Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Eef+Stippels
#3402731
Ik had het corona topic al behoorlijk vervuild, en open nu toch maar even een eigen topic.

Ik heb zojuist mijn eigen da gesproken nav het bloedonderzoek dat gedaan is, omdat Xindy wat slomig is en lodderoogjes heeft.
Da hoorde bij het onderzoek een hartruis.

Alles was goed, behalve de cardiopet, die boven de 5000 uitkwam :-\
De diagnose is DCM :'(

Ik had al een afspraak staan voor een hartecho voor morgen, maar net in overleg met mijn da besloten die ivm stress en pijn voor Xindy af te zeggen. Door corona mag ik ook niet bij haar zijn.
Door deze beslissing voel ik me wel een slechte hondenmoeder :-\ Maar ik weet dat ze dat gedoe niet wil.

Ze gaat nu op Cardisure en dan kijken we hoe het gaat. Over twee weken gaat ze voor controle. We kunnen tzt zonodig alsnog wel een echo maken, misschien zijn de corona maatregelen dan ook voorbij. Maar ik begreep dat bij alle hartklachten wordt begonnen met Cardisure, en dat dit wel verantwoord is nu.

Hopelijk knapt ze van de Cardisure op :angel2:

Ik was net 2 dagen met de novacam gestopt omdat dat niet gegeven mag worden bij hartklachten, en ik kon mijn da niet bereiken om te overleggen, maar er is blijkbaar geen andere optie voor gewrichtspijn, dus dat gaan we dan toch maar weer geven.. :-\

Ik ben behoorlijk in shock en had dit helemaal niet verwacht :'(

Ze wordt (hopelijk) in juli 12 en ik had toch wel ergens gedacht dat ze wel 15 zou kunnen worden, maar daar lijkt het niet meer op. Mcvoordieren heeft het bij DCM over weken, geen jaren.. :-\

Ik ben al begonnen met (extra) omega 3 en ubiquinol.
Als iemand nog tips of ervaringen heeft, dan hoor ik het graag.
Door Siberienne
#3402737
Ach wat een zorgen, heel veel sterkte gewenst. Ik heb geen tips voor je.

Wil alleen wel zeggen da5 iets niet doen omdat het teveel stress oplevert voor je hond je niet tot een slechte honden moeder maakt.. Integendeel. Juist hierin is meewegen wat voor jouw hond op dit moment mogelijk en gewenst is, een teken van moed en liefde voor je hond. ;)
Gebruikersavatar
Door Ina
#3402740
Wat goed dat je alles door hebt kunnen praten met je eigen dierenarts.
Dat maakt de discussie vaak toch wat helderder aangezien die de geschiedenis kennen en meestal ook wel weten wat voor soort baasje ze mee te maken hebben ;)

De uitslag is natuurlijk gewoon prut en was nu niet wat je verwachte toen je met 'vage' klachten besloot haar na te laten kijken.
Maar gelukkig toch wel gedaan, want nu kan je iets ondernemen ook al is het met beperkte middelen.....maar wie weet kan je op een later moment als nog besluiten die echo te maken (al zou ik me nu meer concentreren op het volgende bloedonderzoek en zien wat de medicatie gedaan heeft) en als het voor Xindy zoveel stress (en pijn) geeft zou ik hem misschien wel helemaal achterwege laten dan

Medisch gezien kan ik je absoluut niet adviseren, maar ik vraag me wel af waarom volgens jou DA novacam de enige optie is bij gewrichtspijn.

Misty (artrose in heupen) slikte voorheen Rimadyl op momenten dat haar supplementen niet meer genoeg deden.
Dat was dan meestal een dag of 5 en daarna kon ik daar weer mee stoppen.

Omdat ik nu langer pijnstilling moest gaan geven ivm sluiting van haar Chiropracti-mevrouw heb ik gevraagd voor iets anders omdat ik de combinatie versvoeren en langdurig Rimadyl niet vertrouw en haar geen maagbeschermers kan geven bij Barf
Dus krijgt ze nu Galliprant omdat als NSAID anders schijnt te werken qua maag/darmstelsel (vraag me niet precies hoe, maar dat was wat mij verteld werd) en daarom geen maagbeschermers nodig heeft.....dus 'veilig' naast vers gegeven kan worden

Nu ervaar ik wel een aantal nadelen aan de Galliprant....het duurde wat langer voordat ik merkte dat ze hun werk deden
Grootste nadeel is dat ze op de nuchtere maag gegeven moeten worden EN je er echt voor moet zorgen dat er na inname ook echt nog een uur niks gegeten wordt om de werking niet tegen te gaan.

Nu is nuchter geven nog tot daar aan toe.....maar daarna een uur niet eten is wel een uitdaging bij mijn dame.....want die graast altijd lekker tijdens de wandeling.....en ook gras is not done
Laat staan wat ze verder nog probeert weg te werken wat ze op straat tegen komt :-X

Dus ik moet er echt voor opstaan en zorgen dat ze op tijd naar pil krijgt, waarna zij nog lekker een uurtje door pit en ik met een bak koffie op de bank zit ;)

Maar verder gaat het (nu) prima op deze medicatie.... misschien een optie voor jou dame
Door Eef+Stippels
#3402752
Ina schreef: do 07 mei 2020, 20:13 Wat goed dat je alles door hebt kunnen praten met je eigen dierenarts.
Dat maakt de discussie vaak toch wat helderder aangezien die de geschiedenis kennen en meestal ook wel weten wat voor soort baasje ze mee te maken hebben ;)
Ja, precies! Weten met wat voor baasje ze te maken hebben is ook belangrijk.
Niet iedereen staat er hetzelfde in.
En de andere da wist denk ik niet welke leeftijd ze heeft, hoeveel gewrichtspijn ze heeft en hoe vreselijk ze onderzoeken vindt.
De uitslag is natuurlijk gewoon prut en was nu niet wat je verwachte toen je met 'vage' klachten besloot haar na te laten kijken.
Maar gelukkig toch wel gedaan, want nu kan je iets ondernemen ook al is het met beperkte middelen.....maar wie weet kan je op een later moment als nog besluiten die echo te maken (al zou ik me nu meer concentreren op het volgende bloedonderzoek en zien wat de medicatie gedaan heeft) en als het voor Xindy zoveel stress (en pijn) geeft zou ik hem misschien wel helemaal achterwege laten dan
Ja, ik ga nu vooral kijken naar hoe ze zich voelt de komende tijd. Dat ze plezier heeft in de dag. Het derde ooglid is duidelijk in zicht en hopelijk trekken die weer weg, dat lijkt me dan toch een teken dat ze zich beter voelt. Want nu ziet ze er nogal treurig uit :-\

Al heeft ze gisteravond wel heerlijk enthousiast gewandeld :D Een kwartier ipv 10 minuten en ze was het er helemaal niet mee eens dat we niet nog verder gingen :biggrin2:

Als ze niet vooruit gaat idd weer bloedprikken.. Maar als dan de waardes verhoogd blijken, zou je toch een echo moeten maken om te weten welke medicatie erbij gegeven moet worden, begreep ik..
Nou ja, we wachten het maar af..
Medisch gezien kan ik je absoluut niet adviseren, maar ik vraag me wel af waarom volgens jou DA novacam de enige optie is bij gewrichtspijn.
Ik heb het verkeerd overgebracht :-[
Waar ik novacam schrijf kun je nsaid lezen.
Want geen enkele nsaid mag bij hartklachten gegeven worden.
En van de nsaid's vindt mijn da novacam dan de beste optie in dit geval.

Misty (artrose in heupen) slikte voorheen Rimadyl op momenten dat haar supplementen niet meer genoeg deden.
Dat was dan meestal een dag of 5 en daarna kon ik daar weer mee stoppen.

Omdat ik nu langer pijnstilling moest gaan geven ivm sluiting van haar Chiropracti-mevrouw heb ik gevraagd voor iets anders omdat ik de combinatie versvoeren en langdurig Rimadyl niet vertrouw en haar geen maagbeschermers kan geven bij Barf
Dus krijgt ze nu Galliprant omdat als NSAID anders schijnt te werken qua maag/darmstelsel (vraag me niet precies hoe, maar dat was wat mij verteld werd) en daarom geen maagbeschermers nodig heeft.....dus 'veilig' naast vers gegeven kan worden

Nu ervaar ik wel een aantal nadelen aan de Galliprant....het duurde wat langer voordat ik merkte dat ze hun werk deden
Grootste nadeel is dat ze op de nuchtere maag gegeven moeten worden EN je er echt voor moet zorgen dat er na inname ook echt nog een uur niks gegeten wordt om de werking niet tegen te gaan.
Ik heb naar Galliprant gekeken, maar het is een nsaid (dus eigenlijk al ongeschikt bij hartklachten), en op hun website staat dat het ook niet getest is voor honden met hartklachten. Dus dat lijkt me geen optie.. :-\

Nu is nuchter geven nog tot daar aan toe.....maar daarna een uur niet eten is wel een uitdaging bij mijn dame.....want die graast altijd lekker tijdens de wandeling.....en ook gras is not done
Laat staan wat ze verder nog probeert weg te werken wat ze op straat tegen komt :-X

Dus ik moet er echt voor opstaan en zorgen dat ze op tijd naar pil krijgt, waarna zij nog lekker een uurtje door pit en ik met een bak koffie op de bank zit ;)
Ik kan me voorstellen dat dat een uitdaging is! Als ze zelfs geen gras mogen..
Hier eten ze tijdens de wandeling ook graag gras (en kattenpoep ::) ).
Xindy's hartmedicatie moet ook nuchter gegeven worden, 2x per dag, dus dat wordt nog wat :o

Wat herkenbaar! ;D
Ik zit hier ook 's ochtends vroeg op de bank naast twee pittende meiden ::)
Xindy wil sinds januari dat ik vanaf een uur of vijf (nu in de zomertijd zes uur gelukkig, en het is licht) naar beneden kom om bij haar te zitten. Dus dat doe ik dan als rechtgeaarde hondenmoeder :P
Ben ik ook blij van, want nu bekeken voelde ze zich waarschijnlijk gewoon niet helemaal goed en wil ze wat steun ofzo..
Maar verder gaat het (nu) prima op deze medicatie.... misschien een optie voor jou dame
Heel fijn dat Misty het goed doet op Galliprant :-*
Ik ga het voor de zekerheid nog even navragen bij mijn da, of dat een betere optie zou kunnen zijn.
Door Lizzy
#3402756
Eef+Stippels schreef: do 07 mei 2020, 19:12 Ik had het corona topic al behoorlijk vervuild, en open nu toch maar even een eigen topic.

Ik heb zojuist mijn eigen da gesproken nav het bloedonderzoek dat gedaan is, omdat Xindy wat slomig is en lodderoogjes heeft.
Da hoorde bij het onderzoek een hartruis.

Alles was goed, behalve de cardiopet, die boven de 5000 uitkwam :-\
De diagnose is DCM :'(

Ik had al een afspraak staan voor een hartecho voor morgen, maar net in overleg met mijn da besloten die ivm stress en pijn voor Xindy af te zeggen. Door corona mag ik ook niet bij haar zijn.
Door deze beslissing voel ik me wel een slechte hondenmoeder :-\ Maar ik weet dat ze dat gedoe niet wil.

Ze gaat nu op Cardisure en dan kijken we hoe het gaat. Over twee weken gaat ze voor controle. We kunnen tzt zonodig alsnog wel een echo maken, misschien zijn de corona maatregelen dan ook voorbij. Maar ik begreep dat bij alle hartklachten wordt begonnen met Cardisure, en dat dit wel verantwoord is nu.

Hopelijk knapt ze van de Cardisure op :angel2:

Ik was net 2 dagen met de novacam gestopt omdat dat niet gegeven mag worden bij hartklachten, en ik kon mijn da niet bereiken om te overleggen, maar er is blijkbaar geen andere optie voor gewrichtspijn, dus dat gaan we dan toch maar weer geven.. :-\

Ik ben behoorlijk in shock en had dit helemaal niet verwacht :'(

Ze wordt (hopelijk) in juli 12 en ik had toch wel ergens gedacht dat ze wel 15 zou kunnen worden, maar daar lijkt het niet meer op. Mcvoordieren heeft het bij DCM over weken, geen jaren.. :-\

Ik ben al begonnen met (extra) omega 3 en ubiquinol.
Als iemand nog tips of ervaringen heeft, dan hoor ik het graag.
Ik heb moeite om te begrijpen hoe je zonder echo tot de diagnose DCM kan komen? Dat stofje in het bloed zegt wat over problemen met het hart, niet over of dit DCM is. Ik vond het al gek maar ben even gaan zoeken:

"Bloedtest: een bepaald stofje komt vrij bij hoge druk in het hart en uitrekking van de boezems. Dit stofje kan worden opgespoord in het bloed en geeft bij verhoging aan dat er hartfalen is. Het stofje zegt niets over welke aandoening de hond heeft".

Bron: https://www.anicura.nl/kennisbank/hond/dcm-hond/

In deze link leggen ze ook verder uit hoe ze de diagnose tot stand laten komen. Als je het mij vraagt kun je er dus niet vanuit gaan dat zij DCM heeft. Zonder echo kan zij nog steeds last hebben van hartklep-insufficiëntie alleen. De medicijnen passen trouwens bij beide (DCM en hartklep-insufficiëntie).

Nu is sloom natuurlijk niet echt een goed teken :( . Toch, onze Brutus leed aan hartklep-insufficiëntie en hij is er ruim 14 mee geworden (wij ontdekte de hartruis toen ie 5 jaar was). Maar op het laatst was het toch wel zijn hart die problemen gaf (en was het niet zijn hart geweest, was het wel artrose geweest).

Zou je niet met CBD olie en Golden Paste en de visolie en bijv. Collageen type 2 aan de slag kunnen om in ieder geval de NSAID af te bouwen tot een lage dosering?

Ik zou zeker de ubiquinol geven en Dr. Becker heeft een stuk daarover geschreven, ook over de dosering die je moet geven. Ik zoek 'm er even bij.
Door Eef+Stippels
#3402759
Lizzy schreef: vr 08 mei 2020, 07:39 Ik heb moeite om te begrijpen hoe je zonder echo tot de diagnose DCM kan komen? Dat stofje in het bloed zegt wat over problemen met het hart, niet over of dit DCM is. Ik vond het al gek maar ben even gaan zoeken:

"Bloedtest: een bepaald stofje komt vrij bij hoge druk in het hart en uitrekking van de boezems. Dit stofje kan worden opgespoord in het bloed en geeft bij verhoging aan dat er hartfalen is. Het stofje zegt niets over welke aandoening de hond heeft".

Bron: https://www.anicura.nl/kennisbank/hond/dcm-hond/

In deze link leggen ze ook verder uit hoe ze de diagnose tot stand laten komen. Als je het mij vraagt kun je er dus niet vanuit gaan dat zij DCM heeft. Zonder echo kan zij nog steeds last hebben van hartklep-insufficiëntie alleen. De medicijnen passen trouwens bij beide (DCM en hartklep-insufficiëntie).

Nu is sloom natuurlijk niet echt een goed teken :( . Toch, onze Brutus leed aan hartklep-insufficiëntie en hij is er ruim 14 mee geworden (wij ontdekte de hartruis toen ie 5 jaar was). Maar op het laatst was het toch wel zijn hart die problemen gaf (en was het niet zijn hart geweest, was het wel artrose geweest).

Zou je niet met CBD olie en Golden Paste en de visolie en bijv. Collageen type 2 aan de slag kunnen om in ieder geval de NSAID af te bouwen tot een lage dosering?

Ik zou zeker de ubiquinol geven en Dr. Becker heeft een stuk daarover geschreven, ook over de dosering die je moet geven. Ik zoek 'm er even bij.
Bedankt voor je linkje!

In mijn stress/verdriet modus heb ik eea duidelijk niet goed neergezet :-[

Onze da is voor 90% zeker dat het DCM is, maar voor 100% is idd een echo nodig, en dat gaan we op dit moment niet doen :-\
En omdat Cardisure bij alle hartaandoeningen het eerste middel is, gaan we daarmee beginnen.
Maar mijn titel was misschien correcter geweest met 'hartaandoening' ja..

Ik heb de meeste alternatieve pijnstillers al geprobeerd voordat ze op novacam ging, en idd ook ucII collageen en golden paste, maar niets daarvan helpt nu nog voldoende. Ze heeft de volle dosering novacam nodig, ik ben eerder aan het denken voor iets erbij... Ze heeft erge last van haar knieen en heupen (haar knieen zijn al jaren slecht en nu door compensatie haar heupen ook). Ik kan daar wel foto's van laten maken, maar dat zou ik dan voor mezelf doen, zeker niet voor haar :-\ Want wat kun je met de uitkomst.
Daarnaast natuurlijk die twee tenen waarvan de pezen gescheurd zijn, daar zit artrose in en ze heeft hiervoor gecompenseerd in haar elleboog lijkt het.
Het belangrijkste is dat ze zich goed voelt, en dus pijnvrij is.

Als jij schrijft dat Brutus nog jaren met hartklep-insufficiëntie heeft geleefd, dan geeft me dat wel wat hoop..
Maar zoals je al zegt, dat maakt voor de (eerste) medicatie geen verschil.
En hier is het anders idd ook de artrose waardoor ze niet verder zou kunnen :-\

Alles bij elkaar wordt haar lichaam gewoon oud.. Ik wilde er nog niet aan en misschien heb ik het niet willen zien, maar inmiddels is er geen ontkomen meer aan :'(

Nu heeft ze gelukkig zeer goede eetlust en hijgt ook niet, hopelijk geeft dat aan dat het nog niet heel ver gevorderd is. Maar om dat zeker te weten moeten we een echo maken..
Misschien als de corona maatregelen zijn opgeheven, maar ik hoop gewoon dat de cardisure ervoor gaat zorgen dat ze zich beter voelt, zonder polonaise aan haar lijf.
Door Eef+Stippels
#3402760
Lizzy schreef: vr 08 mei 2020, 07:47 Had je deze ook gezien?

viewtopic.php?f=8&t=137918&p=3385832&hi ... l#p3385832

Daar staan nog wat middelen genoemd die je kunt geven. Daar staat ook de dosering die ik uit een stuk van Dr. Becker heb, alleen dat stuk zelf kan ik niet meer vinden.
Thnx!
Omega 3 en ubiquinol: check.

Alleen die Canina Hart Vitaal krijgt ze nog niet. Zou dat veilig met Cardisure samengaan?
Door Eef+Stippels
#3402761
Lizzy, ik las dit bericht van jou:
Wat je zou kunnen proberen is om minder Golden Paste te gaan beginnen. Echt veel minder. En dit heeeeeel langzaam opbouwen naar de hoeveelheid die ze nodig heeft om zich beter te voelen. Ik werd de eerste keren echt ziek zwak en misselijk van Golden Paste (zelf). Maagpijn, buikpijn, beroerd. Even gestopt en toen begonnen met een klein beetje. En dit heel langzaam opgebouwd. Ik kan nu een eetlepel op, zonder problemen.
Aan wat voor hoeveelheid en hoe vaak per dag moet ik dan denken?

Mijn meiden kunnen/konden golden paste ook niet verdragen, maar als jij nu een eetlepel op kunt, dan is het het nogmaals proberen waard denk ik :)
Door Lizzy
#3402762
Eef+Stippels schreef: vr 08 mei 2020, 08:25 Lizzy, ik las dit bericht van jou:



Aan wat voor hoeveelheid en hoe vaak per dag moet ik dan denken?

Mijn meiden kunnen/konden golden paste ook niet verdragen, maar als jij nu een eetlepel op kunt, dan is het het nogmaals proberen waard denk ik :)
Drie keer per dag een kwart theelepeltje. Kijken hoe dat gaat. Als dat goed gaat, iets meer dan 1/4. Als dat goed gaat: 1/2 theelepel. En dan kijken wat voor resultaat dat heeft. Je zou zelfs 3 x 3/4 theelepel kunnen geven, als ze het verdragen.
Door Lizzy
#3402763
Eef+Stippels schreef: vr 08 mei 2020, 08:14 Thnx!
Omega 3 en ubiquinol: check.

Alleen die Canina Hart Vitaal krijgt ze nog niet. Zou dat veilig met Cardisure samengaan?
Dat weet ik eerlijk gezegd niet. Ik denk zelf van wel. Maar voor de zekerheid zou je het na moeten vragen bij een cardioloog.
Gebruikersavatar
Door dinky89
#3402765
Jij geeft aan dat jij je een slechte hondenmoeder voelt door de echo nu niet te doen. De belangrijkste vraag is uiteindelijk of een onderzoek een verandering in de behandeling kan geven. Wanneer ik lees dat de behandeling gelijk is, ongeacht het resultaat van de echo, dan is er in mijn ogen op dit moment geen noodzaak voor de echo :-*

Hopelijk mag Xindy nog een tijdje meegaan :bigarmhug:
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door