Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door doranto
#3416905
Honyx heeft de laatste tijd aan het einde van de wandeling bloed bij de urine.
Hij heeft dat in het verleden vaker gehad en dat werd toen door de da. gelinkt aan een vergrote prostaat. Hij heeft toen een ab kuur met sulfatrim gehad en een ypozane kuur.
De laatste kuur was half september, dus het zou nu als het goed is niet van zijn prostaat moeten komen. Hij krijgt dagelijks ter ondersteuning van zijn prostaat pompoenpitolie van De Nieuwe Band (2x dgs een eetlepel) en sabal serrulata complex van Bonusan (2x dgs 17 druppels) door zijn eten.
Zou het bloedplassen nog een gevolg van de operatie kunnen zijn die hij 14 dgn geleden heeft gehad?
Hij voelt zich goed, is vrolijk en eet goed. Wel is hij aan het eind van een wandeling altijd moe en gaat dan achteraan lopen, maar dat heeft hij al zolang wij hem hebben (bijna 4 jaar nu).
Iemand een idee wat de oorzaak zou kunnen zijn?
Gebruikersavatar
Door doranto
#3416918
Ja, contact opnemen met de da. doe ik morgen sowieso. Ook wil ik dan urine inleveren voor onderzoek.
Maar misschien dat iemand het hier herkend. Hij heeft geen moeite met plassen en alleen de laatste urine zit bloed bij als we een flinke wandeling hebben gemaakt.
Door Lizzy
#3416935
Ik zie dat nog wel eens bij reuen van Dalmatische Honden. Die dan op het laatst van de wandeling een beetje bloed plassen. Zij hebben dan uraatgruisjes in blaas/plasbuis en dat wordt er door het vlaggen op het laatst uitgeperst wat dan voor inwendige beschadigingen zorgt.
Gebruikersavatar
Door doranto
#3418718
Het bloedplassen is nog steeds heel sporadisch en áls hij bloed bij de urine heeft is dat alleen aan het eind van een wandeling.
Inmiddels is de urine onderzocht. Daarin zat geen bloed, maar wel een heel klein beetje eiwit en de urine was licht zuur. Voor een hond van zijn leeftijd was het volgens de da prima. Er is een echo gemaakt van zijn prostaat en daarbij ontdekte de da. dat er iets in de blaas zat. Op de röntgenfoto die toen gemaakt is, bleek er een flinke steen in te zitten die operatief moet worden verwijderd :-[ . Dat is dus oorzaak van het af-en-toe bloedplassen en niet de prostaat. De operatie is gepland voor a.s. woensdag.
De steen zal dan worden onderzocht op de samenstelling door een laboratorium van koninklijk konijn en aan de hand daarvan komen ze met een dieetadvies. (Dat zal vast geen vers voer zijn ::) ).
Zo gauw ik de samenstelling weet, kan ik zijn menu aan gaan passen en zou dan graag hier advies krijgen.
Gebruikersavatar
Door Fenixjuh
#3418719
Oei, heftig...
Zijn er geen andere mogelijkheden, zoals vergruizen? Succes woensdag...

Verstuurd vanaf mijn PRA-LX1 met Tapatalk

Gebruikersavatar
Door doranto
#3418721
Fenixjuh schreef: wo 27 jan 2021, 13:23 Oei, heftig...
Zijn er geen andere mogelijkheden, zoals vergruizen? Succes woensdag...

Verstuurd vanaf mijn PRA-LX1 met Tapatalk
Geen idee of dat ook een mogelijkheid zou zijn, daar heeft hij het niet over gehad.
De steen was wel groot, dus ik dacht dat operatief verwijderen dan de enige optie was...
Door Lizzy
#3418723
Oh ieuw! Jeetje zeg, wat een schrik! Bizar joh, niks prostaat, een steen gewoon :o !

Ja nee, je gaat een fijn brok-adviesje krijgen. Maar voor de meeste stenen hebben we ook in vers een goede oplossing!
Gebruikersavatar
Door dinky89
#3418762
Het probleem wanneer de steen nog in de blaas zit dat het lastig te bepalen is welke soort steen het is. Zeker omdat hij ook nog groot is wil je die er zo snel mogelijk uit hebben voor nadere analyse.

En tja, wc-eend gaat uiteraard wc-eend aanbevelen als voedingsadvies ::)
Gebruikersavatar
Door doranto
#3419102
Vannacht maar kort kunnen slapen. Zojuist Honyx weggebracht naar de kliniek. Toen hij sliep ben ik weer weggegaan. Wachten tot hij klaar is, was dit keer geen optie omdat de operatie heel wat zwaarder is als vorige maand, toen er een paar bulten en een duimpje weg werden gehaald. Ze willen hem wat langer aan het infuus houden dit keer en liefst ook nog even zien plassen.
Zo gauw de operatie voorbij is word ik gebeld en ga ik er weer heen.
Pfff ik hoop dat alles goed verloopt. :duimen:
Gebruikersavatar
Door doranto
#3419116
Ik zit hier nu bij hem. Hij slaapt nog half maar huilt veel :-\
Volgens de da die ik net sprak zou dat niet van de pijn, maar van het ontwaken zijn.
Maar hopen dat dat inderdaad zo is.
De operatie schijnt goed verlopen te zijn.
Door Lizzy
#3419121
Als ze methadon hebben gebruikt dan huilen ze echt nog meerdere uren na narcose. Dikke kus voor je mannetje.
Gebruikersavatar
Door doranto
#3419126
Lizzy schreef: wo 03 feb 2021, 15:23 Als ze methadon hebben gebruikt dan huilen ze echt nog meerdere uren na narcose. Dikke kus voor je mannetje.
Een dikke kus vindt hij vast fijn :)
Ja ze hebben inderdaad metadon gebruikt.
Ze willen hem nog een uurtje de tijd geven. Als hij dan nog steeds niet voldoende wakker is, wilden ze proberen of hij buiten een frisse neus wil halen. Dan schijnen ze beter wakker te worden.
Dank jullie wel voor het duimen :-*
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door