Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Kiraly
#3388079
Onze beauceron van bijna 9 ging ineens mank lopen met zijn linker voorpoot. Wij hebben niet gezien of gehoord dat hij zich verstapt heeft. Wij canicrosse en canitrailen met hem, dus overbelasting is ook mogelijk. Wij hebben hem een paar dagen echt rust gegeven, kleine rondjes uit en meer niet. Het verbeterde niet dus naar de dierenarts. Bij het onderzoek liet hij ook niet zien waar het pijn deed, en zelfs toen we zijn loopgang lieten zien, deed hij daar of er niks was. Hij reageerde een beetje op zijn rechterschouder. We kregen Cimalgex 80mg mee en nog een paar dagen rust en opzich een afspraak voor foto's. Dit omdat hij onder narcose gaat omdat hij het bij de dierenarts heel eng vind. Maar hij ging naar een aantal dagen weer goed lopen. In het begin viel het niet zo op, maar hij ging steeds meer drinken. Zijn plassen werden langer en meer en hij plaste s'nachts 1x binnen. Dus nieuwe afspraak bij de dierenarts urine mee, urine was helemaal goed. Bloed laten prikken op zijn nieren. Nu is de bun 13,85. De rest is allemaal goed. Hij staat het gros van zijn leven op KVV, verschillende merken. Nu kan het dus door zijn voer komen of de Cimalgex, wij denken het laatste. Als het door de medicijnen komt, moet het lichaam het zelf opruimen, dat zei de dieren arts ook,is het door zijn eten moeten wij het aanpassen. Natuurlijk beginnen ze dan gelijk over brokken, maar dan wordt het een barf nierdieet. Over 2 maanden weer prikken. Moet ik me nu zorgen maken over beginnende nierproblemen ? Moet ik zijn voeding nu al aanpassen?
Dit zijn de uitslagen:
BUN​ 13,83*​ 3,28 - 10,42 mmol/l
GLU​ 5,8​ 4,1 - 7,1 mmol/l
ALP ​20​ 13 - 83 u/l
TP​ 69​ 50 - 72 g/l
GPT​ 24​ 17 - 78 u/l
CRE​ 112​ 35 - 124 umol/l
ALB​ 38​ 26 - 40 g/l
Zijn er meer die dit hebben mee gemaakt door de Cimalgex? Hij heeft de rest van zijn leven nog nooit medicijnen gehad, omdat hij nooit wat mankeerde.
Groetjes Danielle
Door Lizzy
#3388080
Kiraly schreef: do 17 okt 2019, 08:27 Onze beauceron van bijna 9 ging ineens mank lopen met zijn linker voorpoot. Wij hebben niet gezien of gehoord dat hij zich verstapt heeft. Wij canicrosse en canitrailen met hem, dus overbelasting is ook mogelijk. Wij hebben hem een paar dagen echt rust gegeven, kleine rondjes uit en meer niet. Het verbeterde niet dus naar de dierenarts. Bij het onderzoek liet hij ook niet zien waar het pijn deed, en zelfs toen we zijn loopgang lieten zien, deed hij daar of er niks was. Hij reageerde een beetje op zijn rechterschouder. We kregen Cimalgex 80mg mee en nog een paar dagen rust en opzich een afspraak voor foto's. Dit omdat hij onder narcose gaat omdat hij het bij de dierenarts heel eng vind. Maar hij ging naar een aantal dagen weer goed lopen. In het begin viel het niet zo op, maar hij ging steeds meer drinken. Zijn plassen werden langer en meer en hij plaste s'nachts 1x binnen. Dus nieuwe afspraak bij de dierenarts urine mee, urine was helemaal goed. Bloed laten prikken op zijn nieren. Nu is de bun 13,85. De rest is allemaal goed. Hij staat het gros van zijn leven op KVV, verschillende merken. Nu kan het dus door zijn voer komen of de Cimalgex, wij denken het laatste. Als het door de medicijnen komt, moet het lichaam het zelf opruimen, dat zei de dieren arts ook,is het door zijn eten moeten wij het aanpassen. Natuurlijk beginnen ze dan gelijk over brokken, maar dan wordt het een barf nierdieet. Over 2 maanden weer prikken. Moet ik me nu zorgen maken over beginnende nierproblemen ? Moet ik zijn voeding nu al aanpassen?
Dit zijn de uitslagen:
BUN​ 13,83*​ 3,28 - 10,42 mmol/l
GLU​ 5,8​ 4,1 - 7,1 mmol/l
ALP ​20​ 13 - 83 u/l
TP​ 69​ 50 - 72 g/l
GPT​ 24​ 17 - 78 u/l
CRE​ 112​ 35 - 124 umol/l
ALB​ 38​ 26 - 40 g/l
Zijn er meer die dit hebben mee gemaakt door de Cimalgex? Hij heeft de rest van zijn leven nog nooit medicijnen gehad, omdat hij nooit wat mankeerde.
Groetjes Danielle
Ja, ik heb dit eerder gezien met NSAID. En alleen een verhoging van BUN zou voor mij geen reden zijn om voeding aan te passen. Ik zou dat pas gaan doen als CREA (of CRE) ook verhoogd zou zijn. Maar het zou voor mij wel reden zijn om met de NSAID te stoppen en over te gaan op een beter/gezonder alternatief. Ik denk daarbij aan CBD olie, Golden Paste en in geval van artrose bijv. ook Glucosamine/Chondroïtine/MSM en Collageen type 2. Maar goed, zonder foto kun je geen artrose diagnosticeren en het kan van alles wezen natuurlijk. Maar ik stapte in ieder geval van de pijnstilling af, ging naar een osteopaat of fysiotherapeut voor verder onderzoek naar het bewegingsapparaat en ging supplementen geven zoals boven genoemd.

Oh. En brokken zijn zo'n beetje het aller, aller, allerslechtste wat je een hond met nier problemen (of mogelijk aanstaande beginnende nierproblemen) kunt geven!
Door Kiraly
#3388083
Bedankt voor je antwoord lizzy, we zijn idd gelijk gestopt toen we merkte dat hij meer ging drinken. Maar dan is het kwaad al geschiet, helaas. Hij krijgt idd glucosamine. Cbd is idd een goede om in gedachte te houden. Wij zijn ook geen brokken mensen :-[ :biggrin2: . Het stelt in ieder geval gerust dat dit dus vaker voorkomt door de nsaid. En wij dachten ook aan een fysio of iets in die hoek, mocht er niks uit de foto komen. We laten in ieder geval dan toch zijn bloed weer controleren over een aantal weken.
Nog 1 vraag, zou jij hem nu solidago geven om hem te ondersteunen? Of heeft dat hierbij geen nut?
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3388084
Hoe lang is het geleden dat je gestopt bent?
Als dat maar een paar dagen is, kan je ook overwegen hem even een infuus te laten geven om door te spoelen. Dat helpt aanzienlijk in het afdrijven van de afvalstoffen van de medicijnen.
Hoeft geen dagenlang hé. Gewoon 1 infuuszak kan al veel verschil maken en dan kan je er gewoon voor die paar uurtjes bij blijven.

Je kan hem zelf natuurlijk ook een tijd wat meer vocht geven. Iets wat hij lekker vind verdunnen en paar keer per dag aanbieden. Kan zeker nooit kwaad.
Door Lizzy
#3388087
Kiraly schreef: do 17 okt 2019, 08:57 Bedankt voor je antwoord lizzy, we zijn idd gelijk gestopt toen we merkte dat hij meer ging drinken. Maar dan is het kwaad al geschiet, helaas. Hij krijgt idd glucosamine. Cbd is idd een goede om in gedachte te houden. Wij zijn ook geen brokken mensen :-[ :biggrin2: . Het stelt in ieder geval gerust dat dit dus vaker voorkomt door de nsaid. En wij dachten ook aan een fysio of iets in die hoek, mocht er niks uit de foto komen. We laten in ieder geval dan toch zijn bloed weer controleren over een aantal weken.
Nog 1 vraag, zou jij hem nu solidago geven om hem te ondersteunen? Of heeft dat hierbij geen nut?
OK prima. Maar hij drinkt nog steeds meer? Solidago kan nooit kwaad dus dat kun je zeker geven. En ik zou over een paar weken/maanden opnieuw laten testen (bloed).

Even een belangrijke quote: Als het creatininegehalte niet gelijktijdig verhoogd is, is er zeer waarschijnlijk geen sprake van nierfalen. Bron: https://www.mcvoordieren.nl/ureum-en-creatinine

En:

Oorzaken verhoogd ureum
Verhoogde ureumproductie
Eiwitrijk dieet
Maagdarmbloeding
Afvallen
Te snel werkende schildklier
Koorts
Tetracycline (een antibioticum)
Uitdroging
Hartfalen, shock
Nierfalen
Blaas of plasbuisproblemen
Verstopte blaas of plasbuis: uw huisdier kan niet plassen
Urine lekkage (door scheur)

(zelfde bron).

Ik zou dus nog niet in paniek schieten.
Door Kiraly
#3388089
pearlsofpassion schreef:Hoe lang is het geleden dat je gestopt bent?
Als dat maar een paar dagen is, kan je ook overwegen hem even een infuus te laten geven om door te spoelen. Dat helpt aanzienlijk in het afdrijven van de afvalstoffen van de medicijnen.
Hoeft geen dagenlang hé. Gewoon 1 infuuszak kan al veel verschil maken en dan kan je er gewoon voor die paar uurtjes bij blijven.

Je kan hem zelf natuurlijk ook een tijd wat meer vocht geven. Iets wat hij lekker vind verdunnen en paar keer per dag aanbieden. Kan zeker nooit kwaad.
Hij is een week geleden gestopt, hij dronk zelf gelukkig genoeg. Hij drinkt nog steeds meer dan normaal, maar langzaam wordt het iets minder.



Even een belangrijke quote: Als het creatininegehalte niet gelijktijdig verhoogd is, is er zeer waarschijnlijk geen sprake van nierfalen. Bron: https://www.mcvoordieren.nl/ureum-en-creatinine



Dit had ik ook gelezen. Maar op dit forum is heel veel kennis, en wilde graag soort van bevestiging dat ik me niet al te veel zorgen hoef te maken. Dus hartstikke bedankt
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3388090
Ja, dan is het al wat laat.
Hoe sneller hoe beter.

Ik geloof niet dat het nu dan nog veel zin heeft om een infuus te steken.
Maar extra vocht mag altijd hoor. Niet wat hij zelf drinkt.
Door Anne in Zweden
#3388108
Onze Max heeft zeker wel een jaar of vier Cimalgex gehad ivm artroseklachten; eerst een lagere dosis (20 mg), in de loop der jaren opgehoogd naar 60 mg. Volgens onze homeopatische da is Cimalgex de NSAID met de minste bijwerkingen.
Begin dit jaar bleek Max sterk verhoogde leverwaarden te hebben. De nieren waren wel goed. Op advies van de (niet-homeopatische) dierenarts zijn we toen gestopt met de Cimalgex, maar al na een week of zo bleek dat Max daar zo slecht van ging lopen dat we toch weer zijn begonnen met Cimalgex (60 mg). Hij was ook dik veertien jaar toen, dan ga je voor levenskwaliteit ipv nog zo veel mogelijk levenstijd. Wel heb ik zijn dieet aangepast om de lever te ontzien. Een maand nadat we weer Cimalgex waren gaan geven is zijn bloed opnieuw getest, en hoewel de leverwaarden nog steeds te hoog waren, waren ze toch flink gedaald (ondanks het feit dat hij dus weer Cimalgex kreeg). Kortom, ook met Cimalgex kun je nog van alles doen om betere bloedwaarden te krijgen.
Nou is jouw hond nog geen 9, dus ik kan me voorstellen dat je eerst zonder NSAID probeert de dingen te verbeteren. Onze Max is uiteindelijk 15 jaar en 4 maanden geworden (hij is eind juli overleden), en zoals gezegd, hij heeft wel een jaar of vier Cimalgex gehad.
Door Kiraly
#3388131
Anne in Zweden schreef:Onze Max heeft zeker wel een jaar of vier Cimalgex gehad ivm artroseklachten; eerst een lagere dosis (20 mg), in de loop der jaren opgehoogd naar 60 mg. Volgens onze homeopatische da is Cimalgex de NSAID met de minste bijwerkingen.
Begin dit jaar bleek Max sterk verhoogde leverwaarden te hebben. De nieren waren wel goed. Op advies van de (niet-homeopatische) dierenarts zijn we toen gestopt met de Cimalgex, maar al na een week of zo bleek dat Max daar zo slecht van ging lopen dat we toch weer zijn begonnen met Cimalgex (60 mg). Hij was ook dik veertien jaar toen, dan ga je voor levenskwaliteit ipv nog zo veel mogelijk levenstijd. Wel heb ik zijn dieet aangepast om de lever te ontzien. Een maand nadat we weer Cimalgex waren gaan geven is zijn bloed opnieuw getest, en hoewel de leverwaarden nog steeds te hoog waren, waren ze toch flink gedaald (ondanks het feit dat hij dus weer Cimalgex kreeg). Kortom, ook met Cimalgex kun je nog van alles doen om betere bloedwaarden te krijgen.
Nou is jouw hond nog geen 9, dus ik kan me voorstellen dat je eerst zonder NSAID probeert de dingen te verbeteren. Onze Max is uiteindelijk 15 jaar en 4 maanden geworden (hij is eind juli overleden), en zoals gezegd, hij heeft wel een jaar of vier Cimalgex gehad.
Hoi Anne. Ik begrijp dat jou max het echt nodig had. En ik hoop zo dat onze hond ook die leeftijd mag halen als jou max. Onze hond heeft de Cimalgex gekregen omdat niet duidelijk was wat er speelde. Als er iets van een ontsteking speelde zou hij op knappen door de Cimalgex, hij had voor 10 dagen mee gekregen, heeft het 8 dagen gekregen. Aangezien hij toen weer goed liep, gestopt. Ik hoop dat hij verlopig ook niks meer nodig heeft. Hij krijgt in ieder geval glucosamine voor zijn gewrichten. En verder mankeerde hij ook nooit wat. Sporten lekker met hem, nu even niet omdat ik bang ben zijn poot te snel te overbelasten. Zijn gezondheid staat voorop.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door