Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door gerti.van-stijn
#3404661
Omdat mijn Flatcoated Retriever Bolivar (12 jaar) niet helemaal zichzelf was: meer timide en vermoeid, meer hijgen, meer drinken, met name zijn neus ophalen voor kip en boekmaag (anders altijd een zeer grage eter :D) vandaag bij de DA langs geweest. Ietsje verhoging en uit bloedonderzoek kwam naar voren dat zijn ureum gehalte verhoogd is (65 mg/dl, wij wonen in Frankrijk dus wellicht een andere meeteenheid dan in NL). De DA hier is wellicht ook wat conservatiever dan in NL (ik weet 't niet), maar je hoort je hond brokken of blik te geven … En mij werd nu brokken met minder eiwit gehalte aanbevolen. Bolivar eet echter altijd vers en rauw. Echter geen volledige botten meer sinds een fikse beschadiging van zijn slokdarm door een incident met een stok jaren geleden. Overigens wel door vlees heen gemalen botten. Wij betrekken ons veel via vriesvoer.nl, wellicht bekend. Omdat er in dit forum heel veel kennis aanwezig is, zou ik graag jullie advies willen. Nu Bolivar toch echt een oudere man begint te worden :) (toch nu toe is hij gelukkig altijd in hele goede vorm geweest) kan ik hem helpen door zijn "dieet" aan te passen? Wat voer ik hem nu het beste volgens jullie met deze ureum waarde (creatine was niet verhoogd). Welke vleessoorten en in welke verhouding svp ? Bolivar weegt 33,6 kg. Alvast heel hartelijk dank voor jullie input! Hartelijke groeten uit Frankrijk, Gerti en Bolivar
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3404681
Heb je de referentiewaarden?
Als creatinine niet verhoogd is verwacht ik eigenlijk dat er geen sprake is van nierfalen en vrees ik dat er iets anders aan de hand is.
Heb je de andere uitslagen?
En hoe zien zijn tanden eruit?
Door Lizzy
#3404686
gerti.van-stijn schreef: ma 08 jun 2020, 16:50 Omdat mijn Flatcoated Retriever Bolivar (12 jaar) niet helemaal zichzelf was: meer timide en vermoeid, meer hijgen, meer drinken, met name zijn neus ophalen voor kip en boekmaag (anders altijd een zeer grage eter :D) vandaag bij de DA langs geweest. Ietsje verhoging en uit bloedonderzoek kwam naar voren dat zijn ureum gehalte verhoogd is (65 mg/dl, wij wonen in Frankrijk dus wellicht een andere meeteenheid dan in NL). De DA hier is wellicht ook wat conservatiever dan in NL (ik weet 't niet), maar je hoort je hond brokken of blik te geven … En mij werd nu brokken met minder eiwit gehalte aanbevolen. Bolivar eet echter altijd vers en rauw. Echter geen volledige botten meer sinds een fikse beschadiging van zijn slokdarm door een incident met een stok jaren geleden. Overigens wel door vlees heen gemalen botten. Wij betrekken ons veel via vriesvoer.nl, wellicht bekend. Omdat er in dit forum heel veel kennis aanwezig is, zou ik graag jullie advies willen. Nu Bolivar toch echt een oudere man begint te worden :) (toch nu toe is hij gelukkig altijd in hele goede vorm geweest) kan ik hem helpen door zijn "dieet" aan te passen? Wat voer ik hem nu het beste volgens jullie met deze ureum waarde (creatine was niet verhoogd). Welke vleessoorten en in welke verhouding svp ? Bolivar weegt 33,6 kg. Alvast heel hartelijk dank voor jullie input! Hartelijke groeten uit Frankrijk, Gerti en Bolivar
Even een quote van deze website https://www.mcvoordieren.nl/ureum-en-creatinine :

"Ureum en Creatinine: Een verhoogd ureumgehalte (UREA of BUN) in het bloedonderzoek bij uw hond of kat wijst op:

Een slechte nierfunctie
Een verhoogde aanmaak van ureum.

Als het creatininegehalte niet gelijktijdig verhoogd is, is er zeer waarschijnlijk geen sprake van nierfalen".

Kortom, je zou er werkelijk heel onverstandig aan doen om je hond brokken of blikmeuk te gaan voeren!

Aangezien je hond wel problemen vertoont: heeft je dierenarts ook de urine onderzocht? Wat is bijv. de SG van de urine? Heeft de dierenarts ook naar het hart geluisterd? Is er verder nog iets gedaan, behalve bloed geprikt?
Door Eef+Stippels
#3404693
Is er ook een NT-proBNP bepaling (Cardiopet) gedaan?

Zo niet, dan lijkt me dat wel verstandig om een idee te krijgen hoe het hart ervoor staat.
Hartproblemen komen veel voor bij flatcoats, toch?
In Lizzy's linkje staat dat ureum ook verhoogd kan zijn bij hartfalen.

Hoe is de kleur van de slijmvliezen en hoe hoog is de hartslag?
Gebruikersavatar
Door gerti.van-stijn
#3404701
Biochemie - Resultats - References
Urée - 65 mg/dL - <34
Glucose - 84 mg/dL - 80-107
Phosphatase Alcaline - 380 UI/L - 30-147
Proteines Totales - 5.4 g/dL - 6-8
Alaninine Aminotransferase - 49 UI/L - <120
Creatinine - 1 mg/dL - 0-1.8

Ik zie nu ik dit overtyp dat dus ook de Phosphatase Alcaline behoorlijk verhoogd is, daar heeft de DA het niet over gehad, dus dat ga ik nog even navragen. Is volgens mij een lever waarde? Hart en longen zijn beluisterd, klonk allemaal zoals het hoort. Prostaat is bevoeld. Dat voelde ook normaal voor een hond van zijn leeftijd. Testikels ook normaal. Verder hele lichaam bevoeld, geen rare dingen. Bek, tandvlees, ogen nagekeken, allemaal normaal. Wel een wat sterkere geur uit de bek dan normaal. Urine is niet onderzocht. Wel had Bolivar een klein abces door een teek die hij er zelf uitgetrokken heeft. De DA heeft het abces open- en schoongemaakt.
Gebruikersavatar
Door Rik01
#3404702
Is het hele bloedonderzoek niet samen doorgenomen?

Verhoogde Alkalische fosfatase zou kunnen wijzen op leverziekten of de ziekte van Cushing.
Maar dat zou de dierenarts ook opgevallen moeten zijn (tenzij deze oogkleppen op had).
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3404704
Hmmm ureum is wel duidelijk verhoogd.
Ik zeg dit omdat dieren die rauw vlees eten altijd een hogere ureumwaarde hebben dan dieren op brok (waar de referentiewaarden op gebaseerd zijn), maar dit is wel duidelijk te hoog..
Was hij nuchter bij de bloedafname? Of had hij nog gegeten kort ervoor?
Gebruikersavatar
Door gerti.van-stijn
#3404706
Het hele bloedonderzoek is doorgenomen, maar niet altijd even makkelijk te begrijpen in rap frans …
Dusik heb nog even contact gehad met de DA en die wijdt de verhoogde phosphates waarden aan een ontstekingsremmende injectie die Bolivar onlangs heeft gehad (Melosus). Ze wil over een maand opnieuw meten.
Bolivar had 's ochtends rond 08.30 uur gegeten, bloed is rond 14.30 uur afgenomen
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3404727
Ik zou dan over een maand de ureum en créatinine nog eens mee laten meten en nuchter laten trekken. Dus 's ochtends afspraak en pas erna eten geven.
Maar ik verwacht dus eigenlijk dat het niet om nierfalen gaat.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door