Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Lizzy
#3414035
- pien - schreef: zo 22 nov 2020, 13:11 Super, dankjewel! Hier kan ik goed mee aan de slag :)
Hij vindt alles lekker dus ik denk dat ik een en ander er wel in ga krijgen.
Wel had 'ie gister hele slappe kak van het mengsel wat ik had gemaakt, dus daar ga ik nog wat aan veranderen.
Eventueel wat meer eierschaalpoeder maakt de ontlasting harder. En je kunt ook wat psylliumvezels geven. Of gekookte pompoen.
Bedoel je gekookt eten met havermout (wat ik Gabi gevoerd heb)? Of iets anders?
Havermout? Nee, dat bedoel ik niet. Ik heb het over zoete aardappel als koolhydraatleverancier.
Eén theelepel op 500 g vlees/orgaanvlees? Ik las altijd éen theelepel op 500 g vlees? Klopt dat of is het veranderd?
Vlees en orgaanvlees. Beide bevatten geen calcium dus beide hebben eierschaalpoeder nodig om te balanceren. Orgaanvlees is natuurlijk ook vlees, maar ik wilde het apart vernoemen. Als je dus 500 gram vlees hebt (spier en/of orgaanvlees): vul je aan met 1 theelepel eierschaalpoeder.
Door - pien -
#3414049
Lizzy schreef: zo 22 nov 2020, 17:04 Eventueel wat meer eierschaalpoeder maakt de ontlasting harder. En je kunt ook wat psylliumvezels geven. Of gekookte pompoen.


Havermout? Nee, dat bedoel ik niet. Ik heb het over zoete aardappel als koolhydraatleverancier.


Vlees en orgaanvlees. Beide bevatten geen calcium dus beide hebben eierschaalpoeder nodig om te balanceren. Orgaanvlees is natuurlijk ook vlees, maar ik wilde het apart vernoemen. Als je dus 500 gram vlees hebt (spier en/of orgaanvlees): vul je aan met 1 theelepel eierschaalpoeder.
Psyllium heb ik. Eierschaalpoeder ook (nog van Gabi). Zoete aardappel ook.

Duidelijk! Dankjewel Lizzy!
Door - pien -
#3414379
Lizzy schreef: za 21 nov 2020, 13:34 Sorry Pien, ik zie 'm dus nu pas :-[

Pfft. Ik had hier eerst de gekookte recepten gezet die ik al eerder op het forum heb gezet. Maar ik vind het eigenlijk niks....

Ik zou inderdaad spiervlees, orgaanvlees en groenten gaan geven met eierschaalpoeder. En dan even kijken op welke hoeveelheden van wat hij het het beste doet. Aangezien je de boel toch kookt, zou ik het zelf graag aan willen vullen met gezonde extra's. Ik zou dus zelf, als hij het verdraagt, ook wat vette vis uit blik proberen. Zoals zalm en sardientjes (wel in water of olijfolie maar niet in zonnebloemolie). En als het lukt, ook gekookte eieren. En als ie het lekker vindt, mag je best af wisselen met een klein beetje zuivel zoals kwark of ricotta. En met eieren en zuivel kun je dan vlees/orgaanvlees iets in mindering brengen of als extra voeren als hij te dun wordt. Verder kun je ook dingen als gekookte zoete aardappel voeren, mocht hij te mager worden. Dat bevat wel iets koolhydraat maar langzaam opneembare. Je zou ook kunnen overwegen om een kwalitatief goede spirulina en chlorella toe te voegen (van bijv. leefbewust webwinkel).

Qua eierschaalpoeder gebruik je 1 theelepel op 500 gram orgaanvlees/vlees.
Ik vraag me nog wel af hoe de verhoudingen zijn van het eten wat ik voor Joep moet koken?
Door Lizzy
#3414383
- pien - schreef: zo 29 nov 2020, 12:17 Ik vraag me nog wel af hoe de verhoudingen zijn van het eten wat ik voor Joep moet koken?
Je ontkomt niet aan een hogere hoeveelheid vlees. Dus ik zou denken 10% orgaanvlees (als in hart, lever, nier, tong, hersenen, etc), 10% pens (als je dat durft te koken), 10% gekookte groenten) en 70% spiervlees. Mag je daar 10% vanaf knabbelen, van die 70% spiervlees met vis, eieren, zoete aardappel, zuivel, etc.
Door Envie
#3414384
Lizzy schreef: zo 29 nov 2020, 14:17 Je ontkomt niet aan een hogere hoeveelheid vlees. Dus ik zou denken 10% orgaanvlees (als in hart, lever, nier, tong, hersenen, etc), 10% pens (als je dat durft te koken), 10% gekookte groenten) en 70% spiervlees. Mag je daar 10% vanaf knabbelen, van die 70% spiervlees met vis, eieren, zoete aardappel, zuivel, etc.
Pens is prima te koken, mits je maar je pannetje heel goed onder de afzuigkap zet en je man de deur uit duwt :D
Door - pien -
#3414385
Lizzy schreef: zo 29 nov 2020, 14:17 Je ontkomt niet aan een hogere hoeveelheid vlees. Dus ik zou denken 10% orgaanvlees (als in hart, lever, nier, tong, hersenen, etc), 10% pens (als je dat durft te koken), 10% gekookte groenten) en 70% spiervlees. Mag je daar 10% vanaf knabbelen, van die 70% spiervlees met vis, eieren, zoete aardappel, zuivel, etc.
Dankjewel Lizzy!
Door - pien -
#3416862
Nadat Joep een paar weken gekookt eten had gegeten met omeprazol erbij en er nog steeds gepiest werd ben ik overgegaan op kvv om weer rauw aan te laten wennen.
Toen ik met Gabi naar de da was voor z'n nandrolonprik heb ik Joep aangekaart. Omdat hij 'actief' incontinent lijkt is het vermoeden dat hij dement wordt :-X
Ik kreeg Cholodin mee maar er wordt nog steeds gepiest. Soms éen keer per week, soms een paar keer per week en vooral 's avonds, zeg na ons eten en tot bedtijd. 's Nachts is hij droog.
Ik betrapte hem een keer dat hij op 4 pootjes stond en de plas liet lopen :'(
Hij heeft eerder in huis geplast (het is nooit met poot optillen/ergens tegenaan) en toen zei m'n vorige da al dat dat vaker zou kunnen gebeuren. Ik dacht toen niet aan dementie.
Hij vertoont ook af en toe ander gedrag, hele hoge piepjes ipv een blafje als ik hem niet meteen opmerk als hij weer bij de achterdeur staat, een paar maanden terug was hij elke avond onderaan de trap aan het 'graven' en toen hebben we hem maar boven laten slapen en dan is hij rustig.
Heeft er iemand nog tips?
Door - pien -
#3416952
Ja, daar was ik al bang voor. Het gepies is (nog) geen probleem hoor...dank voor de link van de luiertjes.

Heb je een voorbeeld van wat voor vitamine? En hoe sterk? En hoeveel moet ik daar dan van geven?
Door Lizzy
#3416954
- pien - schreef: za 02 jan 2021, 12:28 Ja, daar was ik al bang voor. Het gepies is (nog) geen probleem hoor...dank voor de link van de luiertjes.

Heb je een voorbeeld van wat voor vitamine? En hoe sterk? En hoeveel moet ik daar dan van geven?
Ik denk dan aan de multivitamine van Puur. De dosering staat erop en er zit een lepeltje bij.
Door - pien -
#3418615
Lizzy schreef: za 02 jan 2021, 13:08 Ik denk dan aan de multivitamine van Puur. De dosering staat erop en er zit een lepeltje bij.
Joep krijgt de vitamines sinds drie weken en in die tijd heeft hij nog maar twee keer in de kamer geplast :groupwave2:
Door Lizzy
#3418665
- pien - schreef: ma 25 jan 2021, 15:10 Joep krijgt de vitamines sinds drie weken en in die tijd heeft hij nog maar twee keer in de kamer geplast :groupwave2:
Oh echt?!!!! Wat een super goed nieuws joh!! :-*
Door - pien -
#3419011
- pien - schreef: ma 25 jan 2021, 15:10 Joep krijgt de vitamines sinds drie weken en in die tijd heeft hij nog maar twee keer in de kamer geplast :groupwave2:
Nou, ik had niks moeten zeggen want het is weer (bijna) elke avond raak en soms wel twee keer op een avond :-\
Maar goed, de ouwe handdoeken zijn geduldig en de wasmachine en wij ook ;)
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door