Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Lizzy
#3420247
Doranto schreef: vr 19 feb 2021, 08:28 Dankjewel weer Lizzy :-*
Het is lastig om goede info te vinden op internet. Ik ben bijvoorbeeld tabellen tegen gekomen waarbij op de ene producten staan die sterk basisch zouden zijn terwijl dezelfde producten op de andere lijst sterk verzurend zouden zijn.
Is deze lijst volgens jou betrouwbaar? https://www.alka.nl/voedingswijzer-ontzuren

@ Laika, ik ken die druppels niet maar zal er eens naar kijken. :)
Ik weet niet of het verstandig is om er op deze manier ook nog naar te gaan kijken. Punt is een beetje dit: Quinoa is licht basisch. Leuk zou je denken, geef ik dat. Ja, bevat het wel weer veel cystine, meer als rijst :-\

De tabletten van Alka zijn gebaseerd op natrium en kaliumbicarbonaat. Dat wordt inderdaad genoemd om de urine alkalisch te maken. Maar Tannetje raadt natriumbicarbonaat af.
Gebruikersavatar
Door Laika
#3420252
Lizzy schreef: vr 19 feb 2021, 08:42 Ik weet niet of het verstandig is om er op deze manier ook nog naar te gaan kijken. Punt is een beetje dit: Quinoa is licht basisch. Leuk zou je denken, geef ik dat. Ja, bevat het wel weer veel cystine, meer als rijst :-\

De tabletten van Alka zijn gebaseerd op natrium en kaliumbicarbonaat. Dat wordt inderdaad genoemd om de urine alkalisch te maken. Maar Tannetje raadt natriumbicarbonaat af.

De druppels van Alka zijn anders van samenstelling dan de tabletten.
Gebruikersavatar
Door doranto
#3422450
Ik heb nog een vraagje aan Lizzy,
Op pag. 2 schrijf je dat je beter geen nekken kunt voeren.
In de tabel waar je de link van hebt gegeven heb ik inmiddels al heel veel voedingsmiddelen kunnen vinden, maar nekken zag ik er niet bij staan.
Waarom is het beter om geen nekken te voeren?
In de plaats van runderlever geef ik nu bio kippenlever omdat dat volgens de lijst minder cystine bevat. Eendenlever schijnt nog minder cystine te bevatten, maar daar kan ik alleen niet-bio komen aan komen.
Door Lizzy
#3422463
Doranto schreef: do 25 mar 2021, 10:45 Ik heb nog een vraagje aan Lizzy,
Op pag. 2 schrijf je dat je beter geen nekken kunt voeren.
In de tabel waar je de link van hebt gegeven heb ik inmiddels al heel veel voedingsmiddelen kunnen vinden, maar nekken zag ik er niet bij staan.
Waarom is het beter om geen nekken te voeren?
In de plaats van runderlever geef ik nu bio kippenlever omdat dat volgens de lijst minder cystine bevat. Eendenlever schijnt nog minder cystine te bevatten, maar daar kan ik alleen niet-bio komen aan komen.
Kippennekken zijn erg rijk aan calcium en ik had het om die reden geschreven.

Bio-eend is ons inderdaad ook niet gelukt. Jammer he! Ik zou graag mijn bio-industrie-eendkarkassen inruilen voor biologisch.
Gebruikersavatar
Door doranto
#3422468
Oh oké. Is het ook van belang dat ik niet teveel calcium voer dan? Ik let eigenlijk alleen op cystine.
Of moet ik daar op letten i.v.m. de hoger ph waarde van de urine, dat zich anders misschien calciumoxalaat stenen gaan vormen?
Door Lizzy
#3422470
Nee, het had iets te maken met dat je niet teveel calcium moest voeren bij de blaasstenen. Ik ga even zoeken hoe het ook alweer zat!
Door Lizzy
#3422478
OK, ik kan niet alles terug vinden dat ik zocht, helaas. Maar het kan zijn dat ik me vergis en dat het om calcium oxalaat ging (en verminder calcium voeren). Maar dat is ook weer achterhaald. Kortom, ik denk dat je gewoon nekken kunt voeren.
Gebruikersavatar
Door doranto
#3427380
Even een update.
Het gaat heel goed met Honyx. De ph van zijn urine blijft netjes stabiel tussen de 7 en 7,5.
Hij krijgt nu 5x dgs ca. 350ml. water met een klein scheutje kippenbouillon en ongeveer 30% van zijn maaltijd bestaat nu uit gekookte groente, waarbij ik altijd een flink deel bataat doe, vanwege de caloriën. Doordat groente desondanks toch altijd nog veel minder calorieën bevat dan vlees zijn zijn porties nu wel groter. Voor zijn prostaat krijgt hij nu enkel nog zaagpalmextract en pompoenpitolie en geen ypozane meer.
Hopelijk kan hij zo nog heel wat jaartjes bij ons blijven.
Door Lizzy
#3427397
Doranto schreef: za 05 jun 2021, 11:03 Even een update.
Het gaat heel goed met Honyx. De ph van zijn urine blijft netjes stabiel tussen de 7 en 7,5.
Hij krijgt nu 5x dgs ca. 350ml. water met een klein scheutje kippenbouillon en ongeveer 30% van zijn maaltijd bestaat nu uit gekookte groente, waarbij ik altijd een flink deel bataat doe, vanwege de caloriën. Doordat groente desondanks toch altijd nog veel minder calorieën bevat dan vlees zijn zijn porties nu wel groter. Voor zijn prostaat krijgt hij nu enkel nog zaagpalmextract en pompoenpitolie en geen ypozane meer.
Hopelijk kan hij zo nog heel wat jaartjes bij ons blijven.
Wow, fijn zeg! Ook heel fijn dat je een update geeft :-*

Wat knap dat je de pH waarde zo stabiel en alkalisch houdt. Dat dus puur op dieet, geen supplementen?

En ik hoop het ook, dat jullie nog lang van hem mogen genieten :-*
Door Lizzy
#3427416
Doranto schreef: za 05 jun 2021, 18:49 Graag gedaan!
Nee, geen supplementen, puur dieet :)
Met dank aan jou voor je hulp :-*
Graag gedaan :-* ! En verder moe(s)t je het allemaal zelf doen :-*
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door