Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door vagebond
#3384778
Ik ga toch Chica laten helpen. Ik wil eigenlijk naar Dr Arntz in Beneden Leeuwen. Nog nooit geweest. Maar, ze doen wel laparoscopie, is voor mij ook de eerste ervaring.
Iemand ervaring met deze kliniek of een andere kliniek die meer dit soort operaties doet?
Ik zag bij mijn eigen da geen laparoscopie voorbij komen op de site, dus dan liever niet, gewoon een da die meer ervaring heeft met dit soort operaties.
Door Lizzy
#3384783
vagebond schreef: ma 26 aug 2019, 12:56 Ik ga toch Chica laten helpen. Ik wil eigenlijk naar Dr Arntz in Beneden Leeuwen. Nog nooit geweest. Maar, ze doen wel laparoscopie, is voor mij ook de eerste ervaring.
Iemand ervaring met deze kliniek of een andere kliniek die meer dit soort operaties doet?
Ik zag bij mijn eigen da geen laparoscopie voorbij komen op de site, dus dan liever niet, gewoon een da die meer ervaring heeft met dit soort operaties.
Ik heb meerdere teven laparoscopisch laten castreren bij deze kliniek: https://kijkoperatie.dierenkliniekwestland.nl/ (deze artsen reizen door half NL om in andere klinieken laparoscopisch te castreren). Zij zijn de grondleggers van deze manier van castreren dus ik denk wel de meest ervaren dierenartsen van NL op dit gebied. Ik vind laparoscopisch castreren echt veel fijner dan "gewoon". De honden hebben echt beduidend minder pijn na de operatie. Veel minder kans op nabloedingen. Veel minder kans op infecties.
Door Hanny
#3384816
Ik kan me voorstellen dat je hiervoor kiest, maar nog even onze ervaring.
Loesje, 6 kilo is maandag jl, geopereerd op de gewone manier, klein wondje, ook nog een bubbeltje weggehaald en nog een wat grotere uitgroei, baarmoeder kon blijven zitten. Had zeker de volgende dag wat pijn, maar ik heb gelezen, dat ze dat na de geadviseerde operatie ook soms hebben.
Geen kraag, geen petshirt, niets voor haar en nergens echt aankomen. Morgen haalt manlief de hechtingen er uit en klaar is de dame.
Zo kan het ook.

Hanny
Gebruikersavatar
Door doranto
#3384830
Hanny schreef: ma 26 aug 2019, 18:53 Ik kan me voorstellen dat je hiervoor kiest, maar nog even onze ervaring.
Loesje, 6 kilo is maandag jl, geopereerd op de gewone manier, klein wondje, ook nog een bubbeltje weggehaald en nog een wat grotere uitgroei, baarmoeder kon blijven zitten. Had zeker de volgende dag wat pijn, maar ik heb gelezen, dat ze dat na de geadviseerde operatie ook soms hebben.
Geen kraag, geen petshirt, niets voor haar en nergens echt aankomen. Morgen haalt manlief de hechtingen er uit en klaar is de dame.
Zo kan het ook.

Hanny
Bij kleine hondjes wordt inderdaad vaker voor gewone operatie gekozen. Maar bij grotere honden schijnt laparoscopisch toch echt veel minder belastend te zijn.

Phemke wordt 25 september laparoscopisch gecastreerd door Nadine Bolsius van dierenkliniek de Kempen. Zij schijnt inmiddels ook veel ervaring daarmee te hebben en ik hoor goede berichten over haar. De dierenartsen van dierenkliniek het Westland zijn inderdaad de pioniers op dit gebied. Ik vind ze echter erg veel geld vragen voor deze ingreep. Ik ga voor mijn honden ook voor het beste, maar in dit geval heb ik het idee dat het de meerprijs niet rechtvaardigt en heb daarom voor een andere kliniek gekozen.
Door Hanny
#3384867
Volgens mij zijn teckels ook niet zo zwaar.
Ook op de site van Westland wordt vermeld, dat andere klinieken deze ingreep niet adviseren bij honden onder de 12 kilo maar zij kunnen dat wel. Ieder mag daarvoor kiezen en betalen, maar wij deden gewoon de ouderwetse ingreep, piepklein sneetje. Zeker anders dan bij grotere rassen.
Succes met Phemke.

Hanny
Door Lizzy
#3384888
Hanny schreef: di 27 aug 2019, 13:08 Volgens mij zijn teckels ook niet zo zwaar.
Ook op de site van Westland wordt vermeld, dat andere klinieken deze ingreep niet adviseren bij honden onder de 12 kilo maar zij kunnen dat wel. Ieder mag daarvoor kiezen en betalen, maar wij deden gewoon de ouderwetse ingreep, piepklein sneetje. Zeker anders dan bij grotere rassen.
Succes met Phemke.

Hanny
Hangt dat niet af van de grootte van de teckel? Een gewone teckel kan tot 15 kg wegen dacht ik? Maar als ze onder de 12 kg liever niet laparoscopisch doen en de hond van TS is lichter: dan zou ik er zeker ook nog een keer over nadenken. Ik kan het zo gauw niet vinden trouwens. Waar staat het?

Ik vind overigens de grootte van het sneetje niet interessant. Dat is maar uiterlijk. Het gaat om de inwendige verschillen van de ingreep en die zijn gewoon groot.
Door Hanny
#3384890
Ik had die twaalf kilo al gelezen, maar dacht het nog een keer gezien te hebben op die site, die jij doorgaf. Zij doen dat wel en kunnen dat ook.
Nou ja, onze Loes is goed te pas, vanmiddag heb ik uit de andere hechtingen het draadje gehaald. Stom gedoe, als je ouder wordt. dan zie je te weinig. Manlief moet zijn bril afzetten om iets goed te zien, maar het was hem te onduidelijk. Ik zag het wel, de dame op haar rug op schoot, hopen dat je het goed ziet en huppiekee, klaar. Haar buik nog eens even lekker schoon gewassen, weer fris en fruitig. Bij het operatie wondje is geen hechting te zien, dat zit vanbinnen. Wij zijn tevreden, iedere ingreep geeft toch zorgen en als het goed is kan ze er nu een paar jaar tegen. We doen nog wel even gematigd, daar is het ook weer voor, prima.
Er staat me iets bij van kleinere teckels.
Het was meer, dat er nogal negatief gedaan wordt over de oudere methode en ik hoop, dat dat meevalt, ook voor grotere honden.

Hanny
Door vagebond
#3384891
Ok, Chica weegt 8 kilo ongeveer. Dan moet ik toch even googlen wat dan de nadelen zijn van zo'n operatie bij een hond lichter dan 12 kilo.
Gebruikersavatar
Door doranto
#3384892
Hanny schreef: di 27 aug 2019, 18:55 Ik had die twaalf kilo al gelezen, maar dacht het nog een keer gezien te hebben op die site, die jij doorgaf. Zij doen dat wel en kunnen dat ook.
Nou ja, onze Loes is goed te pas, vanmiddag heb ik uit de andere hechtingen het draadje gehaald. Stom gedoe, als je ouder wordt. dan zie je te weinig. Manlief moet zijn bril afzetten om iets goed te zien, maar het was hem te onduidelijk. Ik zag het wel, de dame op haar rug op schoot, hopen dat je het goed ziet en huppiekee, klaar. Haar buik nog eens even lekker schoon gewassen, weer fris en fruitig. Bij het operatie wondje is geen hechting te zien, dat zit vanbinnen. Wij zijn tevreden, iedere ingreep geeft toch zorgen en als het goed is kan ze er nu een paar jaar tegen. We doen nog wel even gematigd, daar is het ook weer voor, prima.
Er staat me iets bij van kleinere teckels.
Het was meer, dat er nogal negatief gedaan wordt over de oudere methode en ik hoop, dat dat meevalt, ook voor grotere honden.

Hanny
Wat ik hoorde is dat er bij de oudere methode heel hard aan de eierstokken moet worden getrokken. Ze moeten nl. buiten het lichaam gehaald worden om ze te kunnen verwijderen. Bij laparoscopie hoeft dat niet, omdat ze op de plaats waar ze zitten kunnen worden verwijderd. Met namen dat trekken zou na de ingreep veel meer klachten geven. De wondgrootte maakt bij kleinere honden niet zoveel uit, maar bij grotere wel.
Door Eef+Stippels
#3385079
Bedankt voor de link!
Dat ze van lap. castreren ernstige buikpijn kunnen krijgen door een reactie op de co2 wist ik niet (of ben ik in de tussentijd vergeten :-[ ).

Hier zijn twee meiden laparoscopisch gecastreerd, ging super, ze waren snel weer op de been.
Onze eerste dame is gecastreerd toen ze een bmo had. Zij kreeg een lange rits over haar hele buik, maar dat was om de bmo, anders was de opening veel minder groot geweest neem ik aan.

Mijn da had het over slechte ervaringen die ze hoorde met lap. castrereren, en daarbij was via de flank gewerkt.. :???: Iemand daar wel eens van gehoord?
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3385124
Bij katten wordt er bij laparoscopie via de flank gewerkt en daar hoor ik enkel goede ervaringen mee. Maar honden zijn wellicht anders dan katten.
Bij katten zijn er zeker voordelen van via de flank werken. Bij gesteriliseerde katten gaat nl de buik erg doorhangen, wss doordat er buikspieren doorgesneden worden bij normale sterilisatie. Dat kan hinderlijk worden en los daarvan is het gewoon niet mooi.
Dat heb je dus niet bij via de flank gaan. Ze blijven gewoon mooi strak in hun vel zitten. En ze zouden er (hoor ik zeggen) ook vlotter bij kunnen zonder heel wat andere organen en bindweefsels te moeten omzeilen of doorsnijden.
Door Breezer
#3385723
vagebond schreef: ma 26 aug 2019, 12:56 Ik ga toch Chica laten helpen. Ik wil eigenlijk naar Dr Arntz in Beneden Leeuwen. Nog nooit geweest. Maar, ze doen wel laparoscopie, is voor mij ook de eerste ervaring.
Iemand ervaring met deze kliniek of een andere kliniek die meer dit soort operaties doet?
Ik zag bij mijn eigen da geen laparoscopie voorbij komen op de site, dus dan liever niet, gewoon een da die meer ervaring heeft met dit soort operaties.
Wij hebben onze Seven bij deze kliniek laten helpen. Bij haar is het transvaginaal gedaan. Geen wondjes geen hechtingen. Op donderdag geholpen en op zondag liep ze alweer op de behendigheid baan. Nog wel snel moe van de narcose natuurlijk, maar geen belemmeringen ervan ondervonden.

Onze Jane die helaas niet meer leeft, is bij deze kliniek ook geholpen aan een tumor in d'r blaas.

En onze Gabber vorige week nog via endoscopie geholpen aan blaasstenen. Echt een super kliniek en kan hem dan ook van harte aanbevelen.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door