Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Lizzy
#3413648
eelke schreef: ma 16 nov 2020, 19:40 Hmmm. Ze waren niet erg opgezet. Wel wat pussig slijm weer. Ander zalfje in gedaan. Deze dierenarts denkt dat het gerommel met de klieren komt door de mogelijke zenuwvernauwing in zijn rug, dat daardoor de sluitspier en de hele boel daar niet meer zo goed wordt aangestuurd. Weinig aan te doen.

Dus ja. Lastig wat nu te doen dan. Ben geneigd om die urine maar even te laten voor wat het is en eerst eens na te denken en het even aan te zien.

Even opgezocht;
Lumbosacraalstenose denken ze dus. Klinkt heel pijnlijk, en ook niet zo hoopvol :-\
Advies; opereren (gaan we niet doen) of 4-6 weken totale rust en medicatie (dat laatste krijgt hij al). Blijft rust over.
Brutus is er toch ruim 14 mee geworden, met deze aandoening. En hij was nog erg jong, toen die diagnose kwam. Ik heb Brutus wel ondersteunt met een homeopathisch middel dat goed bij deze aandoening past (ik weet dat je daar niks mee hebt, met homeopathie maar baat het niet...). Het middel wordt ook in dit artikel genoemd; https://www.kliniek-klaver4dieren.nl/si ... ndroom.pdf

Het gaat om dit middel: Gnaphalium Pentarkan®

Cauda Equina syndroom en lumbosacrale instabiliteit is hetzelfde.

Ik ging zelf trouwens met hem naar Annemarie Cuppen: https://www.dierenkliniekwulven.nl/team ... rie-cuppen

Zij is naar mijn mening echt een wonderdokter. Ik ben meerdere keren gewoon maar 1 keer met m'n hond naar haar toe hoeven gaan, klacht weg. Nou zeg ik niet dat ze Joep in 1 keer weer 100% krijgt, maar als iemand wat kan betekenen: is zij het. Ze is bovendien nog eens een van de liefste mensen die ik ken en het dubbele van haar gewicht in Goud waard.
Door eelke
#3413650
Anne in Zweden schreef: di 17 nov 2020, 00:42 Geef je al Solidago voor de nieren?
Nee, ik weet pas sinds gisteren dat er mogelijk iets met zijn nieren zou zijn, vorig jaar en begin dit jaar was alles prima.
Lizzy schreef: Brutus is er toch ruim 14 mee geworden, met deze aandoening. En hij was nog erg jong, toen die diagnose kwam. Ik heb Brutus wel ondersteunt met een homeopathisch middel dat goed bij deze aandoening past, maar goed, ik weet dat je daar niks mee hebt.

Ik ging zelf trouwens met hem naar Annemarie Cuppen: https://www.dierenkliniekwulven.nl/team ... rie-cuppen

Zij is naar mijn mening echt een wonderdokter. Ik ben meerdere keren gewoon maar 1 keer met m'n hond naar haar toe hoeven gaan, klacht weg. Nou zeg ik niet dat ze Joep in 1 keer weer 100% krijgt, maar als iemand wat kan betekenen: is zij het. Ze is bovendien nog eens een van de liefste mensen die ik ken en het dubbele van haar gewicht in Goud waard.
Ohh ik heb er niet niks mee hoor. Met Gijs kwam ik bij de homeopathisch dierenarts (die ook osteopaat was maar zij werkt daar niet meer, ik zal eens kijken of ik haar kan opsporen). Die kreeg ook allerlei middeltjes en nou ja, je weet hoe dat is afgelopen. Dus ik loop er niet ontzettend van over van enthousiasme, hoewel ik dat bij bv okugest wel doe. Welk middel gaf jij?
Het is wel ontzettend ruk dat die castratie zo veel heeft gedaan voor zijn spieren. En dat ik het geld ook gewoon niet meer heb om hem te laten zwemmen ofzo, of van allerlei van dat soort dingen gewoon een uit te proberen.

Wat betreft wandelen, ik kan me zo voorstellen dat het misschien beter is om vaker per dag een blokje om te gaan dan bv twee keer een groter stukje, klopt dat? Ik las dat je bij artrose juist beter minder en langer kunt gaan omdat daar juist opstart problemen bij komen kijken, maar ik denk dat dat hier misschien anders ligt?

Lizzy, hoe kijk jij tegen dat verhoogd ureum aan? Oké om gewoon eerst eens even aan te zien?
Door Lizzy
#3413651
Ik heb het homeopathische middel inmiddels genoemd, eerder dan jouw stuk tekst kwam (het stuk tekst hierboven aangepast). Ik heb ook een link naar een artikel gegeven, waar het middel ook in genoemd wordt. Het artikel van Atjo is sowieso wel interessant om te lezen. Daarin lees je ook dat alleen NSAID onvoldoende is en hij cortico's inspuit. Hij schrijft ook over een operatie. Wat is voor jou de reden om dat niet in overweging te nemen, een operatie?

Bij Anne-Marie hoeft hij niet te zwemmen. Hij hoeft daar alleen maar op de tafel te staan en die tafel kan tot 10 cm boven de grond naar beneden worden gebracht.

Hoe hoog is Ureum? Is hij nuchter bloed geprikt?
Door eelke
#3413653
Lizzy schreef: di 17 nov 2020, 08:31 Ik heb het homeopathische middel inmiddels genoemd, eerder dan jouw stuk tekst kwam (het stuk tekst hierboven aangepast).

Bij Anne-Marie hoeft hij niet te zwemmen. Hij hoeft daar alleen maar op de tafel te staan en die tafel kan tot 10 cm boven de grond naar beneden worden gebracht.

Hoe hoog is Ureum? Is hij nuchter bloed geprikt?
Dank je!
Ik weet de hoogte niet, want ik heb de uitslagen nog niet. Hij was niet volledig nuchter; had een beetje geitenmelk als ontbijt gekregen (ivm zijn pijnstillers).

Oh zie dat Dian Wagemakers, waar ik voorheen dus wel kwam, nu haar eigen praktijk heeft. Hmmmm, ik weet niet waarom ik niet eerder aan haar dacht.

Nee ik weet dat hij dat zwemmen daar niet hoeft. Maar ik denk dat zoiets hem wel goed zou helpen, want sinds die castratie is zijn bespiering zooo achteruit gegaan en dat geeft natuurlijk extra druk op die rug. En hij is te dik, dat geeft ook extra druk :-\ maar ja, hij krijgt nog maar 400-450 gram barf per dag, vind ik al wel weinig.

Ik ga de uitslag en de foto's eens opvragen.
Door eelke
#3413656
Een operatie wil ik niet omdat hij aan alle kanten rammelt, en ik vrees dat hem dat meer kwaad doet dan goed. Hij heeft natuurlijk op nog meer plekken spondylose in zijn rug, en die anaalklieren, en zijn ogen zijn ook steeds vies (slechte weerstand?) en dan voelt het een beetje als een vergiet, dat je het ene gaatje dicht stopt en het er dan aan de andere kant uit loopt.
Dan vind ik een operatie te ingrijpend en kijk ik liever naar andere dingen die hem kunnen verlichten.

Ik ga eens lezen, dank je!
Door smulpaap
#3413667
Klopt hoor Eelke , in geval van artrose is het beter om vaker een korte wandeling te maken .
Vind Joep een wandelkar leuk ?
Noa vond dat geweldig , ik liet haar stukjes wandelen . En weer een stuk in de kar , dan bv naar een veld en snoepjes zoeken .dat prikkelde haar toch . Liep dan op het veldje een beetje te kuieren , en op die manier toch in beweging . De rest van de rondes deed ik.korte stukjes . En nee , een operatie zou ik denk ik ook niet meer doen . Maar het hem wel zo comfortabel mogelijk maken
Door eelke
#3413671
Doranto schreef: di 17 nov 2020, 08:48 Om wat makkelijker te kunnen poepen is het misschien een idee om dagelijks wat psylliumvezels door zijn eten te doen? Wij hebben daar met Honyx heel goede ervaring mee.
Maar dan wordt het zachter, wat vaak weer niet bevorderlijk is voor de anaalklieren?
smulpaap schreef:Klopt hoor Eelke , in geval van artrose is het beter om vaker een korte wandeling te maken .
Vind Joep een wandelkar leuk ?
Noa vond dat geweldig , ik liet haar stukjes wandelen . En weer een stuk in de kar , dan bv naar een veld en snoepjes zoeken .dat prikkelde haar toch . Liep dan op het veldje een beetje te kuieren , en op die manier toch in beweging . De rest van de rondes deed ik.korte stukjes . En nee , een operatie zou ik denk ik ook niet meer doen . Maar het hem wel zo comfortabel mogelijk maken
Nou, ik denk dat mijn arm dat niet zo leuk vind ;) en op zich heb ik rechts in de straat een grasveldje, en links in de straat een lange grasstrook, en iets verder in de zijstraat ook een grasstrook. Dus dat zijn al snuffelplekken waar we binnen een minuut of 1, 2 of 3 zijn.
Gebruikersavatar
Door dinky89
#3413673
eelke schreef: di 17 nov 2020, 11:12 Maar dan wordt het zachter, wat vaak weer niet bevorderlijk is voor de anaalklieren?
Toen Dinky last had van verstopte anaalklieren (2 keer kort achter elkaar) kreeg ik juist van de DA physiliumvezels mee om door/over het voer te doen. Ook hier was toen gewoon sprake van stevige ontlasting. Als omschrijving op de pot die ik nog heb staan staat het volgende:
Aanvullend diervoeder ter ondersteuning van een goede darmwerking op geheel natuurlijke basis. Te gebruiken bij zowel te dunne als vastzittende ontlasting. De vezels reguleren de darmpassagetijd.

Voor mij zou het in de categorie 'baat het niet dan schaad het niet' vallen.
Door eelke
#3413677
dinky89 schreef: di 17 nov 2020, 11:39 Toen Dinky last had van verstopte anaalklieren (2 keer kort achter elkaar) kreeg ik juist van de DA physiliumvezels mee om door/over het voer te doen. Ook hier was toen gewoon sprake van stevige ontlasting. Als omschrijving op de pot die ik nog heb staan staat het volgende:
Aanvullend diervoeder ter ondersteuning van een goede darmwerking op geheel natuurlijke basis. Te gebruiken bij zowel te dunne als vastzittende ontlasting. De vezels reguleren de darmpassagetijd.

Voor mij zou het in de categorie 'baat het niet dan schaad het niet' vallen.
Ja, daar heb ik nu dat Glandex poeder voor. Maar als dat niet werkt is het misschien toch wel een optie inderdaad.
Gebruikersavatar
Door doranto
#3413679
eelke schreef: di 17 nov 2020, 11:12 Maar dan wordt het zachter, wat vaak weer niet bevorderlijk is voor de anaalklieren?
Daar was ik in het begin ook bang voor, maar tot nu toe gaat het goed en hij krijgt het nu toch al zeker een jaar of 2 à 3.
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3413680
eelke schreef: di 17 nov 2020, 08:26
Wat betreft wandelen, ik kan me zo voorstellen dat het misschien beter is om vaker per dag een blokje om te gaan dan bv twee keer een groter stukje, klopt dat? Ik las dat je bij artrose juist beter minder en langer kunt gaan omdat daar juist opstart problemen bij komen kijken, maar ik denk dat dat hier misschien anders ligt?

Oscar had ook LSI, wat een ellende dat dit nu bij Joep ook zo is :( .

Voor Oscar gold dat vaker kort wandelen beter werkte. En goed luisteren naar wat hij wilde. Ja, je wilt beweging en spieren. Maar hij weet wat ie voelt en niet willen was bij ons ook goed. Gebeurde niet veel, maar hij ging bijvoorbeeld ook soms gewoon op het grasveld liggen. Dan gingen we bij hem zitten en wachtte we. Hij voelt zijn pijn, wij niet.
Langere wandelingen zorgde vaak voor wat terugslag de dag er na. En ach, met het wandelen wat we deden gingen er nooit meer dikke spieren op komen, dus we keken gewoon altijd naar hoe het ging. Plezier is minstens zo belangrijk, dus in het bos eens iets verder is prima. Maar niet te, want dan ben je echt een poosje in de aap gelogeerd.

Oscar kreeg overigens naast NSAID ook phenpred om de zwelling in het zenuwstelstel te minimaliseren. Dat maakte voor hem veel positief verschil. Maar het is troep natuurlijk, dat wel.

Is, als spieren zo belangrijk zijn, het een optie om te kijken naar steroiden? Is natuurlijk ook wel een van je laatste redmiddelen, maar het kan veel helpen in spieropbouw. Misschien wel het overwegen waard.

Dikke knuf in ieder geval voor jullie!
Door eelke
#3413810
Met bewegen gaat het gelukkig weer wat beter, we doen rustig aan, maar hij kan duidelijk beter opstaan, hij is niet meer zo bang om uit te glijden en hij wiebelt niet meer zo in de bochtjes.

Vannacht dan wel weer piepen en naar buiten ivm diarree, maar goed, dat kan gewoon eenmalig zijn natuurlijk, vanmorgen doet hij weer gewoon dienst als relaxte bankaardappel.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door