Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

#3372035
Zo, dat is even geleden, dat ik actief was op het forum! Maar nooit vergeten en ik voer nog altijd rauw ;)

Een van mijn pupkopers kreeg het volgende advies van de dierenarts:

de dierenarts zei mij dat het verstandig zou zijn (omdat Hunter vlees eet) haar iedere 2 weken te ontwormen. Dit omdat ik haar altijd meeneem naar een verzorgingstehuis en ze koekjes krijgt van demente mensjes die hierdoor heel makkelijk een worminfectie zouden kunnen krijgen. Het beste zou ik op brokken over kunnen gaan...
Wat vinden jullie hiervan?

Ze gaf aan 'hoe meer meningen hoe beter' dus........... shoot!
#3372054
Nouw, het is dus mega dikke vette flauwekul. Ten eerste is het vlees dat de hond eet goedgekeurd voor menselijke consumptie en bevat geen wormen. Ten tweede (als het KVV is) wordt het nog een keer gecontroleerd op bacteriën en parasieten als diervoeding (door het NVWA) en die mogen en kunnen er dus niet in zitten. Ten derde is gewoon wetenschappelijk bewezen door Rolf Nijsse van de Universiteit van Utrecht dat honden die rauw/vers eten absoluut niet vaker een wormbesmetting hebben dan honden die brok eten. Je kunt dit gewoon vinden op Internet, is voor niemand geheim. Ten vierde is er een Amerikaans onderzoek geweest (en dat moet ik echt gaan opzoeken want dat is al een tijdje ouder) en is een bek van een vers/rauw etende hond net zo vies als een hond die brok eet. Reden? Dat is nogal wiedes (hadden ze geen onderzoek voor hoeven doen, had ik ze zo wel kunnen vertellen :biggrin2: ). Een hond likt zijn eigen kont, likt zijn pielemuis of d'r doos. Heel bleh! Likt ook de kont of de pielemuis van de buurhond, eet een honden, paarden of mensendrol in het bos, en dat is nog maar het topje van de ijsberg van vieze dingen die honden doen :biggrin2: . Dus een bek is altijd goor, of ie nou brok eet of vlees.

Het advies van de dierenarts lekker in de wind slaan en lekker rauw blijven voeren.

Het is dit onderzoek geweest trouwens, van Rolf: https://www.uu.nl/agenda/promotie-spoel ... van-honden. Ik probeer nu ook de uitkomst erbij te zoeken!
#3372069
Zoals Lizzy al zegt; rauw voeren geeft geen verhoogde kans op wormen. Dus daarvoor brok voeren heeft imo geen zin.

Daarnaast heb ik de indruk dat honden niet zo vaak wormen hebben als dat mensen blijkbaar denken..?
Ik heb nu 19 jaar honden (4), die ik niet standaard ontworm, maar de ontlasting laat checken. En voor zover ik me herinner heeft er tot nu toe eentje 1x wormen gehad..

Als het om de hygiene voor de ouderen gaat, zouden ze misschien na bezoek van de hond de handen kunnen wassen, of als dat niet gaat even een rondje handsanitizer doen? Maar dat is dan meer om waar honden zoal aan likken dan tegen wormen.
#3372087
Besmetting van hond lintworm vind zo niet plaats volgens mijn

CDC website;
https://www.cdc.gov/parasites/toxocariasis/epi.html
Infected dogs and cats shed Toxocara eggs in their feces into the environment. Once in the environment, it takes 2 to 4 weeks for Toxocara larvae to develop and for the eggs to become infectious.

Toxocara besmettingen komen vooral voor door contact met besmette grond, Mn in de zandbak.

Het handen wassen na contact met de hond is wel een goed idee ivm hygiene rondom bacteriën in de mond vd hond.
Er is een Amerikaanse richtlijn voor ‘pet therapy’ en hygiene https://www.shea-online.org/index.php/j ... -hospitals

Die zegt oa
Animal handlers must have all required immunizations, restrict contact of their animal to patient(s) visited and prevent the animal from having contact with invasive devices, and require that everyone who touches the animal to practice hand hygiene before and after contact.
Dus handhygiëne en honden niet aan infusen ed laten likken :P
En dat is alles. Niks over type voeding van honden ed. Een aangezien Amerikanen op dit terrein neuroten zijn, denk ik dat er geen problemen zijn met type voer ed.
#3372132
Buran en Co schreef:Dank jullie wel! Ik heb haar de reacties laten lezen. Ja dat was ook mijn advies, zo'n flesje sanitizer mee, waarbij je geen water nodig hebt, klaar!
Elke 2 weken ontwormen............. :-X
Die spoort echt niet hoor :-X
#3372138
Het vlees dat ze geeft is ook ingevroren geweest?
Invriezen dood zowiezo de meeste wormenlarven. Eieren wss ook, daar ben ik niet 100% zeker van. Maar voor mensen doen ze dat ook bij vb vis voor Sushi om hem parasietvrij te krijgen.

Je zou aan dat soort dierenartsen eigenlijk eens moeten vragen of hij zelf ook een ontwormingspil neemt als hij rauw gehakt (tartaartjes noemen jullie dat zeker?) gegeten geeft... ::)
Of steak die rosé gebakken is, want dat is niet voldoende om evt wormlarven te doden. Daarvoor moet je het volledig doorbakken.
Door Paulus5
#3372164
[
pearlsofpassion schreef:Het vlees dat ze geeft is ook ingevroren geweest?
Invriezen dood zowiezo de meeste wormenlarven. Eieren wss ook, daar ben ik niet 100% zeker van. Maar voor mensen doen ze dat ook bij vb vis voor Sushi om hem parasietvrij te krijgen.

Je zou aan dat soort dierenartsen eigenlijk eens moeten vragen of hij zelf ook een ontwormingspil neemt als hij rauw gehakt (tartaartjes noemen jullie dat zeker?) gegeten geeft... ::)
Of steak die rosé gebakken is, want dat is niet voldoende om evt wormlarven te doden. Daarvoor moet je het volledig doorbakken.
Bij zelfgemaakte sushi vroor ik verse vis zelf eerst nooit in maar heb waarschijnlijk geluk gehad ;)

En inderdaad, veel dierenartsen eten waarschijnlijk ook niet alles doorbakken, ben ik zeker van!
#3372165
Julie5 schreef:[

Bij zelfgemaakte sushi vroor ik verse vis zelf eerst nooit in maar heb waarschijnlijk geluk gehad ;)

En inderdaad, veel dierenartsen eten waarschijnlijk ook niet alles doorbakken, ben ik zeker van!
Wie weet. Maar misschien was hij ook al ingevroren geweest voor je hem kocht. Beide kan. Het best vraag je het na waar je hem koopt.
Ik heb het nogal uitgeplozen toen ik zwanger was, want itt wat de meeste mensen denken is rauwe vis niet gevaarlijk voor zwangeren, zolang je maar op dit soort dingen let. ;)
Door Paulus5
#3372167
pearlsofpassion schreef:Wie weet. Maar misschien was hij ook al ingevroren geweest voor je hem kocht. Beide kan. Het best vraag je het na waar je hem koopt.
Ik heb het nogal uitgeplozen toen ik zwanger was, want itt wat de meeste mensen denken is rauwe vis niet gevaarlijk voor zwangeren, zolang je maar op dit soort dingen let. ;)
Ja als je zwanger bent is het inderdaad wel moeilijker. Bepaalde dingen mogen niet.
Dit was gewoon uit supermarkt iuit de ‘vers’ afdeling maar volgens mij vriezen ze dat ook soms eens in eerst
#3372169
Julie5 schreef:Ja als je zwanger bent is het inderdaad wel moeilijker. Bepaalde dingen mogen niet.
Dit was gewoon uit supermarkt iuit de ‘vers’ afdeling maar volgens mij vriezen ze dat ook soms eens in eerst
OH dat weet ik niet. Ik weet ook niet of ik daarvan zelf nog sushi zou maken.
Ik haal hem dan bij een visboer.
#3372205
Julie5 schreef:Ja als je zwanger bent is het inderdaad wel moeilijker. Bepaalde dingen mogen niet.
Dit was gewoon uit supermarkt iuit de ‘vers’ afdeling maar volgens mij vriezen ze dat ook soms eens in eerst
Zoutwatervis wordt na het vangen direct ingevroren en dan is het vaak dagen, soms weken onderweg voor het in de haven komt. Hoe dat bij zoetwatervis is weet ik niet.
Door Paulus5
#3372225
src_esther schreef:Zoutwatervis wordt na het vangen direct ingevroren en dan is het vaak dagen, soms weken onderweg voor het in de haven komt. Hoe dat bij zoetwatervis is weet ik niet.

Best wel vreemd hoe ze dit dan als ‘vers’ verkopen. Is eigenlijk gewoon ontdooide vis. En ik ben wel aan het afwijzen van het topic ;)
#3372247
src_esther schreef:Zoutwatervis wordt na het vangen direct ingevroren en dan is het vaak dagen, soms weken onderweg voor het in de haven komt. Hoe dat bij zoetwatervis is weet ik niet.
Niet noodzakelijk he.
Noordzeevis wordt vaak gewoon gevangen door vissers die dagelijks uitvaren en binnenkomen. Dat wordt dan op ijs bewaard en 's ochtends vroeg op de vismijn binnengebracht en van daaruit verdeeld.
Vis van verder op zee waarbij de vissers dagen of weken weg zijn, wordt idd wel diepgevroren op zee.
Julie5 schreef: Best wel vreemd hoe ze dit dan als ‘vers’ verkopen. Is eigenlijk gewoon ontdooide vis. En ik ben wel aan het afwijzen van het topic ;)
Heel veel van het 'vers' vlees uit de supermarkt is ook al een keertje ingevroren geweest hoor. Niets geks aan.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door