Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door karin baek
#3407549
Loeka, 13j gesteriliseerde teef, 15kg, engelse cocker heeft een diagnose cushing ( onder controle) en nu ook beginnend nierfalen. Zij eet normaal mixen van Kiezbrink, rauwe zalm, kwartelkarkas, fazantenkarkas. Aangevuld met gekookte groenten en volle rijst. SDMA waarde 26, ureum valt nog binnen de norm. IK zou haar voeding moeten aanpassen volgens de veearts, kan u mij advies geven aub?
Door Lizzy
#3407654
karin baek schreef: ma 27 jul 2020, 13:25 Loeka, 13j gesteriliseerde teef, 15kg, engelse cocker heeft een diagnose cushing ( onder controle) en nu ook beginnend nierfalen. Zij eet normaal mixen van Kiezbrink, rauwe zalm, kwartelkarkas, fazantenkarkas. Aangevuld met gekookte groenten en volle rijst. SDMA waarde 26, ureum valt nog binnen de norm. IK zou haar voeding moeten aanpassen volgens de veearts, kan u mij advies geven aub?
Ken je deze?

viewtopic.php?f=33&t=133001

Ik denk zelf dat je met wat kleine aanpassingen wel door kunt gaan zoals je bezig bent. Maar, minder vleesbot, meer groenten, meer pens, minder ander orgaanvlees (zoals lever, nier en hart - maar dat gaat vanzelf als je de KVV in mindering brengt), meer gezonde vetten. Dit is erg globaal en grofweg maar als je wat meer comfortabel bent met de materie of je hebt vragen enzo: dan kunnen we het over de details hebben!
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3407675
Heb je ook een creatininewaarde?

Nu hoe dan ook denk ik dat je met Lizzy's advies niets verkeerds kan doen. SDMA detecteert nierfalen voordat je dat met crea kan, als het goed is.
Maar als het enkel daarop gebaseerd is zou ik binnen enkele maanden zeker nog eens opnieuw testen. Dit omdat SDMA-testen nog relatief nieuw zijn, er een nogal grote foutmarge op zit en ze hun betrouwbaarheid nog wat moeten bewijzen. Als je 2x een verhoogde waarde test kan je ze wss wel vertrouwen.

Ik moet er ook wel aan toevoegen dat op 13 jaar de kans dat het klopt en de nieren achteruitgaan wel heel erg groot is. Dat hoort wat bij ouder worden.
Maar goed, dat is geen reden om er niets mee te doen.
Maar dan zou je haar menu dus wat kunnen aanpassen en van dat extra onderzoek afzien.

In dat geval is mijn bijdrage dus compleet nutteloos, realiseer ik me nu. :cool:
Door karin baek
#3407797
Aan Lizzy,
Hoe groot mag het percentage eiwitten in de voeding nog zijn? Tot was dit 40 % mix, 30% rijst, 30% groenten. Zou het kunnen dat de laboresultaten werden beïnvloed doordat ze de 2 dagen voordien vooral hart, long, lever van lam gegeten had? omdat je aangeeft dat orgaanvlees minder goed is...
Zijn er bepaalde groenten of koolhydraten die ik moet mijden? Alvast bedankt!! :)
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door