Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Cait_ie
#3380827
Goed, ik weet dat jullie geen dierenartsen zijn, maar wel een vat aan kennis.
Dus misschien herkent iemand van jullie dit wel en kan nog wat wijsheid brengen. (:
Ik ga proberen alles even objectief weer te geven.

Enkele maanden geleden hing er bloed op onze zetel.
Mellow had al de gewoonte om sporadisch op onze zetel te rijden als wij niet thuis zijn, maar dit was de eerste keer met bloed.
We dachten aan een wondje of iets dergelijks en het leek ook iets eenmaligs.

Sinds twee maanden is het bloeden regelmatiger en consulteerden we een dierenarts.
Andere observaties: Moeite met poepen, pijn na het plassen (opgetrokken lopen), minder energetisch
Bloedtest toonde verhoogde prostaatwaarden. Er werd een echo genomen.
De prostaat zag er niet echt vergroot uit vond ze maar omwille van de bloeduitslag werd een kuur Ypozane gestart op 31/5.
Er werden geen andere onregelmatigheden gezien op de echo.
Als extra ondersteuning kreeg hij ook supplementen zaagbladpalm & pompoenpitolie bij het eten.

Op 3/7 hing er opnieuw bloed aan de zetel. Tijdens en na de Ypozane kuur hebben we nog enkele keren bloed gevonden maar daarna is hij twee weken bloed- en pijnvrij geweest (of toch beduidend minder pijn). Zijn energie leek ook ietsje beter maar toch nog niet 100%
Op 5/7 ejaculeerde hij uit het niets (hij stond letterlijk gewoon naast de zetel) waarna hij pijnlijk opgetrokken stond.

Onze controle echo stond al gepland voor nu woensdag (een weekje later omwille van vakantie), maar we hebben inmiddels opnieuw contact gehad met de eerste dierenarts en een second opinion gevraagd aan een andere dierenarts.
Zij zeggen nu allebei resoluut castreren en lijken elke andere optie uit te sluiten, maar ik heb het gevoel dat er misschien wel iets heel anders aan de hand is dan BPH?

Wat als castreren het probleem niet oplost? Mellow is 4 jaar, en ik ben er tamelijk sterk van overtuigd dat hij het type hond is dat véél beter is met testosteron dan zonder.
Het is echt het castreren dat me zo afschrikt, want dat keer je natuurlijk niet meer om als het niet werkt en van chemisch castreren krijg ik helemaal de kriebels. :(
Laatst gewijzigd door Cait_ie op ma 05 aug 2019, 10:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Eef+Stippels
#3380838
Maar het is niet duidelijk waar het bloed vandaan komt? Of lees ik daar overheen?
Kan het zijn dat zijn huid te strak is?
Dat had onze reu en dat deed ontzettend pijn als zijn piemel eruit stak en niet meer terug kon...

En ik denk meteen aan een osteopaat als hij opgetrokken loopt en moeilijk kan poepen.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3380851
Chemisch castreren? Of weet je dan nog niets?

Dat van een nauwe voorhuid lijkt me ook een goede, maar daar is wellicht wel aan gedacht?
Ik vind een vreemde diagnose (ale, voorgestelde oplossing zonder diagnose), want wat dan met zijn plassen? Daar kan hij toch niet mee stoppen... ::)
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3380853
Die andere dierenarts, was dat echt ergens anders, of in dezelfde praktijk? En wat heeft die tweede dierenarts aan onderzoek gedaan. En is die echo nu al wel gedaan of nog niet?

Als de diagnose jou niet lekker zit, zou ik gerust verder gaan. Naar een een dierenarts die volledig los staat van deze twee en gewoon op afspraak opnieuw onderzoek en diagnose. Kijken wat daar uitkomt. Want als jou gevoel zegt dat het niet klopt, dan hebben ze je op zijn minst niet goed uitgelegd wat hun bevindingen zijn en in het ergste geval zitten ze er naast.

Ik liet mijn hond in ieder geval niet castreren voordat ik snapte wat er aan de hand is en de alternatieven besproken had.
Gebruikersavatar
Door Cait_ie
#3380860
Eef+doggies schreef:Maar het is niet duidelijk waar het bloed vandaan komt? Of lees ik daar overheen?
Kan het zijn dat zijn huid te strak is?
Dat had onze reu en dat deed ontzettend pijn als zijn piemel eruit stak en niet meer terug kon...

En ik denk meteen aan een osteopaat als hij opgetrokken loopt en moeilijk kan poepen.
We weten dat het bloed vanuit de plasbuis komt, omwille van de plaatsing op de zetel.
Maar wat het bloed veroorzaakt, daar is geen enkele zekerheid over.

Ik hoop dat een dierenarts dat toch zou zien als de huid te strak is? Hoe manifesteerde dat zich bij jullie reu?
Ik kan me daar niet meteen iets bij voorstellen...

De dierenarts die de behandeling doet, doet ook aan accupunctuur en heeft geen blokkades kunnen vaststellen o.i.d.
pearlsofpassion schreef:Chemisch castreren? Of weet je dan nog niets?

Dat van een nauwe voorhuid lijkt me ook een goede, maar daar is wellicht wel aan gedacht?
Ik vind een vreemde diagnose (ale, voorgestelde oplossing zonder diagnose), want wat dan met zijn plassen? Daar kan hij toch niet mee stoppen... ::)
Ja, chemisch castreren zou inderdaad ook een eerste poging kunnen zijn... Maar zo'n implantaat schrikt mij ook heel erg af.

Hoe bedoel je juist stoppen met dat plassen? Het pijnlijke plassen zou dan voortkomen van druk op de plasbuis omwille van de vergrote prostaat, en die zou dan weer in grote moeten afnemen ten gevolge van de castratie ergo de druk verminderen.
Kaela schreef:Die andere dierenarts, was dat echt ergens anders, of in dezelfde praktijk? En wat heeft die tweede dierenarts aan onderzoek gedaan. En is die echo nu al wel gedaan of nog niet?

Als de diagnose jou niet lekker zit, zou ik gerust verder gaan. Naar een een dierenarts die volledig los staat van deze twee en gewoon op afspraak opnieuw onderzoek en diagnose. Kijken wat daar uitkomt. Want als jou gevoel zegt dat het niet klopt, dan hebben ze je op zijn minst niet goed uitgelegd wat hun bevindingen zijn en in het ergste geval zitten ze er naast.

Ik liet mijn hond in ieder geval niet castreren voordat ik snapte wat er aan de hand is en de alternatieven besproken had.
Volledig andere dierenarts, die ook veel "klassieker" is dan de eerste arts. Zij heeft geen behandelingen uitgevoerd maar op basis van de symptomen eigenlijk telefonisch meteen gezegd dat er gecastreerd moest worden, zonder dat wij enige vermelding hadden gedaan van de testen op prostaat bij de vorige dierenarts (wat ik dus al helemaal te gek vind).

Edit: nog over je vraag ivm de echo: de tweede controle echo, die dus als alles goed ging moest aantonen dat de prostaat weer verkleind was t.o.v. de eerste echo, is nog niet genomen. Die willen ze dus ook niet meer nemen, omdat ze niet verwachten dat er een verandering is tov echo 1.


Het aller-vervelendste is dat ik momenteel in het buitenland ben voor het werk en dus vriendlief even de taken overneemt. Hij doet dat super, maar is gewoon niet zo op de hoogte van alles en veel meer 'als de dierenarts het zegt zal het wel zo zijn'...
En nu zei die tweede dierenarts dus dat het dringend is en zo snel mogelijk moet gebeuren en kan ik dus niet zelf met hem gaan :-\
Gebruikersavatar
Door kiara
#3380867
Mijn border reu had ook bloed maar dan met plassen en was ruim 10 jaar, zijn prostaat was vergroot en heb hem direct laten castreren , het was gelijk over. Alleen nu ruim 14 verliest hij urine tja oorzaak ouderdom of castratie geen idee, maar als ik de castratie niet had gedaan was hij er denk ik allang niet meer geweest. Dus ik zou zeggen laat de prostaat goed nakijken . Verder denk ik ook vernauwde voorhuid :-\
Sterkte met hem
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3380870
Cait_ie schreef:
Volledig andere dierenarts, die ook veel "klassieker" is dan de eerste arts. Zij heeft geen behandelingen uitgevoerd maar op basis van de symptomen eigenlijk telefonisch meteen gezegd dat er gecastreerd moest worden, zonder dat wij enige vermelding hadden gedaan van de testen op prostaat bij de vorige dierenarts (wat ik dus al helemaal te gek vind).

Edit: nog over je vraag ivm de echo: de tweede controle echo, die dus als alles goed ging moest aantonen dat de prostaat weer verkleind was t.o.v. de eerste echo, is nog niet genomen. Die willen ze dus ook niet meer nemen, omdat ze niet verwachten dat er een verandering is tov echo 1.


Het aller-vervelendste is dat ik momenteel in het buitenland ben voor het werk en dus vriendlief even de taken overneemt. Hij doet dat super, maar is gewoon niet zo op de hoogte van alles en veel meer 'als de dierenarts het zegt zal het wel zo zijn'...
En nu zei die tweede dierenarts dus dat het dringend is en zo snel mogelijk moet gebeuren en kan ik dus niet zelf met hem gaan :-\
Oke, nou op basis hier van ging er bij mijn hond echt het mes niet in. Telefonisch is geen second opinion. Dat is lekker makkelijk. En dan ook nog zeggen dat het dringend is. Dat kan ze toch helemaal niet weten als ze de hond niet gezien heeft.

En als ze verwachten dat er nu niets veranderd is, waarom willen ze dan castreren? Dan heeft de kuur toch ook niet geholpen. Bij Oscar hield het effect van zo'n kuur meerdere maanden aan. Slechts 2 weken minder symptomen zou voor mij absoluut geen sluitend argument zijn om te gaan castreren. Ik vind het ook altijd wat bizar dat op basis van verwachtingen zoiets als een echo af wordt geblazen. Je gebruikt een echo toch juist om je verwachtingen te staven. Wie weet komt er iets heel anders uit.

Mijn advies zou dus blijven: naar een volledig andere dierenarts, geen voorinformatie geven en een volledig nieuwe onderzoek doen. Misschien dat als je aangeeft van waar je bent, dat er tips voor een goede dierenarts gegeven kunnen worden.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#3380872
Ik zocht een goede internist op. Wat je verteld komt over als...we weten het niet en we doen maar wat. Zo'n telefonisch advies is als second opinion niet serieus te nemen.
Door MillyMol
#3380877
Ik lees er niks over, maar ik neem aan dat de urine gecheckt is op bacteriën en/of gruis en dat ook de blaas is ge-echood en dat daar niks is uitgekomen?
Gebruikersavatar
Door Cait_ie
#3380878
Update van vandaag: mijn vriend is vanochtend bij de tweede dierenarts geweest (waarbij blijkbaar de assistente zo voorbarig aan de telefoon had gezegd dat wordt castreren) en zij heeft gelukkig wél een veel betere uitleg gegeven dan dierenarts 1.

Zij voelde wel meteen dat de prostaat vergroot is en dat was ook duidelijk te merken aan Mellow z'n pijnreactie (die wist de vorige DA ook niet te triggeren).
Hij is echter nog niet zó groot dat het een hoogdringende operatie is.
Bijkomend hebben zij een voorhuidontsteking vastgesteld die de vorige dierenarts dus blijkbaar helemaal niet zag en die de oorzaak zou zijn van het bloed.
Die ontsteking zou dan voortkomen uit het regelmatig likken omwille van de pijn die de prostaat veroorzaakt.

Op onze vraag wordt en komende maandag een nieuwe echo genomen, vandaag hadden zij daar geen tijd voor (zolang hij blijft plassen en poepen is het nog niet hoogdringend, dus we moeten hem gewoon in het oog houden en dan kan ik weer zelf gaan).
Dit om twee redenen:
* Als de vorige dierenarts een simpele voorhuidontsteking mist heeft ze misschien wel wat anders gemist op de echo ook, ik wil dus cysten of andere onregelmatigheden kunnen uitsluiten
* Als we toch over moeten gaan toch (chemische) castratie wil ik een objectief vergelijkingspunt hebben om achteraf te kunnen bepalen of de prostaat gekrompen is

Mijn vertrouwen in DA 1 is dus eigenlijk wel zo'n beetje verdwenen, maar deze DA heeft zijn vaststellingen goed uitgelegd en ook zijn redenering helemaal met ons gedeeld.
Mocht de echo de bevindingen bevestigen, dan raden zij toch een chemische castratie aan.
Voor een oudere hond zouden ze dan meteen castreren, maar omdat Mellow nog maar 4 is zou de kans bestaan dat zijn prostaat normaliseert met 1 chemische castratie en daarna de hormoonhuishouding weer verder kan zonder overlast te veroorzaken.

Ik ben al heel blij dat deze DA met wat objectieve elementen kwam om zijn diagnose en behandelingsplan te staven.
En ik heb het gevoel dat zij ook wel helemaal mee waren waarom we castratie willen vermijden, en daarom ons ook met feiten proberen aantonen dat het de juiste beslissing zal zijn (afhankelijk van het resultaat van de echo).
Gebruikersavatar
Door Cait_ie
#3380879
MillyMol schreef:Ik lees er niks over, maar ik neem aan dat de urine gecheckt is op bacteriën en/of gruis en dat ook de blaas is ge-echood en dat daar niks is uitgekomen?
Nee, de urine is eigenlijk niet getest...
Ik vraag maandag wel of ze de blaas mee echo'en, dat lijkt me zeker een goed idee!
En dan misschien toch ook gelijk maat een urinestaal laten checken.
Door Eef+Stippels
#3380889
Cait_ie schreef:We weten dat het bloed vanuit de plasbuis komt, omwille van de plaatsing op de zetel.
Maar wat het bloed veroorzaakt, daar is geen enkele zekerheid over.

Ik hoop dat een dierenarts dat toch zou zien als de huid te strak is? Hoe manifesteerde dat zich bij jullie reu?
Ik kan me daar niet meteen iets bij voorstellen...

De dierenarts die de behandeling doet, doet ook aan accupunctuur en heeft geen blokkades kunnen vaststellen o.i.d.
Dat kan de dierenarts misschien niet direct zien...? Op het eerste gezicht zag ik er niets aan in ieder geval.

En toen ik er de weekenddierenarts over belde toen dit de eerste keer gebeurde zei zij dat hij vast een sexuele handeling aan het verrichten was.
Nou ik zag toch echt wel dat hij pijn had hoor, dat was geen plezier ::) Hij stond ook met kromme rug.
Dus toch naar de kliniek gegaan en zij stelde vast dat zijn voorhuid te krap was.

Als de piemel uit de voorhuid steekt, bijvoorbeeld als ze gaan zitten, en hij wordt dikker, dan kon de piemel soms niet terug.
De voorhuid ging dan dubbel met de harige zijde naar binnen.
Wij moesten dan met glijmiddel en een muilkorf (want heel pijnlijk) de huid er terug overheen doen.
Het is niet vaak gebeurd, vaker dan 2 of 3 x was het denk ik niet. Daarna hebben we hem laten castreren, maar niet om deze reden.
Als hij het vaker had gehad en we hadden hem niet willen laten castreren dan konden ze nog iets aan de voorhuid doen meen ik me te herinneren...(is al 15 jaar geleden). Het is na de castratie nooit meer gebeurd, dus dat was geen overweging meer voor ons.

Maar is jullie da ook osteopaat? Want ik weet niet hoe zij blokkades opspoort, maar ik zou toch naar een osteopaat gaan.
Onze zelfde reu heeft ook een tijd in huis geplast. Wij konden maar niet ontdekken waar dat door kwam, hij is in Utrecht helemaal onderzocht en er kwam niets uit.
Toen naar een osteopaat gegaan en die heeft het probleem met 1 behandeling opgelost.

Edit: Ik had jouw nieuwe update niet gezien voordat ik dit bericht schreef.
Laatst gewijzigd door Eef+Stippels op wo 10 jul 2019, 13:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Eef+Stippels
#3380890
Cait_ie schreef:Nee, de urine is eigenlijk niet getest...
Ik vraag maandag wel of ze de blaas mee echo'en, dat lijkt me zeker een goed idee!
En dan misschien toch ook gelijk maat een urinestaal laten checken.
Bij Xindy is vorig jaar meteen steriele urine geprikt toen ze toch in het kussen lag voor de echo.
Ging snel en handig.
Gebruikersavatar
Door Cait_ie
#3383049
Ik dacht, ik plaats nog even een update en daar komt zo ook weer een nieuwe vraag bij...

Bij dierenarts 2 is een volledige echo genomen van prostaat, blaas, nieren, lever, maag,...
Daar werden geen onregelmatigheden gezien met uitzondering op de prostaat. Daar zaten een aantal lichtere vlekken op die er op duiden dat deze effectief vergroot is. Hij zou zo'n 3 x 3 cm zijn.
Ik heb gevraagd of een blaaspunctie nuttig zou zijn, maar zij vonden dat hij daar echt niet de symptomen voor had.
De te nauwe voorhuid herken ik ook niet echt en sloot de dierenarts ook uit.

Ok, dus Mellow is op 15/7 gecastreerd dmv een implantaat. We zijn toch voor een chemische gegaan omdat ik wil weten dat dit het probleem ook écht oplost, ik ben daar nog altijd niet 100% zeker van.
Volgens de DA duurt het 3 weken voor het implantaat echt werkt, dat is dus vandaag. Zijn testikels zijn inderdaad in formaat gekrompen.
Andere opvallende wijziging is dat hij écht moe is. Hij slaapt veel en lijkt nergens écht zin in te hebben behalve op schoot hangen en kroelen, dat doet hij plots veel meer.
Ik mis mijn vrolijke actieve - altijd zin in actie- Aus een beetje :(

In de drie weken sinds het plaatsen van het implantaat heeft hij nog 2x gebloed.
- op 16/7 - dit was de eerste keer dat we er echt zelf live bij waren. Hij rijdt dus niet, hij hangt gewoon op de zetel en dan komt het er plots ineens uit.
We hebben een foto kunnen maken, die hangt hieronder.
- op 31/7 - niet live gezien, bloed hing op de zetel als we thuiskwamen
Hij lijkt ook af en toe weer pijn te hebben bij het plassen :(

Vragen:
- Herkennen jullie deze gedragswijzigingen tgv chemische castratie?
- Kan ik iets doen om hem een beetje te ondersteunen door deze hormoonwijzigingen?

Ik geef het nog een weekje, omdat de chemische castratie nu pas echt effect zou hebben, maar als het zo blijft gaan we echt terug en moet er gewoon verder gezocht worden denk ik...
Bijlagen
WhatsApp Image 2019-07-16 at 22.10.57.jpeg
WhatsApp Image 2019-07-16 at 22.10.57.jpeg (222.75 KiB) 2575 keer bekeken
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door