Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door TeuntjeT
#3385182
Maar waarom beter los van het voer? Dacht dat dat alleen vanwege de smaak was?
Hij eet zn voer prima met de druppels erin. Maar als de werking dan minder is dan geef ik het voortaan gewoon apart.
Door Lizzy
#3385183
TeuntjeT schreef: ma 02 sep 2019, 07:25 Maar waarom beter los van het voer? Dacht dat dat alleen vanwege de smaak was?
Hij eet zn voer prima met de druppels erin. Maar als de werking dan minder is dan geef ik het voortaan gewoon apart.
Homeopathische/fythotherapeutische middelen geef je het best op schone slijmvliezen. Dat is omdat het middel ook via de slijmvliezen van de mond opgenomen wordt. En dat wordt lastig, als de mond "vies" is en het zo met eten naar binnen glijdt. Dus ja, dat is wel lastig met honden want zulke middelen smaken ontzettend goor (door de alcohol). Ik geef het daarom met een scheutje verdunde geitenmelk. Ook niet ideaal maar anders krijg ik het bij mijn honden niet naar binnen. Maar de opname met wat melk is wel beter dan met voer.
Gebruikersavatar
Door TeuntjeT
#3385280
duidelijk, dank je. eens kijken waar ik het dan in zal mengen om het bij hem binnen te krijgen.
zou een heel klein beetje met water verdunde griekse yoghurt ook kunnen eventueel?

oogjes gaan goed..... nu alleen sochtends nog een klodder erin en maak dan schoon. hoop dat de verbetering door blijft zetten.
Gebruikersavatar
Door TeuntjeT
#3385767
Het bleef met ups en downs gaan met zn ogen, dus we zijn vandaag naar de dierenarts geweest. Hij heeft een typische puppy aandoening volgens de da. Een overprikkeld afweersysteem.
Is met foliicul.... volgens mij (na googelen) Folliculaire conjunctivitis.

Ik ontvang de diagnose nog per mail hoor. Ogen waren niet beschadigd en zagen er verder goed uit, behalve erg rood derde ooglid in beide ogen en wat bultjes erop.
Ik heb Oculsan oogdruppels meegekregen . 4-6x per dag te gebruiken en met een paar dagen is dan verbetering te verwachten. Zijn druppels met AB en prednison erin.... ;D Is het na een week nog niet over, dan moeten we terugkomen.
Laatst gewijzigd door TeuntjeT op do 12 sep 2019, 10:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door TeuntjeT
#3385770
Omdat Teun ook veel last gehad heeft met zijn ontlasting, heb ik van de week ook zijn ontlasting opgestuurd naar het woud.
Het gaat de laatste tijd stukken beter, maar van tijd tot tijd toch weer opeens dunne ontlasting.
Om het zekere voor het onzekere te nemen en ook omdat hij op straat alles probeert te eten, ook slakken. Hebben we naast wormen ook laten testen op frsnse hartworm en giardia. Teun is helemaal schoon. Geen wormen, geen giardia, geen franse hartworm.
Oogjes gaan nu hopelijk ook goed komen!

Voor zijn weerstand geef ik nog steesd de Echinacea Extra Forte druppels in wat verdunde griekse yoghurt.
Door Lizzy
#3385772
TeuntjeT schreef: wo 11 sep 2019, 14:58 Het bleef met ups en downs gaan met zn ogen, dus we zijn vandaag naar de dierenarts geweest. Hij heeft een typische puppy aandoening volgens de da. Een overprikkeld afweersysteem.
Is met foliicul.... volgens mij (na googelen) Folliculaire conjunctivitis.

Ik ontvang de diagnose nog per mail hoor. Ogen waren niet beschadigd en zagen er verder goed uit, behalve erg rood derde ooglid in beide ogen en wat bultjes erop.
Ik heb Oculosan oogdruppels meegekregen . 4-6x per dag te gebruiken en met een paar dagen is dan verbetering te verwachten. Zijn druppels met AB en prednison erin.... ;D Is het na een week nog niet over, dan moeten we terugkomen.
Lekker spulletje :-X
Door Lizzy
#3385773
TeuntjeT schreef: wo 11 sep 2019, 15:44 Omdat Teun ook veel last gehad heeft met zijn ontlasting, heb ik van de week ook zijn ontlasting opgestuurd naar het woud.
Het gaat de laatste tijd stukken beter, maar van tijd tot tijd toch weer opeens dunne ontlasting.
Om het zekere voor het onzekere te nemen en ook omdat hij op straat alles probeert te eten, ook slakken. Hebben we naast wormen ook laten testen op frsnse hartworm en giardia. Teun is helemaal schoon. Geen wormen, geen giardia, geen franse hartworm.
Oogjes gaan nu hopelijk ook goed komen!

Voor zijn weerstand geef ik nog steesd de Echinacea Extra Forte druppels in wat verdunde griekse yoghurt.
Fijn dat hij geen inwendige parasieten heeft. Probiotica heb je al geprobeerd?
Gebruikersavatar
Door TeuntjeT
#3385778
Ja al geprobeerd. Deed weinig. En gelukkig gaat de ontlasting steeds wat beter.
ik heb steeds al het vermoeden gehad dat het iets van binnenuit is. weerstandsdingetje....daar wordt aan gewerkt.

De oogdruppels ben ik ook niet weg van, maar om er nou niks meer aan te doen en het op zijn beloop te laten kan ook niet.
Oculoheel, similisan en vitamine A oogzalf en schoonmaken met fys.zoutoplossing deed allemaal onvoldoende.... wat kan je dan nog...

edit: diagnose is inderdaad Folliculaire conjunctivitis
Gebruikersavatar
Door TeuntjeT
#3386109
De oculsan druppels heb ik nu 5 volle dagen gebruikt zoals voorgeschreven tussen de 4 en 6x pd, + vandaag nog 2x gedruppeld. Ze zijn nu op. Voorgeschreven was 7 dagen gebruiken. Bijsluiter zegt 5-10 dagen.
Zn ogen zien er rustig uit nu. Geen vuile ooghoekjes meer sinds de 2e druppeldag.
Wat zouden jullie doen? Nu stoppen ermee? Heb de DA al gebeld en gevraagd of ik kan stoppen of nieuwe druppels moet ophalen. Ben nog iav reactie.

Edit: zojuist gebeld door de DA. Ik mag er voor nu mee stoppen.
Wel fijn, want t is een zooitje rotzooi. Nu maar hopen dat t wegblijft.
Gebruikersavatar
Door TeuntjeT
#3386126
wat zouden jullie verder doen met de oogjes? gewoon vanaf blijven om het niet opnieuw te irriteren? of toch schoon blijven maken met fysiologische zoutoplossing?
als het probleem verholpen is, of in ieder geval de klachten, dan zou het goed moeten zijn... maar ben ook bang dat het zo weer terug kan komen.
DA heeft in eerste instantie aangegeven alleen te druppelen, en verder niet aan de oogjes te zitten. alleen de hoekjes schoonmaken als daar opgedroogd vuil zit.
Door Lizzy
#3386127
Wat ik zo'n beetje kan vinden op Internet is dat het een jonge honden kwaal is, die vaak veroorzaakt wordt door een allergische reactie op pollen. En ze groeien er vrijwel altijd overheen, kan best lang duren. Ik zou zelf even aankijken hoe het nu gaat. Maar er staat ook dat druppelen en zalven vaak kort helpt. Nu is de pollen periode wel zo goed als om, dus misschien blijft het nu weg. Zodra je ook maar het idee krijgt dat het weer terug komt: zou ik gaan spoelen met zout water. Ik ga mijn vriendin even vragen hoe de dosering ook alweer was van het zout + water maar wat je nodig hebt is zout zonder jodium en dan kun je daar lekker met lauw water z'n ogen goed mee uitspoelen na het wandelen. Zo'n spuit/knijp-fles is daarvoor heel handig:

Afbeelding
Door Lizzy
#3386136
Zout zonder jodium is van Jozo. Tafelzout in wit/blauw potje. En dan 50 ml water en een theelepeltje zout (komt niet zo krap).
Gebruikersavatar
Door TeuntjeT
#3386140
dank je. en dan kan je daar na iedere wandeling mee spoelen? het water kan dan het beste lauwwarm zijn denk ik?
Door Lizzy
#3386141
TeuntjeT schreef: wo 18 sep 2019, 11:39 dank je. en dan kan je daar na iedere wandeling mee spoelen? het water kan dan het beste lauwwarm zijn denk ik?
Ja en ja. Lauw/warm is nog prettiger. Beetje lichaamstemperatuur.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door