Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door pike
#3388424
Siberienne schreef: wo 23 okt 2019, 15:31 Koolhydraten zijn relatief goedkope energie, brein en spieren kunnen glucose gebruiken en biochemisch gezien hoeft er in de cel minder omgezet te worden om de spier en brein cellen van energie te voorzien. Vooral het brein kan niet zonder glucose.

Als ik de nierwaarden van Jakkie zie dan denk ik dat het best zou kunnen dat zijn nieren toch echt wel slechter functioneren. Kreatinine wordt gebruikt als maat voor glomerulaire filtratie van de nier: dus hoeveel bloed wordt er feitelijk gefilterd. Bij mensen die je dat bij weinig spiermassa bv de kreat relatief laag is en dat dan soms ook bij een kreatinine in een normaal bereik er toch al fors slechtere nierfunctie is. Daarom wordt eigenlijk niet meer standaard de kreatinine gebruikt als maat maar de 'klaring", die kun je berekenen (schatten) of meten (24-uurs urine kreat uitscheiding, urine portie kreat). Wat ik niet snap (en ik heb er naar gezocht maar kan het niet vinden) waarom er bij honden geen normaalwaarden naar gewicht van de hond zijn en geen geschatte klaring en ik durf niet zomaar de formules voor de mens te gebruiken. Als je bij de mens omrekent van kreat naar klaring gebruik je lichaamsgewicht en leeftijd als corrigerende factor.
Die 33 van Jakkie zou in mijn ogen wijzen op relatief laag in eiwit/spiermassa zitten, die waarde van 87 dat de nierfunctie globaal 2-3 x zo slecht is geworden als er in de tussentijd niks aan zijn dieet veranderd is.

Vergeet ook niet dat hart en nieren weliswaar verschillende organen zijn maar wel heel nauw samenwerken met in balans houden van de vochthuishouding. Als de nieren achteruit gaan willen ze toch de doorbloeding zo goed mogelijk houden en gaan ze stoffen afscheiden die het hart weer opjagen (voor de details google maar eens op RAAS systeem) en als dat hart het dan niet trekt kun je weer problemen met vocht-huishouding krijgen. Ik kan me best voorstellen dat koolhydraten nu helpen om de stofwisseling van eiwitten en de doorbloeding van de nier rustiger te krijgen en daarmee het hart te ontlasten. Hoewel ik de details niet kan reproduceren meer. Daarvoor is mijn fysiologie te roestig en te mens gebaseerd ;)
Ik vind het al aardig gedetailleerd ::) en begrijpelijk verteld :cool:
[/quote] Jakkie zit zeker laag in spiermassa. Zijn stoere spieren zijn al een tijdje weg.
Tussen beide metingen ligt 2 jaar en hij is in die tussentijd wel van dieet veranderd. Van barf naar kvv (zeer kort na die eerste meting) naar gestoomd (enkele maanden geleden). De gestoomde maaltijden zijn lager in eiwit dan de kvv.

Klopt mijn indruk dat het een beetje een kip-ei verhaal is?
Wetende dat Jakkies hart niet goed functioneert (hij heeft al jaren een ruisje wat zich in de loop van dit jaar heeft ontwikkeld tot een flinke hartruis), ligt dat misschien wel aan de basis; de bloedtoevoer naar de nieren wordt minder en de nieren kunnen onvoldoende stoffen uitscheiden. Of hebben verslechterende nieren de hartruis verergerd? Ingewikkeld gebeuren.
Door Siberienne
#3388433
Het is enorm ingewikkeld. Ter illustratie ; in de opleiding tot internist had je 4 grote examens vroeger en 1 ervan heette ‘water en zout’ en ging puur over dat systeem van nieren en bloeddruk regelen en uitscheiding van stoffen en iedereen had daar een hekel aan omdat het echt moeilijk was ...

Het is een kringloop en het hart en de nieren zullen zeker met elkaar te maken hebben. Zodra de nieren het gevoel krijgen dat ze te weinig bloed krijgen, maken ze een hormoon aan dat de bloeddruk omhoog jaagt maar als het hart niet goed werkt is dat daar weer een te zware belasting voor. Bij mensen geef je dan wel ace-remmers die dat enzym remmen waardoor de bloeddruk daalt maar dat moet ook weer niet te erg dalen want dan krijgen de nieren weer te weinig bloed en gaan de nierfunctie achteruit. Dit is varen tussen de klippen en bij je oude mannetje is comfort nu het belangrijkste.

Ik kan me zijn foto nog herinneren van zijn verjaardag, ik hoop dat jullie nog wat mooie ‘herfsttijd’ gegund is. Fijn dat het met dit dieet wat beter gaat. Kennis is leuk maar belangrijkste leer je nu door naar hem te kijken wat voor hem werkt.
Gebruikersavatar
Door pike
#3388436
Uiteraard gaat het voor Jakkie nu om comfort. Wat er waar exact schort komen we toch niet achter, we laten hem niet meer binnenste buiten keren, en we moeten echt op zijn signalen afgaan. En die zijn soms nogal tegenstrijdig moet ik zeggen. Ik heb momenten waarop ik denk: Het is goed geweest. En dan huppelt hij even later weer blij en vrolijk door huis en tuin. Hij zal zich ook niet altijd even goed of even slecht voelen.
Wat je zegt, kennis is leuk. Kennis opdoen is leuk. En ik duik er ook niet verder in omwille van Jakkie, maar gewoon omwille van het willen weten, willen begrijpen, kunnen verklaren :biggrin2:
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door