Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Joyce1985
#3383675
Gisteren is Harry naar de DA geweest voor de hart echo en een ECG.
Beide hartkleppen lekken, en er lekt nog iets, maar nu kan ik niet meer op die naam komen ::)
Het vreemde is dat er geen hartruis is. Zijn hart klopt ook niet snel, maar juist opvallend langzaam.
Volgens deze DA zijn de lekkende kleppen dus ook niet de reden voor zijn klachten, maar denkt hij juist eerder dat de klachten vanuit zijn longen komen.
Op de röntgenfoto van mij eigen DA lijkt het hart inderdaad vergroot, maar d.m.v. de echo kon deze DA zien, dat het hart inderdaad groot is, maar niet TE groot. De grootte past binnen de normen.
Er is op deze foto toch ook wel een vlek te zien bij/in zijn longen, wat deze DA zo niet kon plaatsen. Over de wolkjes zegt hij, dat er waarschijnlijk iets met zijn bronchiën aan de hand is.
Ook zou het zo kunnen zijn dat zijn longen aan het verkalken zijn, door de ouderdom.
Advies; de röntgenfoto van mijn eigen DA, doorsturen naar Utrecht naar een radioloog.

Ik weet eerlijk gezegd niet zo goed wat ik nu moet doen. Eerst maar bericht afwachten van mijn eigen DA.

Om het feest compleet te maken heeft Harry een hotspot op z'n rug. Grrr... >:(
Laatst gewijzigd door Joyce1985 op za 10 aug 2019, 20:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Joyce1985
#3383681
MillyMol schreef: za 10 aug 2019, 20:37 Datgene wat ook nog lekt zal toch vast niet een ader zijn? In de borstholte is dat namelijk best wel een acuut probleem hoor.
Ik heb het even weggehaald, weet het namelijk echt niet meer.
Dan zal het inderdaad geen ader zijn geweest :-[
Door MillyMol
#3383682
Joyce1985 schreef: za 10 aug 2019, 20:47 Ik heb het even weggehaald, weet het namelijk echt niet meer.
Dan zal het inderdaad geen ader zijn geweest :-[
Ik kan me wel voorstellen dat je het even niet meer weet hoor. Het lijkt me erg stressvol om je hondje zo’n onderzoek te moeten laten ondergaan.
Het hart heeft 4 kleppen:
-de tricuspidaalklep, tussen rechter boezem en rechter kamer
-de pulmonalisklep, tussen rechter kamer en longslagader
-de mitralisklep tussen linker boezem en linker kamer
-de aortaklep, tussen de linker kamer en de lichaam slagader.

Was het ECG wel normaal?
Door Lizzy
#3383693
Jeetje... Wat vervelend zeg, dat je dit nu allemaal weet maar eigenlijk nog niks weet :-\ . Ik hoop dan maar dat de radioloog in Utrecht snel met een bericht terug komt. Getsie.
Gebruikersavatar
Door Joyce1985
#3384238
Ik kopieer even de bevindingen van de DA, betreft de hart echo en ECG;

er is een heel kleine mitralisinsufficientie te zien maar klinisch niet relevant. Tevens een fysiologische
pulmonaalklepinsuff. te zien. Ook wordt er een tricuspidaalinsufficientie gezien waar met doppler een te hoge
snelheid over wordt gemeten (>2.7m/s) wat kan duiden op beginnende pulmonaire hypertensie. (nog?) geen
concentrische en eccentrische hypertrofie van het rechter ventrikel te zien (cor pulmonare) omdat de hypertensie
gering is. Waarschijnlijk secundair tgv longprobleem. ECG: respiratoire aritmie, rustige hartslag.
Het hart is niet eccentrisch vergroot, valt nog binnen normaal waardes, wel bovengrens.
geen vocht in hartzakje en of thorax te zien. Hart lijkt in dit verhaal GEEN oorzaak van de hoest te zijn


Als ik het goed begrijp, is er waarschijnlijk beginnende pulmonaire hypertensie?
Er was iets mis gegaan met het versturen van de mail met bevindingen naar mijn DA, dat is nu alsnog gebeurd.
Harry zou volgens Dordrecht bronchitis kunnen hebben (hun bevindingen aan de hand van de röntgenfoto), maar dat betwijfel ik. Dan zou hij toch ook tijdens inspanning moeten hoesten?
Beginnende pulmonaire hypertensie lijkt mij dan aannemelijker. Kan er helaas alleen weinig over vinden op internet.
Hm, ik lees nu dat de PH een oorzaak is van de bronchitis, dus zo heel gek is die gedachten dus niet?

Al met al houdt het ons lekker bezig.. :(
Door Siberienne
#3384242
Joyce1985 schreef: ma 19 aug 2019, 00:24 Ik kopieer even de bevindingen van de DA, betreft de hart echo en ECG;

er is een heel kleine mitralisinsufficientie te zien maar klinisch niet relevant. Tevens een fysiologische
pulmonaalklepinsuff. te zien. Ook wordt er een tricuspidaalinsufficientie gezien waar met doppler een te hoge
snelheid over wordt gemeten (>2.7m/s) wat kan duiden op beginnende pulmonaire hypertensie. (nog?) geen
concentrische en eccentrische hypertrofie van het rechter ventrikel te zien (cor pulmonare) omdat de hypertensie
gering is. Waarschijnlijk secundair tgv longprobleem. ECG: respiratoire aritmie, rustige hartslag.
Het hart is niet eccentrisch vergroot, valt nog binnen normaal waardes, wel bovengrens.
geen vocht in hartzakje en of thorax te zien. Hart lijkt in dit verhaal GEEN oorzaak van de hoest te zijn


Als ik het goed begrijp, is er waarschijnlijk beginnende pulmonaire hypertensie?
Er was iets mis gegaan met het versturen van de mail met bevindingen naar mijn DA, dat is nu alsnog gebeurd.
Harry zou volgens Dordrecht bronchitis kunnen hebben (hun bevindingen aan de hand van de röntgenfoto), maar dat betwijfel ik. Dan zou hij toch ook tijdens inspanning moeten hoesten?
Beginnende pulmonaire hypertensie lijkt mij dan aannemelijker. Kan er helaas alleen weinig over vinden op internet.
Hm, ik lees nu dat de PH een oorzaak is van de bronchitis, dus zo heel gek is die gedachten dus niet?

Al met al houdt het ons lekker bezig.. :(
Meestal wordt het pulmonale hypertensie genoemd en niet pulmonaire. Helpt ‘t nog als je daar naar zoekt of had Google het al aangepast?
Engelse zoekterm is pulmonary hypertension.

Oorzaak van verhoogde bloeddruk in de long is vaak een aandoening van de long, zoals chronische bronchitis / chronische ontsteking in de long (en dus bv ook een hartworm infectie) COPD, longembolien (en bij mensen roken). En er wordt niet altijd een oorzaak gevonden. Bij honden kwam ik ook nog Cushing en pancreatitis tegen.

Sterkte met je zorgenkindje!
Door Lizzy
#3384253
Bij Linga zagen we ook rare dingen op de rontgen foto en dat bleek Angiostrongylus Vasorum oftewel Franse Hartworm. Ik zou daar zeker ook op laten testen en van drie dagen achter elkaar ontlasting insturen!
Gebruikersavatar
Door Joyce1985
#3384313
src_esther schreef: ma 19 aug 2019, 01:22 Je schrijft hoesten en wolkjes op de longen. Heb je getest op Franse hartworm?
Lizzy schreef:Bij Linga zagen we ook rare dingen op de rontgen foto en dat bleek Angiostrongylus Vasorum oftewel Franse Hartworm. Ik zou daar zeker ook op laten testen en van drie dagen achter elkaar ontlasting insturen!
Ja, dat is het eerste wat ik heb laten doen bij het Woud. Harry heeft eerder Franse Hartworm gehad; 16 augustus 2017. Dus toen hij weer begon met hoesten, was ik ervan overtuigd dat hij dit weer zou hebben. Ik was dan ook heel erg verbaasd dat ik bericht kreeg van het Woud, waarin stond dat hij geen wormen had. Geen Franse Hartworm, gewoon helemaal geen wormen. Dit was 19 juni 2019. We zijn dus al even aan het rommelen met 'm, helaas.
Woensdag moet ik weer naar de DA met 1 van de andere honden, dan neem ik gelijk Harry zijn ontlasting mee van 3 dagen. Gewoon, voor de zekerheid, want ik blijf me nu steeds afvragen of het Woud niet per ongeluk een foutje heeft gemaakt ofzo. Dat kan ten slotte altijd is gebeuren.
Is de Franse Hartworm niet te zijn tijdens een echo? :-[
Siberienne schreef: Meestal wordt het pulmonale hypertensie genoemd en niet pulmonaire. Helpt ‘t nog als je daar naar zoekt of had Google het al aangepast?
Engelse zoekterm is pulmonary hypertension.

Oorzaak van verhoogde bloeddruk in de long is vaak een aandoening van de long, zoals chronische bronchitis / chronische ontsteking in de long (en dus bv ook een hartworm infectie) COPD, longembolien (en bij mensen roken). En er wordt niet altijd een oorzaak gevonden. Bij honden kwam ik ook nog Cushing en pancreatitis tegen.

Sterkte met je zorgenkindje!
Ik heb inderdaad op beide gezocht, omdat Google met Pulmonale kwam. Maar dan nog is er weinig info. Ik ga het is in het Engels opzoeken, en dan de pagina vertalen :biggrin2: . Thnx!
Misschien eigenwijs, maar ik ga toch nog een keer laten testen op de hartworm, al is het maar voor m'n eigen geruststelling. Bedankt! :flowers:
Door Siberienne
#3384326
Joyce1985 schreef: ma 19 aug 2019, 17:53 Ja, dat is het eerste wat ik heb laten doen bij het Woud. Harry heeft eerder Franse Hartworm gehad; 16 augustus 2017. Dus toen hij weer begon met hoesten, was ik ervan overtuigd dat hij dit weer zou hebben. Ik was dan ook heel erg verbaasd dat ik bericht kreeg van het Woud, waarin stond dat hij geen wormen had. Geen Franse Hartworm, gewoon helemaal geen wormen. Dit was 19 juni 2019. We zijn dus al even aan het rommelen met 'm, helaas.
Woensdag moet ik weer naar de DA met 1 van de andere honden, dan neem ik gelijk Harry zijn ontlasting mee van 3 dagen. Gewoon, voor de zekerheid, want ik blijf me nu steeds afvragen of het Woud niet per ongeluk een foutje heeft gemaakt ofzo. Dat kan ten slotte altijd is gebeuren.
Is de Franse Hartworm niet te zijn tijdens een echo? :-[


Ik heb inderdaad op beide gezocht, omdat Google met Pulmonale kwam. Maar dan nog is er weinig info. Ik ga het is in het Engels opzoeken, en dan de pagina vertalen :biggrin2: . Thnx!
Misschien eigenwijs, maar ik ga toch nog een keer laten testen op de hartworm, al is het maar voor m'n eigen geruststelling. Bedankt! :flowers:
Nee hoor dat is niet eigenwijs maar zorgvuldig. Wormen kunnen wisselend uitgescheiden worden, dus extra controle kan geen kwaad. Ik denk niet dat je wormen kan zien op echo.

Hoest Harry ook weleens wat op? Slijm of zo?
Door Lizzy
#3384347
Bij mijn weten zie je dat niet op de echo. En ik liet ook nog een keer testen. Ik weet niet of je 1 of meerdere keren ontlasting in hebt gestuurd naar het Woud maar 1 keer testen is gewoon niet voldoende. Die rot wormen scheiden intermitterend uit.

Bij mijn weten kan de Angiostrongylus Vasorum trouwens permanente schade aan longen veroorzaken :-\ . Ik zou het dus wel nog een zeggen, dat Harry besmet is geweest twee jaar geleden.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door