Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

#3371937
Weet iemand hier iets op tegen. Even een stukje uit de e-mail;
Ik heb op dit moment meer zorfen over XXXXXX haar nest. Fien heeft eelt op haar tepels dus komt er geen melk uit. Uit 1 komt wel melk dus de meeste bijvoeren. DA was geweest. Hopelijk houdt ze het vol... 8 pups dag en nacht...en serie opvanghonden... moet er niet aan denken. Als het even kan wil ik proberen een dag of nacht te gaan helpen.
Door eelke
#3371967
Het klinkt zo onlogisch dat er door eelt geen melk uit kan komen? Ligt dat toch niet gewoon aan de productie? Als het door eelt komt en er wel productie is moet ze toch op klappen staan zou je denken?

Wat zei de DA?
Door Lizzy
#3371970
Is dat wel eelt? Van het zogen kunnen teven hele rare soort van schijfjes/plakjes op de tepels krijgen. Maar dat is zeker geen eelt. Als de melk flow ergens gestopt wordt kan dat wel problemen gaan geven. Ik raad aan om de tieten eerst met warme kompressen te behandelen en daarna proberen om te kolven. Als dat haar zelf niet lukt misschien met een kolf apparaat. Maar geeft ze uberhaupt nog wel voldoende melk? Is er echt wel voldoende aanmaak? Want dat kan natuurlijk ook het probleem zijn en dat zul je dan op kunnen lossen met het voeren van gekweekte havermoutvlokken en fenergriek.

En nou wil ik niet vervelend zijn hoor, maar de meeste gewone dierenartsen hebben echt flets verstand van drachtige of zogende teven. Bij de Universiteit Utrecht zitten hele goede artsen op dit gebied (voortplanting) en ook in Sleeuwijk weten ze wel van wanten. Niet allemaal hoor, maar die DA's die zich verdiept hebben in voortplanting.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door