Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door eelke
#3412815
Gisteren zijn Joep en ik voor de derde keer in een aantal weken terug geweest naar de DA ivm een ontstoken klier. Helaas vond ik nu ook ineens een bult; tussen zijn anus en zijn staart aanzet.

Wat betreft de klieren; de eerste keer was het de klier voor de kijkers links. Dit was al een abces, was niet te legen, dus deze is dan ook uiteindelijk open gebarsten. Hier heeft hij antibiotica voor gehad. Een paar weken later was het weer raak, dus terug, maar toen was het de klier rechts. Deze was wel goed te legen, dus we hadden de hoop er op tijd bij te zijn geweest, en spraken af het af te wachten of het na het volledig legen weer rustig werd. Dat was ook even zo. Nu is het weer raak met rechts, kon het weer geleegd worden, maar is het ook gespoeld en er is ab zalf in gespoten.

Echter dan ook die bult. Aldus de da zijn de opties; kwaadaardig, goedaardig of een ontsteking (puistachtig oid). Mogelijkheden; biopt nemen, weglaten halen of niets doen.

Als ik google, is het lastig omdat het zo'n beetje overal over goedaardige tumoren gaat, die groeien onder invloed van hormonen. Behandeling; weghalen en castreren van de reu. Nu is Joep vorig jaar gecastreerd vanwege prostaatproblemen, en volgens mij wist ik van toen dat er dan een grotere kans is op kwaadaardige anaal tumoren, maar dat kan ik ook weer nergens terug vinden.

Dus, nu zie ik door de bomen het bos even niet meer, en het zit me natuurlijk helemaal niet lekker. Met de info die ik nu zie hebben alle opties best ook wel nadelen, dus op welke moet je dan gokken :-\

We moeten in ieder geval volgende week ook weer terug, dus ik heb even tijd om er eens goed over na te denken.
#3412842
Bah zeg. Ik zou het voor nu tot rust laten komen met de behandeling en dan een biopt/punctie doen. Maar ik wil altijd weten wat het is. Bij Zoë hebben ze een dunne naald biopt gedaan en dat ging heel makkelijk. Bij haar ging het duidelijk om vetbulten.

Verstuurd vanaf mijn SM-G980F met Tapatalk

Door eelke
#3412849
Lizzy schreef: vr 06 nov 2020, 14:15 Hier is het topic van Linga: viewtopic.php?f=8&t=136129&hilit=Linga+bult. Zij had ook een bult. Ik heb 'm weg laten halen. Nou is mijn dierenarts echt een kunstenaar met dit soort dingen maar ze was volgens mij dolblij dat het jeukende irriterende ding weg was! En ze heeft er nul last van gehad na de operatie. Niet met poepen, niks.
Ahhh, kijk. Hoe oud was Linga toen? Is jouw dierenarts er bij de operatie van uit gegaan dat het kwaadaardig is? De mijne zei dat hij dan wel ruimer zou snijden, dan als hij zou weten dat het goedaardig is.
En weet jij hoe het zit met uitzaaien, als het kwaadaardig is? Ik lees wel dat de prognose bij kwaadaardig niet goed is, dus dat weegt dan ook nog wel af bij het weg laten halen :-\

Daarbij, hij zit er niet aan. Dus dan is het maar de vraag of dit ding in de weg zit en hij daarom steeds die ontstekingen heeft, of dat het los staat van elkaar. Hij lijkt er op zich niet zo veel last van te hebben, dus dan is zo maar weghalen best wel weer heftig. Hond op leeftijd, risico op incontinentie enzo :-\
Ik ga nu het topic even helemaal doorlezen, dank je wel.
Door Lizzy
#3412850
eelke schreef: vr 06 nov 2020, 14:48 Ahhh, kijk. Hoe oud was Linga toen?
Linga was bijna 13.
Is jouw dierenarts er bij de operatie van uit gegaan dat het kwaadaardig is? De mijne zei dat hij dan wel ruimer zou snijden, dan als hij zou weten dat het goedaardig is.
Goedaardig. Volgens mij heeft ie eerst een biopt genomen. En bovendien wil je ook niet echt een hond die incontinent is....
En weet jij hoe het zit met uitzaaien, als het kwaadaardig is? Ik lees wel dat de prognose bij kwaadaardig niet goed is, dus dat weegt dan ook nog wel af bij het weg laten halen :-\
Bij reuen is het vrijwel nooit kwaadaardig. Bij teven wel. En bij teven is de prognose niet zo goed.
Daarbij, hij zit er niet aan. Dus dan is het maar de vraag of dit ding in de weg zit en hij daarom steeds die ontstekingen heeft, of dat het los staat van elkaar. Hij lijkt er op zich niet zo veel last van te hebben, dus dan is zo maar weghalen best wel weer heftig. Hond op leeftijd, risico op incontinentie enzo :-\
Ik ga nu het topic even helemaal doorlezen, dank je wel.
Ja, OK. Wij hadden die keuze gewoon niet. Het irriteerde haar mateloos.
Door eelke
#3412853
Lizzy schreef: vr 06 nov 2020, 14:55 Linga was bijna 13.


Goedaardig. Volgens mij heeft ie eerst een biopt genomen. En bovendien wil je ook niet echt een hond die incontinent is....


Bij reuen is het vrijwel nooit kwaadaardig. Bij teven wel. En bij teven is de prognose niet zo goed.


Ja, OK. Wij hadden die keuze gewoon niet. Het irriteerde haar mateloos.
Bij niet-gecastreerde reuen is het vrijwel altijd goedaardig, las ik. Bij de castreerde reuen is dat een ander verhaal, althans, dat is wat de dierenarts zei, en ook wat ik bijna zeker denk te weten dat ik vorig jaar bij de beslissing wel of niet opereren, te horen heb gekregen. Het klinkt wel logisch, goedaardig groeit onder invloed van hormonen, dus castreer je om te voorkomen dat ze terug komen. Dus als je castreert ontstaan goedaardige niet, dus... :-\

Ja die irritatie maakt de beslissing wel 'makkelijk'. Althans, dan moet het een soort van. Biopt was bij jou gedaan schreef je inderdaad, maar daar was weinig uit te halen. Daar waarschuwde de dierenarts mij ook al wel voor, lastig te doen, die biopten. Weet jij of dat heel pijnlijk is?
Door Lizzy
#3412855
eelke schreef: vr 06 nov 2020, 15:03 Bij niet-gecastreerde reuen is het vrijwel altijd goedaardig, las ik. Bij de castreerde reuen is dat een ander verhaal, althans, dat is wat de dierenarts zei, en ook wat ik bijna zeker denk te weten dat ik vorig jaar bij de beslissing wel of niet opereren, te horen heb gekregen. Het klinkt wel logisch, goedaardig groeit onder invloed van hormonen, dus castreer je om te voorkomen dat ze terug komen. Dus als je castreert ontstaan goedaardige niet, dus... :-\

Ja die irritatie maakt de beslissing wel 'makkelijk'. Althans, dan moet het een soort van. Biopt was bij jou gedaan schreef je inderdaad, maar daar was weinig uit te halen. Daar waarschuwde de dierenarts mij ook al wel voor, lastig te doen, die biopten. Weet jij of dat heel pijnlijk is?
Bij mijn dierenarts doet het nemen van biopten nooit pijn. Maar of de uitslag altijd even betrouwbaar is...? Daar kan hij niks aan doen natuurlijk maar van zo'n klein beetje weefsel is het kennelijk niet altijd even makkelijk om te bepalen wat het is. Overigens is de tumor bij teven bijna nooit goedaardig en het zag er allemaal niet goed uit. En achteraf bleek het volgens mij een fistel met grote kans op terug keer (zou het topic zelf ook even moeten lezen). Het is niet meer terug gekomen. Ik vind dat je het pas weet als je het weet. Waarmee ik bedoel te zeggen: je weet niet eens of het een tumor is laat staan of ie kwaadaardig is en dat weet je pas als je het laat onderzoeken.
Door eelke
#3412860
Lizzy schreef: vr 06 nov 2020, 15:30 Bij mijn dierenarts doet het nemen van biopten nooit pijn. Maar of de uitslag altijd even betrouwbaar is...? Daar kan hij niks aan doen natuurlijk maar van zo'n klein beetje weefsel is het kennelijk niet altijd even makkelijk om te bepalen wat het is. Overigens is de tumor bij teven bijna nooit goedaardig en het zag er allemaal niet goed uit. En achteraf bleek het volgens mij een fistel met grote kans op terug keer (zou het topic zelf ook even moeten lezen). Het is niet meer terug gekomen. Ik vind dat je het pas weet als je het weet. Waarmee ik bedoel te zeggen: je weet niet eens of het een tumor is laat staan of ie kwaadaardig is en dat weet je pas als je het laat onderzoeken.
Nee ja, dat is ook zo. Waarom biopten ze dan niet gewoon tot er een keer een uitslag uit komt waar je wel kaas van kunt maken? Weet je dat?
Zeker ook omdat de kans is dat ie er geen last van heeft (hoewel, tja, die ontstekingen...).

Of het heeft wel met elkaar te maken, want ik las over die fistels, en dat dat ook wel een hygiëne dingetje is. Nu is het natuurlijk al weken pusserig daar, dus dat lijk me ook helemaal geen onmogelijkheid :-\ dus dan zou opereren ook weer helemaal niet nodig zijn.

Sowieso maar even kijken wat die bult de komende weken doet, want ik hou het hele gebied daar de afgelopen weken nauwlettend in de gaten, en ineens was ie er. Dus toch wel benieuwd of het snel groeit bv dan.
Door Lizzy
#3412868
eelke schreef: vr 06 nov 2020, 16:15 Nee ja, dat is ook zo. Waarom biopten ze dan niet gewoon tot er een keer een uitslag uit komt waar je wel kaas van kunt maken? Weet je dat?
De dierenarts neemt vaak meerdere biopten. En dan is het altijd maar net wat de patholoog daar van kan maken. En soms zijn de uitslagen gewoon niet eenduidig. Nu ook weer, ik heb een vriendin wiens hond een raar ding onder z'n tong heeft. Onze dierenarts (zij heeft dezelfde als ik) heeft het weggehaald, opgestuurd en zelfs nu kan de patholoog er geen chocolade van maken. Het is of een plaveisel carcinoom of een auto immuunreactie. En ze konden maar een heeeeel klein deeltje plaveisel carcinoom vinden. Ja, ik zit daar ook naar te kijken van "huh?". Heeft ie het hele ding he! Nou, neem die biopt van het bultje van Fritzi tussen haar tenen. Dat kon misschien wel kwaadaardig zijn, of niet. Of wel. Hele ding weggehaald: ingegroeid plantendeel. Schiet mij maar lek Eelke! Heel die biopten en weefselonderzoeken zijn kennelijk geen exacte wetenschappen. Vervelend is het wel. Ik heb steeds minder de neiging om ergens nog een biopt van te laten nemen... :-\ . Soms is het wel helemaal duidelijk he! Dan is het kennelijk goed te zien, het verschil. Van alle histiocytomen die mijn honden hebben gehad: daarvan was het biopt altijd in 1 keer raak en conclusive. Sommige dingen kunnen kennelijk op elkaar lijken/zelfde beeld geven. En soms is het kennelijk glashelder. Mijn ervaring is ook inmiddels dat als het een makkie is, je de uitslag heel snel binnen hebt. Met Toetie had ik de uitslag echt binnen no time :-X
Zeker ook omdat de kans is dat ie er geen last van heeft (hoewel, tja, die ontstekingen...).

Ja, dat is wel een dingetje. Je weet niet hoe het e.e.a. verband houdt.
Of het heeft wel met elkaar te maken, want ik las over die fistels, en dat dat ook wel een hygiëne dingetje is. Nu is het natuurlijk al weken pusserig daar, dus dat lijk me ook helemaal geen onmogelijkheid :-\ dus dan zou opereren ook weer helemaal niet nodig zijn.
Nou, fistels gaan volgens mij in de regel ook niet zo uit zichzelf weg?
Sowieso maar even kijken wat die bult de komende weken doet, want ik hou het hele gebied daar de afgelopen weken nauwlettend in de gaten, en ineens was ie er. Dus toch wel benieuwd of het snel groeit bv dan.
Jouw dierenarts geeft in deze geen advies? Of is afwachten zijn advies ook?
Door eelke
#3412898
Lizzy schreef: vr 06 nov 2020, 18:06 De dierenarts neemt vaak meerdere biopten. En dan is het altijd maar net wat de patholoog daar van kan maken. En soms zijn de uitslagen gewoon niet eenduidig. Nu ook weer, ik heb een vriendin wiens hond een raar ding onder z'n tong heeft. Onze dierenarts (zij heeft dezelfde als ik) heeft het weggehaald, opgestuurd en zelfs nu kan de patholoog er geen chocolade van maken. Het is of een plaveisel carcinoom of een auto immuunreactie. En ze konden maar een heeeeel klein deeltje plaveisel carcinoom vinden. Ja, ik zit daar ook naar te kijken van "huh?". Heeft ie het hele ding he! Nou, neem die biopt van het bultje van Fritzi tussen haar tenen. Dat kon misschien wel kwaadaardig zijn, of niet. Of wel. Hele ding weggehaald: ingegroeid plantendeel. Schiet mij maar lek Eelke! Heel die biopten en weefselonderzoeken zijn kennelijk geen exacte wetenschappen. Vervelend is het wel. Ik heb steeds minder de neiging om ergens nog een biopt van te laten nemen... :-\ . Soms is het wel helemaal duidelijk he! Dan is het kennelijk goed te zien, het verschil. Van alle histiocytomen die mijn honden hebben gehad: daarvan was het biopt altijd in 1 keer raak en conclusive. Sommige dingen kunnen kennelijk op elkaar lijken/zelfde beeld geven. En soms is het kennelijk glashelder. Mijn ervaring is ook inmiddels dat als het een makkie is, je de uitslag heel snel binnen hebt. Met Toetie had ik de uitslag echt binnen no time :-X


Ja, dat is wel een dingetje. Je weet niet hoe het e.e.a. verband houdt.


Nou, fistels gaan volgens mij in de regel ook niet zo uit zichzelf weg?


Jouw dierenarts geeft in deze geen advies? Of is afwachten zijn advies ook?
Ja, liever eigenlijk niet snel dan, de uitslag :-X maar ja.
Als het fistel niet weg gaat, maar hij heeft er ook geen last van dan kan het natuurlijk wel blijven zitten. Ik had al glandex besteld om te kijken of dat verbetering geeft (het vegan poedertje). Ga ik deze weer nog maar niet geven want er zit natuurlijk nog zalf in die klier dus die mag eerst z'n werk gaan doen.
Hij gaf deze opties. Ik geloof dat hij het liefst eerst voor een biopt zou gaan. Maar dat vond ik op dat moment zielig om meteen te doen. En hij was het wel eens met eerst een week afwachten. Kijk, er komt ook echt veel pus uit he. De klodders hangen er aan dan :-X niet alleen na het uitknijpen maar ook gewoon overdag thuis, want dat is waar ik het aan merk. Sleetje rijden of soppen doet hij niet. Dus het is ook wel een ding om daar in dat gebied te gaan biopten of snijden, terwijl het zo vies daar is. Ik denk dat hij dat wel met mij eens was. Maar wat dat betreft is het echt onhandig in je eentje bij de DA, want je bent met je hond bezig terwijl je tegelijk zo'n gesprek voert.
Door eelke
#3413116
- pien - schreef: za 07 nov 2020, 11:59 Hè Eelke, wat moeilijk!

Bij mijn da neemt de assistente de hond over en sta ik op afstand. Is dat een optie bij jouw da?
Zelfs met bange Gabi werkt het. Of is Joep niet bang?
Nee, Joep is niet bang. Hij heeft vooral pijn, en zodra dat over is wil ie snoep en dan is ie vervelend. Dus ja, dan ben ik óók met hem bezig, terwijl ik zo'n gesprek aan het voeren ben.

Ben trouwens voor mezelf nog niet echt iets wijzer. Met Joep gaat het wel goed, ik zie geen slijm/pus meer, hij stinkt ook niet meer en de bult lijkt me ook niet gegroeid. Moeilijk joh, wat te doen.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door