Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door toscak
#3403399
Ik weet eigenlijk niet eens wat ik wil bereiken met dit topic, maar misschien heeft iemand nog een tip waar ik niet aan denk. Het wordt een heel lang verhaal, maar we zijn dan ook wel qua onderzoeken wel een beetje tot het gaatje aan het gaan.

Onze lab van 6 is al maanden niet zichzelf. Sloom, lusteloos, trillende poten, na het eten een half uur in de lucht likken, hijgt snel.

Ik heb 5 maanden geleden een bloedtest laten doen, daar kwam niets uit behalve een hoge CRP waarde. Hij had toen ook een hotspot dus die crp waarde hebben we daaraan toegeschreven. Ik heb toen ook 3 afzonderlijke dagen ontlasting ingeleverd bij het Woud voor hartworm (negatief).

Een paar weken geleden ben ik een rondje gaan hardlopen en vanaf dat moment is hij eigenlijk alleen maar slechter geworden en dat zie ik met name aan de trillende poten als hij stilstaat tijdens de wandeling.

Ik ben dus weer naar de DA gegaan voor een bloedtest. Alle waarden waren goed behalve de SDMA. Die was 17 (0- 14). Voor de liefhebber: t 0,48, SDMA 17 (ref 0 – 14), creat 147 (ref 44 – 159), glu, urea, phos, Ca, TP, alb, glob, ALT, ALKP, GGT, tbil, chol, amyl, lipa, Na, K, Cl, TT4 geen klinisch relevante afwijkingen. Bloedbeeld extern 17/4: Ht 0,525 (ref 0,38 – 0,56), geen afwijkingen, afwezigheid stressleukogram.
Urine had laag soortelijk gewicht (1018) en snap test ook negatief.

Ik heb om een verwijzing gevraagd naar het MCD en daar kon ik goddank binnen een dag terecht bij de internist. Lang verhaal kort, maar tijdens fysiek onderzoek kwamen ze niets tegen. Zijn bespiering is wel slecht voor een sporthond, niet voor een huis hond. Verder is getest:
Echo van organen, alles zag er goed uit
Rontgenfoto van long: alles zag er goed uit
Echo van zijn hart: zag er goed uit, maar voor de volledigheid de gehele tekst omdat er wel een kanttekening bij stond (De hartspier heeft een normale dikte. De FS waarde valt iets verlaagd uit, maar de EPSS toont binnen de normale grenzen. Alle metingen vallen verder binnen het normaalbeeld. Er is nergens sprake van dilatatie dan wel hypertrofie van de verschillende compartimenten. Hoewel er sprake is van een gering verlaagde FS waarde is er geen overtuigend DCM beeld aanwezig, een beginstadium van DCM kan echter niet geheel worden uitgesloten.)

Kortom, niet direct iets gevonden. Besloten om te testen op myositis, spierparasieten, buitenlandse parasieten, basaal cortisol om Addison uit te sluiten, glucose/fructose voor insulinoom en eiwitspectrum. Uitslag:

-Toxoplasma IgG, IgM: IgG 1:32 (ref<1:32 = borderline), IgM negatief
-Neospora: negatief
-Glucose 4,4mmol/L, fructosamine: 265 (ref 177 - 314)
-Basaal cortisol: 107 (ref 24,8 – 124,2): hoog genoeg om Addison’s uit te sluiten zonder ACTH stimulatie test -CK: 74 (ref 41-378) – geen teken van myositis
-eiwitspectrum: TE 78 (ref 54 – 76), albumine 45 (ref 24 – 47), b2 glob 13,2 (ref 5,1 – 13), gamma 3,9 (ref 3,5 – 9,4)
-Reisziekteprofiel 2: Ehrlichia, Leishmania, Babesia, Dirofilaria macrofilaria, Borrelia, Anaplasma en Hepatozoon negatief, Microfillaria profiel VOLGT
-Tekenprofiel 2: Ehrlichia, Anaplasma, negatief

Ook hier geen overtuigend beeld van iets. Dus afgelopen maandag is er bloed afgenomen voor vitaminetekort, weer SDMA en Myasthenia gravis en heeft hij tot vandaag een holter ECG om gehad. Van het laatste krijgen we hopelijk binnen een week antwoord, van de Myasthenia gravis pas over 3 weken. Bovendien heb ik zondag 24 uur lang van elk plasje urine (leuk met een reu) een sample genomen (alle samples hadden soortelijk gewicht van 1018-1020)
De vitamine B12 en SDMA waren al binnen. SDMA is weer gedaald naar binnen referentiewaarden (11), maar de vitamine B12 is ernstig verlaagd: 167 (ref 173 – 599).

Eindelijk iets tastbaars, maar of ik er blij mee moet zijn .

VOORLOPIGE conclusie: Hypocoballaminemie, vermoedelijk chronische enteropathie als onderliggende oorzaak voor (een deel van) de klachten.

Hij heeft vandaag meteen een injectie B12 gekregen en geadviseerd wordt RAW Veterinary diet Insect. De injecties worden nu wekelijks herhaald en in combinatie met het dieet moet hij binnen twee weken wel een verbetering laten zien.

Ik maak me echt heel veel zorgen, helemaal omdat ik al jaren ‘graag’ de medische hondenhoek van verschillende fora lees maar hier gewoon niet zoveel vanaf weet. Ik weet dus ook niet of dit meestal makkelijk op te lossen is of dat de prognose slecht is.

Nou zoals ik al aangaf heb ik niet echt een vraag, maar niet geschoten is altijd mis.
Laatst gewijzigd door toscak op do 11 jun 2020, 12:14, 2 keer totaal gewijzigd.
#3403403
Bij honden weet ik het niet, maar bij mensen is het zo, dat bij een tekort aan vit. B12 er vaak een opname gebrek speelt. Het kan goed worden behandeld, maar vereist wel levenslang regelmatig injecteren van vit. B12. Bij mensen geeft een gebrek dezelfde symptomen.
Ik hoop dat je hier iets mee kan en dat hij snel opknapt. Sterkte!
#3403405
Doranto schreef: vr 15 mei 2020, 07:39 Bij honden weet ik het niet, maar bij mensen is het zo, dat bij een tekort aan vit. B12 er vaak een opname gebrek speelt. Het kan goed worden behandeld, maar vereist wel levenslang regelmatig injecteren van vit. B12. Bij mensen geeft een gebrek dezelfde symptomen.
Ik hoop dat je hier iets mee kan en dat hij snel opknapt. Sterkte!
Ik heb de halve nacht internet afgestruind en bij honden is het eigenlijk ook altijd een opnamegebrek, maar de vraag is dan hoe het kan dat hij het niet opneemt.

Overigens is me dit gisteren ook wel goed uitgelegd hoor, maar het komt toch iets minder goed binnen als je niet zelf bij je hond bent maar het via de telefoon hoort. Door corona kan ik helaas niet met hem mee naar binnen, maar ik ben allang blij dat hij zo uitvoerig wordt onderzocht.
#3403406
pearlsofpassion schreef: vr 15 mei 2020, 07:40 Hij kreeg toch al vers? Ik zou denken dat vlees rijker is aan vit B12 dan insecten ?

Ik denk dat Doranto gelijk heeft...
Ja hij krijgt KVV inderdaad. Een menu samengesteld uit KVV’s van de merken Bibi, Haaksbarf, Tinlo, Bandit, Alaska en Darf.

Dit voer wat is voorgesteld is omdat het hypo allergeen is. Dit lees ik erover op http://dierenkliniekgo.nl/honden/inflam ... -ibd-hond/:

Zoals eerder vermeld is 65-75% van de honden met chronische enteropathie voedsel-responsief, waartoe zowel voedselallergie als voedselintolerantie behoren. Dit betekent dat deze stap in de diagnostiek/therapie zeer relevant is. Verschillende soorten strikt gevoerde diëten kunnen worden gekozen:

- Een voeding met meer vezels
Dit geldt vooral voor jonge honden met colitis, waarbij deze colitis vaak nervous colitis wordt genoemd en het gevolg is van stress. Het voeren van een dieet met een hoger vezelgehalte kan bij dit soort dieren al voldoende effectief zijn en het verdient dan ook zeker een kans alvorens met ‘echte’ eliminatie diëten aan de slag te gaan.
- Een licht verteerbare voeding zoals een voeding met een laag vetgehalte
- Een voeding met immuunmodulatoire eigenschappen door de aanwezigheid van omega-3 of -6 vetzuren
- Een zelfbereide voeding waarvan de eiwitbron geheel nieuw is voor het dier (dit wordt een eliminatiedieet genoemd)
- Een voeding met gehydrolyseerde eiwitten (hypoallergeen)

Een eliminatiedieet en een dieet met gehydrolyseerde eiwitten hebben daarbij de voorkeur en verschillen weinig van elkaar qua uitkomst. Op de lange termijn is een dieet met gehydrolyseerde eiwitten de meest effectieve keus.
#3403407
Jeetje joh, wat een verhaal. Je bent met recht door de medische molen geweest met hem!

Vitamine B12 komt bij honden wel voor ja. En het is of een defect in de hond waardoor ie vitamine B12 niet op kan nemen (mensen lijden daar ook wel aan) of het heeft een onderliggende oorzaak.

Ik weet niet hoe je Engels is?

Dit zijn de onderliggende mogelijke oorzaken( (er zijn er meer hoor, zelfs parasieten kunnen dit veroorzaken!! ):
Cobalamin deficiency is observed with several diseases, including: Inflammatory bowel disease, GI lymphoma, intestinal dysbiosis, exocrine pancreatic insufficiency, short bowel syndrome, pancreatitis, as well as in cases of gastrinoma, as this can affect both gastric and pancreatic secretion of intrinsic factor.

Hier wordt genoemd: Inflammatory bowel disease of IBD (zo wordt dit ook in het Nederlands genoemd), lymfeklierkanker van het spijsverteringssysteem, intestinal dysbiosis is volgens mij een teveel aan bepaalde bacteriën of schimmels in het spijsverteringssysteem, EPI (niet goed werkende alvleesklier), short bowel syndrome is volgens mij een afwijking waarbij voedingsstoffen niet goed opgenomen worden door de dunne darm, alvleesklierontsteking en een tumor in de alvleesklier of maag.

Ik zou zelf denken dat als jouw hond iets van EPI of IBD of pancreas problemen zou hebben: had je dit al eerder gemerkt aan ontlasting problemen. Maar goed, dat weet ik natuurlijk ook niet 100% zeker. Je hond is ook op andere darmparasieten gecontroleerd (dus behalve hartworm)? Zo niet: lijkt me dat zeker de moeite waard om alsnog te laten testen. Nou ken ik best wel veel Labradors met EPI, maar ik neem aan dat dit uitgesloten is, met die batterij aan onderzoeken die is gedaan?

Recovery of Failure to Absorb Vitamin B12 in Dogs The prognosis for your dog is excellent if he has intestinal cobalamin malabsorption, although you will need to feed him the special diet and supplement for the rest of his life to keep the B12 level up. You will also need to bring your dog to the veterinarian regularly for follow-ups and routine examination.

Read more at: https://wagwalking.com/condition/failur ... itamin-b12

Hier staat dat de behandeling simpel is : de prognose is uitstekend, de behandeling is makkelijk. Hij heeft de rest van zijn leven supplementen nodig (waarschijnlijk injecties).

Ik weet niet waarom ie nou dit insecten dieet heeft gekregen? Wat willen ze daarmee uitsluiten? Ik zou zelf niet heel verbaast zijn als je met dit dieet drie keer niks op gaat schieten maar misschien dat ze hiermee iets willen uitsluiten?

Ik denk dat je zit te kijken naar een situatie waarbij hij mogelijk voor de rest van zijn leven aangewezen is op vitamine B12 toevoegingen. Nou weet ik dat je mensen met een opname probleem (is in mijn familie een issue dus ik weet een beetje waar ik het over heb) geen vitamine B12 pilletje kunt geven. Dat wordt ook niet opgenomen. Dus meestal zijn ze veroordeeld tot injecties. En dan is het lullige in Nederland soms weer dat je een vitamine B12 geïnjecteerd krijgt die vrij slecht opneembaar is ::) . En soms ben je dan serieus beter af met de juiste vorm van "smelttabletten" waarbij de vitamine B12 direct door de slijmvliezen in de mond wordt opgenomen. Ik heb werkelijk geen idee of dat bij honden ook kan. Dat zul je echt aan de behandeld arts moeten vragen. En kijk ook goed naar wat hij nu voor vitamine B12 vorm geïnjecteerd heeft gekregen.

Wat dat betreft heb je misschien gewoon meer aan deze website: https://stichtingb12tekort.nl/vitamine- ... handeling/ (voor mensen).

Op zich is het wel apart. Als het een opname probleem is: dit probleem komt bij meerdere rassen voor maar de Labrador staat daar niet bij genoemd.

Goed, behandeling van het probleem weer van een andere website:

Treatment of cobalamin deficiency is very simple, and can be attempted as a sole therapy, or in conjunction with treatment for the underlying disease process. I have had certain canine patients respond to cobalamin supplementation alone, and resolve their underlying symptoms associated with enteropathy. It is also well established that hypocobalaminemic cats with IBD or GI lymphoma have superior responses to medical therapy for the disease process when cobalamin supplementation is a part of the treatment regime.

Subcutaneous and oral routes have been published, the route identified based on the pathology in the patient. For example, patients with short bowel syndrome, especially if the ileum is compromised, would require subcutaneous B12 injections as the area of absorption of B12 occurs mostly in at the Ileum. For other patients, a recent article was published examining oral B12 supplementation in dogs with chronic enteropathies, and found that normal levels can be achieved with this route of administration. Experience has shown that cats on oral cobalamin can achieve normal serum levels over time.

En de summary:

Cobalamin deficiency in dogs and cats should be suspected and tested for in all patients with a history of enteropathy, pancreatic disease, and liver disease in cats. Young dogs, especially those of the breeds described above, should be tested for congenital cobalamin deficiency if unexplained symptoms of GI, hematologic, liver, kidney or failure to thrive are identified.

Genetic testing is available for the Border collies, Beagles, Australian Shepherds and Giant Schnauzers. Organizations that accept samples for testing include Paw Print Genetics, Genomia, PennGen and Laboklin.

Supplementation is very simple, and in most instances can result in normal serum levels over time.

====

Ik weet echt niet of de Labrador ook een genetisch defect kan hebben en getest kan worden bij Laboklin. Maar misschien dat de behandeld arts je daarbij kan helpen.

Ja en verder, als er dus geen onderliggende oorzaak wordt gevonden: dan is je hond dus levenslang afhankelijk van B12 supplementen (waarschijnlijk injectie) maar ik denk serieus dat je daar niet zo bang voor hoeft te zijn. In die zin: daar kan ie gewoon heel goed mee leven en oud mee worden. Gewoon even als voorbeeld: mijn oma had een vreselijk B12 tekort, bleek niet in staat te zijn het op te nemen, heeft de rest van haar leven injecties gekregen en is op haar 93'ste overleden aan iets anders.

Ik hoop dat je wat aan bovenstaande hebt. Mocht je hulp nodig hebben bij de Engelse tekst; geef gerust een gil.
#3403408
toscak schreef: vr 15 mei 2020, 07:59 Ja hij krijgt KVV inderdaad. Een menu samengesteld uit KVV’s van de merken Bibi, Haaksbarf, Tinlo, Bandit, Alaska en Darf.

Dit voer wat is voorgesteld is omdat het hypo allergeen is. Dit lees ik erover op http://dierenkliniekgo.nl/honden/inflam ... -ibd-hond/:

Zoals eerder vermeld is 65-75% van de honden met chronische enteropathie voedsel-responsief, waartoe zowel voedselallergie als voedselintolerantie behoren. Dit betekent dat deze stap in de diagnostiek/therapie zeer relevant is. Verschillende soorten strikt gevoerde diëten kunnen worden gekozen:

- Een voeding met meer vezels
Dit geldt vooral voor jonge honden met colitis, waarbij deze colitis vaak nervous colitis wordt genoemd en het gevolg is van stress. Het voeren van een dieet met een hoger vezelgehalte kan bij dit soort dieren al voldoende effectief zijn en het verdient dan ook zeker een kans alvorens met ‘echte’ eliminatie diëten aan de slag te gaan.
- Een licht verteerbare voeding zoals een voeding met een laag vetgehalte
- Een voeding met immuunmodulatoire eigenschappen door de aanwezigheid van omega-3 of -6 vetzuren
- Een zelfbereide voeding waarvan de eiwitbron geheel nieuw is voor het dier (dit wordt een eliminatiedieet genoemd)
- Een voeding met gehydrolyseerde eiwitten (hypoallergeen)

Een eliminatiedieet en een dieet met gehydrolyseerde eiwitten hebben daarbij de voorkeur en verschillen weinig van elkaar qua uitkomst. Op de lange termijn is een dieet met gehydrolyseerde eiwitten de meest effectieve keus.
Ze denken dat hij misschien PLE heeft? Protein Losing Enteropathy. Ik weet niet, maar dan hadden ze toch ook een verlaagd eiwitgehalte in het bloed aangetroffen?

Diagnose:

Een voorloper van PLE kan de ziekte "prikkelbare darm" (IBD, Inflammatory Bowel Disease) zijn. De diagnose kan gesteld worden aan de hand van het klinisch beeld en door middel van bloedonderzoek. Het eiwitgehalte in het bloed is matig tot zeer ernstig verlaagd. Daarnaast kan men in het bloed een verlaagd calcium, een verlaagd cholesterol, een verlaagd aantal lymfocyten (specifieke ontstekingscellen) laag albumine, en ook tekort aan vitamine B12 zien. Onderzoek van de ontlasting zal meestal een verhoogd vetgehalte laten zien. Bevestiging van de diagnose kan plaatsvinden door het onderzoek van de cellen van een darmbiopt. Tijdens de scopie ziet men soms ontstekingen en gestuwde lymfvaten.
#3403411
Dank Lizzy, Engels is gelukkig uitstekend. Hier kan ik zeker wat mee.
Het voer wordt aangeboden omdat het volgens de internist dus voedselgerelateerd kan zijn bij IBD en dat moet dus uitgesloten worden. En als ik die andere site lees (zie vorige post) is het dus geen gek behandelplan. Op die site staat zelfs dat mocht dit aanslaan je vaak binnen aanzienbare tijd weer op het oude dieet terug kan.

Hij is overigens wel getest op hartworm dmv snap test, 3x ontlasting bij het Woud. Weet alleen niet of ze via de rontgenfoto die gemaakt is van zijn borst ook hartworm kunnen zien? Bij longworm wel (hartworm en longworm is niet hetzelfde toch?). De Epi weet ik oprecht niet, dus dat moet ik vragen.
Tja en een tumor, je zou denken na de echo dat ze die dan wel tegengekomen waren? Verder is zijn ontlasting ALTIJD uitstekend, kan me niet eens herinneren wanneer het een keer slecht was.

Ik hoop heel erg dat het gemakkelijk op te lossen is en Mack net zo oud als jouw oma wordt ;).

Het moet gezegd worden, dit is (helaas) de tweede keer dit jaar dat ik bij MCD kom met een hond met klachten en ik ben echt ontzettend tevreden over de interne geneeskunde. Ook nu weer wordt het tot het gaatje uitgezocht.
Lizzy schreef: vr 15 mei 2020, 08:03 Jeetje joh, wat een verhaal. Je bent met recht door de medische molen geweest met hem!

Vitamine B12 komt bij honden wel voor ja. En het is of een defect in de hond waardoor ie vitamine B12 niet op kan nemen (mensen lijden daar ook wel aan) of het heeft een onderliggende oorzaak.

Ik weet niet hoe je Engels is?

Dit zijn de onderliggende mogelijke oorzaken( (er zijn er meer hoor, zelfs parasieten kunnen dit veroorzaken!! ):
Cobalamin deficiency is observed with several diseases, including: Inflammatory bowel disease, GI lymphoma, intestinal dysbiosis, exocrine pancreatic insufficiency, short bowel syndrome, pancreatitis, as well as in cases of gastrinoma, as this can affect both gastric and pancreatic secretion of intrinsic factor.

Hier wordt genoemd: Inflammatory bowel disease of IBD (zo wordt dit ook in het Nederlands genoemd), lymfeklierkanker van het spijsverteringssysteem, intestinal dysbiosis is volgens mij een teveel aan bepaalde bacteriën of schimmels in het spijsverteringssysteem, EPI (niet goed werkende alvleesklier), short bowel syndrome is volgens mij een afwijking waarbij voedingsstoffen niet goed opgenomen worden door de dunne darm, alvleesklierontsteking en een tumor in de alvleesklier of maag.

Ik zou zelf denken dat als jouw hond iets van EPI of IBD of pancreas problemen zou hebben: had je dit al eerder gemerkt aan ontlasting problemen. Maar goed, dat weet ik natuurlijk ook niet 100% zeker. Je hond is ook op andere darmparasieten gecontroleerd (dus behalve hartworm)? Zo niet: lijkt me dat zeker de moeite waard om alsnog te laten testen. Nou ken ik best wel veel Labradors met EPI, maar ik neem aan dat dit uitgesloten is, met die batterij aan onderzoeken die is gedaan?

Recovery of Failure to Absorb Vitamin B12 in Dogs The prognosis for your dog is excellent if he has intestinal cobalamin malabsorption, although you will need to feed him the special diet and supplement for the rest of his life to keep the B12 level up. You will also need to bring your dog to the veterinarian regularly for follow-ups and routine examination.

Read more at: https://wagwalking.com/condition/failur ... itamin-b12

Hier staat dat de behandeling simpel is : de prognose is uitstekend, de behandeling is makkelijk. Hij heeft de rest van zijn leven supplementen nodig (waarschijnlijk injecties).

Ik weet niet waarom ie nou dit insecten dieet heeft gekregen? Wat willen ze daarmee uitsluiten? Ik zou zelf niet heel verbaast zijn als je met dit dieet drie keer niks op gaat schieten maar misschien dat ze hiermee iets willen uitsluiten?

Ik denk dat je zit te kijken naar een situatie waarbij hij mogelijk voor de rest van zijn leven aangewezen is op vitamine B12 toevoegingen. Nou weet ik dat je mensen met een opname probleem (is in mijn familie een issue dus ik weet een beetje waar ik het over heb) geen vitamine B12 pilletje kunt geven. Dat wordt ook niet opgenomen. Dus meestal zijn ze veroordeeld tot injecties. En dan is het lullige in Nederland soms weer dat je een vitamine B12 geïnjecteerd krijgt die vrij slecht opneembaar is ::) . En soms ben je dan serieus beter af met de juiste vorm van "smelttabletten" waarbij de vitamine B12 direct door de slijmvliezen in de mond wordt opgenomen. Ik heb werkelijk geen idee of dat bij honden ook kan. Dat zul je echt aan de behandeld arts moeten vragen. En kijk ook goed naar wat hij nu voor vitamine B12 vorm geïnjecteerd heeft gekregen.

Wat dat betreft heb je misschien gewoon meer aan deze website: https://stichtingb12tekort.nl/vitamine- ... handeling/ (voor mensen).

Op zich is het wel apart. Als het een opname probleem is: dit probleem komt bij meerdere rassen voor maar de Labrador staat daar niet bij genoemd.

Goed, behandeling van het probleem weer van een andere website:

Treatment of cobalamin deficiency is very simple, and can be attempted as a sole therapy, or in conjunction with treatment for the underlying disease process. I have had certain canine patients respond to cobalamin supplementation alone, and resolve their underlying symptoms associated with enteropathy. It is also well established that hypocobalaminemic cats with IBD or GI lymphoma have superior responses to medical therapy for the disease process when cobalamin supplementation is a part of the treatment regime.

Subcutaneous and oral routes have been published, the route identified based on the pathology in the patient. For example, patients with short bowel syndrome, especially if the ileum is compromised, would require subcutaneous B12 injections as the area of absorption of B12 occurs mostly in at the Ileum. For other patients, a recent article was published examining oral B12 supplementation in dogs with chronic enteropathies, and found that normal levels can be achieved with this route of administration. Experience has shown that cats on oral cobalamin can achieve normal serum levels over time.

En de summary:

Cobalamin deficiency in dogs and cats should be suspected and tested for in all patients with a history of enteropathy, pancreatic disease, and liver disease in cats. Young dogs, especially those of the breeds described above, should be tested for congenital cobalamin deficiency if unexplained symptoms of GI, hematologic, liver, kidney or failure to thrive are identified.

Genetic testing is available for the Border collies, Beagles, Australian Shepherds and Giant Schnauzers. Organizations that accept samples for testing include Paw Print Genetics, Genomia, PennGen and Laboklin.

Supplementation is very simple, and in most instances can result in normal serum levels over time.

====

Ik weet echt niet of de Labrador ook een genetisch defect kan hebben en getest kan worden bij Laboklin. Maar misschien dat de behandeld arts je daarbij kan helpen.

Ja en verder, als er dus geen onderliggende oorzaak wordt gevonden: dan is je hond dus levenslang afhankelijk van B12 supplementen (waarschijnlijk injectie) maar ik denk serieus dat je daar niet zo bang voor hoeft te zijn. In die zin: daar kan ie gewoon heel goed mee leven en oud mee worden. Gewoon even als voorbeeld: mijn oma had een vreselijk B12 tekort, bleek niet in staat te zijn het op te nemen, heeft de rest van haar leven injecties gekregen en is op haar 93'ste overleden aan iets anders.

Ik hoop dat je wat aan bovenstaande hebt. Mocht je hulp nodig hebben bij de Engelse tekst; geef gerust een gil.
#3403412
Laika schreef: vr 15 mei 2020, 08:17 Als je verder geen afwijkende dingen aan de ontlasting hebt gezien zou ik eerst afwachten wat de B12 injecties gaan doen. Het kan zijn dat een hond (net als een mens) de intrinsieke factor mist om B12 uit de voeding op te nemen. https://dierenartskatriendebrabander.we ... -10th-2017
Nee absoluut niet. Ik kijk altijd en heb echt helemaal niets vreemds gezien aan de ontlasting.
#3404807
We zijn alweer vele weken verder dus een update.

We zijn dus direct begonnen met RAW Vetinairy Hypo Insect en hij heeft inmiddels 5x B12 gekregen. Ik heb al die weken niet echt een verbetering zien optreden en ik ze met een vergrootglas moest zoeken. Vorige week was hij zelfs zo slecht dat ik voor het eerst voor kon stellen dat dit niet lang zou gaan duren, maar hij krabbelde weer op. Internist wilde toch graag nog even verder kijken met dieet omdat ik had aangegeven dat hij hier en daar toch ook wel tekenen liet zien die je positief kunt noemen én dat we nog wat extra bloedtesten doen + wormenonderzoek met giardia om anders volgende week endoscopie te doen.

Nu krijg ik net het tweede monster terug en die is positief... Hij heeft dus giardia.

Ik weet helemaal niet wat dit allemaal betekent en of dit zijn problemen kan veroorzaken en ik nu blij moet zijn, dus ga met spoed de internist bellen :)
Door toscak
#3405014
Helaas denkt de internist dat dit een secundair probleem is ipv primair.

Vrijdag begonnen met de panacur, 5 dagen op, 5 dagen af en 5 dagen op.

Gisteren (dag 3) alle vloeren gestofzuigd, gedweild met allesreiniger, gedweild met chloor en 'gedweild' met de stoomreiniger. Alle kleedjes, kussenslopen, speeltjes in de was op 95 graden. Alle banken en stoelen met de stoomreiniger. Beide honden gewassen. Mandjes met chloor afgenomen. Alle kleedjes uit de (3 >:( ) auto's weggegooid, en auto's schoongemaakt met chloor en de stoomreiniger. Alle voerbakken en drinkbakken op de heetste stand in de vaatwasser + voor gebruik uitgekookt. Vanochtend om 9 uur is de schoonmaakster begonnen :D . Beter teveel dan te weinig.

Ik kon niet meer gisteravond laat, maar ik hoop dat het voldoende is. Ik zal de bakken voorlopig blijven uitkoken en de kleedjes elke dag wassen + Mack elke 2 dagen wassen.

Mis ik iets? Hij heeft geen diarree, dus ook niet in huis. Hoop dat er daarom minder giardia in huis ligt dan normaal gesproken bij een giardia infectie.

De afgelopen paar dagen, ook al 3 dagen voor de panacur, lijkt hij zich toch wel serieus beter te voelen overigens.
#3425389
Ik vroeg me af hoe het gaat met jouw hond. Ik heb niet zo lang geleden een topic geopend waarin ik dezelfde symptomen beschrijf als jouw hond had. Ik loop enorm te tobben en ben nu ook met panacur begonnen.
haar symptomen beginnen nu te lijken op IBD maar ze heeft ook die trillende ledematen en nu denk ik ook aan B12, dat is zo ongeveer het enige waar ze nog niet op getest is.
1 van de dierenartsen waar ik geweest ben kwam met de diagnose cushing maar dat is het dus niet.
Ik ben dus heel benieuwd wat jij verder nog hebt gevonden.

viewtopic.php?f=8&t=139034
viewtopic.php?f=8&t=138694
Door toscak
#3425425
Nou om kort te zijn, helemaal niet best. Vorig jaar nog laten onderzoeken want sloom en inmiddels is dat hele maaggedoe echt een probleem geworden. Overigens begon het bij Mack ook zonder diarree of ontwijkende ontlasting en zonder overgeven.

Ik heb uiteindelijk wel een endoscopie laten uitvoeren en daar kwam een chronische maagontsteking uit. We hebben het een tijdje geprobeerd met voeding (lost niet tot nauwelijks iets op), een tijdje met Omeprazol (lost niet tot nauwelijks iets op) en inmiddels zitten we aan de prednison. Ook maar zo zo.

Uiteraard ook allerlei andere dingen geprobeerd zoals probiotica, kruiden etc. Niets werkt echt.

Een paar weken geleden is Mack 5 dagen opgenomen geweest ivm niet eten, volledig voer overgeven en ziek zijn. Toen stonden we een soort van voor de keuze om hier nog wel of niet mee door te gaan. Ik heb werkelijk ALLES al geprobeerd. Er staat hier een maandsalaris of 5 aan kangoeroe voer, insectenvoer, struisvogelvoer, supplementen, afspraken bij de beste internisten, endoscopie, 20+ bloedonderzoeken (niet overdreven dit), 4 echo’s, afspraken bij ‘alternatieven’ en het wordt alleen maar slechter ipv beter. Ook ik heb panacur geprobeerd. Alles helpt een beetje of niet, maar helaas telt het nooit op. Je kunt gerust stellen dat Mack inmiddels de best onderzochte hond van Nederland is en ik bijna een geleerde in maagproblemen en in andere ziektes die er vaak bij komen kijken (pancreatitis bijv). En als ik 1 ding geleerd heb is dat het ongelooflijk lastig is om te achterhalen wat voor jouw hond wel werkt en wat niet. En dat het ook altijd maar zo zo is en blijft. En het allerrotst aan maagproblemen is, is dat je weinig directe feedback krijgt. Bij een hond met artrose bijv zie je meteen savonds of de wandeling te veel was, bij maagproblemen duurt alles altijd dagen of weken en komt het allemaal super precies. En soms denk je iets te hebben, maar een paar dagen later is het toch weer slecht. Verder is het zo ingewikkeld dat je eigenlijk geen kant en klare oplossing ergens online kunt vinden.

Maar dan nu de positieve kant ;) en wat ik zou doen. Ik zou direct een endoscopie doen. Een hond met zulk maaggedoe heeft ergens last van en je moet weten van wat want het lost helaas niet zichzelf op. Nogmaals, ik heb werkelijk alles onderzocht en alles de tijd gegeven, maar endoscopie zou nu mijn nummer 1 zijn. Ik zou inderdaad voer zoeken wat hypoallergeen is en/of wat hij/zij nog nooit gehad heeft gehad, ik zou een specialist opzoeken. Een goede specialist is goud. En ik zou kijken naar tijdstippen van eten. Mack deed het ook niet goed meer op 2 keer per dag en heb alles tussen de 2 en 6 keer geprobeerd. Nu zitten we op 3 keer stipt. 4 of meer geeft hem teveel onrust (want labrador dus altijd honger en nooit meer slapen want er komt bijna eten aan), maar het gaf zijn maag ook teveel onrust. 2 keer veroorzaakte misselijkheid. Dus het is nu 3 keer: 7:00, 14:00 en 21:00 uur. Ik geef geen tussendoortjes meer, want onrust voor de maag.

Even terug naar Mack, die hebben we dus uiteindelijk naar huis gehaald om te kijken of hij hier opknapt. Hij was ook al super lang echt opgeblazen. Ik haalde een hond op die 7 dagen amper gegeten had, mager was maar toch heel dik leek. Na een paar dagen en zonder enige hoop was ik er klaar mee en met name met het zoveelste voer wat ik had gekocht. Ben naar de super gegaan, heb koolvis, zoete aardappel en rijst gekocht en heb hem dat gegeven. Wat een verschil!! Binnen 1 dag was hij van super dikke labrador naar een veel te magere gegaan. En dat was dus positief nieuws. Diarree binnen 1 dag weg. Niet meer misselijk geweest, geen borrelbuik, slaapt heel rustig, drinkt weer normaal, is vrolijk, alert en speelt. Hij heeft alleen nog geen energie voor een goede wandeling. Ik moet erbij zeggen dat hij wel op een extreem hoge dosis prednison zit (zat, want we bouwen nu af van 60 naar nu 30) maar prednison had hij ook al voordat hij opgenomen werd. Voor Mack lijkt dus het zelf koken een sleutel te zijn. Na 7 jaar de beste KVV’s en vers, na een jaar allerlei ander eten blijkt het ordinaire zelf koken het beste resultaat te geven ;). We zijn er nog lang niet want daar is het 1. veel te korte periode voor en 2. zit nog aan de prednison maar voor nu zijn we tevreden. Mack is niet gezond maar hij is wel tevreden en dat is nu het belangrijkst.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door