Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door tt-tjes
#3394309
Bono krijgt sinds oktober forthyron voor zijn schildklier. De dosering heb ik in de afgelopen maanden omhoog gedaan omdat hij nog steeds niet goed ingesteld is. Hij krijgt nu 2x daags 1 tablet van 200 mcg.
Maar het viel me bij 150 mcg al op dat hij krabte, maar nu is het werkelijk drama. Hij krabt bijna continu, de vlokken onderwol liggen door heel de kamer en hij zelf heeft dikke plakken van het krabben.
Het lijkt wel of hij allergisch is voor forthyron. Ook is hij heel onrustig.
Kent iemand dit mIsschien? Ik kan er op internet niet veel over vinden.
Maar het is echt zo erg nu dat ik in staat ben om te stoppen met de medicijnen.
Gebruikersavatar
Door Spikkelneus
#3394312
Meestal is de allergie voor een hulpstof van de betreffende tablet en niet zozeer tegen de werkzame stof. Er zijn meerdere merken, met verschillende hulpstoffen, verkrijgbaar. Ik zou je DA om een ander merk vragen en eens zien wat er dan gebeurt.
Door tt-tjes
#3394322
Het enige andere wat ik kan krijgen is l-thyroxine. Die heb ik net gehaald. Bono is doodongelukkig en echt niet fit. Hij ligt te hijgen, te krabben en te bijten, en dat aan 1 stuk door. Ik weet niet hoe ik dat kan veranderen nu voor hem. Dit is sinds gisteravond. Echt vreselijk.
Door tt-tjes
#3394323
Spikkelneus schreef: za 01 feb 2020, 09:08 Meestal is de allergie voor een hulpstof van de betreffende tablet en niet zozeer tegen de werkzame stof. Er zijn meerdere merken, met verschillende hulpstoffen, verkrijgbaar. Ik zou je DA om een ander merk vragen en eens zien wat er dan gebeurt.
Ik kan alleen bij geen enkel merk vinden wat voor hulpstoffen er in zitten.
Gebruikersavatar
Door jannie.van-mastrigt
#3394327
Is de dosering van het medicijn gedaan in overleg met de dierenarts? Bij mensen wordt bij schildklierproblemen door middel van bloedafname de dosering van het medicijn vastgesteld.
Gebruikersavatar
Door Kaio
#3394332
Oo dat is echt vervelend. Hier krijgt onze schildklier hond sowieso apoquel want die had al jeuk ervoor.
Maar volgens mij heeft l-thyroxine geen smaakstoffen , dus hoop dat het daardoor beter zal gaan.
Want ja geen schildklier tabletten geven is ook geen optie
jannie.van-mastrigt schreef:Is de dosering van het medicijn gedaan in overleg met de dierenarts? Bij mensen wordt bij schildklierproblemen door middel van bloedafname de dosering van het medicijn vastgesteld.
Dat wordt bij honden ook gedaan, maar het instellen kan af en toe lastig zijn, en het kan ook door de jaren heen anders worden. Ik zie het bijv aan mijn hond en laat dan de test weer uitvoeren.
Door tt-tjes
#3394334
jannie.van-mastrigt schreef:Is de dosering van het medicijn gedaan in overleg met de dierenarts? Bij mensen wordt bij schildklierproblemen door middel van bloedafname de dosering van het medicijn vastgesteld.


Ik ben al sinds oktober bezig. Iedere 6 weken wordt hij geprikt, en zo wordt de dosering langzaam opgebouwd. Maar we krijgen hem nog steeds niet op de rit.
En we gebruiken de meest uitgebreide schildklier test.
Door tt-tjes
#3394897
Bono krijgt nu ruim een week de l-thyroxine, maar blijft jeuk houden. Zijn onderwol wordt er nog steeds met grote vlokken uitgekrabt. Zijn vacht wordt echt dun nu.
Ik snap er echt niks van. Voordat zijn schildklier probleem naar boven kwam had hij een prachtige vacht en totaal geen jeuk.
Verder vind ik zijn gedrag ook niet om over naar huis te schrijven.
Door tt-tjes
#3394905
Kaio schreef:https://www.mcvoordieren.nl/schildklier-hond

Hier staat wel iets over tijdelijke toenemende haaruitval en jeuk.
Maar je bent al best een tijdje bezig eigenlijk. Zou je toch denken dat het onderhand stabiel zou moeten zijn, maar het blijft te laag?
Wat merk je aan zijn gedrag?
Ben idd al sinds oktober bezig. De jeuk en haaruitval is begonnen nadat ik zijn medicatie omhoog heb gezet naar 2 x daags 200mcg. Hoger dan 200 verdraagt hij niet. Dan wordt hij heel onrustig. Ik heb vrijdag weer bloed laten prikken maar heb nog geen uitslag.
Hij is behoorlijk agressief tov Asha. Paar dagen geleden nog een fikse knokpartij tussen de heren. Hij staat regelmatig te fixeren. Gromt tegen mensen buiten. Niet leuk dus.
Gebruikersavatar
Door Kaio
#3394966
Dat klinkt echt niet ok zijn gedrag. Heb je het al besproken met de DA?
L*llige is dat het gedrag zowel van snelle als trage schildklierwerking kan komen alsmede door jeuk en pijn. Maar dat het op dit moment dan niet goed gaat met je knul is wel duidelijk :-\
Ben je inmiddels al wijzer wat betreft zijn bloeduitslagen van afgelopen keer?

Zijn er nog andere ziektes die de schildklierhormonen beïnvloeden vraag ik me dan af :g:
Door tt-tjes
#3394967
Heb t4 uitslag terug erg hoog naar mijn idee. 4.4 ref waardes 1.3 / 4.5.
Hij zat al een poos op 2.8 maar nu omhoog geschoten sinds dosis verhoogd is naar 2x 200 mcg. Ft4 heb ik nog niet terug.
Ik heb hem teruggezet naar 2x 150.
DA zei ook dat het zomaar kon dat zijn gedrag hierdoor komt.
Gisteravond had manlief per ongeluk weer 200 gegeven en ik merkte meteen verschil op de piektijd. :-\. Meteen weer meer krabben en aan zijn poten bijten.
Ik vind het echt raar dat ik hem niet ingesteld krijg. Tis jammer dat de pillen niet in 100 mcg te krijgen zijn. Dan zou ik 175 kunnen proberen.
Ergens hier moeten gewone bloeduitslagen van oktober staan. Die waren volgens mij gewoon goed
Door tt-tjes
#3394968
Kaio schreef: wo 12 feb 2020, 09:54
Zijn er nog andere ziektes die de schildklierhormonen beïnvloeden vraag ik me dan af :g:
Geen idee, dat zou best kunnen denk ik.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door