Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door sam28
#3403142
Ziva heeft met het ongeluk toen ook tramadol gehad, ik heb aan haar destijds geen rare dingen gemerkt. Maar misschien omdat ze dat natuurlijk toen ook al even had en misschien de bijwerkingen afgezakt waren?

Ik hoop ook dat Xindy nog een tijd meegaat en dan de leukste dingen kan blijven doen, dus lekker wandelen en eten.
Door Eef+Stippels
#3403143
Lizzy schreef: di 12 mei 2020, 10:26 Ik heb nou een paar bijsluiters zitten lezen en vind niks over de eerste week de halve dosis:

Dosering en toedieningsweg
De aanbevolen dosering mag niet worden overschreden.
Teneinde een juiste dosering te berekenen, dient het lichaamsgewicht zo nauwkeurig mogelijk te
worden bepaald.
Orale toediening van de tabletten in een dagelijkse dosis van 0,2 mg tot 0,6 mg pimobendan/kg
lichaamsgewicht. De dagdosis is bij voorkeur 0,5 mg pimobendan per kg lichaamsgewicht De
dagelijkse dosis moet worden verdeeld over twee toedieningen van 0,25 mg per kg: een halve dosis ’s
morgens en een halve dosis ongeveer 12 uur later. De onderhoudsdosering dient door de behandeld
dierenarts individueel en in overeenstemming met de ernst van de aandoening te worden bepaald.
Het diergeneesmiddel kan gecombineerd worden met een diuretische
behandeling (bv. furosemide).
Methode om een tablet met twee breuklijnen in vier gelijke delen te delen: Leg
de tablet op een vlak oppervlak met de breuklijnen naar boven en duw met uw
duim op het midden.
Elke dosis moet ongeveer één uur voor de maaltijd worden toegediend.
Als ik het nareken, dan zijn we nu met 0,2 mg per kg begonnen en gaan we over een paar dagen naar 0,5 mg per kg. Dus het staat op zich dan wel genoemd, maar waarom :???:

Zolang het beter lijkt te gaan laat ik het zo, maar ik zal volgende week sowieso even vragen waarom het is.

Edit: ik reken niet goed ::)
We zitten nu op 0,2 mg per kilo en gaan naar 0,4 mg per kg. En dan hebben we weer een afspraak.
Misschien moet er ruimte overblijven om nog op te kunnen hogen..? Ik vraag het dinsdag even.
Laatst gewijzigd door Eef+Stippels op di 12 mei 2020, 12:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Eef+Stippels
#3403146
sam28 schreef: di 12 mei 2020, 12:08 Ziva heeft met het ongeluk toen ook tramadol gehad, ik heb aan haar destijds geen rare dingen gemerkt. Maar misschien omdat ze dat natuurlijk toen ook al even had en misschien de bijwerkingen afgezakt waren?

Ik hoop ook dat Xindy nog een tijd meegaat en dan de leukste dingen kan blijven doen, dus lekker wandelen en eten.
Fijn dat Ziva geen gekke bijwerkingen kreeg :-*

Misschien maak ik me zorgen om niets hoor, ik vind het moeilijk om rustig na te denken op het moment ::)

Ik vraag het di. aan mijn da.
:-*
Door Eef+Stippels
#3403357
Vanaf vandaag krijgt ze 0,4 mg Cardisure per kg.

Het gaat behoorlijk goed, ze eet nog steeds als een bootwerker en heeft vanmiddag enthousiast gewandeld :)

Haar slijmvliezen mogen wel wat rozer..
Hopelijk helpt de hogere dosis daarbij.
Door Eef+Stippels
#3403438
Dankjulliewel :-*

Gisteravond waren haar slijmvliezen behoorlijk bleek, dus de paniek sloeg alweer toe :-X
Maar een paar uur later (misschien sloeg de medicatie aan?), zag het er wel weer iets beter uit...
Het derde ooglid is ook veel zichtbaar en haar ogen trekt ze wat terug.
Ze heeft ook wat dikkere pootjes vandaag, dat zal misschien vocht zijn..

Ik heb al rondgekeken/gebeld voor een da hier in de buurt in het geval ze 's nachts of in het weekend verder achteruit gaat, maar je weet niet van te voren wie dienst heeft en ze houden blijkbaar ook bij euthanasie de 1,5 meter afstand aan, dus niet vasthouden tijdens de prikken (of je mag niet eens naar binnen :o ).

Pfffff zo naar :-\

Haar hartmedicatie kan nog omhoog, dus ik hoop zo dat ze in ieder geval de coronamaatregelen nog doorkomt :angel2:

De meiden hebben vanmiddag lekker op een stuk runderkophuid gekloven, maar Xindy kreeg er bijna niets van af... Daar blijkt toch wel uit dat ze verzwakt is, want Bella had hem bijna helemaal op na drie kwartier en normaal is Xindy 2x zo snel als Bella.
Gebruikersavatar
Door sam28
#3403446
Och jeetje Eef, wat heftig toch. Onmenselijk ook dat ze die afstand houden. Bah.
Komen ze wel aan huis mocht het zover zijn?

Ik ga heel hard kaarsjes branden dat ze de maatregelen door gaat komen.
:bigarmhug: :bigarmhug: :bigarmhug:
Gebruikersavatar
Door Ina
#3403453
Het is zo naar dat je juist nu met al die vragen en onzekerheden zit.
Je wilt natuurlijk het liefst dat de medicatie gewoon goed aanslaat, maar voor het geval je toch onverwachtse beslissingen moet nemen, moet dat gevoelsmatig gewoon geregeld zijn en kloppen.

Is het misschien een idee om die 'Dier en Rust' toch te bellen en vragen of zij misschien iemand weten die wel in jullie regio werkt.....wie weet hebben zij info over collega's van hun.
Door Eef+Stippels
#3403472
sam28 schreef:Och jeetje Eef, wat heftig toch. Onmenselijk ook dat ze die afstand houden. Bah.
Komen ze wel aan huis mocht het zover zijn?

Ik ga heel hard kaarsjes branden dat ze de maatregelen door gaat komen.
:bigarmhug: :bigarmhug: :bigarmhug:
Nee, spoeddiensten komen niet aan huis in coronatijd, begreep ik. Ik lees veelal dat da praktijken helemaal geen thuisvisites meer doen.

Maar dat vind ik ook niet zo erg denk ik..., ik weet het niet goed. Het lijkt me naar voor Bella - die erg bang voor mensen is - dat er vreemde mensen in huis komen en haar zus naar de andere kant van de regenboogbrug helpen :-\
Dus ik zie in thuisvisite voor Xindy een voordeel en voor Bella een nadeel :-\
Het belangrijkst is dat ik Xindy gewoon mag vasthouden. Ik vind het echt onmenselijk om maar een beetje toe te moeten kijken van een afstand hoe ze je bange hondekind inspuiten :-X

Ina schreef:Het is zo naar dat je juist nu met al die vragen en onzekerheden zit.
Je wilt natuurlijk het liefst dat de medicatie gewoon goed aanslaat, maar voor het geval je toch onverwachtse beslissingen moet nemen, moet dat gevoelsmatig gewoon geregeld zijn en kloppen.

Is het misschien een idee om die 'Dier en Rust' toch te bellen en vragen of zij misschien iemand weten die wel in jullie regio werkt.....wie weet hebben zij info over collega's van hun.
Ja, precies.

Ik ga er vooralsnog vanuit dat ik het bij mijn eigen da goed kan regelen :angel2:
Dinsdag gaan we voor controle en dan bespreek ik het met haar.
En zo niet, dan ga ik inderdaad Dier en Rust bellen. Zover zitten we nu ook weer niet van de buitenste bezoekring.

Maar mocht ze 's nachts of in het weekend onverwacht onwel worden, dan zijn we dus overgeleverd aan degene die dan toevallig dienst heeft. Misschien moet ik dat maar loslaten :-\ en er vanuit gaan dat ze gewoon nog een tijdje meegaat of op tijd aangeeft wanneer ze niet meer wil, zodat we nog een afspraak kunnen maken bij mijn da of Dier en Rust..

Even een wat vrolijkere noot;
Xindy heeft het avondwandelingetje gisteravond zeer enthousiast volbracht :)
Bij thuiskomst maakte ze zelfs een vreugde-huppeltje :smitten: :smitten:
(De laatste tijd sliep ze 's avonds liever door ipv een stukje te lopen en dat mag natuurlijk ook, ik kijk waar ze behoefte aan heeft).
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3403474
Ik zou eens goed rondbellen.
Mijn konijnDA deed het gewoon met vasthouden en al. Bij 5 konijnen, gewoon voor vaccinatie (ale bij 4 van de 5, het 5e heeft E. cuniculi en daar ging ik dus voor).
Er is vast wel een DA die het off the record wil doen dat je haar mag vasthouden. Mits mondmaskers of zo, moeten ze dat toch toestaan, met alles wat nu wel al terug mag...
Ik zou er nogal kwaad van worden anders.
Door Eef+Stippels
#3403476
pearlsofpassion schreef: za 16 mei 2020, 08:10 Ik zou eens goed rondbellen.
Mijn konijnDA deed het gewoon met vasthouden en al. Bij 5 konijnen, gewoon voor vaccinatie (ale bij 4 van de 5, het 5e heeft E. cuniculi en daar ging ik dus voor).
Er is vast wel een DA die het off the record wil doen dat je haar mag vasthouden. Mits mondmaskers of zo, moeten ze dat toch toestaan, met alles wat nu wel al terug mag...
Ik zou er nogal kwaad van worden anders.
Maar ik weet dus nooit welke praktijk en welke da ik krijg 's nachts of in het weekend, het is maar net wie er dienst heeft..
Dus als ik er met verder rondbellen 1 zou vinden, dan moet die maar net dienst hebben op het moment we iemand nodig hebben.

Ik had voor de echo ook al aangeboden een mondkapje op te doen ter bescherming van de medewerkers, maar daar hadden ze geen interesse in.

Voor een geplande datum kan ik hopelijk op een humane wijze bij mijn eigen da terecht, en anders bel ik Dier en Rust.

Ja, ik word er ook niet blij van.. :-X Mensen gaan massaal winkelen, maar over een fatsoenlijk afscheid doen ze zo moeilijk :-\

Ergens begrijp ik het wel, want als een praktijk besmet raakt, dan moeten ze dicht en hebben in de tussentijd wie weet hoeveel mensen besmet, maar menselijk en dierwaardig vind ik het niet..
Gebruikersavatar
Door Laika
#3403478
Is de kans groot dat je bij nacht en ontij die beslissing moet nemen?
Bij sommige hartaandoeningen treft het de hond onverwachts (tijdens spel bijvoorbeeld) Dan is het heel snel voorbij.
Als het steeds een beetje slechter gaat zakt de hond op het laatst weg en dit kan heel vredig gaan.
Wanneer ze erg benauwd wordt gebeurt dit niet plotseling zomaar in de nacht denk ik, dan kan je voor jezelf en voor haar het moment wel bepalen.

Ik hoop dat je dinsdag wat meer duidelijkheid krijgt en ik ga duimen dat Xindy goed op de medicatie reageert en nog een tijd bij je mag blijven :-*
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door