Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Fieke1975
#3406024
Hallo allemaal,

Nadat we begin dit jaar afscheid hebben moeten nemen van onze Goldens Senna en Ruby van respectievelijk 14,3 en 15,5 jaar, hebben we sinds een maandje een Tollerpup, Saar. Ze is nu 12 weken en het gaat supergoed. Behalve dat ze een blaasontsteking kreeg toen ze ongeveer een week bij ons was. Ze heeft daarvoor 10 dagen antibiotica gehad (Synulox). Haar pH was 7,5, wat struviet, bloed en epitheelcellen in urine aangetroffen. Ze stond toen nog op brok. Na de kuur was de pH 6,2 nog wel bloed, geen struviet meer. Gestopt met antibiotica omdat ze klinisch geen klachten meer had. Nog wel kweek gemaakt: geen bacteriën. Over twee weken moet ik nogmaals urine laten odnerzoeken.

Maar het probleem nu is, is dat ze geen vaste ontlasting meer heeft. Nu vraag ik me af of dit nog een gevolg kan zijn van de AB (nu dik 2 weken gelegen gestopt) of door de kvv die ze krijgt. Ik wissel namelijk bijna elke dag van diersoort/merk en ik vraag me af of dat te veel gewissel is voor een pup. Ze krijgt voornamelijk bandit en af en toe wat barferigs tussendoor.
Ze krijgt wel veel tussendoortjes ivm training/opvoeding enzo. Ze poept trouwens niet vaker dan normaal, gewoon 3x per dag. 's Ochtends is het het stevigst en naarmate de dag vordert wordt het slapper.

Mijn vraag is dus eigenlijk: is het nu wel of niet verstandig om qua smaak/merk/diersoort veel af te wisselen of is het beter een langere periode (en hoe lang dan) een soort te voeren? Ik hoop dat iemand me kan helpen.

Alvast bedankt voor de moeite!

Groetjes, Fieke
WhatsApp Image 2020-06-18 at 13.39.08.jpeg
WhatsApp Image 2020-06-18 at 13.39.08.jpeg (235.13 KiB) 2414 keer bekeken
Gebruikersavatar
Door pluk
#3406027
Het zou me niet verbazen als dit nog van de ab is.
Wisselen van kvv moet normaal geen probleem zijn maar het kan natuurlijk zijn dat jouw hondje daar wat gevoelig op is. Ik zou starten met probiotica, iets minder afwisselen met voer (bijv om de 2-3 dagen) en dat eens een paar weken aankijken.
Wat extra vezels in de vorm van groente is ook goed om toe te voegen.
Gebruikersavatar
Door pluk
#3406043
Fieke1975 schreef:Dank je Pluk! De probiotica is besteld en ik ga inderdaad jouw advies opvolgen en iets minder vaak wisselen. Kijken wat dat oplevert!
Ik ben benieuwd!
Omdat t gedurende de dag verergerd denk ik niet direct aan giardia. Maar je zou ook nog kunnen overwegen om de ontlasting te laten onderzoeken bij t Woud.
Kijk ook nog even kritisch naar je beloninkjes qua vet etc
Door Fieke1975
#3406044
Ik ontworm niet standaard en heb net vorige week toevallig haar ontlasting laten onderzoeken door/bij Het Woud, inclusief giardia. Was negatief, gelukkig. Wilde dat zelf ook graag uitsluiten.
Door Lizzy
#3406049
Fieke1975 schreef: ma 29 jun 2020, 15:15 Hallo allemaal,

Nadat we begin dit jaar afscheid hebben moeten nemen van onze Goldens Senna en Ruby van respectievelijk 14,3 en 15,5 jaar, hebben we sinds een maandje een Tollerpup, Saar. Ze is nu 12 weken en het gaat supergoed. Behalve dat ze een blaasontsteking kreeg toen ze ongeveer een week bij ons was. Ze heeft daarvoor 10 dagen antibiotica gehad (Synulox). Haar pH was 7,5, wat struviet, bloed en epitheelcellen in urine aangetroffen. Ze stond toen nog op brok. Na de kuur was de pH 6,2 nog wel bloed, geen struviet meer. Gestopt met antibiotica omdat ze klinisch geen klachten meer had. Nog wel kweek gemaakt: geen bacteriën. Over twee weken moet ik nogmaals urine laten odnerzoeken.

Maar het probleem nu is, is dat ze geen vaste ontlasting meer heeft. Nu vraag ik me af of dit nog een gevolg kan zijn van de AB (nu dik 2 weken gelegen gestopt) of door de kvv die ze krijgt. Ik wissel namelijk bijna elke dag van diersoort/merk en ik vraag me af of dat te veel gewissel is voor een pup. Ze krijgt voornamelijk bandit en af en toe wat barferigs tussendoor.
Ze krijgt wel veel tussendoortjes ivm training/opvoeding enzo. Ze poept trouwens niet vaker dan normaal, gewoon 3x per dag. 's Ochtends is het het stevigst en naarmate de dag vordert wordt het slapper.

Mijn vraag is dus eigenlijk: is het nu wel of niet verstandig om qua smaak/merk/diersoort veel af te wisselen of is het beter een langere periode (en hoe lang dan) een soort te voeren? Ik hoop dat iemand me kan helpen.

Alvast bedankt voor de moeite!

Groetjes, Fieke

WhatsApp Image 2020-06-18 at 13.39.08.jpeg
Hoi Fieke,
Oh wat een schatje :smitten:
Gefeliciteerd met haar!

Ik denk dat het de AB is of een combinatie van de AB + de overschakeling op verse voeding. Dus dat beide tegelijkertijd haar niet zo goed bekomt.

Ik zou haar ook op de probiotica zetten. Ik weet niet welke je besteld hebt?

En ja, ik zou eigenlijk hetzelfde doen als wat Pluk al adviseert. Even een tijdje wat minder vaak afwisselen dus een dag of 3 dezelfde diersoorten geven. Misschien dat je de BARF dingetjes ook even moet skippen, totdat de ontlasting weer wat beter is. Het is best een omschakeling, van brok naar KVV en als je darmpjes dan door de AB ook een tik krijgen.....

Andijvie, witlof, courgettes en gekookte pompoen zijn fijne groenten om te geven. Ik zou zelf nu even geen koolsoorten geven. Dat is wel erg zwaar.

En verder heeft dit vermoedelijk wel wat tijd nodig. Dit kan zo maar een paar weken duren, voordat dit weer hersteld is.
Door Fieke1975
#3406086
Dank je wel, Lizzy!
Ik gebruik altijd de probiotica van Puur. Die gebruik ik nu weer.
Ik ga stoppen met de barfdingen en 3 dagen dezelfde kvv voeren. Heel erg bedankt voor de adviezen en ik laat het weten hoe het verder gaat!

Groetjes, Fieke
Door Fieke1975
#3406491
Even een update:

Het gaat heel erg goed met Saar. 3 dagen achter elkaar hetzelfde voer plus probiotica werpt zijn vruchten af. Geen diarree meer gehad.
Ontzettend bedankt voor jullie advies!

Groetjes, Fieke
Gebruikersavatar
Door pluk
#3406504
Fieke1975 schreef: wo 08 jul 2020, 10:59 Even een update:

Het gaat heel erg goed met Saar. 3 dagen achter elkaar hetzelfde voer plus probiotica werpt zijn vruchten af. Geen diarree meer gehad.
Ontzettend bedankt voor jullie advies!

Groetjes, Fieke
:groupwave2:
Wat fijn dat het goed gaat nu! Dank voor de update.
Door Lizzy
#3406539
Fieke1975 schreef: wo 08 jul 2020, 10:59 Even een update:

Het gaat heel erg goed met Saar. 3 dagen achter elkaar hetzelfde voer plus probiotica werpt zijn vruchten af. Geen diarree meer gehad.
Ontzettend bedankt voor jullie advies!

Groetjes, Fieke
Whooehaaaa! Super Fieke! En dank je wel voor je update :-*
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door