Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door dagopvang.utrecht
#3389881
Goedenavond, op vrijdag 13 september is bij mij Luus de Oudduitse herder geboren. Het was een moeizame bevalling. Ze heeft vastgezeten in het geboortekanaal en is uiteindelijk geboren op het parkeerterrein bij de DA. We dachten dat ze dood was, maar met hartmassage en mond-op mondbeademing is ze weer zelfstandig gaan ademen. Ze was er eentje van de drie. Met de andere 2 gaat het super. Het aanleggen ging ook moeizaam. Ze leek te drinken, maar kreeg niets binnen, leek het. We hebben haar 3 weken sondevoeding gegeven en sprongen een gat in de lucht toen ze zelfstandig ging eten. Toch bleef ik het gevoel houden dat er iets niet klopte. Ze bleek een flinke overbeet te hebben, maar kon zelfstandig eten, ging blaffen en deed beperkt mee met de andere 2. Ze is nu 10 weken en weegt 7 kilo ten opzichte van de andere 2 is ze schraal. Door haar overbeet drukt ze het vlees plat, wat ze met haar onderkaakje moet oppakken. Omdat ik van alles prakizeer om haar maar wat aan te laten komen ben ik brokjes gaan geven. Brokjes kan ze van de grond oppakken, dus dan maar brokjes. Gisteren zag ik dat ze de brokjes door haar mond liet rollen en niet kauwde, daarna slikt ze ze door. Om een lang verhaal minder lang te maken; ik ben weer met haar naar de DA gegaan en heb gevraagd foto's te maken van haar kaken. Ook de DA schrok. Ze zag namelijk geen enkele aanleg tot het kaakgewricht. Zelf had ze dit nog nooit meegemaakt en heeft me verwezen naar Frans Knaake, waar ik me helemaal in kan vinden. Ook al weet ik dat ik niet vooruit moet denken omdat dat alleen speculeren is, ben ik daar toch toe geneigd. Mijn vraag is eigenlijk......heeft iemand ooit gehoord van een hond zonder kaakgewricht, heeft iemand daar ervaring mee en hebben jullie evt. nog suggesties? Dank je wel voor het meedenken alvast.
Door kakocavi
#3389913
Bedoel je dat ze geen onderkaak heeft? Of dat ze echt het gewricht mist, dus de connectie tussen onderkaak en schedel? Van het eerste heb ik weleens gehoord bij mensen, het tweede niet.

Kauwen lukt natuurlijk niet, dus ze moet dan kvv hebben denk ik. Verder geen idee of je nog ergens rekening mee moet houden en of er chirurgische behandeling voor bestaat bij dieren (ik denk het niet). Akelig voor jou en het beestje.
Door Siberienne
#3389920
Ik had er nog nooit van gehoord en ben wel even gaan googelen, ook met Engelse medische zoektermen maar kan niks vinden over het ontbreken van het gewricht.
Wel afwijkende stand van gewrichten die tot problemen kunnen leiden en schade van bv ongelukken maar dit is volgens mij heel bijzonder.

Wat een nare verrassing zeg, sterkte ermee!

(Zou zemisschien wel KVV soep kunnen slobberen?)
Door Anne in Zweden
#3389933
Ik zou het ook met kvv proberen, desnoods aangelengd met water of bouillon, zodat ze het kan opslobberen. En inderdaad: heeft ze wel een onderkaak, maar geen gewricht tussen onder- en bovenkaak? Of zitten onder- en bovenkaak aan elkaar vergroeid? Maar als ze geen onderkaak had, zou je dat toch allang gezien hebben, lijkt me.

Heel bizar dit. Hopelijk kan ze met de juiste vorm van haar voeding toch tot een vrolijke hond opgroeien; in principe moet dat kunnen, denk ik, zolang je een manier vindt waarop ze genoeg eten binnenkrijgt. Sterkte, en hou ons op de hoogte!
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3389935
Dan heeft ze eigelijk permanent een ontwrichte kaak? Of dat effect toch?
Misschien kan je daar iets mee?
Ik heb vroeger een kater gehad die na een aanrijding een ontwrichte kaak had, de dierenarts had het fout gediagnosticeerd als een gebroken kaak en mijn ouders wilden geen operatie betalen. Hij kon idd nog brokjes eten (inslikken) en natvoer binnen werken, ik vermoed dat kvv dus ook moet lukken. Verder had hij er dagdagelijks geen last van, je kon enkel niet zelf zijn kaak openen (voor een pil vb) want dat deed hem pijn. Maar zijn kaakspieren compenseerden wel en zorgden dat alles op zijn plaats (ale verkeerd maar bon, wel stabiel) bleef zitten.
Gebruikersavatar
Door dagopvang.utrecht
#3389944
Dank jullie wel voor de reactie. Ze heeft wel een onderkaak, maar mist in aanleg dus het gewricht waarmee ze haar mondje open moet doen. Gapen kan dus beperkt. Dan heeft ze ook nog een forse overbeet. Mijn 7 honden staan allemaal op KVV en Barf, maar omdat ze die forse overbeet heeft, drukt ze met haar neus het vlees plat en omdat ze haar mondje maar beperkt open kan doen kan ze met haar onderkaak het platgedrukte vlees er niet uitscheppen. Haar broertje en zusje wegen nu ong 10 kilo en zij weegt 7 kilo. Het is een blij hondje en loopt de hele dag te kwispelen, dus dat geeft moed. Brokjes kan ze wel pakken, maar ze kauwt ze nauwelijks. KVV-soep zou ik inderdaad nog eens kunnen proberen.........er is een redelijke kans dat ze dat naar binnen kan slobberen. Ik zal als het me lukt een foto plaatsen. :-))
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door