Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

#3405011
Kaela schreef: zo 14 jun 2020, 15:19 Zelf niet, wij konden het niet inzetten omdat Oscar zich niet liet injecteren. Maar ken wel veel goede ervaringen. Onze dierenarts zet het met regelmaat in, contact opnemen kan altijd. Dierenkliniek de Waterpoort, je moet dan Paul Groenestein hebben.
Dankjewel!
Mijn da doet het ook. Ik ga het proberen met Rocco, ik hoop dat het aanslaat.
#3405032
Nou...change of plans : Rocco geeft pijn aan in z'n onderrug (best lange rug=teckelmodelletje) en niet in de gewrichten van z'n pootjes.
Hij heeft een hartruis (was bekend) maar daar kan hij dus ook 'niet goed van in z'n vel zitten'. Dat heeft hij sinds maanden, snel onder de indruk, staartje vaak omlaag... :(
Ik dacht dat zo'n hartruis gewoon 'een gegeven' was en een hond daar prima oud mee kon worden?
De tandsteen is verwijderd en ik heb een gel gekregen om 1x per dag op z'n tand+tandvlees te smeren.
En hij krijgt een 'pammetje' voor z'n rug/spierspanning en angst.
Voor de hartruis wordt aangeraden om een echo te laten maken...jammer het consult voelde een beetje gehaast...want nu weet ik niet wat je aan evt hartruis kunt doen en hoeveel 'gedoe' dat weer is...
Afijn...gelukkig geen gekke dingen en ik ga het forum en evt internet maar uitspitten wat betreft hartruis.
#3405087
- pien - schreef: ma 15 jun 2020, 15:01 Nou...change of plans : Rocco geeft pijn aan in z'n onderrug (best lange rug=teckelmodelletje) en niet in de gewrichten van z'n pootjes.
Hij heeft een hartruis (was bekend) maar daar kan hij dus ook 'niet goed van in z'n vel zitten'. Dat heeft hij sinds maanden, snel onder de indruk, staartje vaak omlaag... :(
Ik dacht dat zo'n hartruis gewoon 'een gegeven' was en een hond daar prima oud mee kon worden?
De tandsteen is verwijderd en ik heb een gel gekregen om 1x per dag op z'n tand+tandvlees te smeren.
En hij krijgt een 'pammetje' voor z'n rug/spierspanning en angst.
Voor de hartruis wordt aangeraden om een echo te laten maken...jammer het consult voelde een beetje gehaast...want nu weet ik niet wat je aan evt hartruis kunt doen en hoeveel 'gedoe' dat weer is...
Afijn...gelukkig geen gekke dingen en ik ga het forum en evt internet maar uitspitten wat betreft hartruis.
De pijn in z'n rug kan natuurlijk makkelijk dit soort symptomen geven. Dus in dat opzicht lijkt me een pijnstiller een prima idee. Als het beter gaat, weet je dat het de rug is. Als er niks verbetert, zou het zijn hart kunnen zijn. Een hartruis op zich zegt niks..... Dat kan een milde lekkage zijn die weinig problemen geeft (maar vaak toch wel steeds ergere problemen geeft naarmate de hond ouder wordt) en het kan een forse lekkage van hartkleppen zijn en alles daar tussen in. Het beste maken ze een Doppler echo. En het beste ga je daarmee naar een cardioloog. Als je weet waar je aan toe bent, kun je vervolgens een plan maken wat je kunt doen of moet laten.

Wat bij een hartruis goed past is het middel Ubiquinol. Dat is geen medicijn maar daar zijn goede berichten over te vinden!
#3405091
Lizzy schreef: di 16 jun 2020, 09:46 De pijn in z'n rug kan natuurlijk makkelijk dit soort symptomen geven. Dus in dat opzicht lijkt me een pijnstiller een prima idee. Als het beter gaat, weet je dat het de rug is. Als er niks verbetert, zou het zijn hart kunnen zijn. Een hartruis op zich zegt niks..... Dat kan een milde lekkage zijn die weinig problemen geeft (maar vaak toch wel steeds ergere problemen geeft naarmate de hond ouder wordt) en het kan een forse lekkage van hartkleppen zijn en alles daar tussen in. Het beste maken ze een Doppler echo. En het beste ga je daarmee naar een cardioloog. Als je weet waar je aan toe bent, kun je vervolgens een plan maken wat je kunt doen of moet laten.

Wat bij een hartruis goed past is het middel Ubiquinol. Dat is geen medicijn maar daar zijn goede berichten over te vinden!
Dankjewel Lizzy! Gister had ik al eea gevonden over een Doppler echo, dat dat beter is dan een gewone echo, in deze medische afdeling.
Eerst inderdaad maar 's kijken hoe het gaat als hij z'n pammetje krijgt.
En wat doet dat Ubuiquinol? Kan ik daar zelf mee experimenteren? Is het een supplement?
#3405107
Na een mailwisseling met Anneke van Jyoti kom ik er achter dat ik het homeopathische middel (Ignatia C200) verkeerd heb gegeven aan Rocco. Ik kan mezelf wel voor mijn kop slaan :-X Dit kan ook verklaren waarom hij niet goed in z'n vel zit...
Lang verhaal kort : ik stop er nu mee en laat hem bijkomen en heb dan volgende week contact met Anneke hoe het met hem gaat.
#3405121
- pien - schreef: di 16 jun 2020, 12:36 Ik heb inmiddels meer gevonden over Ubiquinol maar kon bij Dr. Becker niet zo gauw vinden waar jij gevonden hebt hoeveel mg per kilo hond.
Maar dat is ook pas aan de orde als hij niet opknapt toch?
Ik zou zeker even wachten hoe hij zich de komende dagen ontwikkeld, qua rug en ook qua stoppen met dat hom. middel. En ik zou ook de echo afwachten. Voor het zelfde geldt heeft hij een ruisje dat helemaal niet ernstig is en waar hij helemaal geen last van heeft.
#3405190
Ik heb een verwijzing voor een ECG bij Warmerdam met vermelding 'Souffle 3/6 PM onduidelijk'
Google is my friend: Souffle betekent ruis en PM is punctum maximum (maximale intensiteit).
Ik kon niet slapen en vond van alles over kleine hondjes en hartruis...dat hartkleppen met de jaren kunnen vervormen en dat het hart dan niet meer goed werkt...

Rocco was weer blij vanmorgen, z'n antenne stond omhoog en kwispelde ;D
Wandelen (op ouwelullensnuffeltempo :biggrin2: ) gaat ook prima...hij gaat al weer richting z'n blije zelf :D
#3405191
- pien - schreef: wo 17 jun 2020, 12:16 Ik heb een verwijzing voor een ECG bij Warmerdam met vermelding 'Souffle 3/6 PM onduidelijk'
Google is my friend: Souffle betekent ruis en PM is punctum maximum (maximale intensiteit).
Ik kon niet slapen en vond van alles over kleine hondjes en hartruis...dat hartkleppen met de jaren kunnen vervormen en dat het hart dan niet meer goed werkt...

Rocco was weer blij vanmorgen, z'n antenne stond omhoog en kwispelde ;D
Wandelen (op ouwelullensnuffeltempo :biggrin2: ) gaat ook prima...hij gaat al weer richting z'n blije zelf :D
PM is punctum maximum ; de plek waar je hem het duidelijkste hoort. Dat zegt iets over welke klep het is. Dat kunnen ze niet helemaal plaatsen. Is ook heel moeilijk vaak weet ik uit ervaring ;)

3/6 : graad 3 over 6; de luidheid van de ruis is 3 op een schaal van 0 (geen souffle) tot 6 (dan hoor je het al zonder stethoscoop zowat). 3 over 6 is duidelijk hoorbaar maar zeker niet maximaal. Kan ook nog ons huldig zijn en bij wat stuggere kleppen door veroudering passen.
#3405196
Siberienne schreef: wo 17 jun 2020, 12:26 PM is punctum maximum ; de plek waar je hem het duidelijkste hoort. Dat zegt iets over welke klep het is. Dat kunnen ze niet helemaal plaatsen. Is ook heel moeilijk vaak weet ik uit ervaring ;)

3/6 : graad 3 over 6; de luidheid van de ruis is 3 op een schaal van 0 (geen souffle) tot 6 (dan hoor je het al zonder stethoscoop zowat). 3 over 6 is duidelijk hoorbaar maar zeker niet maximaal. Kan ook nog ons huldig zijn en bij wat stuggere kleppen door veroudering passen.
Ah dankjewel Siberienne!
Het kan idd onschuldig zijn maar ik twijfel of ik een echo zal laten maken als hij nu weer vrolijk door het leven gaat met z'n Multipam en dat ik gestopt ben met de homeopathische druppels?
#3405203
- pien - schreef: wo 17 jun 2020, 13:03 Ah dankjewel Siberienne!
Het kan idd onschuldig zijn maar ik twijfel of ik een echo zal laten maken als hij nu weer vrolijk door het leven gaat met z'n Multipam en dat ik gestopt ben met de homeopathische druppels?
Tsja... altijd een dilemma. Ik ben zelf meestal nogal terughoudend met onderzoeken als een dier geen last heeft.

Maar dat moet je toch zelf beslissen. De grote vraag is: maakt het uit of je nu weet wat de ruis veroorzaakt of dat je het laat doen als 'ie niet lekker is. Maar daarvoor heb ik te weinig verstand van hart afwijkingen bij honden ;)
#3405211
Siberienne schreef: wo 17 jun 2020, 14:01 Tsja... altijd een dilemma. Ik ben zelf meestal nogal terughoudend met onderzoeken als een dier geen last heeft.

Maar dat moet je toch zelf beslissen. De grote vraag is: maakt het uit of je nu weet wat de ruis veroorzaakt of dat je het laat doen als 'ie niet lekker is. Maar daarvoor heb ik te weinig verstand van hart afwijkingen bij honden ;)
Hier neig ik ook naar ja, vooropgesteld dat zijn humeur/blijheid nog verder verbetert :)

Rocco is sinds 4 jaar bij ons, ik ga even speuren in zijn dossier of ik iets kan vinden over de hartruis behalve 'heeft hartruis'.
#3405214
- pien - schreef: wo 17 jun 2020, 15:24 Hier neig ik ook naar ja, vooropgesteld dat zijn humeur/blijheid nog verder verbetert :)

Rocco is sinds 4 jaar bij ons, ik ga even speuren in zijn dossier of ik iets kan vinden over de hartruis behalve 'heeft hartruis'.
Wut? Het wordt in september al weer 5 jaar!!!
In z'n paspoort is in 2015 alles nog afgetekend als 'prima', in augustus 2016 ben ik met hem voor het eerst naar mijn da geweest (voor gepies in huis) maar er staat nergens iets over een hartruis. Ik kan me wel herinneren dat ze het gezegd heeft.
Door Too
#3405287
- pien - schreef: di 16 jun 2020, 13:39 Na een mailwisseling met Anneke van Jyoti kom ik er achter dat ik het homeopathische middel (Ignatia C200) verkeerd heb gegeven aan Rocco. Ik kan mezelf wel voor mijn kop slaan :-X Dit kan ook verklaren waarom hij niet goed in z'n vel zit...
Lang verhaal kort : ik stop er nu mee en laat hem bijkomen en heb dan volgende week contact met Anneke hoe het met hem gaat.
Je kunt later alsnog voor de ecg gaan toch?
Als hij vandaag, zonder die middelen, al een stuk feestelijker is dan is t toch ook niet zo heel gek om t allemaal maar s aan te kijken... dan hoef je m (nog) even niet te plagen met meer onderzoeken
#3405298
Too schreef: do 18 jun 2020, 12:02 Je kunt later alsnog voor de ecg gaan toch?
Als hij vandaag, zonder die middelen, al een stuk feestelijker is dan is t toch ook niet zo heel gek om t allemaal maar s aan te kijken... dan hoef je m (nog) even niet te plagen met meer onderzoeken
Ja precies. Hij is vandaag nog stuiteriger (z'n eigen zelf :biggrin2: ) dan gisteren :D
Gister had ik een assistente aan de lijn om te informeren voor de ECG en ze vroeg naar z'n conditie, of hij slomer was, maar dat is helemaal niet het geval...
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door