Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Ina
#3404159
Dat klinkt toch best wel hoopvol.
Geen idee wat een normale hartslag is bij honden, maar zou dit als bijwerking komen van de medicatie?
Ik zou juist verwachten dat de hartslag verlaagd zou worden om overbelasting te voorkomen, maar dat zeg ik als leek zijnde

Maar hé....ze scharrelt rond en snoept/eet goed.... de dame geniet dus voorlopig nog even lekker door
Gebruikersavatar
Door Angelique
#3404163
Ina schreef: vr 29 mei 2020, 16:33 Dat klinkt toch best wel hoopvol.
Geen idee wat een normale hartslag is bij honden, maar zou dit als bijwerking komen van de medicatie?
Ik zou juist verwachten dat de hartslag verlaagd zou worden om overbelasting te voorkomen, maar dat zeg ik als leek zijnde

Maar hé....ze scharrelt rond en snoept/eet goed.... de dame geniet dus voorlopig nog even lekker door
Dat bloed moet rond en als er dan minder kracht is moet je vaker pompen.
Door Eef+Stippels
#3404191
Heel lief dat jullie zo meeleven :-*

Ina schreef:Dat klinkt toch best wel hoopvol.
Geen idee wat een normale hartslag is bij honden, maar zou dit als bijwerking komen van de medicatie?
Ik zou juist verwachten dat de hartslag verlaagd zou worden om overbelasting te voorkomen, maar dat zeg ik als leek zijnde

Maar hé....ze scharrelt rond en snoept/eet goed.... de dame geniet dus voorlopig nog even lekker door
Normaal is ca 60 tot 120 bpm. Ook afhankelijk van de activiteit.
Ter vergelijking, Bella heeft in rust ca 70 bpm. 100 is wel hoog voor een slapende hond, hetgeen volgens mij aangeeft dat het hart behoorlijk hard moet werken om het bloed rond te krijgen.

De bedoeling van de medicatie is idd dat haar hart minder vaak hoeft te pompen, maar dat effect zie ik dus nog niet in haar hartslag terug...

Wel voelt ze zich er beter door, gelukkig!
Maar ze ziet er ineens 5 jaar ouder uit.
Ze heeft ook wel dagen dat ze haar draai niet kan vinden, en dan wil ze niet buiten zijn, maar binnen op haar favoriete bank-plekje liggen.. Dat moet niet te vaak voorkomen :-\

Maar vanochtend gaat het goed!
Ze heeft enthousiast gewandeld en gegeten en ligt nu bij me buiten geurtjes op te snuiven :)

Ze verdraagt de golden paste met gember ook goed en ze staat er soepeler door op :thumbup:

Het is echt een rollercoaster, zo tussen hoop en vrees in steeds.
Gebruikersavatar
Door Ina
#3404199
Eef+Stippels schreef: za 30 mei 2020, 11:49 :smitten: :smitten:


:smitten: :smitten: :smitten: ..... dat is toch alleen maar genieten als je dat zo ziet liggen :) .... neusje in de lucht, zonnetje op d'r toet en relaxed de zaterdagochtend doorkomen ;)

Dat het een rollercoaster is kan ik goed begrijpen, het is gewoon prut dat je weet dat er iets is, dat je zo goed mogelijk behandeld....maar af moet wachten of dit nu de oplossing is voor haar problemen

Belangrijkste is dat je de genietmomentjes hebt, ze lekker rondkuiert en geniet van haar eten.
Dat ze geen 5 kilometer meer loopt....tja....het is natuurlijk ook al een dametje die (een beetje) op leeftijd raakt....en die komt vaak met gebreken.
Ons zwartje is nog jonger, maar daar ga ik ook echt aan merken dat ze ouder wordt....in haar hoofd loopt ze nog de marathon, maar de praktijk wordt zo langzamerhand echt wel anders.

We genieten gewoon extra hard en houden haar zo goed mogelijk....en zien wel waar het schip strand, zolang zij maar geniet en het naar haar zin heeft.....meer kun je niet helaas
Door Eef+Stippels
#3404222
Ina schreef:


:smitten: :smitten: :smitten: ..... dat is toch alleen maar genieten als je dat zo ziet liggen :) .... neusje in de lucht, zonnetje op d'r toet en relaxed de zaterdagochtend doorkomen ;)

Dat het een rollercoaster is kan ik goed begrijpen, het is gewoon prut dat je weet dat er iets is, dat je zo goed mogelijk behandeld....maar af moet wachten of dit nu de oplossing is voor haar problemen

Belangrijkste is dat je de genietmomentjes hebt, ze lekker rondkuiert en geniet van haar eten.
Dat ze geen 5 kilometer meer loopt....tja....het is natuurlijk ook al een dametje die (een beetje) op leeftijd raakt....en die komt vaak met gebreken.
Ons zwartje is nog jonger, maar daar ga ik ook echt aan merken dat ze ouder wordt....in haar hoofd loopt ze nog de marathon, maar de praktijk wordt zo langzamerhand echt wel anders.

We genieten gewoon extra hard en houden haar zo goed mogelijk....en zien wel waar het schip strand, zolang zij maar geniet en het naar haar zin heeft.....meer kun je niet helaas
Ja, precies dit.
Hopelijk mag Misty ook nog lang in goede doen bij jullie zijn :-*

Xindy heeft in ieder geval vandaag een topdag :D Beste sinds weken :)
Door Eef+Stippels
#3404605
Xindy krijgt inmiddels een hogere dosis furosemide, 3x per dag 10 mg.
De da hoorde afgelopen week nog wat vocht in haar linker longkwab.
Ze wil daar donderdag nog een keer naar luisteren.

Het wisselt heel erg hoe Xindy te pas is, de ene dag slaapt ze voornamelijk en de andere dag wandelt ze enthousiast, haalt ze al het speelgoed uit de mand en steelt ze een (nog dicht) pakketje om aan stukken te scheuren ;D
Het ligt ook heel erg aan het weer. Warmte valt helemaal niet goed.
Ze is ook minder hongerig over de dag, maar ik weet niet of dat goed (minder misselijk) of slecht (minder eetlust) is.

Maar ze is er nog :smitten: :smitten: :smitten:
En omdat ik er 's ochtends vroeg uit moet voor haar tablet kan ze dan meteen een klein rondje los lopen omdat het zo rustig is. De rest van de dag is het te druk en aangezien ze maar zeer beperkt hoort vind ik dat te gevaarlijk. Ze vindt het heerlijk om zonder lijn te lopen, ook al maakt het qua afstand niets uit, het geeft haar blijkbaar een gevoel van vrijheid.
Ze loopt normaal aan een 5 meter flexi, maar ik bedacht me dat ik ook nog een 8 meter flexi van Yindra had, dus die gebruik ik nu voor haar.

Verder ben ik begonnen met Ttouch. Ik had daar nog een boek van liggen die ik was vergeten.

Ik denk dat ze wel baat bij de osteopaat zou kunnen hebben omdat ze zo'n last van haar rug heeft sinds ze bij de da op de tafel moest liggen, maar ik ben er nog niet uit of ik een afspraak wil maken (als dat uberhaupt kan), omdat ze er zo'n hekel aan heeft.
Even kijken hoe het gaat. Als ze nog wat opknapt komende week dan ga ik informeren of we er terechtkunnen, en anders laat ik haar verder met rust. Ze moet ook al zo vaak op controle bij de da. Ze stond afgelopen week op de behandeltafel te bibberen als een rietje.. :-\
Maar toen ze eraf mocht liep ze nog wel een rondje door de behandelruimte. En at ze lekker wat koekjes van de da :) De keer ervoor zat ze aan me vastgeplakt.
Door Janie2
#3405780
Ach eef ik lees je topic nu.
Wat een zorgen, en ook een verdriet over het ouder worden van je mooie stippel.

Nu met die hitte.. gaat het wel oké? Kun je haar een beetje koel en comfortabel houden?
Door Eef+Stippels
#3419847
Janie2 schreef: do 25 jun 2020, 16:54 Ach eef ik lees je topic nu.
Wat een zorgen, en ook een verdriet over het ouder worden van je mooie stippel.

Nu met die hitte.. gaat het wel oké? Kun je haar een beetje koel en comfortabel houden?
Bedankt voor je berichtje :-*
Ik ben de afgelopen maanden niet op bp geweest omdat ik mijn handen (en hoofd) meer dan vol had aan de verzorging van Xindy, vandaar mijn late reactie.
Ml heeft begin vorig jaar voor Xindy een airco aangelegd, anders was ze de zomer niet doorgekomen denk ik.. Nu kon ze lekker koel binnen liggen :smitten:
Ze kon eigenlijk nog beter tegen de warmte dan tegen de kou van de afgelopen maanden.
Laatst gewijzigd door Eef+Stippels op za 13 feb 2021, 15:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Eef+Stippels
#3419848
Ik dacht ik zet hier even wat info neer voor het geval iemand zoekt op hartproblemen / hartfalen / hartinsufficiëntie.
Misschien heeft iemand er wat aan.

Xindy heeft de volgende medicatie gehad:
Voor haar hart:
- Cardisure
- Furoseral vochtafdrijver (met een lage dosering begonnen en over de maanden geleidelijk verhoogd tot uiteindelijk ruim boven de aanbevolen dosering)
We hebben toen we op de hoogste aanbevolen dosering van Furoseral zaten Prilactone bijgegeven, maar dit werkte voor Xindy niet, dus daarmee gestopt en de Furoseral maar weer verhoogd.

Tegen misselijkheid:
- Sucralfaat (zorgt voor een beschermend laagje in de maag, dit werkte voor haar goed)

Tegen gewrichtspijn:
- Meloxidyl
We hebben ook Gabapentine geprobeerd maar daarvan kon ze niet meer in een rechte lijn lopen.

Alles uiteraard in nauw overleg en controle met/door onze dierenarts.

Ik heb daarnaast de volgende supplementen gegeven:
- Solgar Omega 3 950 mg 1 capsule per dag
- Ubiquinol 100 mg 1 capsule per dag (https://www.natuurdietisten.nl/ubiquino ... -topsport/)
- Taurine 500 mg 1 capsule per dag
- L Carnitine 500 mg 1 capsule per dag
- Now UCII collageen 40 mg 1 capsule per dag (voor haar gewrichten, ik durfde niets meer met kruiden te geven ivm mogelijke interactie met de medicatie)


Xindy was al incontinent en door de vochtafdrijvers werd dat nog erger.
Wat ik zelf handig vond zijn de gevoerde dekens van Happy House met aan 1 kant teddy stof. Ik gebruikte die in meerdere lagen.
Dat ligt lekker zacht en warm door de teddy stof en laat de urine goed door zodat ze bijna geen natte billen kreeg. Daaronder gebruikte ik een dubbele fleece deken en een plashoes, maar ik zag later dat je ook waterdichte wasbare puppy pads hebt. Deze heb ik niet meer kunnen proberen, maar lijken me handiger dan een plashoes omdat dat nog weer wat extra vocht opneemt.

Van onze dierentolk kreeg ik nog de tip van Aldanex zalf. Dat is een vochtafstotende siliconenzalf tegen urine irritatie, eigenlijk voor baby' s.
Dit heb ik ook niet meer goed kunnen uitproberen, maar zij heeft er goede ervaring mee.

Ik vond ook nog een handig opstapje voor bij de bank, namelijk de Plufsig gymnastiekmat van Ikea. Als je deze opgevouwen laat dan is het een ideaal opstapje om op de bank te komen (Voor Xindy in ieder geval). De officiele hondentrapjes hebben veel te kleine treden voor een grotere hond wiens motoriek ook nog eens water minder wordt.

Als ik nog iets vergeten ben voeg ik dit later wel toe.
Door Eef+Stippels
#3419938
Nog ter aanvulling:
De Morum vloerkleden van Ikea vond ik ideaal tegen het uitglijden. Ze zijn ook als loper te krijgen en blijven met het bijbehorende ondertapijt perfect liggen. Het zijn eigenlijk buitenkleden waardoor je ze dus af kunt soppen als dat nodig is. Ze mogen gewoon nat worden.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door