Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Kaio
#3387891
De laatste tijd maken we ons ernstig veel meer zorgen over Fozzy dan over onze Opa die bijna 13 is. Fozz is 8 maar.
Ik weet niet meer waar ik aan moet beginnen, welk van de 100 onderzoeken en in welke hoek we het moeten zoeken.

Hij heeft ED en artrose, en hij heeft een hypermobiele pols, om mee te beginnen.
Een overzicht van de laatste maanden:
Kreunen bij liggen, gewoon een brompot of toch iets? Zijn we heel eerlijk niet over uit.
Ook weer na fysio vanwege vaak struikelen, hypermobiele pols vaak op slot, last van ed met tijdelijk weer carprofen weer rustig, uiteindelijk gaat het wat beter
Dan van de zomer niet eten en dan vaak bloed bij kak, slijm bij kak. Conditioneel is ie ook niet je van het.
Wellicht een dikke darm ontsteking , heeft AB gehad, dat hielp maar kwam toen weer terug inclusief niet eten, wel kwijlend boven zijn bak staan twijfelen. Toen zwaardere AB kuur welke ml niet had begrepen en dus fout gegeven is. Dus ging weer fout, toen ook echo laten maken van zijn buik, waaruit de vergrootte prostaat en cysten kwamen. wel alsnog die AB kuur juist gegeven. Dan erna besloten om hem een week voor de vakantie toch de Ypozane te geven. Ook gestart om galliprant te geven voor zijn artrose en qua lopen ging dat wat soepeler. De eerste week van vakantie ging goed. Wel had ie ineens last van zijn oor ( dat was ook voor het eerst in zijn leven). Oorflap helemaal rood en geirriteerd en veel zwarte smurrie maar ook geelachtige schilfers ed. Gelukkig hadden we spul bij ons aangezien Oli wel vaker last heeft. Maar hij werd sloom, mega sloom, niet meer vooruit te branden.
Eenmaal weer thuis, moest er dus anderhalve week geleden ontworming in ( zuid frankrijk dan doe ik dat toch maar inderdaad)
Nu heeft ie vaak heel donkere kak, diarree etc. Hijgt bij het lopen, houd het niet lang vol, is enorm traag. Maci haalt hem nog in qua tempo... (gisteren bij speuren kon ie wel versnelling vinden)
Nu moet ik ook zeggen dat ook Oli vaak wat diarree heeft de laatste week.
Zijn oor blijft ook opspelen en ik zie dat ie dus zwarte vlekken heeft op zijn huid, zijn overwegend van die korstjes en schilfers.

Maar wat moet ik nu hiermee? Ik weet het echt niet meer. Je haalt uiteindelijk alles in je hoofd hoor :-X
Maar goed , heel erg veel pijn? Waarvan? van de ED of pols? Of toch nog ergens anders van? Of heeft ie het aan het hart? (niet dat ik thuis iets merk qua hoesten of benauwd of zo)
Bijwerkingen Ypozane? (er kan activiteitstoename of afname zijn, maar die is dan wel heel drastisch zeg maar)
Bijwerkingen Galliprant?
Naweeen van alle medicatie ? :-X
Wat er met zijn oren en huid aan de gang is? Kan dat er zo zwaar inhakken?
Of is het toch ergens heel mis en heeft hij de gevreesde ziekte?

Ik weet het echt niet meer, ik weet ook niet waarvoor ik naar de DA moet , waar ik moet beginnen?
De galliprant geven we nu een aantal dagen niet meer. Ik wilde hem straks ook een paar dagen carprofen geven dan om te kijken of het pijn gerelateerd is . Maar ik weet het allemaal niet zo goed meer :-\
Het zit me niet lekker allemaal
Laatst gewijzigd door Kaio op di 22 okt 2019, 09:52, 2 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#3387895
Kaio schreef: ma 14 okt 2019, 10:54 De laatste tijd maken we ons ernstig veel meer zorgen over Fozzy dan over onze Opa die bijna 13 is. Fozz is 8 maar.
Ik weet niet meer waar ik aan moet beginnen, welk van de 100 onderzoeken en in welke hoek we het moeten zoeken.

Hij heeft ED en artrose, en hij heeft een hypermobiele pols, om mee te beginnen.
Een overzicht van de laatste maanden:
Kreunen bij liggen, gewoon een brompot of toch iets? Zijn we heel eerlijk niet over uit.
Ook weer na fysio vanwege vaak struikelen, hypermobiele pols vaak op slot, last van ed met tijdelijk weer carprofen weer rustig, uiteindelijk gaat het wat beter
Dan van de zomer niet eten en dan vaak bloed bij plas, slijm bij plas. Conditioneel is ie ook niet je van het.
Wellicht een dikke darm ontsteking , heeft AB gehad, dat hielp maar kwam toen weer terug inclusief niet eten, wel kwijlend boven zijn bak staan twijfelen. Toen zwaardere AB kuur welke ml niet had begrepen en dus fout gegeven is. Dus ging weer fout, toen ook echo laten maken van zijn buik, waaruit de vergrootte prostaat en cysten kwamen. wel alsnog die AB kuur juist gegeven. Dan erna besloten om hem een week voor de vakantie toch de Ypozane te geven. Ook gestart om galliprant te geven voor zijn artrose en qua lopen ging dat wat soepeler. De eerste week van vakantie ging goed. Wel had ie ineens last van zijn oor ( dat was ook voor het eerst in zijn leven). Oorflap helemaal rood en geirriteerd en veel zwarte smurrie maar ook geelachtige schilfers ed. Gelukkig hadden we spul bij ons aangezien Oli wel vaker last heeft. Maar hij werd sloom, mega sloom, niet meer vooruit te branden.
Eenmaal weer thuis, moest er dus anderhalve week geleden ontworming in ( zuid frankrijk dan doe ik dat toch maar inderdaad)
Nu heeft ie vaak heel donkere kak, diarree etc. Hijgt bij het lopen, houd het niet lang vol, is enorm traag. Maci haalt hem nog in qua tempo... (gisteren bij speuren kon ie wel versnelling vinden)
Nu moet ik ook zeggen dat ook Oli vaak wat diarree heeft de laatste week.
Zijn oor blijft ook opspelen en ik zie dat ie dus zwarte vlekken heeft op zijn huid, zijn overwegend van die korstjes en schilfers.

Maar wat moet ik nu hiermee? Ik weet het echt niet meer. Je haalt uiteindelijk alles in je hoofd hoor :-X
Maar goed , heel erg veel pijn? Waarvan? van de ED of pols? Of toch nog ergens anders van? Of heeft ie het aan het hart? (niet dat ik thuis iets merk qua hoesten of benauwd of zo)
Bijwerkingen Ypozane? (er kan activiteitstoename of afname zijn, maar die is dan wel heel drastisch zeg maar)
Bijwerkingen Galliprant?
Naweeen van alle medicatie ? :-X
Wat er met zijn oren en huid aan de gang is? Kan dat er zo zwaar inhakken?
Of is het toch ergens heel mis en heeft hij de gevreesde ziekte?

Ik weet het echt niet meer, ik weet ook niet waarvoor ik naar de DA moet , waar ik moet beginnen?
De galliprant geven we nu een aantal dagen niet meer. Ik wilde hem straks ook een paar dagen carprofen geven dan om te kijken of het pijn gerelateerd is . Maar ik weet het allemaal niet zo goed meer :-\
Het zit me niet lekker allemaal
Kan hij misschien last hebben van een traagwerkende schildklier? https://www.mcvoordieren.nl/schildklier-hond

En ja, ik vind dit zo veel dat ik ook in jou plaats niet zou weten waar ik moest beginnen. Dus zelf maakte ik een lijstje van alle klachten en ging ik naar een (holistisch) dierenarts.
Gebruikersavatar
Door Spikkelneus
#3387896
Ja, precies wat Lizzy zegt. Ik zou naar een nieuwe dierenarts gaan, want die heeft een frisse blik. En zelf een lijst maken met de belangrijkste klachten. En dan een type arts met een holistische kijk op zaken, omdat die niet elk klachtje afzonderlijk gaan behandelen, maar de hele hond.
Succes met Fozzy :-*
Door Lizzy
#3387897
Ja en precies om wat jij beschrijft Spikkelneus ging ik dus naar een holistisch DA. Ik denk niet dat je alle klachten los van elkaar kan/moet zien. Toch liet ik wel echt een super uitgebreid bloedonderzoek doen, inclusief de schildklierwaardes en dan niet alleen T4.

Wel echt ontzettend kl*te hoor, dit :-X . Je valt echt van het een in het ander met hem :-\
Gebruikersavatar
Door Kaio
#3387898
Hij eet wel goed dat is in ieder geval wel weer positief ::) ;)

En bloed en slijm moest bij kak zijn niet plas, typo.

Holistisch DA is even rijden maar goed dat kan. Ik kan hier ook bloedtesten doen, ofwel Duitsland of Nederland. Maar wellicht is het gewoon handiger om het dan alles bij de holistisch te laten doen...Aan de andere kant wil ik ook wel bij die in NL die een beetje in de buurt ligt alles op tafel hebben en bespreekbaar hebben. (heb lang genoeg gezocht naar een acceptabele kliniek )
Eens ff denken hoe ik dat wil gaan doen dan.

Schildklier wordt in NL toch niet op meer dan T4 getest? Dat is ook nog door mijn hoofd gegaan inderdaad, maar voor de rest zie ik niet echt trage schildklierfunctie gedrag en voorkomen zoals bij Maci het geval was. Maar dat hoeft niet bij iedere hond hetzelfde te zijn natuurlijk.
Door Lizzy
#3387945
Kaio schreef: ma 14 okt 2019, 12:27 Hij eet wel goed dat is in ieder geval wel weer positief ::) ;)

En bloed en slijm moest bij kak zijn niet plas, typo.

Holistisch DA is even rijden maar goed dat kan. Ik kan hier ook bloedtesten doen, ofwel Duitsland of Nederland. Maar wellicht is het gewoon handiger om het dan alles bij de holistisch te laten doen...Aan de andere kant wil ik ook wel bij die in NL die een beetje in de buurt ligt alles op tafel hebben en bespreekbaar hebben. (heb lang genoeg gezocht naar een acceptabele kliniek )
Eens ff denken hoe ik dat wil gaan doen dan.

Schildklier wordt in NL toch niet op meer dan T4 getest? Dat is ook nog door mijn hoofd gegaan inderdaad, maar voor de rest zie ik niet echt trage schildklierfunctie gedrag en voorkomen zoals bij Maci het geval was. Maar dat hoeft niet bij iedere hond hetzelfde te zijn natuurlijk.
Het hoeft natuurlijk niet de schildklier te zijn. Het was het eerste wat in me opkwam toen ik het verhaal las. Maar voor het zelfde geldt werkt die gewoon prima natuurlijk! Jij kunt dat ook beter beoordelen dan ik. Volgens mij testen verschillende klinieken ook de TSH. Misschien alleen de tweede lijns klinieken hoor, dat weet ik niet. Maar ik dacht dat bijv. een Medisch Centrum voor Dieren beide test. En de Universiteit Utrecht ook.
Gebruikersavatar
Door Kaio
#3388134
Schildklier is natuurlijk wel een simpel testje he ;) met een redelijk duidelijke uitslag

Afgelopen dinsdag naar fysio geweest. Nou hij schreeuwde even wat ie normaal niet doet, nee niet zijn poten, zijn rug dus. Ik had gevraagd even alles te checken. Waar ie normaal nooit iets aan zijn rug heeft zat er nu een wervel verschoven. Die ging redelijk rap terug en verder liet ie het goed masseren. Ook links achter zaten alle middenvoet beentjes vast...Het heeft dus de schijn op van een flinke verstapping in recentelijke weken. Hoop dat dit het was, zou wel fijn zijn.
Hij loopt nog steeds behoorlijk beurs, zijn kont waggelt nog niet zo als een newfy en vooral hij normaal doet. Gisteren bij voetenvegen sloeg hij links achter over. Dus er komt wel degelijk pijn vanaf zou ik zeggen.
En toch liep ie vanochtend net iets sneller hebben we het idee, nog steeds langzaam maar toch iets beter. Tis gewoon nu ff afwachten want zoiets duurt natuurlijk ook ff voor de spieren zich weer lekker voelen
Gebruikersavatar
Door Kaio
#3388349
Nou na de fysio ging het ietsje beter.
Ik merkte vrijdag dat als ie ging voetenvegen(je weet wel reu na een plasje of poepje) , wat ik me toen bedacht dat ik lang niet echt gezien had,dat die al zijn voeten gebruikte behalve links achter en die wilde hij wel gebruiken maar je zag hem echt trillen van oef niet doen.
Daarop ben ik hem ook carprofen gaan geven. Vond hem zaterdags al sneller lopen en zondag ook, en zondag gebruikte hij weer zijn links achterpoot. Als nadeel heeft ie ook al weer op Oli lopen rijden ::) (waar je soms ook stiekum blij mee kunt zijn ::) ) Maar goed het lijkt dus wel erg erop dat het pijn was/is. Ik ga voorzichtig nu wat minder geven weer om te kijken hoe het dan gaat.

Ik vind hem ook iets soepeler lopen nu, maar nog lang niet de conditie die ik zou willen, maar ja daar is denk ik wel wat tijd voor nodig vrees ik. Huidplekjes zie ik ook nog zitten, maar gaat wel beter met zijn oren. Maar ik vind hem wel meer Fozzy weer. Hij danst weer zo af en toe binnenshuis om me heen /loopt in de weg/laat me niet met rust :biggrin2: , komt tussen mijn benen door gelopen etc. Heeft me weer omver gebeukt terwijl ik op de grond zat, dat soort dingen :biggrin2:
Nu nog de rest maar ben gelukkig niet meer zo bang ;)
#3388406
Schildklier kun je uitgebreid laten testen bij Laboklin in Nederland. Dat heb ik ook laten doen bij Bono.
Ze testen T4, FT4, T3, FT3, TSH, TgAA, T3AB en T4AB.
Dan heb je echt een heel uitgebreide.
Mijn DA gebruikt nooit Laboklin maar kan daar toch het bloed naar toe sturen.
Door tt-tjes
#3388407
Kaio schreef: vr 18 okt 2019, 10:40 Schildklier is natuurlijk wel een simpel testje he ;) met een redelijk duidelijke uitslag
Alleen T4 testen heeft echt geen zin. Dat hebben ze bij Bono ook gedaan en toen werd er gezegd dat het goed was. Terwijl ik vond dat hij echt laag zat.
Bij de uitgebreide test is dus uitgekomen dat Bono wel degelijk een te traag werkende schildklier heeft. Ik heb de uitslag van Laboklin naar Dr. Jean Dodds doorgestuurd en kreeg als antwoord dat hij hypothyroide is.
Gebruikersavatar
Door Kaio
#3388485
tt-tjes schreef: wo 23 okt 2019, 11:00 Alleen T4 testen heeft echt geen zin. Dat hebben ze bij Bono ook gedaan en toen werd er gezegd dat het goed was. Terwijl ik vond dat hij echt laag zat.
Bij de uitgebreide test is dus uitgekomen dat Bono wel degelijk een te traag werkende schildklier heeft. Ik heb de uitslag van Laboklin naar Dr. Jean Dodds doorgestuurd en kreeg als antwoord dat hij hypothyroide is.
Ja klopt dat alleen t4 geen zin heeft moet minimaal tsh erbij.
Mag ik vragen hoe duur zo'n uitgebreide schildklier test was?


Ik heb nu de pijnstillers verlaagd en meneer loopt wel weer trager. En daarbij blijf ik denken, is er nog meer dat speelt? Hart, schildklier? Zijn huid is ook een opvallend iets altijd ok geweest en nu niet.
Trouwens bij die wolfsklier is ie helemaal kaal tegenwoordig.
Bleh gewoon super lastig dit.
Volgende week een echo weer en dan zal ik het eens allemaal bespreken.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door