Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door CallistaBea
#3389035
Bea heeft een aantal ontstekingen en een dikke harde schijf bij een tepel.

Ik heb nu antibioticum meegekregen in de hoop dat de kleine bultjes/ontstekingen weggaan.

Waarschijnlijk draait het toch op een operatie uit (dikke harde schijf bij melkklier verwijderen).

Bea heeft zelf nergens last van. Ze zit juist heel goed in haar velletje.

Wat ik nu zo vreemd vind is dat er geen bloedonderzoek o.i.d. geadviseerd is.

Bea is 13,6 jaar.

Bijgaand het rapport vd dierenarts.

Hebben jullie misschien nog ander advies?
5F9C7318-78C1-4CEE-8A63-E5AD25C575BC.jpeg
5F9C7318-78C1-4CEE-8A63-E5AD25C575BC.jpeg (207.12 KiB) 2093 keer bekeken
Door Lizzy
#3389036
Jeetje, wat vervelend joh! Ja, heel eerlijk? Ik liet mijn hond niet zomaar opereren. Helemaal geen leuke operatie, melklijsten verwijderen. Ik geloof dat ik toch voor een second opinion naar een andere dierenarts ging. Of een holistisch dierenarts.
Door Lizzy
#3389042
pearlsofpassion schreef: wo 06 nov 2019, 00:19 Waarom zou je dat niet doen, Lizzy?
Wat is je redenering daarachter?
Ik zeg niet dat ik haar niet zo opereren. Ik zeg dat ik niet zo maar zou opereren.

Dierenarts geeft zelf al aan "liever melklijst verwijderen als de ontstekingen weg zijn". En wat gaat ie (als die weg zijn) dan nog weghalen? Tumoren? Die bij de hond in 50% van de gevallen goedaardig zijn? Ik weet verder ook niet wat voor ras Bea is maar ze is ruim 13,5 jaar. Stel we hebben het hier over een Rottweiler: dan vind ik dat je je serieus af moet vragen of zo'n zware operatie nog opweegt tegen het lekker laten voor wat het is en kijken of je met ondersteuning haar zo lang mogelijk een fijn leven kunt geven. Ik denk daarbij ook aan inwendig en uitwendig Golden Paste bijvoorbeeld. Maar er zijn vast nog veel meer dingen die je kunt doen en daarom zeg ik "second opinion holistisch dierenarts". Is het een ras die gemiddeld de 18 jaar wel haalt: wordt het verhaal weer anders natuurlijk.
Door Lizzy
#3389046
Maar wat zijn het voor bulten? Praten we hier nou over ontstekingen of over tumoren? Wat wil de dierenarts weghalen? Of weet de dierenarts het niet? Het schijnt trouwens wel zo te zijn dat het nemen van biopten niet echt heel zinvol is in geval van borstkliertumoren dus dat pleit dan weer voor helemaal weg halen.....

Drie jaar geleden was je hond natuurlijk nog maar 10. En ik kan hier vandaan natuurlijk niet zien in welke conditie je hond verder is.
Gebruikersavatar
Door CallistaBea
#3389049
Lizzy schreef: wo 06 nov 2019, 09:13 Maar wat zijn het voor bulten? Praten we hier nou over ontstekingen of over tumoren? Wat wil de dierenarts weghalen? Of weet de dierenarts het niet? Het schijnt trouwens wel zo te zijn dat het nemen van biopten niet echt heel zinvol is in geval van borstkliertumoren dus dat pleit dan weer voor helemaal weg halen.....

Drie jaar geleden was je hond natuurlijk nog maar 10. En ik kan hier vandaan natuurlijk niet zien in welke conditie je hond verder is.
Goede conditie. Muv artrose.

Of het tumoren zijn of ontstekingen zal blijken of het verdwijnt door de antibiotica. Zo heb ik het begrepen.
Door Lizzy
#3389053
Zou je denken dat ze ontstekingen in haar bloed moeten zien? Is daar geen verhoging van bepaalde waardes: is het geen ontsteking? Die redenatie? Ik weet niet waarom je dierenarts dat niet adviseert. Ik weet ook niet of het zo duidelijk is altijd. Zeker als een ontsteking ingekapseld zit. Maar vraag het hem/haar want ik vind het een goeie vraag!

Als ze nog in goede conditie is, dan is het natuurlijk de overweging wel waard.
Gebruikersavatar
Door CallistaBea
#3389056
By the way: Golden Paste krijgt ze al voor de artrose.

Ik zal morgen de da eens bellen.

Nu heb ik hier een hondje dat misselijk is (zojuist heeft overgeven, 6 uur nadat ze gegeten heeft) en zielig in haar bench ligt door die antibiotica.
Gebruikersavatar
Door doranto
#3389058
Ik denk dat ik haar eerder niet zou laten opereren dan wel. Eén melklijst is al weg. Een tweede nu weghalen is een nog veel zwaardere ingreep is mijn ervaring. Mijn zus had precies hetzelfde bij haar hondje. Voor de verwijdering van de 2de melklijst was ze fris en fruitig. Ze is na de 2de operatie niet meer opgeknapt.
Ik zou denk ik eerder gaan voor kwaliteit dan kwantiteit.
Is ze trouwens gecastreerd? Een da. vertelde mij, dat wanneer een hond gecastreerd is de knobbeltjes bij de melkklieren altijd kwaadaardig zijn.
Gebruikersavatar
Door CallistaBea
#3389064
Doranto schreef: wo 06 nov 2019, 19:01 Ik denk dat ik haar eerder niet zou laten opereren dan wel. Eén melklijst is al weg. Een tweede nu weghalen is een nog veel zwaardere ingreep is mijn ervaring. Mijn zus had precies hetzelfde bij haar hondje. Voor de verwijdering van de 2de melklijst was ze fris en fruitig. Ze is na de 2de operatie niet meer opgeknapt.
Ik zou denk ik eerder gaan voor kwaliteit dan kwantiteit.
Is ze trouwens gecastreerd? Een da. vertelde mij, dat wanneer een hond gecastreerd is de knobbeltjes bij de melkklieren altijd kwaadaardig zijn.


Een kwaadaardige tumor komt vlgs mij na gemiddeld 2/2,5 jaar terug dus ik vraag me zeker gezien Bea’s leeftijd af of de hele melklijst verwijderd moet worden.
Maar om helemaal niets te doen? En dan? Stel dat het opeens heel snel gaat :-[ :-[

Maar om nou te zeggen dat bij een gecastreerde hond de bultjes altijd kwaadaardig zijn?
Gebruikersavatar
Door doranto
#3389065
CallistaBea schreef: wo 06 nov 2019, 20:54 Een kwaadaardige tumor komt vlgs mij na gemiddeld 2/2,5 jaar terug dus ik vraag me zeker gezien Bea’s leeftijd af of de hele melklijst verwijderd moet worden.
Maar om helemaal niets te doen? En dan? Stel dat het opeens heel snel gaat :-[ :-[

Maar om nou te zeggen dat bij een gecastreerde hond de bultjes altijd kwaadaardig zijn?
Ja dat is echt een dilemma :-\
Dat bij een gecastreerde hond de bultjes altijd kwaadaardig zijn, is mij verteld door een dierenarts. Bij een ongecastreerde hond zou de kans 50 - 50 zijn. Of het echt zo is weet ik natuurlijk niet.
Door Lizzy
#3389068
Doranto schreef: wo 06 nov 2019, 20:58 Ja dat is echt een dilemma :-\
Dat bij een gecastreerde hond de bultjes altijd kwaadaardig zijn, is mij verteld door een dierenarts. Bij een ongecastreerde hond zou de kans 50 - 50 zijn. Of het echt zo is weet ik natuurlijk niet.
Ik heb dit echt nog nooit eerder gehoord. Heb je nog een andere bron hiervoor?
Gebruikersavatar
Door doranto
#3389079
Lizzy schreef: wo 06 nov 2019, 21:26 Ik heb dit echt nog nooit eerder gehoord. Heb je nog een andere bron hiervoor?
Nee, een andere bron heb ik niet. Het werd mij verteld door de da die ik aan de telefoon had, voordat Phemke werd gecastreerd. Het was óf een da. van de dierenkliniek 't Westland, óf een van de dierenkliniek de Kempen, waar Phemke geopereerd is.
Omdat Phemke al 3 jaar is en 5x loops geweest was, zouden de kansen op mammatumoren nu net zo groot zijn als wanneer we ze niet zouden laten castreren. Het 'voordeel' was volgens hem nu echter dat je meteen in kon grijpen als er een knobbeltje werd ontdekt en dat niet eerst hoefde te laten onderzoeken, omdat het dan sowieso kwaadaardig zou zijn.

ps. Nu ik er over nadenk denk ik dat de kans het grootste is dat het 1 van de 2 dierenartsen van 't Westland was die de laparoscopische operaties uitvoeren, die mij dit vertelde.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door