Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Kaio
#3396488
Lizzy schreef: vr 28 feb 2020, 16:36 Ongelofelijk, wat een impact dit spul op je ventje heeft gehad :o :o . Idioot he?!! Ik ben wel heeeeel erg blij voor jou en Bono. En zijn vacht groeit wel weer aan, toch?
Thyroxine toedienen is nou ook niet geheel ongevaarlijk. Te hoge schildklierwaarden of teveel van dat spul kan ook tot van alles leiden. Veel onrust en inderdaad ook gedragsproblemen.


Maar geweldig dat het zo snel al zoveel beter gaat met Bono! :D Dat is wel heel fijn! Uiteraard zal de vacht wat meer tijd nodig hebben om te herstellen. Maar in ieder geval is de rust weer teruggekeerd in huis en dat is toch wel heel belangrijk.
Je zou haast zeggen dat wellicht iets anders van invloed is op de waarden en dat daarom de medicatie totaal niet het juiste effect had. Maar he hopelijk heeft ie er verder geen last van
Door tt-tjes
#3397078
Kaio schreef: do 05 mar 2020, 17:50 Thyroxine toedienen is nou ook niet geheel ongevaarlijk. Te hoge schildklierwaarden of teveel van dat spul kan ook tot van alles leiden. Veel onrust en inderdaad ook gedragsproblemen.


Maar geweldig dat het zo snel al zoveel beter gaat met Bono! :D Dat is wel heel fijn! Uiteraard zal de vacht wat meer tijd nodig hebben om te herstellen. Maar in ieder geval is de rust weer teruggekeerd in huis en dat is toch wel heel belangrijk.
Je zou haast zeggen dat wellicht iets anders van invloed is op de waarden en dat daarom de medicatie totaal niet het juiste effect had. Maar he hopelijk heeft ie er verder geen last van
Nee, dat weet ik. Maar volgens zijn bloeduitslagen had hij het toch echt nodig. Het is allemaal erg vreemd. Ik moet nog een x naar Tannetje, maar dan kan op dit moment niet.
Verder wil ik over een week of 4 toch nog een x een groot bloedonderzoek laten doen, en nog een x een volledig schildklier panel.
En misschien is het wel zo dat hij het op een hele lage dosering wel goed doet. Niet iedere hond is hetzelfde natuurlijk, dus ook kijken naar de hond en niet alleen afgaan op de bloedwaardes. Want dat pakte voor Bono helemaal verkeerd uit.
Door Doornroos
#3415766
Met veel belangstelling heb ik dit topic gelezen. Sinds begin november heb ik mijn Missy (weimeraner) ook op Forthyron staan vanwege een veel te traag werkende schildklier. Eigenlijk is Missy al heel lang niet 100% in orde, met name last van huidklachten en geen energie. Van alles geprobeerd maar uiteindelijk leek het huidprobleem onder controle te zijn. Tijdens bloedonderzoek begin november bleek dat haar schildklier niet of nauwelijks werkzaam was. DA Forthyron voorgeschreven (2x daags 300mcg). Binnen 10 dagen was Missy weer een compleet andere hond, met energie voor tien! Fantastisch om te zien, alleen ontstond er helaas ook jeuk bij Missy. De jeuk neemt nu in een rap tempo toe, heb nu voor haar huid weer Hydrocortiderm gekregen. Het advies is om ook apoquel te gaan gebruiken.....maar ik twijfel hier allemaal enorm over. Heb zo het gevoel dat we van het 1 in het ander gaan komen. Is er niet een alternatief voor Forthyron???

Heeft iemand hier wellicht een advies of een idee?
Door Lizzy
#3415768
http://www.forthyron.nl/treatment#:~:te ... aanbevelen.

Als ik dit lees is het een bekend probleem, van voorbijgaande aard. Hoe lang heeft je hond deze klachten al? En heb je haar al eens met een zeer zachte shampoo gewassen?

Ik krijg niet de indruk dat er door de dierenarts naar een oorzaak is gezocht. En ik zou haar dus absoluut niet op de Apoquel zetten zonder grondig onderzoek.

Persoonlijk vroeg ik voor een doorverwijzing naar dermatoloog Dr. Vroom en ging ik daar naar toe met haar.

Verder ben ik natuurlijk nieuwsgierig naar wat je hond eet, of je daar al verandering in aan hebt gebracht en of je haar supplementen geeft die bij deze problemen passen.
Door Doornroos
#3415777
Dank voor je reactie Lizzy!
Denk dat ik inderdaad maar met Missy door ga naar een dermatoloog alvorens is tot nog meer middelen over ga. Dacht (en hoopte vooral) in het begin ook dat de jeuk van voorbijgaande aard zou zijn, maar zijn nu 5,5 week bezig met forthyron en het wordt tot heden alleen maar heftiger.
Ben vorig jaar qua voeding naar Lupo Sensitiv overgestapt, en gestopt met het geven van vlooienpippetjes. Hierna is haar huid zienderogen verbeterd maar deze gaat nu weer heel hard achteruit helaas.
Door Lizzy
#3415781
Ik denk dat je er achter moet zien te komen waar de jeuk vandaan komt. Het kan wel eens niets te maken hebben met de Forthyron. Of wel en dan weet Dr. Vroom dat. Of niet en dan moet je achterhalen of het een voedselallergie is of een omgevingsallergie (en zo ja, voor wat? Bloed + huidtest!). Ik zou dat onder begeleiding proberen te achterhalen. Ik vermoed dat Dr. Vroom je eerst gaat zeggen dat je een eliminatie dieet moet gaan doen. Ik ben zelf niet weg van haar eliminatieplan (want dat is volgens mij standaard tofu + groenten + rijst en ik vind dat echt echt echt geen honden) maar je zou aan haar kunnen vragen of je een rauw vlees eliminatie dieet mag doen, dus met een diersoort die je hond nog nooit eerder gegeten heeft (meer over eliminatie dieten : viewtopic.php?f=11&t=125781). Het is namelijk de simpelste stap om te achterhalen wat voor probleem je hond heeft, of het voedsel gerelateerd is of dat er een omgevingsallergie/atopie speelt. Of beide.
Door tt-tjes
#3416347
Bono had dit dus ook. Ik ben overgestapt naar humane schildklier medicatie en het gaat een stuk beter met hem. Het kan zo maar zo zijn dat de dosering aangepast moet worden.
Heb je een volledig schildklier panel laten testen?
Er is een fb groep waar je goede hulp krijgt trouwens. Want veel da weten weinig van schildklier problemen.
FB groep heet
Hypothyroidisme in Dogs
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door