Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

#3402846
Hallo,

Ik geef mijn hond in principe geen toxische middelen (meer), zoals pipetjes en halsbanden en pillen e.d. Hij reageert daar erg sterk op.

Nu is er hier een explosie van grote teken gaande, en ze zitten ook op voor mij onbereikbare plaatsen op mijn hond. Hij is bij een dierenartsbezoek nogal gestrest geraakt en laat zich nu niet meer zomaar overal met de tekenlasso benaderen... Helaas.
Ik train er wel mee, maar hij is nu ook door de teken zelf erg chagrijnig, zal ik maar zeggen :o

Het punt is dat wanneer de volgezogen teken eraf vallen, er vaak 1 of 2 nieuwe zitten op dezelfde plaats. Zo gaat het dus alleen maar van kwaad tot erger!

Ik heb in het verleden bij een vlooienplaag goede ervaringen gehad met Capstar, een pil die maar 24 uur werkt maar waarmee alle op hem aanwezige vlooien dood zijn. Niet al teveel schadelijke impact, maar wel met resultaat.

Nu vroeg ik mij af of iemand weet of er zoiets ook voor teken bestaat? Iets wat kort werkzaam is, niet teveel toxines geeft, en waardoor de teken van lastige plaatsen toch weg zijn?

Ik hoor graag jullie advies!
Bij voorbaat dank :)
#3402851
Ik snap dat je helemaal gek wordt van die vieze gore kelere teken!

Is dit iets?

https://www.medpets.nl/defencare+shampoo/

Geen antwoord op je vraag (maar ik heb echt nul ervaring met teken/vlooiengif) maar ik heb een tekenband gekocht voor mijn honden en als ze die om hebben, hebben ze echt verbazingwekkend weinig teken :o

Afbeelding

(By Janine Leashes & Collars op FB en https://dogleashesandcollars.nl/index.html).
#3402856
Lizzy schreef: za 09 mei 2020, 17:22 Ik snap dat je helemaal gek wordt van die vieze gore kelere teken!

Is dit iets?

https://www.medpets.nl/defencare+shampoo/

Geen antwoord op je vraag (maar ik heb echt nul ervaring met teken/vlooiengif) maar ik heb een tekenband gekocht voor mijn honden en als ze die om hebben, hebben ze echt verbazingwekkend weinig teken :o

Afbeelding

(By Janine Leashes & Collars op FB en https://dogleashesandcollars.nl/index.html).
Gave band. Ik zet toch altijd zo mijn vraagtekens bij het effect van deze banden, maar als jij zegt dat ze weinig teken hebben zal het om de een of andere reden best werken.
Iggy is een tekenmagneet en ik heb al een aantal alternatieve methodes geprobeerd maar niks helpt, dus helaas...een Seresto band om en dan heeft hij heel af en toe wel eens een teek, maar niet zoals zonder.
Pr1mo was nooit zo geliefd bij teken (wij zeggen altijd...hij stinkt te hard) maar dit jaar is hij erg smakelijk geloof ik...dus ook maar zo'n rotding om.

Hoe lang hebben jouw honden die band al, Lizzy?
#3402872
Seven heeft nu 3 weken een EM band om. Helemaal teekvrij is ze niet maar de tekendruk is hier erg hoog. Sinds een paar dagen spuit ik haar elke dag in met een mengsel van diatomeeenaarde, appelazijn en water. Ben benieuwd of dit afdoende is.
#3402903
Lizzy schreef: zo 10 mei 2020, 07:59 Ik heb de band nu een paar weken. En ik geloofde er ook niet in. Maar ja, ik gebruik gewoon geen gif dus ik moest wat. En ik vind dat ik aanzienlijk minder teken heb bij de honden. Dus tja, zeg het maar, ik weet het ook niet ;D
;D ;D Ik vind het lastig hoor, gebruik liever ook geen gif maar als mijn honden worden opgevreten door de teken schiet dat ook niet op. Ik hoop op een droge, hete zomer, dan gaan die griezels ondergronds zodat ze niet uitdrogen. 2 jaar geleden hadden we er hier echt minder last van.
#3402904
Lizzy schreef: zo 10 mei 2020, 07:59 Ik heb de band nu een paar weken. En ik geloofde er ook niet in. Maar ja, ik gebruik gewoon geen gif dus ik moest wat. En ik vind dat ik aanzienlijk minder teken heb bij de honden. Dus tja, zeg het maar, ik weet het ook niet ;D
Jij hoeft er ook niet in te geloven. Als die teken het maar doen :biggrin2:
Ik heb ook lange tijd getwijfeld of ik zo'n band zou kopen. Ook als het niet zou baten..ze zien er wel vrolijk uit, was mijn gedachtegang. Tot nu toe geen spijt van mijn aankoop gehad.
#3402914
KarenH schreef: zo 10 mei 2020, 09:37 ;D ;D Ik vind het lastig hoor, gebruik liever ook geen gif maar als mijn honden worden opgevreten door de teken schiet dat ook niet op. Ik hoop op een droge, hete zomer, dan gaan die griezels ondergronds zodat ze niet uitdrogen. 2 jaar geleden hadden we er hier echt minder last van.
Ja nee, een vriendin van mij woont in Drenthe en zij plukt echt wel 50 teken per dag van haar hond. Als je dan ook een hond hebt met wat langer haar, heb je eigenlijk geen keus :-X

Ik hoop met je mee. Ik had er geen idee van dat die kl**tzakjes dan onder de grond gingen.

Ik heb net trouwens twee teken bij mijn honden weg gehaald maar er liepen er ook twee over onze kleren :-X (waarmee ik wil zeggen dat het op dit moment ook wel stikt van de teken).
#3402915
Lizzy schreef: zo 10 mei 2020, 10:44 Ja nee, een vriendin van mij woont in Drenthe en zij plukt echt wel 50 teken per dag van haar hond. Als je dan ook een hond hebt met wat langer haar, heb je eigenlijk geen keus :-X

Ik hoop met je mee. Ik had er geen idee van dat die kl**tzakjes dan onder de grond gingen.

Ik heb net trouwens twee teken bij mijn honden weg gehaald maar er liepen er ook twee over onze kleren :-X (waarmee ik wil zeggen dat het op dit moment ook wel stikt van de teken).
Oh, brrrrrr. Ik lig heel vaak op de grond mijn honden te fotograferen en dan lift er ook wel eens eentje op mij mee naar huis (gelukkig nog nooit vastgezeten). Dan heb ik echt de hele dag jeuk, voel ze overal lopen. Als ik een teek te pakken krijg doe ik ze in een plakbandje en stamp ze daarna in een keukenpapiertje nog even plat. Kan ik in ieder geval de frustratie over die griezels even kwijt :biggrin2:


Ik vraag me echt af of er een effectief middel tegen teken is, net zoals niet te slopen speelgoed.
#3402949
Bedankt voor alle reacties! :)

Ik maak zelf een mengsel van appelazijn, olijfolie en essentiële oliën waarmee ik mijn hond insmeer en dat op zich behoorlijk goed werkt, alleen zitten er nu een paar hardnekkige op vervelende plaatsen die dus weer nieuwe teken achterlaten op die plek... Vandaar dat ik iets zoek dat al vastzittende teken doodt.

Ik begrijp dat ik de teken zelf met die shampoo (met ook nare bijwerkingen) ook zou moeten insmeren. Lijkt me ook niet zo fijn :(

Ik zoek nog even verder en hoor graag nog meer tips! :)
#3402973
Lizzy schreef: Ja nee, een vriendin van mij woont in Drenthe en zij plukt echt wel 50 teken per dag van haar hond. Als je dan ook een hond hebt met wat langer haar, heb je eigenlijk geen keus :-X

Ik hoop met je mee. Ik had er geen idee van dat die kl**tzakjes dan onder de grond gingen.

Ik heb net trouwens twee teken bij mijn honden weg gehaald maar er liepen er ook twee over onze kleren :-X (waarmee ik wil zeggen dat het op dit moment ook wel stikt van de teken).
Gisteren met phien door het hoge gras gestruind, phien met band ik zonder en waar liepen de teken ..... op mijn broek. Phien had niks.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
#3402997
tt-tjes schreef:Waar heb jij die band gekocht Lizzy? Want er schijnt nogal verschil in te zitten.
Plus ze worden nu door jan en alleman gemaakt en aangeboden.
bij mij :)
Website staat hier boven ergens in lizzy’s reactie.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
#3403080
Ik gebruik nu een barnstenen ketting voor mijn hond en 1 keer in de 2 weken behandel ik haar met biospotix dermocare + spot on. De barnstenen ketting houd ik 1 keer per week 10 minuten onder de koudstromende waterkraan en daarna in de late middagzon een aantal uren op een schoteltje in het gras.
Tot nu toe nog geen teek gezien, terwijl mijn vriendin met wie ik altijd samenloop er al verschillende heeft gehad op haar honden.

Vorig jaar heeft zij een serestoband omgehad en daar heeft zij chronische oorontsteking van gekregen. Pas na 2,5 maand en 2 keer narcose om in haar oor te kijken en vele bezoeken aan een dermatoloog, dacht ik dat ik toch maar eens moest kijken of het de band zou kunnen zijn. Iedereen vertelde, dat de oorontsteking niets met de band te maken kon hebben. Echter 4 dagen na het afdoen was de oorontsteking over en is niet meer teruggekomen. De fabrikant hierover geinformeerd, maar volgens hun is het onmogelijk dat oorontsteking van de serestoband kan komen en is het puur toeval.
#3403083
Gytha, bedankt voor je reactie. Mijn hond heeft ook een hele nare aanval gehad van een Serestoband, terwijl hij hem pas heel kort omhad. Het duurde meer dan 24 uur voor hij weer een beetje de oude was. Echt troep >:(

Ik vroeg me af of iemand ervaring heeft met het gebruik van diatomeeënaarde om al vastzittende teken te doden. Werkt dat?
Weet jij dat misschien, Laika, omdat jij het ook gebruikt in je zelfgemaakte middel?

Bedankt weer! :)
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door