Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door TeuntjeT
#3377700
Teun is nu ruim 4 maanden. Sinds een week of 2 staat hij na wat wisseling in kvv en brok volledig op rodi.
Energique gaf erg veel en slechte ontlasting en hij bleef dun.ook een rommelende buik en oprispingen.
Toen even dog lovers gold brok gegeven. Toen werd hij eindelijk wat voller en zijn buik bleef rustig. Wel heel veel ontlasting en ook erg wisselend.
Nu op rodi gaat het goed.400gr per dag verdeeld over 3 maaltijden. 2x per dag een kleine stevige drol, maar soms toch ook opeens weer dunne ontlasting. We houden hem nu even op rodi om de boel wat tot rust te laten komen bij hem.
Tijdens het wandelen pakt hij alles wat hij tegenkomt. Slakken eet hij op en zo ook hondenpoep.

Hij wordt ontwormd met milbemax zoals aanbevolen.

Wat kan de oorzaak zijn hiervan? Houd dit verband met de wisselende ontlasting?
Is probiotica hier mogelijk een oplossing, of iets anders? En wat en welk merk is dan goed?
#3377709
TeuntjeT schreef:Uuuhm ik heb het niet over voer he....
Nee, maar de ontlasting kan per KVV nogal verschillen. Dus andere KVV proberen en sowieso merken afwisselen.
Let op dat per merk de behoefte kan verschillen. Van het ene merk moet ik beduidend meer voeren dan van het andere merk.
Bij een pup is het laten controlen van de ontlasting op gardia raadzaam als ontlasting regelmatig dun is en stinkt.
Gebruikersavatar
Door TeuntjeT
#3377711
Ontlasting onderzoek is nog wel n idee. Bij VPL get woud zeker?
Moet je dan van meerdere dagen ontlasting opsturen?
Waarop zou je dan nog meer kunnen laten testen behalve giardia?

De ontlasting stinkt niet en het is geen diaree.gewoon af en toe zomaar dun, een slappe natte drol.
Door Lizzy
#3377714
Ik zou inderdaad eens een kuur probiotica gaan geven. Puur Probiotica is prima. Daar zitten ook de juiste stammen in. Het kan best zijn dat hij bepaalde bacterie-stammen in de darmen nodig heeft en laatst hadden we het er in een topic over: misschien dat honden dat zelf proberen aan te vullen door poep te eten van andere honden?! We weten het niet maar ondenkbaar heb ik het niet gevonden. Ik zal zo dat oude topic er eens bij zoeken.
Door Lizzy
#3377715
Ik zie trouwens niet in waarom je zou ontwormen als je niet eens weet of je hond wormen heeft. Voordat je ontwormt beveel ik echt van harte een mestonderzoek aan. Via het Woud ja.
Gebruikersavatar
Door TeuntjeT
#3377719
Dank voor de reacties. Ik weet dat merk kvv kan uitmaken voor de ontlasting,maar ik wil voor nu even wat rust geven aan zijn darmen door even bij rodi te blijven.
Het vreemde is wel dat hij meestal mooie compacte en stevige kleine drollen heeft, en dan opeens weer een flubber drol.
Zonder dat hij van ons ook maar iets anders gehad heeft.
Maar misschien krijgt hij de flubbers wel door jet op straat van alles eten.....wisselwerking.
Voor nu houd ik het even bij rodi en wissel daarvan wel de verschillende varianten af.
Ik heb zojuist puur probiotica en psyllium besteld. Hoe kan ik daar het beste mee starten? Welke dosering en beiden tegelijk geven?
Aanvullen met gekookte groente is ook een goed idee. Misschien 1 rodi maaltijd dan vervangen door een simpele barfmaaltijd van groente, vis, kippenvleugel wat orgaan of iets in die trant?
Gebruikersavatar
Door TeuntjeT
#3377720
Testen bij VPL, heeft dat zin nu hij pasgeleden is ontwormd?
Met pups ontworm ik graag zoals aanbevolen. Ze zijn zo kwetsbaar! Als kleine pup in het nest is hij ontwormd zoals aanbevolen. Wij hebben dit voortgezet door te ontwormen 12 en 16 weken.
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3377721
TeuntjeT schreef:Teun is nu ruim 4 maanden. Sinds een week of 2 staat hij na wat wisseling in kvv en brok volledig op rodi.
Energique gaf erg veel en slechte ontlasting en hij bleef dun.ook een rommelende buik en oprispingen.
Toen even dog lovers gold brok gegeven. Toen werd hij eindelijk wat voller en zijn buik bleef rustig. Wel heel veel ontlasting en ook erg wisselend.
Nu op rodi gaat het goed.400gr per dag verdeeld over 3 maaltijden. 2x per dag een kleine stevige drol, maar soms toch ook opeens weer dunne ontlasting. We houden hem nu even op rodi om de boel wat tot rust te laten komen bij hem.
Tijdens het wandelen pakt hij alles wat hij tegenkomt. Slakken eet hij op en zo ook hondenpoep.

Hij wordt ontwormd met milbemax zoals aanbevolen.

Wat kan de oorzaak zijn hiervan? Houd dit verband met de wisselende ontlasting?
Is probiotica hier mogelijk een oplossing, of iets anders? En wat en welk merk is dan goed?
Ik zou toch echt op heel korte termijn merken gaan afwisselen. Bij vers vlees is dat zeer sterk aan te raden, zeker bij pups. En als je al voor slechts 1 merk kiest, zou Rodi absoluut mijn keuze niet zijn.

Bij brokken is overstappen naar een ander merk een heel ding. Dat moet je rustig aan doen, mengen en zo langzaam overstappen. Bij vers vlees is dat niet zo. Konijn is konijn, eend is eend. Dus je kunt zo onderling wisselen. En dat is belangrijk, want het ene merk stop 30% spiervlees en 5% lever in zijn prakje en het andere merk doet 35% spiervlees en 2% lever. Door af te wisselen is de kans veel groter dat je hond alle voedingsstoffen binnen krijgt.
Want een van de factoren die voor de ontlasting van belang is, is het % vleesbot. Een zachte, niet stinkende drol wijst op net wat te weinig vleesbot. Grote kans dat op een ander merk met een iets hoger botpercentage zijn ontlasting gewoon goed is. En dan hoef je helemaal geen supplementen toe te gaan voegen.

Ik heb niets tegen dingen als probiotica, maar als je menu niet goed is, is het onzinnig dit op te gaan lossen met supplementen. Dan moet je er eerst voor gaan zorgen dat zijn menu in orde komt.

Ik ga verder ook met Lizzy mee dat ontwormen het beste gedaan kan worden als een mestonderzoek wormen aantoont. Preventief ontwormen bestaat niet en kan een negatief effect op de spijsvertering hebben.
Gebruikersavatar
Door pluk
#3377722
Kaela schreef:
Ik zou toch echt op heel korte termijn merken gaan afwisselen. Bij vers vlees is dat zeer sterk aan te raden, zeker bij pups. En als je al voor slechts 1 merk kiest, zou Rodi absoluut mijn keuze niet zijn.

Bij brokken is overstappen naar een ander merk een heel ding. Dat moet je rustig aan doen, mengen en zo langzaam overstappen. Bij vers vlees is dat niet zo. Konijn is konijn, eend is eend. Dus je kunt zo onderling wisselen. En dat is belangrijk, want het ene merk stop 30% spiervlees en 5% lever in zijn prakje en het andere merk doet 35% spiervlees en 2% lever. Door af te wisselen is de kans veel groter dat je hond alle voedingsstoffen binnen krijgt.
Want een van de factoren die voor de ontlasting van belang is, is het % vleesbot. Een zachte, niet stinkende drol wijst op net wat te weinig vleesbot. Grote kans dat op een ander merk met een iets hoger botpercentage zijn ontlasting gewoon goed is. En dan hoef je helemaal geen supplementen toe te gaan voegen.

Ik heb niets tegen dingen als probiotica, maar als je menu niet goed is, is het onzinnig dit op te gaan lossen met supplementen. Dan moet je er eerst voor gaan zorgen dat zijn menu in orde komt.

Ik ga verder ook met Lizzy mee dat ontwormen het beste gedaan kan worden als een mestonderzoek wormen aantoont. Preventief ontwormen bestaat niet en kan een negatief effect op de spijsvertering hebben.
+1

Echt, ga meer afwisselen. En zoek dan een merk met bot als calciumbron.
#3377723
Je kan ook een dagboekje gaan bijhouden.
Misschien heeft hij wel elke keer na vb vis wat slappere ontlasting. Dat zou de meest voor de hand liggende zijn. Maar ook na iets anders is mogelijk.
Moest dat zo zijn, is dat eenvoudig op te lossen door er een vleesbotje bij te geven. Maar dan moet je wel weten na welke variant het is.

Groenten kan je best elke dag een beetje geven. Dat werkt het beste. Een paar keer per week veel, geeft ook slappe ontlasting.
Door Lizzy
#3377725
TeuntjeT schreef:Testen bij VPL, heeft dat zin nu hij pasgeleden is ontwormd?
Met pups ontworm ik graag zoals aanbevolen. Ze zijn zo kwetsbaar! Als kleine pup in het nest is hij ontwormd zoals aanbevolen. Wij hebben dit voortgezet door te ontwormen 12 en 16 weken.
Ja, en juist omdat ze zo kwetsbaar zijn en juist omdat je een hond hebt die geen optimale spijsvertering heeft raad ik je dus af om gif in je hond te gooien zonder te weten of het ook daadwerkelijk nodig is om er gif in te gooien.
Door Lizzy
#3377727
TeuntjeT schreef:Dank voor de reacties. Ik weet dat merk kvv kan uitmaken voor de ontlasting,maar ik wil voor nu even wat rust geven aan zijn darmen door even bij rodi te blijven.
Het vreemde is wel dat hij meestal mooie compacte en stevige kleine drollen heeft, en dan opeens weer een flubber drol.
Zonder dat hij van ons ook maar iets anders gehad heeft.
Maar misschien krijgt hij de flubbers wel door jet op straat van alles eten.....wisselwerking.
Voor nu houd ik het even bij rodi en wissel daarvan wel de verschillende varianten af.
Ik heb zojuist puur probiotica en psyllium besteld. Hoe kan ik daar het beste mee starten? Welke dosering en beiden tegelijk geven?
Aanvullen met gekookte groente is ook een goed idee. Misschien 1 rodi maaltijd dan vervangen door een simpele barfmaaltijd van groente, vis, kippenvleugel wat orgaan of iets in die trant?
Duidelijk geen goede spijsvertering op dit moment. En dat zou heel goed kunnen komen door het van straat eten.

De dosering van de probiotica en psyllium staat op de verpakking en hangt af van het gewicht van je hond. Je kunt beide geven. Tegelijkertijd.

Je kun de Rodi maaltijd zeker vervangen door groenten, vis, kippenvleugel en wat orgaan. Nu hoef je niet perse al deze elementen in de maaltijd te stoppen hoor. Ik weet niet wat er in de Rodi zit die je geeft? Want het handigst is dan om bij de BARF maaltijd juist dingen te pakken die niet in de Rodi zitten. Ik neem aan dat je de complete hamburgers geeft?

Als je deze geeft:
"Puur rauw kippenvlees, kipkarkas en kippenorganen, aangevuld met de unieke Rodi Pre-Bio+ Vezelmix en uiteraard de benodigde vitaminen en mineralen vormen een uitgebalanceerd menu. De Rodi Pre-Bio+ Vezelmix bestaat uit appelvezel, rode biet, sperzieboon en psyllium. Deze unieke combinatie van oplosbare en onoplosbare vezels werkt als een prebiotica en zorgen daardoor voor een optimale darmgezondheid. Met Rodi Kip Vrije Uitloop krijgt je hond of kat gegarandeerd alles wat hij nodig heeft en is afwisselen dus niet per se nodig. Let op: deze variant bevat, anders dan onze andere hamburgers, wél stukjes bot"
Dan is dat op zich een prima voeding maar dan hoef je dus geen Psyllium vezels extra toe te voegen want dat zit er al in. En als je dit geeft, heeft het dus weinig zin om in de BARF maaltijd voor kippenvleugels en kippenvlees en kippenorgaan te gaan. Dan kies je beter parelhoenvleugels of konijnkarkas dus andere diersoorten dan kip.

Geef je deze Rodi:
Vlees en dierlijke bijproducten (96% rund, 26% runderpens, 4% runderhart), mineralen
Dan heeft het dus geen zin om in je zelf samengestelde maaltijd rund rund rund en rund te geven. Kies dan vooral voor kippenvleugels (en knip deze goed in of sla het vleesbot fijn! Je hondje heeft moeite met vertering op het moment dus maak het hem makkelijk) en diersoorten anders dan rund.

Of geef je deze Rodi:
Vlees en dierlijke bijproducten (90% rund), groenten (4% erwtjes, 4% worteltjes), mineralen
Geef dan ook vooral in de BARF maaltijd geen rund. En qua groenten kies je vooral niet voor erwtjes en wortel. Kies vooral voor bladgroenten.

Of geef je deze Rodi:
Vlees en dierlijke bijproducten (98% rund, 26% runderhart), mineralen.
Idem als boven.

Of geef je deze Rodi:
Vlees en dierlijke bijproducten (80% lam), granen (6% rijst), oliën en vetten (schapenvet), mineralen
Geef je vooral deze Rodi: kies dan in je BARF maaltijd voor iets anders als lam.

Wanneer je bovenstaande "smaken" afwisselt, dan kun je natuurlijk qua vleesbot makkelijk iets geven als kippenvleugel maar kies dan toch vooral voor spiervlees en orgaanvleessoorten die niet in de Rodi zit om afwisseling te garanderen. Geef dan inderdaad af en toe een stukje vette rauwe vis (ik zeg maar wat, 1/2 sardientje per keer bij de maaltijd - niet teveel want vette vis laxeert) en bijv. fazanten of ganzen of kalkoen vlees en orgaanvlees. Anders dan kip, rund en lam.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door