Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Bakker01
#3371736
Bij één van mijn dames heb ik een paar kleine schimmelplekjes ontdekt.
Ze is net loops geweest en daarvoor had ze een nestje van maar liefst 16 puppen. Dat was een behoorlijk pittige tijd voor haar en ik vermoed dat haar weerstand hierdoor een beetje aangetast is.
Wat kan ik doen om haar extra te ondersteunen maar ook om haar te behandelen tegen de schimmel? Ik heb een hekel aan pilletjes/antibiotica dus zolang dat niet nodig is liever niet....
Ik heb nu ondertussen veel gelezen over o.a. tea tree olie, colloidaal zilverwater , groene leem en grapefuit zaad extract.
Wat is jullie ervaring hiermee en wat is het meest effectief?

Ik ben nu al begonnen met kurkumma door het voer en weer apple cider door het water.

Ik hoor het graag.
Door fransbulletje
#3371764
Hugo had eind vorig jaar ook last van schimmel plekken en ik wilde voor hem ook liever geen medicatie.
Ik heb hem gewassen met groen klei zeep van werfzeep en naspoelen met water met biologische appelazijn. Ook de plekjes depte ik met wat verdunde appelazijn. Heb ook de teatreecreme van Chi erop gesmeerd. Het heeft best lang geduurd voor het helemaal over was maar het is gelukt.
Door Lizzy
#3371821
Uitwendig vind ik bovenstaande tips heel goed. Overigens zullen ze bij schimmel geen AB voorschrijven want AB doet niks met schimmel. Inwendig kun je kurkuma geven maar daar zou ik dan wel Golden Paste van maken, anders doet het niks. Het recept staat hier wel op Barfplaats. Ik zou het maken met de beste geurende bio kokosolie die je kunt betalen (Royal Green is echt heel goed). En dan zou ik ook wel iets meer kokosolie nemen dan het recept aangeeft, hartstikke gezond. Je kunt dit ook uitwendig gebruiken, na de appelazijn-dip maar ik denk dat honden het te lekker vinden en dan juist aan de plek gaan zitten soppen en dat wil je weer niet. Je moet dat even uitproberen. Desnoods een lik tea tree creme van Chi (die is echt echt goed!) combineren met een beetje kokosvet. Overigens moet je dus geen ontgeurde kokosolie hebben, die is zinloos. En goedkope merken van de supermarkt en bijv. eigen merk Holland & Barrett: allemaal niet goed genoeg.

Ik weet niet wat je voert maar een verse rauwe voeding zonder toevoeging van koolhydraten is het beste. Dus geen rijst of mais of fruit of koolhydraatrijke groenten. Wat wel goed is om te geven door bijv. je groentenmix is een stukje verse (gemalen/geschaafde) gember. En wat natuurlijk ook heel goed is is een groentenmix van veel bladgroenten aangevuld met andere gezonde groene groenten als courgette, bio komkommer, etc. Een klein beetje verse knoflook door je mix is ook niet gek, maar je moet uitkijken dat je niet teveel er doorheen doet. Een halve teen per 10 kg lichaamsgewicht maximaal. Gemalen rauwe noten en pitten (dus ongebrand/ongefrituurd en ongezouten) kunnen geven. Daar zit veel zink, selenium, vitamine E en andere gezonde vitamines/mineralen in. Je mag alleen geen Macademia's geven. En je walnoten mogen echt geen schimmel bevatten (dat zie je, dan zijn de noten zwart). Maar een combinatie van pompoenzaad, hennepzaad, amandelen, hazelnoten, walnoten en paranoten is heel gezond. Je moet dit wel malen of pletten. Een koffiemolen is handig maar het gaat ook wel in een vijzel. En ik gooi het gewoon wel eens door de groentenmix die ik in de blender maak.

En wat ook heel goed is nu is een goede probiotica. Je "moet" er wel op toezien dat deze bacterie stam daar in zit: Enterococcus faecium.

Overigens zou ik een ongefilterde biologische appelazijn nemen. Dat is de beste. En appelazijn werkt goed door de lage pH waarde (zuur). Dat vinden schimmels niet leuk. Je kunt dit inwendig en uitwendig gebruiken.

Oregano-olie: werkt ook schimmelwerend. Je moet de oregano-olie wel altijd verdunnen. Maar daar is die kokosolie dan weer goed voor. Je kunt dit op de plekjes smeren. Eventueel combineren met de tea tree creme van Chi.

Je zou daarnaast dan nog een weerstandverhoger als Echinacea kunnen geven.
Door Bakker01
#3371934
Beide hartelijk dank voor de tips!
Ik gebruik biologische apple cider met de moeder. Dat is denk ik de juiste variant?

Ik voer geen rijst, mais etc bij, echt alleen barf en normaal gesproken ook 5x per week groente goedje maar die heb ik de afgelopen weken laten varen omdat mijn sapcentrifuge het begeven heeft. Die ga ik dus ook weer direct aanschaffen en een mix maken zoals hierboven beschreven.

Knoflook geef ik de honden sowieso een keer per week. Maar als ik het zo lees is de dosis die ik geef nogal laag... De meeste zijn ruim 60 kg en per hond doe ik een teentje door het voer.

De golden paste ga ik ook maken! Welke kokosolie van Royal Green moet ik hebben? De extra virgin? En verse gemalen zwarte peper is gewoon de vers gemalen huis tuin en keuken peper uit mijn molen?

Welke creme van tea tree bedoelen jullie? Is dat deze:
https://www.chi.nl/tea-tree-balsem.html

Daarnaast heb ik deze Echinaccea gevonden, zou deze goed zijn?


En tot slot nog een probiotica in poeder vorm:


Zijn dit de juiste?

Alvast bedankt!!
Door fransbulletje
#3371949
Die tea-tree van Chi gebruik ik inderdaad.
Door Lizzy
#3371972
Bakker01 schreef:Beide hartelijk dank voor de tips!
Ik gebruik biologische apple cider met de moeder. Dat is denk ik de juiste variant?
Yup, helemaal goed!
Ik voer geen rijst, mais etc bij, echt alleen barf en normaal gesproken ook 5x per week groente goedje maar die heb ik de afgelopen weken laten varen omdat mijn sapcentrifuge het begeven heeft. Die ga ik dus ook weer direct aanschaffen en een mix maken zoals hierboven beschreven.

Knoflook geef ik de honden sowieso een keer per week. Maar als ik het zo lees is de dosis die ik geef nogal laag... De meeste zijn ruim 60 kg en per hond doe ik een teentje door het voer.
Ik zou dan deze hond wat vaker een beetje knoflook geven.
De golden paste ga ik ook maken! Welke kokosolie van Royal Green moet ik hebben? De extra virgin? En verse gemalen zwarte peper is gewoon de vers gemalen huis tuin en keuken peper uit mijn molen?
Ja, absoluut de extra virgin! En de zwarte peper zijn gewoon zwarte peper korrels vers uit de molen ja.
Welke creme van tea tree bedoelen jullie? Is dat deze:
https://www.chi.nl/tea-tree-balsem.html
Jaaaa, dat is 'm!
Daarnaast heb ik deze Echinaccea gevonden, zou deze goed zijn?
Die is prima. Als het voor jou handig is om via amazon te kopen kun je deze nemen. In de gewone drogist hebben ze ook altijd wel Echinacea, bijv. van Vogel.
En tot slot nog een probiotica in poeder vorm:
Deze moet goed zijn, daar zitten ook de juiste bacterie stammen in. Ik ken het middel niet dus ik weet op zich niet wat de kwaliteit is maar het ziet er goed uit. De Puur Probiotica bevat trouwens ook de juiste stammen. Ik vind alleen de vanille lucht die daar aan zit echt heel onaangenaam maar ik geloof dat ze dat er weer uit gingen halen (zeiden ze een maand of wat geleden).

Succes met je meis! Ik ben benieuwd of alle inzet gaat helpen! (laat het ons even weten?!).
Door Bakker01
#3372450
De golden paste is gemaakt!
Mag ze dat dagelijks? Ze weegt op dit moment 58 kg.
Bijlagen
20190331_153123.jpg
20190331_153123.jpg (4.23 MiB) 2649 keer bekeken
Door Lizzy
#3372673
Bakker01 schreef:De golden paste is gemaakt!
Mag ze dat dagelijks? Ze weegt op dit moment 58 kg.
Ziet er prima uit. Ja, ze mag dit dagelijks. Ik zou beginnen met 2 maal per dag 1/2 theelepeltje door het eten. Mocht ze daar nou last van krijgen in de vorm van darmklachten (dat gebeurd wel eens en dat is tijdelijk): kun je 2 keer per dag 1/4. Langzaam opbouwen. Ik denk dat 2 keer per dag een theelepel (als uiteindelijke hoeveelheid) prima is.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door