Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Fenixjuh
#3377072
Snow heeft een kaal plekje op zijn poot. Ze likken hier veel, voornamelijk om het likken. Als ik zeg dat het niet mag, stopt het even, maar ze gaan dan gewoon door. Ze likken ook graag de kussens, de bank of mijn hand als ik die erop leg. Het is niet intensief, maar meer uit gewoonte.
Nu heeft Snow dus wel een plekje dat kaal is door het vele likken, en ik vroeg me af of ik iets kan doen om dit weer te laten 'genezen'. Het is niet kapot, mooi roze, niet geïrriteerd, maar de haartjes willen zo natuurlijk niet groeien.

viewtopic.php?f=8&t=52090&hilit=likplekje&start=45
Ik kwam deze tegen, maar dat is echt als het een wondje is, en het is alleen kaal, verder niets mis mee.... Iemand advies? Sok/verbandje werkt bij Jacy wel, maar bij Snow zal dit alleen maar meer uitdagen, dus dat kan niet....
Door Too
#3377088
Dat likken om het likken is dat ook niet stress gerelateerd?
Ik vind t eigenlijk best raar gedrag waar ik graag de oorzaak van zou willen weten
Gebruikersavatar
Door Fenixjuh
#3377091
Ik denk niet dat het stress is, ze likken allebei gewoon graag.. Ze doen het ook als ze relaxed op bed of op de bank liggen. Favoriete plekje is eigenlijk ergens tussen de benen of bij de ballen... Ze stoppen 3 seconden als je er wat van zegt, maar ze likken gewoon graag....

Goed idee Lizzy, gelijk geprobeerd! Ik zat er een beetje mee, wilde eigenlijk betadine erop doen, maar het is niet kapot enzo... Denk dat dit goed gaat werken, want als ik er iets omheen zou doen, stimuleert het alleen maar meer....

Ik zie dat het nu wat rood is, dus ik ben net op tijd denk ik...
Afbeelding

Verstuurd vanaf mijn PRA-LX1 met Tapatalk
Door Chouka
#3377132
Fenixjuh schreef:
Ik zie dat het nu wat rood is, dus ik ben net op tijd denk ik...
Afbeelding

Verstuurd vanaf mijn PRA-LX1 met Tapatalk
Dat is niet meer gewoon lekplekje. Dat gaat al richting hotspot. Dat heeft hier heel lang geduurd. Juist omdat ze blijven lekken. Hoe meer ik deed hoe meer mijn hond het er af lekte.
Gebruikersavatar
Door Fenixjuh
#3377133
Daar was ik bang voor, vandaar mijn berichtje hier... ::)
Sinds ik er wat tea tree op heb gesmeerd is hij eraf gebleven.. Het irriteert dus niet genoeg.
Likken is gewoon fijn en deze week had hij dit plekje gevonden.. Ik ben alleen maar blij dat Lizzy een goed idee had dat werkte :)

Verstuurd vanaf mijn PRA-LX1 met Tapatalk
Gebruikersavatar
Door Kaio
#3377156
Dat ziet er uit als een likgranuloom, kan inderdaad uitgroeien tot hotspot.
Wel fijn dat de teatree werkt tegen likken, belangrijkste is niet likken nl.
Op zich is lik gedrag wel stressreducerend, hoeven ze echt niet stijf te staan van de stress hoor. Maar het likken geeft een fijn gevoel en dus blijven ze het doen,. Hopelijk leren ze het af met de teatree want jezelf kapot likken is niet zo grappig.

Kaio had dat ook zijn laatste jaar,, zo'n likplek op zijn voorpoten, tis lastig om ze ervan af te krijgen zeker omdat ze zo makkelijk erbij kunnen als ze liggen. ( maar dat kwam vermoedelijk toch omdat er in zijn lichaam iets niet goed zat, dat zal zeker ook meegespeeld hebben dat ie niet meer stopte ermee)
Door Lizzy
#3377184
Likken kan inderdaad een uiting zijn van stress of ongemak elders. Het kan ook een soort dwang-ding zijn. Bij mensen heet dat volgens mij trichotillomanie. En sommige mensen doen dat op het moment dat ze ontspannen (zij trekken dan haar uit, een hond kan dat natuurlijk niet maar die kan het er wel af likken natuurlijk). Ik zou zo maar kunnen bedenken dat honden aan dezelfde 'dwang' kunnen lijden. Of is dat gek gedacht?
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door