Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Spikkelneus
#3396555
Sinds gisteren weten wij dat onze Loes een actieve Leishmania besmetting heeft. Ze was al wel langer wisselend kreupel, maar niks dramatisch wat niet veroorzaakt zou kunnen worden door haar spondylose. De laatste tijd werd het echter steeds erger, tot piepen en gillen aan toe; pijnstillers helpen vrijwel niets. Ook had ze wat lichtjes vergrootte lymfeknopen, dus toch maar eens Leish getest - zo positief als maar kan :(
Zojuist is de allopurinol binnen gekomen en daar gaan we vanavond mee starten.
Mijn vraag is de volgende: welke dieetaanpassingen zal ik voor haar gaan volgen? Ik heb het hele topic van Sofi/Borke gelezen, zij hebben nierdieet gegeven, maar Loes haar nierwaardes zijn (nog) goed. Gebruikelijk bij allopurinol is volgens mij het purinearme dieet zoals bij steenvormende dalmaten gegeven wordt. Weet iemand wat wijsheid is? Volgens mij zijn er best veel overlappingen tussen deze 2 diëten, zoals meer groenten, meer pens, minder orgaan, veel laten drinken. Maar ook wel verschillen, zoals hoeveelheid zuivel, eieren, vleesbot. Waar zouden jullie mee beginnen?
IMG_5462.JPG
IMG_5462.JPG (2.38 MiB) 2629 keer bekeken
Gebruikersavatar
Door Spikkelneus
#3396574
Goed, ik heb maar eens een opzetje gemaakt. Omdat Loes gedurende meerdere maanden een hoge dosis allopurinol gaat krijgen heb ik gekozen voor het purinearme dieet.
Loes eet nu per dag 40gr groenten en 730gr vlees= 770 gram.
Ik wilde haar orgaan gaan verdelen over de week zoals ik het nu ook doe: dinsdag lever, vrijdag hart, zaterdag nier.
Orgaan 5% van 770 x 7 = 270 gram, verdeeld over 3 dagen is 90 gram per orgaandag.
Pens 15% van 770 x 7 = 810 gram. Ik wilde elke dag 100 gram geven en dan op zondag (als de rest ook pens eet) is er nog 110 gram over.
Ei/zuivel 20% van 770 = 155 gram. Elke dag 1 ei (ong 50 gram), rest aanvullen met kwark etc.
Spier 10% van 770 = ongeveer 80 gram
Bot 30% van 770 =230 gram
Groenten 20% van 770 = 155 gram
Kan ik nog gewoon vis geven? Dan doe ik dat op maandag, woensdag en donderdag. Vis is hier een klein stukje, 50 gram ongeveer (sardine, makreel of haring).

Dan wordt het ongeveer zo:
Elke ochtend: 100gr pens en 155gr groenten, extra water toegevoegd
Tussen de middag (als de rest iets te kauwen krijgt): 1 ei
Avond: 230gr bot, 100gr zuivel, 80gr spier en dan op ma vis, di lever, wo vis, do vis, vr hart, za nier, zo pens. Extra water toegevoegd.
Door Lizzy
#3396579
Karamba, wat een kl*te nieuws :-\

Ik weet heel weinig (niks) van Leish. Ik weet dus nog niet eens wat het doel is van het geven van Allopurinol en ik zie ook het verband niet tussen het geven van Allopurinol en het voeren van een purine-arm dieet. Waarom zou je een purine-arm dieet willen geven?
Door Lizzy
#3396583
Spikkelneus schreef: vr 06 mar 2020, 15:59 Goed, ik heb maar eens een opzetje gemaakt. Omdat Loes gedurende meerdere maanden een hoge dosis allopurinol gaat krijgen heb ik gekozen voor het purinearme dieet.
Loes eet nu per dag 40gr groenten en 730gr vlees= 770 gram.
Ik wilde haar orgaan gaan verdelen over de week zoals ik het nu ook doe: dinsdag lever, vrijdag hart, zaterdag nier.
Orgaan 5% van 770 x 7 = 270 gram, verdeeld over 3 dagen is 90 gram per orgaandag.
Pens 15% van 770 x 7 = 810 gram. Ik wilde elke dag 100 gram geven en dan op zondag (als de rest ook pens eet) is er nog 110 gram over.
Ei/zuivel 20% van 770 = 155 gram. Elke dag 1 ei (ong 50 gram), rest aanvullen met kwark etc.
Spier 10% van 770 = ongeveer 80 gram
Bot 30% van 770 =230 gram
Groenten 20% van 770 = 155 gram
Kan ik nog gewoon vis geven? Dan doe ik dat op maandag, woensdag en donderdag. Vis is hier een klein stukje, 50 gram ongeveer (sardine, makreel of haring).

Dan wordt het ongeveer zo:
Elke ochtend: 100gr pens en 155gr groenten, extra water toegevoegd
Tussen de middag (als de rest iets te kauwen krijgt): 1 ei
Avond: 230gr bot, 100gr zuivel, 80gr spier en dan op ma vis, di lever, wo vis, do vis, vr hart, za nier, zo pens. Extra water toegevoegd.
De meeste vissoorten bevatten echt veel purine. Ik denk dat makreel je beste keus is, hoewel onbekend is hoeveel purine verse rauwe sardientjes nu echt bevatten:

https://www.alka.nl/Purine-overzicht?gc ... qcEALw_wcB

Pens mag eventueel nog omhoog, naar 20%. En ja, het is altijd even de vraag hoe ze het hierop gaat doen. De meeste honden vallen hier van af, van zo'n dieet. En dat is voor veel Dalmatiër-mensen de reden om er gekookte pasta of witte rijst bij te gaan geven.

Mijn ervaring is trouwens dat rauwe eieren aanzienlijk minder goed vullen dan heel zacht gekookt of even tot omeletje gebakken.

En als ze veel honger heeft of afvalt, zou ik zelf ook lekker wat fruit gaan geven. Misschien sowieso een goed idee. Frambozen, blauwe bessen, dat soort fruit. Vinden ze vaak ook lekker met wat Ricotta. En dat is dan voor een ontbijtje of tussendoortje ook goed te doen.
Gebruikersavatar
Door Spikkelneus
#3396587
O ja, sorry, dat had ik niet uitgelegd. Maar inderdaad vanwege het grote risico op steenvorming. Ik wil dat echter niet afwachten. Als dit dieet een gezonde hond zonder tekorten oplevert, dan is dit wat ik ga voeren.
Oké, minder vis dus. Dan hou ik het bij 1x per week en geef ik nog wat extra pens op de andere dagen.
Ze is nu goed op gewicht, maar mocht ze gaan afvallen, dan kan ik altijd de hoeveelheid verhogen en de percentages gelijk houden, toch? Of zou je dan eerder voor koolhydraten en extra vetten kiezen?
Door Lizzy
#3396600
Spikkelneus schreef: vr 06 mar 2020, 17:12 O ja, sorry, dat had ik niet uitgelegd. Maar inderdaad vanwege het grote risico op steenvorming. Ik wil dat echter niet afwachten. Als dit dieet een gezonde hond zonder tekorten oplevert, dan is dit wat ik ga voeren.
Oké, minder vis dus. Dan hou ik het bij 1x per week en geef ik nog wat extra pens op de andere dagen.
Ze is nu goed op gewicht, maar mocht ze gaan afvallen, dan kan ik altijd de hoeveelheid verhogen en de percentages gelijk houden, toch? Of zou je dan eerder voor koolhydraten en extra vetten kiezen?
Dat kan maar dan voer je toch de hoeveelheid vlees, orgaanvlees en vleesbot weer op. Dus ik zou zelf kiezen voor wat extra vet in de vorm van olijfolie en kokosolie en koolhydraten.

Maar, laten we hopen dat dit niet nodig is!
Gebruikersavatar
Door Spikkelneus
#3396722
Het ontbijt ging er niet bepaald goed in :( Ik was er al bang voor, Loes houdt echt niet zo van groenten en dit is heel veel groenten (2/3e) met een beetje pens (1/3e). Vandaag heeft ze nog redelijk gegeten, maar ik denk dat ze het binnenkort gaat laten staan.
Avondeten van gister ging goed, maar ze had vanochtend wel dunne poep, ik verwacht dat dat van de zuivel komt. Een hond die nooit/zelden zuivel krijgt, maakt natuurlijk geen lactase aan, en dan is 100ml zuivel wel veel. Ik zou niet kunnen zeggen of ze buikpijn heeft, daarvoor heeft ze sowieso nog veel te veel pijn in haar poten (dat overheerst het pijnbeeld). Maar van mensen met lactose intolerantie weet ik dat je daar flinke buikkrampen van krijgt. Heeft iemand nog tips om dit op te lossen?
IMG_5468.JPG
IMG_5468.JPG (2.82 MiB) 2490 keer bekeken
Gebruikersavatar
Door Ina
#3396727
Da's wel veul groen ja ;)
Ik weet niet of je dat al doet, maar aangezien het met pens vermengt is, zou ik zorgen dat het op voorraad gemaakt word voor een dag of 3 zodat de penssmaak goed in de groente trekt en het misschien iets aantrekkelijker wordt.

En anders het prutje toch verdelen over meerdere maaltijden zodat het aandeel per maaltijd verlaagt.

Mag ze trouwens havermout ter aanvulling, ik weet nog dat Aysa dat heerlijk vond in de tijd dat ik haar uit voorzorg op orgaanontlasten dieet had ivm Diabetes Insipidus
Maar misschien is dat bij een puur nierdieet helemaal goed hoor, geen idee eigenlijk
Door Lizzy
#3396729
Havermout bevat aardig meer purine dan bijv. witte rijst of pasta. Ik zou dat daarom niet geven.

Mjah.... Ik weet niet, als ik die prak zo zie begrijp ik het best :biggrin2: . Ja, ze denkt vast "hallo, ik carnivoor, geen konijn". Misschien toch iets minder groenten en dan bijv. een beetje pasta? Mijn honden vinden pasta en rijst erg lekker en volgens mij geldt dat voor veel honden.
Gebruikersavatar
Door Ina
#3396730
Lizzy schreef: zo 08 mar 2020, 13:51 Havermout bevat aardig meer purine dan bijv. witte rijst of pasta. Ik zou dat daarom niet geven.

Mjah.... Ik weet niet, als ik die prak zo zie begrijp ik het best :biggrin2: . Ja, ze denkt vast "hallo, ik carnivoor, geen konijn". Misschien toch iets minder groenten en dan bijv. een beetje pasta? Mijn honden vinden pasta en rijst erg lekker en volgens mij geldt dat voor veel honden.
Aha, zie....ik dacht al wel zoiets

Maar gaat het dan om echt witte rijst/pasta, dus niet de volkorenvarianten ivm de purine?

Hier vinden ze het ook heerlijk (elke variant), als wij spaghetti of mie eten zitten ze bijna te kwijlen naast me in de keuken als ik aan het koken ben :???:
Gebruikersavatar
Door Spikkelneus
#3396731
Ik heb een paar aardappelen en wat quinoa erdoor zitten en de hele prak gepureerd met een kluit roomboter en een schep kokosolie. Voor de smaak en de extra calorieën. Dat helpt dus niet in de eetbaarheid ( volgens Loes dan, de rest van de honden staat vol jaloezie te kijken). Ik denk dat ik een deel van de groenten ga bewaren voor het avondeten en dat deel door de zuivel roer.
Iemand nog tips mbt de dunne ontlasting?
Door Lizzy
#3396732
Spikkelneus schreef: zo 08 mar 2020, 13:59 Ik heb een paar aardappelen en wat quinoa erdoor zitten en de hele prak gepureerd met een kluit roomboter en een schep kokosolie. Voor de smaak en de extra calorieën. Dat helpt dus niet in de eetbaarheid ( volgens Loes dan, de rest van de honden staat vol jaloezie te kijken). Ik denk dat ik een deel van de groenten ga bewaren voor het avondeten en dat deel door de zuivel roer.
Iemand nog tips mbt de dunne ontlasting?
Ik zou er wat gemalen eierschaalpoeder extra in doen. Zoveel is 30% vleesbot ook niet. En wat pompoen (gekookt).
Gebruikersavatar
Door Spikkelneus
#3396735
Lizzy schreef: zo 08 mar 2020, 14:34 Ik zou er wat gemalen eierschaalpoeder extra in doen. Zoveel is 30% vleesbot ook niet. En wat pompoen (gekookt).
Ja, dat ga ik doen! Thanks :-*
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3396739
Rijst werkt ook stoppend, of witte pasta dat ook doet bij honden weet ik niet. Bij mij wel... ::)
En ik weet niet of ze fruit mag? Banaan stopt ook heel erg he.

Sterkte voor Loes. Met haar pijn en nieuwe dieet. :(

Qua lactose-intolerantie, er zijn toch zuivelsoorten die minder lactose bevatten dan andere? Ik weet niet precies zeker welke wel en welke niet, maar zat in yoghurt niet al minder lactose?

Edit: ik vind op internet terug dat yoghurt en harde kaas weinig lactose bevat. Zachte en verse kazen (vb kwark, cottage cheese en mozzarella) bevatten wel veel lactose.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door