Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

#3375456
Fijn dat de uitslag goed is!
Waar denkt ze dat de calcium-fosfor disbalans door komt?

Hoe is het gegaan gisteren met zijn gebit?

Barf blijft voor veel mensen eng.
Ik ben zelf met de jaren ook banger geworden dat er iets mis gaat ::)
Dat had ik 15 jaar geleden helemaal niet.

Ik dacht juist dat omlaag slechter was dan omhoog, ivm de klap op het lichaam?
Maar misschien heb ik dat verkeerd onthouden, of is het voor de poten anders dan voor de rug.
#3375487
Die disbalans komt omdat hij te veel calcium krijgt. Ik heb al opnieuw de barfrekenhulp ingevuld voor Rocco, als deze kvv op is krijgt hij weer barf, met meer vlees en minder bot en een klein beetje groente al gaat 'ie daar nog vreselijkere scheten van laten ;D

De gebitsbehandeling ging prima, er zijn een paar ondertandjes aan de voorkant uitgehaald en 1 benedenhoektand. En het stonk nog erg dus hij heeft er een ander antibioticum achteraan gekregen. Joep had ook antibiotica na z'n castratie dus ze zitten allebei aan de probiotica :)

In welke zin 'mis gaan' met barf? Het kauwen, de vertering?
Door Lizzy
#3375525
- pien - schreef:Die disbalans komt omdat hij te veel calcium krijgt. Ik heb al opnieuw de barfrekenhulp ingevuld voor Rocco, als deze kvv op is krijgt hij weer barf, met meer vlees en minder bot en een klein beetje groente al gaat 'ie daar nog vreselijkere scheten van laten ;D

De gebitsbehandeling ging prima, er zijn een paar ondertandjes aan de voorkant uitgehaald en 1 benedenhoektand. En het stonk nog erg dus hij heeft er een ander antibioticum achteraan gekregen. Joep had ook antibiotica na z'n castratie dus ze zitten allebei aan de probiotica :)

In welke zin 'mis gaan' met barf? Het kauwen, de vertering?
Nou, daar heb ik eerlijk gezegd zo mijn twijfels over. Calcium wordt gewoon uitgescheiden door het lichaam en een te hoog calciumgehalte in het bloed heeft eigenlijk altijd een andere oorzaak. Nou weet ik niet waar ze dat uit op heeft gemaakt maar als er bloedonderzoek is gedaan, dan vermoed ik dat het calciumgehalte in het bloed te hoog was? Als het fosforgehalte in het bloed niet in orde is, zegt dat meestal wat over de nierfunctie.

Een te hoog calciumgehalte in het bloed kan duiden op een van de volgende dingen:

Hoge waarden
Eiwitten in het bloed verhoogd
Kwaadaardige processen: maligne lymfoom, anaalzakkliercarcinoom
Ziekte van Addison
Te actieve bijschildklier

Als hij een te hoog calciumgehalte in het bloed heeft, is het raadzaam dit nog 1 of 2 keer te laten prikken. En als het calciumgehalte te hoog is in het bloed: dan komt dat niet door een teveel aan bot.
#3375543
Lizzy schreef:Nou, daar heb ik eerlijk gezegd zo mijn twijfels over. Calcium wordt gewoon uitgescheiden door het lichaam en een te hoog calciumgehalte in het bloed heeft eigenlijk altijd een andere oorzaak. Nou weet ik niet waar ze dat uit op heeft gemaakt maar als er bloedonderzoek is gedaan, dan vermoed ik dat het calciumgehalte in het bloed te hoog was? Als het fosforgehalte in het bloed niet in orde is, zegt dat meestal wat over de nierfunctie.

Een te hoog calciumgehalte in het bloed kan duiden op een van de volgende dingen:

Hoge waarden
Eiwitten in het bloed verhoogd
Kwaadaardige processen: maligne lymfoom, anaalzakkliercarcinoom
Ziekte van Addison
Te actieve bijschildklier

Als hij een te hoog calciumgehalte in het bloed heeft, is het raadzaam dit nog 1 of 2 keer te laten prikken. En als het calciumgehalte te hoog is in het bloed: dan komt dat niet door een teveel aan bot.
De verhouding calcium/fosfaat was uit balans zei ze.
Ik zie dat fosfaat 0.7 is waar dat minimaal 0.9 moet zijn. Calcium was prima (2.5 , moet tussen 2.1 en 2.9).
Wat betekent dit volgens jou?
Door Lizzy
#3375547
- pien - schreef:De verhouding calcium/fosfaat was uit balans zei ze.
Ik zie dat fosfaat 0.7 is waar dat minimaal 0.9 moet zijn. Calcium was prima (2.5 , moet tussen 2.1 en 2.9).
Wat betekent dit volgens jou?
Als het calcium prima is, hoe komt je dierenarts erbij dat Ca/F niet in balans is?

fosfor
Fosfor is een maat voor de nierfunctie.

Uitleg
Fosfor speelt o.a. een rol bij de opbouw van het skelet en de energiehuishouding. Het wordt uitgescheiden via de nieren en is daarmee ook een maat voor de nierfunctie.

Normaalwaarden
0.58 - 1.68 mmol/l

Lage waarden
Anorexie
Tumoren
Te actieve bijschildklier

Hoge waarden
Ernstig verminderde nierfunctie door acuut of chronisch nierlijden
Honden jonger dan 1 jaar
Plasma is rood door kapotte rode bloedcellen
Bottumoren
Hyperthyreoidie
Blaasruptuur

-----

Normaalwaarden verschillen per apparaat trouwens. Maar ik denk dat het vooral zinvol is om dit te bespreken met je dierenarts en nog een keer op een ander moment opnieuw bloed te laten meten.
#3375574
Lizzy schreef:Als het calcium prima is, hoe komt je dierenarts erbij dat Ca/F niet in balans is?

fosfor
Fosfor is een maat voor de nierfunctie.

Uitleg
Fosfor speelt o.a. een rol bij de opbouw van het skelet en de energiehuishouding. Het wordt uitgescheiden via de nieren en is daarmee ook een maat voor de nierfunctie.

Normaalwaarden
0.58 - 1.68 mmol/l

Lage waarden
Anorexie
Tumoren
Te actieve bijschildklier

Hoge waarden
Ernstig verminderde nierfunctie door acuut of chronisch nierlijden
Honden jonger dan 1 jaar
Plasma is rood door kapotte rode bloedcellen
Bottumoren
Hyperthyreoidie
Blaasruptuur

-----

Normaalwaarden verschillen per apparaat trouwens. Maar ik denk dat het vooral zinvol is om dit te bespreken met je dierenarts en nog een keer op een ander moment opnieuw bloed te laten meten.
Dat weet ik niet precies. Ze vond het hele goeie waarden voor een hondje van die leeftijd, alleen te veel bot maar ze weet niks van rauw voeren, Rocco had moeite met poepen maar dat gaat prima nu hij kvv krijgt.
Als ik jouw normaalwaarden zie valt Rocco z'n waarde er prima in trouwens.

Mijn da is gestopt per 1 mei. Helemaal. Ik kan haar niet meer bereiken.
Door Lizzy
#3375631
pearlsofpassion schreef:De calcium fosfor ratio moet toch iets van 1,1/1 zijn of zoiets?
Maar dat is in de voeding. Of dat in het bloed nog zo is, weet ik niet.
Het lichaam reguleert zelf calcium en fosfor in het bloed. Nu kun je natuurlijk te weinig fosfor aangeboden krijgen in de voeding. Echt, dat komt gewoon eigenlijk nauwelijks voor en zie je eigenlijk alleen bij ondervoeding. Het te lage fosforgehalte kan laag zijn als hij echt een langere tijd slecht gegeten heeft. En daarom denk ik dat je over een paar weken gewoon opnieuw bloed moet laten prikken. Ik zou niks wijzigen aan de voeding want daar is gewoon niks mis mee. Als het fosforgehalte te laag blijft moeten ze naar de oorzaak gaan zoeken. En die ligt niet in de voeding en al zeker niet in een te hoog botgehalte.
#3375634
Lizzy schreef:Het lichaam reguleert zelf calcium en fosfor in het bloed. Nu kun je natuurlijk te weinig fosfor aangeboden krijgen in de voeding. Echt, dat komt gewoon eigenlijk nauwelijks voor en zie je eigenlijk alleen bij ondervoeding. Het te lage fosforgehalte kan laag zijn als hij echt een langere tijd slecht gegeten heeft. En daarom denk ik dat je over een paar weken gewoon opnieuw bloed moet laten prikken. Ik zou niks wijzigen aan de voeding want daar is gewoon niks mis mee. Als het fosforgehalte te laag blijft moeten ze naar de oorzaak gaan zoeken. En die ligt niet in de voeding en al zeker niet in een te hoog botgehalte.
Ik heb al een andere da op 't oog die goed bekend staat en niet bij een keten zit.
Over een tijdje zal ik een nieuw bloedonderzoek laten uitvoeren. Dankjewel!
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door