Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door smulpaap
#3394276
Oh ja . Noa liep indertijd ook alleen nog maar los . Ze had o.a last van haar nek . En osteopatie bracht best verlichting .
Op Die manier kon ze haar eigen tempo bepalen , en had weer meer plezier in bewegen . Voerbak op de juiste hoogte , en uiteindelijk ook over op gemalen voeding
Allemaal van die dingen ter ontlasting van haar nek . Ze was altijd zeer fanatiek tav barf .
Door Hanny
#3394287
kaela,

Het is nergens vastgesteld, dat een hond van tien jaar nog niet zo hoort te zijn. Wie zegt dat en er zullen toch zeker uitzonderingen zijn, net als bij mensen. Respecteer je hond en zie hoe hij is en daar moet je het mee doen. Er is niets aan af te dwingen.
Hanny
Door eelke
#3394293
Nou, als mijn hond in een maand tijd ineens van vrolijk trekkend een half uur lopen naar met pijn en moeite 10 min volhouden gaat, dan ga ik dat niet zo maar accepteren hoor. Dat lijkt toch niet snel op veroudering, dat lijkt op dat er iets aan de hand is.

En als ik nu een manier vind om hem wat fit te houden, zodat ie wat bespiering houdt, zodat ie langer mee gaat, nou dan doe ik dat zeker. Dat hoeft niet tot in het oneindige natuurlijk, maar om nu te denken, nou ja, dit was het dan met je wandelingen, vanaf nu kom je de straat niet meer uit, nee, dat vind ik echt niet oké hoor. Ik ga hem niet dwingen. Maar als ik hem weer gemotiveerd kan krijgen dus iets als glucosamine, cbd of wandelingen in het bos, dan zou ik echt niet weten waarom ik dat niet zou doen.

Ik zal zn tuig nog eens opsnorren. Die gebruikten we niet meer omdat mijn moeder hem ook wel uit laat en hij dan zo trekt (trok, nu trek ik ::) ). Kijken of ie dat ineens wel leuk vind.

CRP was verhoogd trouwens. Ik moet nog even een rondje gaan google'en. Morgen, bij de koffie ;)
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3394294
Hanny schreef: vr 31 jan 2020, 19:03 kaela,

Het is nergens vastgesteld, dat een hond van tien jaar nog niet zo hoort te zijn. Wie zegt dat en er zullen toch zeker uitzonderingen zijn, net als bij mensen. Respecteer je hond en zie hoe hij is en daar moet je het mee doen. Er is niets aan af te dwingen.
Hanny
Ik zeg dat. Je kan mij niet wijsmaken dat een hond als Joep, die naast wat spondylose en allergien, altijd gezond is geweest en lekker mee heeft gewandeld met plezier in het leven, nu in zo’n korte tijd geen tien minuten meer kan wandelen. Dat is een verslechtering die te snel en te groot is. Ik geloof dat gewoon niet.

En ik vind het afschuiven op leeftijd dan echt te makkelijk. Wat nou als hij wel iets heeft en je kijkt niet verder “want hij is oud”. Ben je mooi in de aap gelogeerd als het wel iets blijkt te zijn waar je wat aan had kunnen doen. Of waardoor je eerder voor vredig inslapen kiest ipv er mee doorlopen. Als mijn moeder dat had gedaan bij Jeppe, had het arme dier maanden korter uitzichtloze pijn hoeven lijden. Zij schreef veel te veel weg onder de noemer hij wordt een dagje ouder en achteraf bleek dat allemaal pijn van de kanker te zijn geweest. Een ouder dier verdiend juist meer zorg, omdat veel lijden voorkomen kan worden.

Sorry voor het vervuilen van je topic Eelke. Dit is een reactie op Hanny, gaat absoluut niet over jou!
Door eelke
#3394298
Nee joh, niet erg. Ik typ net zelf ook iets in die richting he.

Kijk, een ieder is een ander honden-baasje, en ik vind alle meningen prettig, want die maken juist dat ik dan overwogen mijn eigen mening kan bouwen, omdat ik het van alle kanten bekeken heb. Dus nee, zeker niet erg.
Door eelke
#3394310
Galzuren, combinatietest (fotometrie)
Test Resultaat Referentiebereik Laag Normal Hoog
Galzuren, combinatietest
(fotometrie) 1.6 < 20 umol/l
Grote Check-up
Test Resultaat Referentiebereik Laag Normal Hoog
Nier: SDMA (EIA) 14 1 0 - 14 ug/dl
Kreatinine 102 44 - 133 umol/l
Ureum (BUN) 10.2 3.2 - 10.3 mmol/l
Natrium 149 142 - 153 mmol/l
Chloor 115 106 - 120 mmol/l
Kalium 4.6 3.9 - 5.8 mmol/l
Fosfaat 1.1 0.9 - 1.7 mmol/l
Lever: Bilirubine (totaal) 2.9 0 - 6.8 umol/l
ALT 32 25 - 122 U/l
Alkalische Fosfatase
(AF) 27 14 - 147 U/l
GGT 4 2 - 13 U/l
AST 21 14 - 59 U/l
GLDH 3 1 - 18 U/l
Totaal eiwit 64 54 - 76 g/l
Albumine 30 28 - 43 g/l
Globuline 34 24 - 43 g/l
Pancreas: Glucose 4.1 3.2 - 7.0 mmol/l
Amylase 853 333 - 1264 U/l
Lipase 26 26 - 298 U/l
Cholesterol 7.7 2 3.6 - 10.3 mmol/l
Cholesterol 7.7 2 3.6 - 10.3 mmol/l
Fructosamine 212 177 - 314 umol/l

3 of 5

IDEXX Reference Laboratories Cliënt: Verhagen Patiënt: Joep

Pagina 2 van 3

Spier: CK 91 41 - 378 U/l
Calcium 2.5 2.1 - 2.9 mmol/l
Magnesium 1.0 0.7 - 1.1 mmol/l
Triglyceriden 0.6 3 0.3 - 5.3 mmol/l
CRP (c-reactive
proteine)
(immunoturbidimetrie)

22.5 0 - 10.7 mg/l HOOG

Opmerkingen:
1. Zowel de SDMA- als de kreatinineconcentratie zijn beide niet
verhoogd: de nierfunctie is vermoedelijk goed. Voer een
volledig urineonderzoek uit om er zeker van te zijn dat er geen
andere aanwijzingen zijn voor nierziekte.
2. Cholesterol (nuchtere honden met normaal gewicht): < 7.9 mmol/l
3. Triglyceriden (nuchtere honden met normaal gewicht): 0.3 - 1.7 mmol/l

Leukocyten 14.9 4.9 - 17.6 G/l
Erytrocyten 6.0 5.4 - 8.7 T/l
Hemoglobine 14.7 13.4 - 20.7 g/dl
Hematocriet 44.7 38.3 - 56.5 %
MCV 74.3 59 - 76 fl
MCH 24.4 21.9 - 26.1 pg
MCHC 32.9 32.6 - 39.2 g/dl
Trombocyten 239 143 - 448 G/l
Reticulocyten (rel.) 0.26 %
Reticulocyten (abs.) 15700 1 /ul

Opmerkingen:
1. .
Richtlijn voor de beoordeling van regeneratie (reticulocyten/ul):
< 110.000 Normaal bij niet anemische patienten
< 110.000 Onvoldoende bij anemische patienten
110.000-150.000 Milde regeneratie
150.000-300.000 Matige regeneratie
> 300.000 Hoge mate van regeneratie
Het aantal reticulocyten moet altijd in combinatie met de ernst van
de anemie worden geinterpreteerd.
.
Differentiatie witte bloedcellen
Test Resultaat Referentiebereik Laag Normal Hoog
Basofiele granulocyten 0 %
Eosinofiele granulocyten 3 %
Segmentkernige
neutrofielen 74 %
Lymfocyten 19 %
Monocyten 4 %

Basofiele granulocyten
(abs.) 0 0 - 100 /ul
Eosinofiele granulocyten
(abs.) 418 70 - 1490 /ul
Segmentkernige
neutrofielen (abs.) 10988 2940 - 12670 /ul
Lymfocyten (abs.) 2867 1060 - 4950 /ul
Monocyten (abs.) 657 130 - 1150 /ul

Steeds Joep zijn uitslag en dan de referentiewaarden. Geen schildklier he, dat is wel vreemd toch? Alleen de CRP valt niet binnen de referentiewaarde. En Lipase zit op de laag-referentiewaarde. De mail heeft een handige opmaak met achter de waardes een tabelletje met laag - normaal - hoog maar die kopieert ie niet mee en ik kan op mijn chromebookje geen printscreen vinden.

Oh wacht, ik probeer het wel ff via mn telefoon.
Gebruikersavatar
Door Kim_S
#3394317
Een rondje googelen op verhoogd CRP levert mij op dat het kan komen door een acute ontsteking, maar dat het ook verhoogd is na een chirurgische ingreep. Dat zou dus kunnen verklaren waarom het bij Joep verhoogd is nog.

Ik zou de schildklier nog laten testen, en daarnaast ook even langs een osteopaat met hem.

Wel fijn dat de bloedwaardes verder goed zijn :)
Door Siberienne
#3394321
CRP is een acute fase eiwit; oftewel dat gaat omhoog bij infecties, bij sommige ontstekingen en inderdaad ook na operaties. Alleen dan hoort het wel snel weer te dalen. Ik weet even niet meer wanneer Joep geopereerd is en hoe groot de ingreep was, maar zelfs na grote operaties is een CRP met 1-2 weken wel weer normaal. Nou moet ik wel zeggen dat bij ons een CRP van 25 (bij mensen dus) nou niet echt als schokkend wordt ervaren. in mijn boek is dat ‘licht verhoogd’
Gebruikersavatar
Door Kaio
#3394329
Schildklier zou ik toch ook ff testen, is een makkelijke om echt uit te sluiten, en kan inderdaad dit soort klachten veroorzaken.
Volgens mij is voor een schildklier test altijd een apart buisje bloed voor nodig en een aparte test ( ander laboratorium of zo) zit niet in gewone uitgebreide bloedtest erbij
#3394336
Siberienne schreef: za 01 feb 2020, 11:11 CRP is een acute fase eiwit; oftewel dat gaat omhoog bij infecties, bij sommige ontstekingen en inderdaad ook na operaties. Alleen dan hoort het wel snel weer te dalen. Ik weet even niet meer wanneer Joep geopereerd is en hoe groot de ingreep was, maar zelfs na grote operaties is een CRP met 1-2 weken wel weer normaal. Nou moet ik wel zeggen dat bij ons een CRP van 25 (bij mensen dus) nou niet echt als schokkend wordt ervaren. in mijn boek is dat ‘licht verhoogd’
Maar bij een infectie verwacht je toch dat de leucocytes verhoogd zijn, en dat zijn ze niet?
Door eelke
#3394349
Siberienne schreef: za 01 feb 2020, 11:11 CRP is een acute fase eiwit; oftewel dat gaat omhoog bij infecties, bij sommige ontstekingen en inderdaad ook na operaties. Alleen dan hoort het wel snel weer te dalen. Ik weet even niet meer wanneer Joep geopereerd is en hoe groot de ingreep was, maar zelfs na grote operaties is een CRP met 1-2 weken wel weer normaal. Nou moet ik wel zeggen dat bij ons een CRP van 25 (bij mensen dus) nou niet echt als schokkend wordt ervaren. in mijn boek is dat ‘licht verhoogd’
In het boek van de DA ook. Castratie was op 17-12, en wat is zwaar? Een castratie en 3 wratjes verwijderen. Ik denk wel dat de prostaatontsteking wel gigantisch was. De DA van toen gaf aan te denken dat zijn prostaat 5 - 6 x zo groot was als normaal en het heeft echt 4 dagen flink gebloed (als in, dat ik dacht, red ie het wel want hij lekt zo door zijn maandverbandjes heen).
Kaio schreef:Schildklier zou ik toch ook ff testen, is een makkelijke om echt uit te sluiten, en kan inderdaad dit soort klachten veroorzaken.
Volgens mij is voor een schildklier test altijd een apart buisje bloed voor nodig en een aparte test ( ander laboratorium of zo) zit niet in gewone uitgebreide bloedtest erbij
Ze hebben wel meerdere bloedtesten gedaan. 2 buisjes getrokken. Dus ik begrijp niet zo goed waarom schildklier dan niet. Ik heb aangegeven, test gewoon alles maar wat nodig is of zou kunnen zijn. Zijn bloed is wel opgestuurd naar het lab. Het bloedonderzoek voor de castratie konden ze in de praktijk zelf doen, dit niet. Ik denk dat ik nu afwacht hoe het de komende weken gaat. Eerst de AB maar eens. Ik ga me ondertussen wel inlezen in schildklierklachten.
Siberienne schreef: Niet echt nee, maar bij een simpele blaasontsteking bijvoorbeeld heb je ook niet altijd echt verhoogde leukocyten in het bloed.
En hoe zit dat met een nierbekkenontsteking? Moet daar verder in de nierfunctie of urine iets van terug te zien zijn?

Kijk, op zich zou het wel iets verklaren. Ergens een ontsteking die moeilijk doet in zijn buik, waardoor zijn buik zeer gaat doen na een stukje lopen. Maar ik heb eigenlijk toch niet echt het gevoel dat het dat is, omdat dat een beetje hoopvol denken is ofzo.

Al liep ie net als een razende want ik had hem voor het lopen nog geen eten gegeven en hij wist dat dat thuis klaar stond... ::)
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door