Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door doranto
#3419609
Ik heb inmiddels de calorische waarden zoveel mogelijk berekend. Met simpelweg 30% van zijn maaltijd vervangen door gestoomde groente krijgt hij veel minder calorieën binnen en heeft hij dus honger. Qua hoeveelheid vlees/bot/orgaan krijgt hij nu per maaltijd 30 gram minder terwijl er 200 gram gestoomde groente bijkomt. Als ik het goed heb uitgerekend blijft zijn maaltijd qua calorieën nu gelijk terwijl het gestoomde groente percentage nu 30% is.
Ik ben uitgegaan van ca. 200 kcal per 100gr. vlees en ca. 30 kcal per 100gr. gestoomde groente.
Het is natuurlijk even zoeken in het begin. Als de strips binnen zijn kan ik gaan testen en kan ik de percentages indien nodig verder aan gaan passen.
Als alleen een deel vervangen door gestoomde groente niet werkt, kan ik ook nog gekookte rijst toe gaan voegen. De energie waarde daarvan is per 100gr. ongeveer 131 kcal, dus daar kan ik naar verhouding veel meer vlees mee vervangen dan met 100gr. groente.
Gebruikersavatar
Door doranto
#3419633
Ik ben nu dus bezig met het omhoog krijgen van de ph waarde van de urine door een deel van zijn vlees te vervangen door gestoomde groente. Daarnaast krijgt hij nu 4x per dag ca. 300ml. drinken extra naast het ontdooivocht wat hij ook altijd krijgt, en wordt hij iedere 4 uur even uit gelaten.
Naar het cystine gehalte van de ingrediënten heb ik nog niet echt gekeken, maar dat kwam qua belangrijkheid volgens Tannetje op plaats 3. Dat is dus de volgende stap.
Maar ik meen ook ergens gelezen te hebben, dat het naar beneden brengen van het cystine gehalte maar in beperkte mate zinvol is, of vergis ik me daar?
Vandaag kom ik er niet meer toe, maar morgen ga ik weer even verder lezen.
Door Lizzy
#3419651
Doranto schreef: di 09 feb 2021, 14:53 Ik heb inmiddels de calorische waarden zoveel mogelijk berekend. Met simpelweg 30% van zijn maaltijd vervangen door gestoomde groente krijgt hij veel minder calorieën binnen en heeft hij dus honger. Qua hoeveelheid vlees/bot/orgaan krijgt hij nu per maaltijd 30 gram minder terwijl er 200 gram gestoomde groente bijkomt. Als ik het goed heb uitgerekend blijft zijn maaltijd qua calorieën nu gelijk terwijl het gestoomde groente percentage nu 30% is.
Ik ben uitgegaan van ca. 200 kcal per 100gr. vlees en ca. 30 kcal per 100gr. gestoomde groente.
Het is natuurlijk even zoeken in het begin. Als de strips binnen zijn kan ik gaan testen en kan ik de percentages indien nodig verder aan gaan passen.
Als alleen een deel vervangen door gestoomde groente niet werkt, kan ik ook nog gekookte rijst toe gaan voegen. De energie waarde daarvan is per 100gr. ongeveer 131 kcal, dus daar kan ik naar verhouding veel meer vlees mee vervangen dan met 100gr. groente.

Ja, en om precies deze reden red ik het met Dalmatiërs, waar ik voor benaderd wordt, nooit om zonder koolhydraat minder uraatgruis te bereiken. Ze worden allemaal stuk voor stuk graatmager op alleen groenten en vlees (en ook iets verhoogd vet). Maar goed, Dalmatiërs zijn natuurlijk super energiek. Ik hoop dat het je lukt zonder.
Door Lizzy
#3419652
Doranto schreef: di 09 feb 2021, 19:21 Ik ben nu dus bezig met het omhoog krijgen van de ph waarde van de urine door een deel van zijn vlees te vervangen door gestoomde groente. Daarnaast krijgt hij nu 4x per dag ca. 300ml. drinken extra naast het ontdooivocht wat hij ook altijd krijgt, en wordt hij iedere 4 uur even uit gelaten.
Naar het cystine gehalte van de ingrediënten heb ik nog niet echt gekeken, maar dat kwam qua belangrijkheid volgens Tannetje op plaats 3. Dat is dus de volgende stap.
Maar ik meen ook ergens gelezen te hebben, dat het naar beneden brengen van het cystine gehalte maar in beperkte mate zinvol is, of vergis ik me daar?
Vandaag kom ik er niet meer toe, maar morgen ga ik weer even verder lezen.
Nou kijk, vlees is altijd rijk aan cystine. Dus of je nou kip of rund voert: het maakt allemaal weinig uit, het bevat veel cystine. En het is wel degelijk belangrijk om de hoeveelheid cystine naar beneden te brengen alleen doe je dat dus niet door ipv kip gans te gaan voeren omdat dat 15 mg minder bevat. Je moet daarvoor echt grotere stappen zetten, zoals je nu doet: vlees naar beneden, plantaardigheden omhoog.

En dan is het wel zinvol om te kijken wat je er in stopt want dan is het dus jammer om havermout te geven (ook graan en ook niet gezond voor de hond) terwijl dat relatief rijk is aan cystine terwijl rijst veel minder cystine bevat. Dus een beetje blik werpen op wat je voert kan geen kwaad.

Alleen, een hond heeft cystine nodig. En je kunt dus niet cystine-vrij gaan voeren. Je voert dus altijd cystine en je blijft altijd risico lopen op nieuwe ontwikkeling van cystine gruis/stenen. Kortom, dit is een levenslang ding, kom je nooit meer vanaf, blijft een ding. Dat is gewoon de harde realiteit.

Hetzelfde geldt voor de Dalmaat met het ontwikkelen van uraatgruis. Dalmatische Honden blijven altijd uraatgruis aan maken, ontkom je niet aan. Je moet alleen een modus zien te vinden dat de hoeveelheid zo laag mogelijk blijft en wat ie ontwikkeld: weer snel uit piest. Maar dan nog kun je tijdens het leven van zo'n hond altijd weer een vastloper krijgen (dat is wat wij bij de Dalmaat zien he, ze krijgen eerst een minder sterke urine straal - soms kun je dan nog wat doen, doorspoelen - en kunnen ineens niet meer plassen. En dan moet je echt met spoed naar de DA want laat je dat gaat, zo'n afsluiter, kan de blaas barsten.

Dus ja, het is maar in beperkte mate zinvol maar je moet toch. Niks doen is ook geen optie, dan weet je zeker dat je weer bij de dierenarts terecht komt.
Gebruikersavatar
Door doranto
#3419762
Ik heb zojuist de teststrips ontvangen.
Ik wil de ochtendurine voortaan gaan meten, maar ik was nieuwsgierig, dus heb nu gelijk even een meting gedaan. De kleur zat tussen de 7.0 en 7.5 in. Dat is goed, toch?
Gebruikersavatar
Door doranto
#3419764
Ik lees op internet dat je door veel te drinken alleen al, de ph van de urine omhoog kunt krijgen. Hoe weet ik dan dat het door de toevoeging van de groente komt of door het extra drinken wat hij krijgt? Dan is het nut van het toevoegen van groente misschien dat daar minder cystine in zit dan in vlees?
Door Lizzy
#3419767
Doranto schreef: do 11 feb 2021, 11:52 Ik heb zojuist de teststrips ontvangen.
Ik wil de ochtendurine voortaan gaan meten, maar ik was nieuwsgierig, dus heb nu gelijk even een meting gedaan. De kleur zat tussen de 7.0 en 7.5 in. Dat is goed, toch?
Ja, dat is goed maar de pH waarde fluctueert als de pieter. Het beste meet je ook een keer in de ochtend. Dan is ie meestal zuurder. Oh, wat ook belangrijk is is dat je in verse urine meet (dus niet eerst een uur laat staan). In oudere urine stijgt de pH waarde ook.
Door Lizzy
#3419768
Doranto schreef: do 11 feb 2021, 12:31 Ik lees op internet dat je door veel te drinken alleen al, de ph van de urine omhoog kunt krijgen. Hoe weet ik dan dat het door de toevoeging van de groente komt of door het extra drinken wat hij krijgt? Dan is het nut van het toevoegen van groente misschien dat daar minder cystine in zit dan in vlees?
Als je het mij vraagt is het beide.

Groenten maakt alkalisch. Vlees maakt zuur.

En in groenten zit beduidend heel veel minder cystine als in vlees. Dus je geeft eigenlijk meer groenten om meerdere redenen. Het levert voedingsstoffen (oh, dus ook calcium! Ik geloof dat ik die vraag gemist heb - vooral bladgroenten bevat calcium) en het maakt alkalisch en het bevat weinig cystine.
Gebruikersavatar
Door doranto
#3420210
's-Ochtends is de ph van zijn urine 7. Zojuist heb ik het nog een keer gemeten en was het 6,5. Dat is te zuur, want volgens Tannentje moet het 7 zijn of hoger. Ik dacht dat het 's-ochtens altijd het meest zuur was, maar kennelijk dus niet.
Ik vrees dat ik met 30% extra groente de ph niet hoog genoeg krijg. Als ik naar de hoeveelheid kijk, krijgt hij nu ook maar 60 gram minder vlees op een dag en 400 gram extra groente. Anders kom ik niet aan de calorieën die hij normaal op een dag krijgt. Misschien dat ik dan toch rijst bij moet gaan voeren, zodat er nog wat meer van zijn vlees afkan. Maar krijgt hij dan geen tekorten? Wat zouden jullie doen?
Door Lizzy
#3420211
Doranto schreef: do 18 feb 2021, 16:50 's-Ochtends is de ph van zijn urine 7. Zojuist heb ik het nog een keer gemeten en was het 6,5. Dat is te zuur, want volgens Tannentje moet het 7 zijn of hoger. Ik dacht dat het 's-ochtens altijd het meest zuur was, maar kennelijk dus niet.
Ik vrees dat ik met 30% extra groente de ph niet hoog genoeg krijg. Als ik naar de hoeveelheid kijk, krijgt hij nu ook maar 60 gram minder vlees op een dag en 400 gram extra groente. Anders kom ik niet aan de calorieën die hij normaal op een dag krijgt. Misschien dat ik dan toch rijst bij moet gaan voeren, zodat er nog wat meer van zijn vlees afkan. Maar krijgt hij dan geen tekorten? Wat zouden jullie doen?
Acceptable levels of urinary cystine are 250 mg/L or less at a urinary pH of 6.5 to 7. This level can often be reached through increased fluid intake and urinary alkalinization. The use of thiol-based medications to reduce urinary cystine levels is discouraged unless hydration therapy and alkalinization treatment are insufficient to achieve the desired "optimal" cystine concentration levels (less than 250 mg/L) at an acceptable pH (6.5 to 7). A sustained urinary pH of 7.5 can be useful to dissolve existing cystine stones. Some experts have recommended even lower cystine concentrations of 150 mg/L and possibly even lower at 90 mg/L as "optimal."[9]

Ik heb dezelfde ervaring met Dalmatische Honden. De hele dag op 7.0 ga je niet redden zonder rijst/alkaliserende toevoegingen, daarboven (boven 7.0) al helemaal niet maar dat is ook niet nodig en daaronder (onder de 7.0) tot 6.5 is zeker acceptabel. Zuurder moet het niet worden. pH waarde fluctueert gedurende de dag.
Gebruikersavatar
Door doranto
#3420216
Oh, gelukkig 😓 Ik zat me weer vreselijk druk te maken pfff.
Dan valt het eigenlijk wel mee dan, en is het nog niet zo heel verkeerd.
Hij krijgt nu ruim 1,5 liter drinken extra per dag en wordt om de 4 uur even uitgelaten. Ik doe nu ongeveer 1/3 deel bataat in zijn groente-portie. Dat bevat maar weinig cystine (veel minder dan bijv. wortels), maar wel redelijk wat calorieën. Ik probeer zoveel mogelijk de voedzame groenten te geven. De cystine gehaltes van het vlees heb ik nog niet alles van uitgezocht, maar van wat ik al wel gevonden heb, ontlopen de gehaltes zich niet veel.
Bruine rijst bevat ook best wel wat calorieën en maar weinig cystine. Maar volgens Tannetje was alleen groente toevoegen beter.
Ik heb haar ook gevraagd of het misschien zinvol is om regelmatig zijn urine op cystine te laten testen. Ze antwoordde dat de urine inderdaad op cystinegruis getest kan worden, maar als het er niet is, dat dan nog niet wil zeggen dat er geen stenen zijn. :-\
Hoe weet ik nu of ik zo door kan gaan, of misschien toch rijst toe moet gaan voegen? Of....
Door Lizzy
#3420243
Doranto schreef: do 18 feb 2021, 17:35 Oh, gelukkig 😓 Ik zat me weer vreselijk druk te maken pfff.
Dan valt het eigenlijk wel mee dan, en is het nog niet zo heel verkeerd.
Hij krijgt nu ruim 1,5 liter drinken extra per dag en wordt om de 4 uur even uitgelaten. Ik doe nu ongeveer 1/3 deel bataat in zijn groente-portie. Dat bevat maar weinig cystine (veel minder dan bijv. wortels), maar wel redelijk wat calorieën. Ik probeer zoveel mogelijk de voedzame groenten te geven. De cystine gehaltes van het vlees heb ik nog niet alles van uitgezocht, maar van wat ik al wel gevonden heb, ontlopen de gehaltes zich niet veel.
Bruine rijst bevat ook best wel wat calorieën en maar weinig cystine. Maar volgens Tannetje was alleen groente toevoegen beter.
Ik heb haar ook gevraagd of het misschien zinvol is om regelmatig zijn urine op cystine te laten testen. Ze antwoordde dat de urine inderdaad op cystinegruis getest kan worden, maar als het er niet is, dat dan nog niet wil zeggen dat er geen stenen zijn. :-\
Hoe weet ik nu of ik zo door kan gaan, of misschien toch rijst toe moet gaan voegen? Of....
Ja, alleen groenten is beter maar de vraag is dus of je het daarmee redt.
Dat heeft inderdaad geen zin, om op gruis te laten testen. Bij de Dalmatische Hond is er altijd uraatgruis. Altijd. In hele lichte mate of in meerdere mate maar dat gruis in de pies zegt niks over wat er zich in de blaas afspeelt.

Dalmatische Honden worden vanzelf te mager. En dat is het moment waarop ik mensen die geen rijst (of granen) wilde voeren adviseer dat toch wel te gaan doen. Ik zou de pH blijven meten. Schiet die onder de 6.5, zou ik minder vlees en meer granen gaan voeren. En als ie te mager wordt: is dat ook een goed moment om meer granen toe te gaan voegen. En ja, beter van niet maar op een gegeven moment heb je niet veel keus. Je kunt je hond moeilijk tot in het oneindige meer groenten gaan voeren waar bijna geen kcal in zit.

En gaan ze tekorten krijgen? Nou in mijn ogen dus niet. Als je maar voldoende afwisseling in alles voert. Dus ook in groenten, granen, zuivel, en natuurlijk vlees. En daar mag je in principe natuurlijk gezonde extra's bij geven. Chlorella en spirulina bijvoorbeeld. En misschien moet je ook nog even kijken naar de cystine inhoud van chiazaad en hennepzaad bijvoorbeeld. Ook altijd fijne aanvullingen. Misschien op nuchtere maag nog wat extra fruit zoals bosbessen.
Gebruikersavatar
Door Laika
#3420245
Ik heb er geen verstand van maar zou je geen Alka druppels aan het drinkwater kunnen toevoegen om het lichaam te ontzuren?
Gebruikersavatar
Door doranto
#3420246
Dankjewel weer Lizzy :-*
Het is lastig om goede info te vinden op internet. Ik ben bijvoorbeeld tabellen tegen gekomen waarbij op de ene producten staan die sterk basisch zouden zijn terwijl dezelfde producten op de andere lijst sterk verzurend zouden zijn.
Is deze lijst volgens jou betrouwbaar? https://www.alka.nl/voedingswijzer-ontzuren

@ Laika, ik ken die druppels niet maar zal er eens naar kijken. :)
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door