Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

#3377264
Ik heb gisteren telefonisch overleg gehad met dr. vroom over de ontwikkelingen.
Ze gaf aan dat het jammer was dat er niet meer voorruitgang was, maar ze keek er ook niet van op.
De vooruitgang tgv het dieet kan zeker wel minimaal 6 weken en makkelijk wel langer duren.
Ik gaf aan dat ik met een paar dingen nog ben gestopt.
Uiteindelijk had ze geadviseerd om gewoon met alles door te gaan, en eerst het dieet af te maken anders weet je niet waar het door komt.

De badjes met bleek en de zalf een beetje mee 'spelen'. Kijken hoe het gaat als je het even niet doet/geeft, om de dag...enz.

De kurkuma/kokosolie gaf ze aan dat die kans erg klein was.(deze was ik ook een aantal dagen geleden mee gestopt), zal ik dan toch maar weer gaan geven.

Ook mbt de Previcox, liever toch blijven geven en niet over gaan op een andere, ivm al eerder genoemde niet weten waar het anders door komt als het beter gaat.

Met de groenlipmossel ben ik al heel lang geleden mee gestopt, denk al zeker meer dan een maand. Omdat er plekken zijn die al sinds het begin langzaam genezen en andere niet kan ik niet zeggen of de groenlipmossel hier iets mee te maken heeft. Ik denk zelf dat het stoppen niet echt invloed heeft gehad. Twijfel nu ivm zijn maag/darm problemen van de Previcox, zoals Lizzy al schreef, om de groenlipmossel weer te gaan geven of de Slippery Elm te proberen. Las wel dat door de slippery elm evt medicatie minder opgenomen wordt door het vezel mucilage.


(Daarentegen als ik met alle toevoegingen stop, een andere pijnstiller en alleen het konijndieet kan het wel veel sneller beter gaan met de ontstekingen. Ik weet dan wel niet waarom maar is hij veel sneller af van dit pijnlijke gebeuren. Het is al een oudere hond met nog meer problemen.
Kan op deze manier wel 8 weken duren en weet ik nog niets.)
#3379696
Janie2 schreef:Hoe gaat het nu nozum?
Tja,..... moeilijk.
Er zijn plekjes, die er het langst zitten, die zijn wat minder ontstoken geworden. Het haar begint op een aantal plekken terug te groeien.
Er zijn nog wel ook een paar plekjes die later waren gekomen die nog ontstoken zijn. Deze zijn nog verdikt en zit vocht in.
Er zit een soort standaard verloop in van de huidaandoening. Eerst wordt het rood dan soms vormt een cirkel die paars/blauw is met een puntje in het midden, dan wordt het dikker, komt vocht in.
Hierna neemt alles af en wordt de huid langzaam witter/roze.
Of de verbeteringen aan het eliminatiedieet ligt weet ik niet.
Ik ben toch van de Previcox naar Metacam gegaan. Als de plekjes weg zijn wil ik de Previcox weer gaan proberen, heb een vermoeden dat deze beter werkt.
Het borrelen in zijn buik is zo goed als weg. Of dit aan de Metacam ligt of het dieet weet ik ook niet.

Doordat ik natuurlijk met meerdere dingen gestopt ben weet ik het niet. Maar ik wil gewoon dat die pijnlijke plekken zo snel mogelijk weg gaan, hij heeft ellende genoeg.
Was wel weer begonnen met Flexijoint ipv de Corta omdat daar veel minder toevoegingen in zit.

Na 3 weken ben ik gestopt met de zalf Neomycine / Triamcinolon / Nystatine te smeren ivm de huidverdunning. Of deze echt iets deed weet ik niet. Maar als de allergische reactie nog gewoon aanwezig is in zijn lichaam zal de zalf ook niet werken denk ik.
#3381189
Het is heel moeilijk te bepalen of het nou aan een voedselallergie ligt. De ene keer zie je zo'n hardnekkige plek wat opknappen, maar de volgende dag zit er ineens weer een ontstoken /blaasje plekje.
Andere plekken zijn heel langzaam aan het genezen., maar helemaal weg gaan ze niet. Na wederom overleg met dr. Vroom gaf ze het advies om wanneer de ontsteking wat minder is een zalfje te smeren van zink en honing, Remedy Cerazinc. Gebruik ik nu een even en het lijkt op sommige plekjes te helpen.
Waar ik het nog het meest aan kan zien dat er verbetering in zit is een huidirritatie die hij op zijn elleboog heeft. Deze zit daar al heel lang, veel langer dan de plekken op zijn tenen. Een aantal weken geleden merkte ik op dat deze plek minder rood werd en de huid gladder. Maar het gaat allemaal heeeel erg langzaam.

Hij zit nu 9 weken op het alleen konijn dieet. Ik las in het eliminatie topic dat een hond wel zolang eenzijdig kan eten. Ik twijfel nog steeds of het aan het dieet ligt de veranderingen. Aangezien het bij sommige honden wel 12 weken kan duren wil ik zolang wel doorgaan met alleen konijn.

Kan ik wel 12 weken zo eenzijdig eten geven of moet ik nu wel een vit/mineralen toevoeging gaan geven door zijn eten?
Wanneer ik een 2e vleessoort ga toevoegen welke raden jullie dan aan? De gans misschien omdat hij die nog nooit heeft gehad of beter een andere?
#3381190
Ik denk dat je pas goed zit als er geen extra plekjes of blaasjes meer bijkomen.
Bij een voedselallergie waarbij de allergenen weggenomen worden, zou je verwachten dat er na 2 weken geen plekjes meer bijkomen.
Je geeft het dan normaal 6 weken (of in extremis 12 weken) om geheel te genezen en tot rust te komen. Maar na een week of 2 zou er dus duidelijk en enkel verbetering op moeten zitten.

Als dat bij jouw hond niet het geval is, komt hij dus nog in contact met de allergenen. Dus ofwel is het geen voedselallergie, ofwel kan hij niet tegen konijn. Als je het dieet heel strict opvolgt en hij echt niets anders krijgt.
Ofwel is het compleet geen allergie.... Dat kan ook nog, misschien.
#3381235
pearlsofpassion schreef:Ik denk dat je pas goed zit als er geen extra plekjes of blaasjes meer bijkomen.
Bij een voedselallergie waarbij de allergenen weggenomen worden, zou je verwachten dat er na 2 weken geen plekjes meer bijkomen.
Je geeft het dan normaal 6 weken (of in extremis 12 weken) om geheel te genezen en tot rust te komen. Maar na een week of 2 zou er dus duidelijk en enkel verbetering op moeten zitten.

Als dat bij jouw hond niet het geval is, komt hij dus nog in contact met de allergenen. Dus ofwel is het geen voedselallergie, ofwel kan hij niet tegen konijn. Als je het dieet heel strict opvolgt en hij echt niets anders krijgt.
Ofwel is het compleet geen allergie.... Dat kan ook nog, misschien.
In het sticky eliminatietopic in de bibliotheek schrijft Lizzy
Hoe lang moet je dit eliminatie dieet voeren? Bij sommige honden zie je al na 3 weken verbetering in de klachten. Bij sommige honden duurt het echter langer en kan het zelfs wel tot 12 weken duren voordat je verbetering ziet. Dus houdt het op 12 weken.
Volgens mij, maar ik vind dat heel moeilijk te bepalen want hij had veel kleine plekjes op veel plaatsen, komt er al heel lang geen nieuwe plekjes bij.
Ik heb wel in mijn agenda op 28 mei geschreven dat ik verbetering zag in de klachten (was 14 mei met het dieet begonnen). Maar of dit door het dieet komt of door de zalf die ik smeerde weet ik niet.
Een aantal weken geleden was het zalfje bijna op en wilde nieuwe bestellen. Ze vroeg of ik wel het idee had dat het zalfje werkte. Ik gaf aan dat ik dat niet met zekerheid kon zeggen.
Ik gaf aan dat ik de komende dagen zou kijken of de vooruitgang door zet als ik niet meer smeerde. Ik heb nu het idee dat wanneer ik stop met smeren dat sommige plekjes weer verergeren.

Kan het zijn dat, ondanks dat het allergeen niet meer aanwezig is, een ontsteking/blaasje kan verergeren? Dat de ontstekingen alleen verminderen, nadat er dus geen allergenen meer aanwezig zijn, dmv een hulpmiddel zoals antibiotica/ontstekingsremmers?

En is er een voorkeur voor een tweede vleessoort? en moet ik na 9 weken dieet een premix gaan toevoegen tot 12 weken?
#3381762
Mijn grote vriend Harrie heeft zo vreselijke veel pech in zijn leven.
Zondagochtend kreeg hij ineens een aanval dat leek op een epileptische aanval.
Vreselijk trappen met zijn poten, zijn kop schudde hij hevig waarbij hij erg kwijlde, echt vreselijk om te zien :'(
Dit duurde ca een minuut ofzo. Hierna was hij wat onrustig en had erg veel honger.

Later op de dag, ca 17.30h kreeg hij er weer 1. Hij stond ineens op en leek in paniek en rende door het huis totdat hij het balkon op ging en daar neer viel en wederom een aanval kreeg.
Alle vier zijn poten trappend/fietsend en ook zijn kop en weer veel kwijl.
Na deze aanval was hij erg onrustig, overal door het huis snuffelen alsof hij niet wist dat hij thuis was. Ook weer erg veel honger.
Na deze aanval de dierenarts gebeld en gelijk langs gegaan.
Deze vertelde dat het duidelijk epileptische aanvallen zijn. Ze heeft bloed geprikt en hem nagekeken. Uitslag was dat alles inorde is. Bloedwaardes was allemaal ok.
Hier kon ze geen oorzaak vinden. Ze gaf aan dat wanneer een hond op late leeftijd deze aanvallen krijgt het vaak om een hersentumor gaat. :'(

Medicijnen meegekregen, Phenoral.
De volgende dag leek hij een beetje dronken, een beetje slapjes op zijn poten.
Dierenarts gaf aan dat dit vaker voorkomt na een aanval. Ik had het idee dat het misschien een bijwerking is van de medicijnen. Staat ook in de bijsluiter.
Afgesproken dat ik hem de komende dagen goed in de gaten hou en als het erger wordt of niet minder om dan een kwart minder te geven.
De volgende dag, vandaag, was hij nog slapper/dronken. Ik heb tegels en zijn nogal glad, nu glijd hij snel uit en zakt dan door zijn poten en 'valt' op de grond.
Hij kreeg ook cbd/thc/thc-a druppels voor zijn osteoartrosepijn. Deze heb ik nu eerst gestopt omdat het goed mogelijk is dat deze het dronken/slappe effect van de medicatie verterkt.
Als het morgen niet minder is zal ik een kwartje minder geven.

Ik heb een sterk vermoeden, da gaf ook aan dat dit goed mogelijk is, dat de eerste aanval getriggerd is door de onweer en bliksem van zaterdag nacht. Harrie is heel bang van onweer.
Hij wil dan overal opklimmen en hijgt verschrikkelijk, heel zielig om te zien.
Zondag was hij 2x een paar uur alleen thuis. Hij is vrijwel nooit alleen thuis en vind dit ook helemaal niet leuk. Een kwartier nadat we de tweede keer thuis waren gekomen kreeg hij die 2e aanval.
Ik denk dat hij door de angst en stress die aanvallen heeft gekregen.

Ik vraag me ook af dat als het idd komt door de stress en angst dat het dan niet door een tumor komt. Dat als het een tumor is hij gewoon willekeurig aanvallen, zonder aanleiding, krijgt tgv van de tumor.
#3381769
Ach wat zielig :'( . Wat een ellende allemaal :-\ . Het kan heel goed, dat de oorzaak een tumor is. Hoeft niet. Kan wel. Het is eigenlijk niet echt te zeggen waar het vandaan komt. Geen idee wat de mogelijkheden zijn voor een MRI scan (en of dat uberhaupt een goed idee is). Je zou dat misschien met Paul Mandigers kunnen overleggen. Ik geloof eerlijk gezegd niet dat het sec gezien van de angst komt. Ik denk dat angst wel een trigger kan zijn hoor, maar volgens mij ligt de oorzaak dan toch ook wel dieper. Hij heeft als jonge hond nooit gekke aanvallen gehad, dat je dacht "hee, wat raar"?
#3381812
Lizzy schreef:Ach wat zielig :'( . Wat een ellende allemaal :-\ . Het kan heel goed, dat de oorzaak een tumor is. Hoeft niet. Kan wel. Het is eigenlijk niet echt te zeggen waar het vandaan komt. Geen idee wat de mogelijkheden zijn voor een MRI scan (en of dat uberhaupt een goed idee is). Je zou dat misschien met Paul Mandigers kunnen overleggen. Ik geloof eerlijk gezegd niet dat het sec gezien van de angst komt. Ik denk dat angst wel een trigger kan zijn hoor, maar volgens mij ligt de oorzaak dan toch ook wel dieper. Hij heeft als jonge hond nooit gekke aanvallen gehad, dat je dacht "hee, wat raar"?
Ik kan me niets herinneren waarvan ik ooit heb gedacht, oh wat raar. Ik heb wel gelezen dat aanvallen ook heel subtiel kunnen zijn, die niet direct duidelijk zijn dat je kan zien dat hij een aanval heeft.
Dus het is niet geheel uit te sluiten.

Ik geloof ook niet dat het alleen van de angst is gekomen, er is dan zeker ook idd wat anders aan de hand. Het gaat mij meer om dat wanneer je een tumor hebt of dan de aanvallen geheel willekeurig komen zonder aanleiding. Dat angst of stress geen triggers zijn bij tumor gerelateerde epileptische aanvallen.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door