Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door doranto
#3396312
pike schreef: di 03 mar 2020, 07:16 Weet niet of het al gezegd is maar als je lamsribben gaat voeren geef dan nooit een enkele rib, maar minstens twee aan elkaar zodat hij niet een hele rib kan inslikken. De ribben zijn voor de gevorderde barfhond.
Ik knip de ribben juist altijd los van elkaar, omdat ik het idee heb dat het dan juist beter gekauwd wordt :???:
Door Anne in Zweden
#3396313
Doranto schreef: di 03 mar 2020, 13:47 Ik knip de ribben juist altijd los van elkaar, omdat ik het idee heb dat het dan juist beter gekauwd wordt :???:
Alles hangt af van hoe goed je hond kauwt. Als hij te gretig is, kunnen er te lange en dunne botten in zijn maag belanden, en omdat lamsribben vrij hard zijn, verteren ze daar langzaam. Lizzy heeft ergens nog een fijne foto van een enkele rib die (ik meen) Linga ooit weer opkotste. :-X Bij meerdere ribjes aan elkaar beginnen de meeste honden bovenaan te knabbelen en werken ze naar de ruggengraat toe, zeg maar. Dat is veiliger, dan komen er geen lange dunne botten in de maag terecht.
Door Lizzy
#3396328
Yup, dat was ik:

Afbeelding

Eens en nooit weer. Smurfje slikte dat bot in 1 keer in. Godzijdank kwam het er in 1 keer weer uit. Maar ik knip tegenwoordig de lengte van de ribben korter zodat ik nog een cm of 10 over houd wat ik aan ze geef. De rest kun je goed bone broth van maken.
Gebruikersavatar
Door doranto
#3396375
Anne in Zweden schreef: di 03 mar 2020, 14:34 Alles hangt af van hoe goed je hond kauwt. Als hij te gretig is, kunnen er te lange en dunne botten in zijn maag belanden, en omdat lamsribben vrij hard zijn, verteren ze daar langzaam. Lizzy heeft ergens nog een fijne foto van een enkele rib die (ik meen) Linga ooit weer opkotste. :-X Bij meerdere ribjes aan elkaar beginnen de meeste honden bovenaan te knabbelen en werken ze naar de ruggengraat toe, zeg maar. Dat is veiliger, dan komen er geen lange dunne botten in de maag terecht.
Eerst gaf ik ze altijd wel met meerdere aan elkaar. Omdat een van de honden dat niet zo geweldig vond, ben ik ze los gaan knippen en dat ging naar mijn idee beter. De volgende keer ga ik ze weer aan elkaar laten als dat veiliger is. Je moet er toch niet aan denken dat er zo'n groot stuk ineens wordt ingeslikt. :-X
Óf ik ga ze voortaan malen. Ze hebben hier genoeg andere botsoorten om op te kauwen.
Door smulpaap
#3396396
Ik persoonlijk zou dus echt nog even wachten met het voeren van ribben
Geef de hond eerst de tijd om rustig te wennen aan deze manier van voeren
Ook het lichaam heeft (mogelijk ) even tijd nodig om te wennen /te leren verteren . Elke hond doet dat op eigen tempo
En ik begrijp dat een grotere hond niet zo veel heeft aan kippen nekken of kwartelkarkas . Je zou bv ook eens een halve of een hele kip kunnen geven , of konijn .
Laat de hond maar ontdekken , daar leert ie van
Ik heb ooit een enorme schrokker gehad
Ik gaf haar de eerste tijd dus ook een konijn of een kip
Uiteindelijk leerde ze het kunstje prima , en at haar ribben keurig netjes
Verder de eerste tijd volledige ontspanning voordat er gegeten werd
Dus geen prikkels /drukte in en om het huis
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door