can precipitate. In such cases, hypercalciuria needs to be controlled tightly with diet and thiazides. Mineral water and citrus juices can help increase pH levels, but potassium citrate supplementation is the mainstay of urinary alkalinization therapy. Usual daily potassium citrate dosage in cystinuria is 60 to 90 mEq total in 3 or 4 divided doses and then titrated as needed to optimize the pH. Serum potassium should also be checked periodically in patients on high dosages of potassium citrate to detect hyperkalemia.[9]

Sodium bicarbonate can also be used to help with pH issues, but it tends to have a relatively short-term alkalinizing effect, and the extra sodium intake may increase urinary cystine excretion. High animal protein diets are also discouraged in cystinuric patients for the same reason.[9]

Acetazolamide is a carbonic anhydrase inhibitor that increases urinary bicarbonate excretion and raises urinary pH levels. While not a first-line therapy (it can cause hypocitraturia and metabolic acidosis), it may occasionally be of some help in maintaining high urinary pH levels in addition to the other therapies mentioned. It can be particularly useful in maintaining a high overnight urinary pH without the need for multiple awakenings or additional overnight alkalinization dosing.[15]

When conservative measures as outlined above are insufficient after a 3-month trial period, a thiol-based drug regimen is usually the next step in active cystine stone formers.[9]

=====

Misschien eerst maar eens monitoren wat de pH waarde van de urine is op het nieuwe dieet. Als dat stabiel tussen de 6.5 en 7.0 blijft is het natuurlijk prima (zoals je hierboven ook kunt lezen). Maar als je dat niet redt, dan is misschien is potassium citrate een beter idee. Misschien ook even met Tannetje bespreken?
Gebruikersavatar
Door doranto
#3419451
Dankjewel weer!
Ik heb gisteren gelijk de teststrips van jouw link besteld. Zo gauw die binnen zijn kan ik gaan monitoren. Gisterenavond ben ik begonnen met het vervangen van 30% van zijn maaltijd door gestoomde groente. Ik had pompoen, wortel, sperziebonen en doperwtjes. Hij had in een mum van tijd zijn bak leeg, dus kennelijk viel het wel in de smaak. Hij krijgt nu verdeeld over de dag zeker 1 liter drinken. Tot nu toe steeds een heel klein scheutje kefir, gemaakt van rauwe biologische koemelk, aangelengd met lauw water. Ook dat vind hij héérlijk. Zo gauw de keuken klaar is, kan ik evt. ook bouillon gaan maken.
Als je graan geeft, waarom dan geen havermout? En krijgt hij nu wel genoeg calcium enzo binnen, nu hij ook veel minder bot krijgt, of haalt hij dat ook uit de gestoomde groente?
Door Lizzy
#3419455
Doranto schreef: zo 07 feb 2021, 09:02 Dankjewel weer!
Ik heb gisteren gelijk de teststrips van jouw link besteld. Zo gauw die binnen zijn kan ik gaan monitoren. Gisterenavond ben ik begonnen met het vervangen van 30% van zijn maaltijd door gestoomde groente. Ik had pompoen, wortel, sperziebonen en doperwtjes. Hij had in een mum van tijd zijn bak leeg, dus kennelijk viel het wel in de smaak. Hij krijgt nu verdeeld over de dag zeker 1 liter drinken. Tot nu toe steeds een heel klein scheutje kefir, gemaakt van rauwe biologische koemelk, aangelengd met lauw water. Ook dat vind hij héérlijk. Zo gauw de keuken klaar is, kan ik evt. ook bouillon gaan maken.
Dat is hartstikke goed nieuws! Nu vinden de meeste honden dat ook heel lekkere groenten want dat bevat weer wat koolhydraat (is ook zoet). Dus dat is mooi! Fijn dat hij ook graag de kefir drinkt! Is ook hartstikke gezond voor hem!
Als je graan geeft, waarom dan geen havermout? En krijgt hij nu wel genoeg calcium enzo binnen, nu hij ook veel minder bot krijgt, of haalt hij dat ook uit de gestoomde groente?
Havermout is redelijk rijk aan cystine dus niet ideaal.

Kijk:

Uncooked Oats: 636mg (222% RDI) in 1 cup. Dus geweekt geven is gewoon geen optie in mijn ogen.

Cooked Oatmeal: 227mg (79% RDI) in 1 cup. Dus gekookt zou nog gaan maar is veel rijker aan cystine als ik zeg maar wat, rijst.

Brown Rice: 63mg (22% RDI) in 1 cup.

Het verschil tussen gekookte havermout en zilvervliesrijst is dus 164 mg cystine per cup. Ik vind dat veel, teveel en zou daarom niet voor havermout kiezen.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door